Annons:
Etikettermusikdans
Läst 2189 ggr
AnnaMoonshadow
2015-01-12 09:44

Hallyu

Det här är en artikel om hallyu, den sydkoreanska vågen som sprider sydkoreansk musik och serier över världen. Det har väl inte gått att undgå k-popens framfart det senaste året? Speciellt inte om man har ett intresse för asien. Men visste ni att Hallyu-vågen pågått i flera år, främst borta i östasien?

Koreas musikindustri har under de senaste tio åren växt enormt och har blivit en stor politisk faktor i Sydkorea. Så stor faktiskt att det har fått ett eget uttryck, Hallyu. Hallyu eller ”the korean wave”, den koreanska vågen,  som den översätts till påbörjades redan under 1990-talet som ett sätt att sätta Sydkorea på kartan, intryckt mellan två stora ekonomier (Kina och Japan) som landet är. Koreas första mål med att nå ut med sin kultur (musik, film och dramaserier) var just dessa två länder och det var redan år 1999 som uttrycket Hallyu myntades.

Hallyu blev snabbt en växande industri där musiken (kpop) och serierna (kdrama) skapades nästan på löpande band. Den koreanska vågen spred sig vidare till Hong Kong, Thailand, Filipinerna och Malaysia och har slutligen blivit ett världsfenomen där flera stor band vunnit priser, genom bland annat MTV, och artister så som PSY har slagit rekord efter rekord på Youtube med sin Gangnam Style. Svenska tvprogram så som Kobra och Nyhetsmorgon har fått upp ögonen för den koreanska musikmarknaden och har det senaste halvåret så smått börjat rapportera om det.

Det förekommer ändå stark kritik och motstånd till Hallyu och Sydkorea. Främst handlar det om utnyttjandet av de unga stjärnorna och skådespelarna, som sliter alla dagar om året för en sportstyvern av vad en amerikansk idol kan begära att få som ersättning. De tränas hårt i flera år redan innan sin debut och de får sedan kämpa att betala av de skulder som de dragit på sig i och med att de stora företagen tagit dem under sina vingar för att träna upp dem. Det är inte heller bara på vita duken och på scen som stjärnorna vistas utan de sätts även som förespråkare för reklamkampanjer för allt möjligt (ett exempel är löpsedelsbilden). 

Det finns även andra diskussioner och anti-korea kampanjer, främst i Kina och Japan, som bygger på nationalistkampanjer och de motsättningar och missämja som i århundraden legat och grott mellan de olika länderna. Dessa tankar har sedan växt till stora motståndsrörelser i länderna där bojkottning och smutskastning i media vid flera tillfällen förekommit.

Trots motståndet växer intresset för Kpop och Kdrama ständigt över hela världen och industrin växer sig starkare. Hu känner du inför Kpop? Är du nybörjare eller rutinerad kpopare? 

Denna artikel var först postad på japan.ifokus 2012-12-10

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Upp till toppen
Annons: