2015-01-10 16:49 #0 av: AnnaMoonshadow

Det är dags för en miniserie om k-pop och The Big Three som de tre största musikbolagen brukar kallas. Den första artikeln handlar om SM Entertainment.

Den koreanska musikmarknaden domineras av tre bolag som brukar kallas för The Big 3. Det är dessa tre bolag vi nu ska kika lite närmare på och först ut är SM Entertainment 

SM Entertainment grundades av en man vid namn Lee Soo-man redan 1995 och namnet är från början taget ifrån hans namn. Idag har dock förkortningen SM  fått innebörden Star Museum istället då Lee Soo-Man inte längre jobbar som en av företagets ledande producenter.

SM har alltså varit ett aktivt bolag sedan 1990-talet och tre av deras första och kända grupper var killgrupperna H.O.T och Shinhwa och tjejgruppen S.E.S. Det är tack vare dessa gruppers ökande status som SM idag är det stora företag som det är.

Så småningom kom dock denna framgång att brytas upp när första generationen av kända band började splittras, och det nyligen uppvuxna företaget stötte på sina första riktiga motgångar.  I början av 2000-talet beslöt man sig ändå för att satsa på en expandering och S.M. slöt avtal med bland annat Avex Trax, ett företag som har sitt huvudfäste i Japan, för att på det viset öppna upp för ett samarbete över gränserna. I och med de ökade samarbetet började S.M. att skaffa sig kontor även utomlands, främst i Japan och Kina.

Med det nya arbetet var det så småningom möjligt för SM Entertainment att lägga ner pengar och energi på det som skulle bli andra generationen av stjärnor. Solotjejen BoA debuterad under 2000 och fick tidigt storuppmärksamhet bland annat i Japan. Pojkbandet TVXQ debuterades 2003, rockbandet TRAX 2004. Under 2005 kom först tjejbandet The Graces och senare samma år kom världskända pojkgruppen Super Junior med sina då tretton medlemmar. Efter det har det positiva flödet av band bara fortsatt, bland de främsta namnen står SHINee, Girls Generation, f(x), EXO-K EXO-M.

När det kommer till SM Entertainments ställning i och med detta har deras status bara ökat och omsättningen i fföretagetär i dagsläget större än någonsin tidigare. I och med den ökade industrin kring koreansk musik i världen har nu inte längre företagen möjlighet att vara helt oberoende av varandra, istället försöker man ssamarbetaför att nå ut ännu mer.

Under 2010 togs en del sådana steg och mer är under arbete. Bland annat går The Big 3, tillsammans med några andra företag, tillsammans för att producera musik ännu bättre och ännu större och slippa konkurrera med varandra allt för mycket.  Även uppe på politisk nivå har k-popen och hallyu-vågen uppmärksammats och används numera i samband med uttrycket soft power som ett sätt att sätta Sydkorea på kartan globalt.

För att ge er möjlighet att få en liten överblick över SM's utveckling och de band de har under sig har jag förberett en spellista på  Japan.iFokus Youtube.

Se även:

Del 2 - YG Entertainment

Del 3 - JYP Entertainment

Denna artikel publicerades först inne på japan.ifokus 2012-12-23