Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 2875 ggr
Huygens
3/11/16, 5:05 PM

Nordkorea bilder

Här finns flera bilder från Nordkorea som det ser ut idag. Lite känslan av Östtyskland, svunnen tid i Japan/Kina.

Annons:
Cireea
3/11/16, 5:13 PM
#1

Får alltid en obehaglig känsla i kroppen när jag ser bilder från Nordkorea. 😐
När man ser bilderna känns det som om dom kommer från en helt annan tid, man vill inte tro att ett så pass isolerat land som Nordkorea faktiskt finns idag. 

Och, enorm cred till Michal som faktiskt vågade ta dessa bilder.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
3/11/16, 5:28 PM
#2

Det som överraskar mej är att Nordkorea ser högteknologiskt ut. Jag hade trott att Nordkorea mer skulle likna Vietnam på landsbygden.

Cireea
3/11/16, 5:39 PM
#3

#2 Det beror på att Nordkorea under de senaste åren haft ett industriellt utbyte med Sydkorea och Kina. Utbytet har gjort det möjligt för Nordkorea att kunna bli mer modernt än det tidigare varit. 

Sedan är ju storstäderna (Pyongyang, Nampo, Kaesong, Wonsan, Hamhung, Chongjin och Sinuiju) de som är mest utvecklade såklart. De mindre städerna och landsbygden har det nog inte lika trevligt på den fronten kan man tänka sig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
3/13/16, 1:20 PM
#4

Obehagligt att veta att det förekommer i nutid. Det ser ut som antingen bilder från förr i tiden, eller bilder från en film (och inte en komedi direkt..) Hur kan det ens vara möjligt? 😮

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
3/13/16, 1:21 PM
#5

#4 Eller hur.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
3/17/16, 10:35 AM
#6

Hårda bud i Nordkorea. En student från USA stjäl en politisk banderoll och får 15 år.

Bilder från rättegången i Nordkorea. Det är inga muntra miner.

Annons:
Cireea
3/17/16, 10:43 AM
#7

Oj jisses.. 😮 Orkade inte läsa igenom allt då det var en hel del text men undrar om han kommer få åka tillbaka till USA?
Eller ska han seriöst sitta i Nordkorea i 15 år? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
3/1/17, 6:32 PM
#8

Det verkar som om Otto Warmbier fortfarande sitter i Nordkoreanskt fängelse, dec 2016 DM.

Sverige förhandlar om att få ut en fängslad 60-årig kanadensisk präst från Nordkorea, DM.

.

Här är många fler bilder av Nordkorea, tagna av den franske fotografen Eric Laffourge. Det är mest utomhusbilder som ska visa hur smutsig luften är, men det finns också bilder som visar hur städer och inomhusmiljö ser ut.

Trots luftföroreningarna ser det ändå städat ut på gatorna, om än lite folktomt. Kanske var miljöerna arrangerade för fotografen?

.

En artikel i DM om mobilövervakningen av folket i Nordkorea. En detalj jag fäste mej vid var att nordkoreanska män i större utsträckning gifter sej med kvinnor dom möts med, istället för att gifta sej genom arrangerade äktenskap. En orsak uppges vara den ökade förekomsten av att folk i smyg ser kinesiska och sydkoreanska romantiska TV-draman, som sprids via USB-minnen.

Några av dom nordkoreanska bilderna är från Majon, en förstad till Hamhung, Nordkoreas näst största stad med 800 000 invånare.

lilssgu
3/1/17, 6:45 PM
#9

Känner mig så trygg här hemma då jag kollar och läser nyheter om Nordkorea 🤐

Men, förlåt för dum fråga, varför är det luftförorening där? Mycket fabriker, bilar och sånt eller kanske från Kina? Vad jag vet äger de flesta där inte bilar.

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Huygens
3/1/17, 7:00 PM
#10

Svårt att veta vad röken består av. Röken ser vit ut, utom direkt från skorstenarna där den ser lite gulaktig ut. Kanske är det sotpartiklar i luften.

Jag kan tänka mej olika kemikalier som eldas upp, eller att det är koleldning. Det kan förstås också vara vanlig dimma som rullar in från havet. På vissa av bilderna syns blå himmel, så röken/dimman är inte där hela tiden.

Den sk "fabriken" kan vara ett elkraftverks generatorhall. Det framgår dock inte från texten. Den kvinnliga arbeterskan har en polishatt (?), så jag undrar om hon verkligen är en vanlig arbeterska eller någon som övervakar anläggningen?

.

Jag har svårt att tro att Otto Warmbier bara är 22 år. Han ser ut som minst 30 år, lite som Trolololo-mannen. Även när han gråter.

Cireea
3/1/17, 8:28 PM
#11

Håller med #9 , man känner sig verkligen trygg här hemma i Sverige när man läser om nyheter i Nordkorea. 😇


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
3/3/17, 10:48 AM
#12

Lite fler bilder. Enligt DailyMail finns det "altare" där nordkoreaner kan utföra Vår Kära Ledare-tillbedjan.

Några bilder på fritidssysslor, som båtrodd, bowling, nöjespark och konsert. Det finns en bild på en kyrka, som sägs endast vara använd när utländska fotografer är närvarande. Allt ser väldigt städat ut, även om vissa saker är slitna.

Cireea
3/3/17, 11:04 AM
#13

Jag måste säga att jag kände mig lite förvånad över att dom har en nöjespark i Nordkorea. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
3/3/17, 11:22 AM
#14

Ja, lite överraskande är det. Man får inte se så mycket av den nordkoreanska nöjesparken. Kanske är parken reserverad för dom priviligierade i partiet?

Det är heller inte säkert att parken är så dyr att bygga, om Nordkorea köpt delar billigt av anläggningar som restaurerats från nedlagda nöjesparker i Sydkorea (Gimhae?) och Japan.

sweetgum
3/6/17, 12:17 PM
#15

Intressant verkligen… och lite obehagligt. De va faktiskt i Pyongyang på finalen i På Spåret haha

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Huygens
3/9/17, 7:00 PM
#16

Den svenske zooexperten Jonas Wahlström har i många år besökt Nordkoreas Zoo. Artikeln från DM visar bilder från inhängnader, men få djur, några tranor, giraffer, fiskar och en chimpans.

Cireea
3/9/17, 7:05 PM
#17

Usch, så deprimerande! 😕

"In this 2016 photo, Azalea, whose Korean name is "Dalle", a 19-year-old female chimpanzee, lights a cigarette at the Central Zoo in Pyongyang. Officials at the newly renovated zoo, which has become a favorite leisure spot in the North Korean capital since it was re-opened in July 2016, said the chimpanzee smokes about a pack a day"


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
3/9/17, 8:01 PM
#18

Instängda vilda djur är inte riktigt bra. Dom vill hellre kunna röra på sej ute.

Det konstiga var att Zoot hade hundar. Antingen är hundar ovanliga eller förbjudna i Nordkorea, annars skulle dom knappast vara på ett Zoo?

Och även hundar vill gärna röra sej mycket utomhus, frågan är om dom rastades i det fria?

Cireea
3/10/17, 1:12 PM
#19

Alla inhägnader gav mig ont i magen, det fanns ingen som helst stimulering eller "underhållning" för djuren. 😭 Om man nu "måste" hålla djur i Zoo eller liknande kan man åtminstone göra miljön så berikande som möjligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
3/27/17, 12:21 AM
#20

Hälften av nordkoreanerna går hungriga. 70 % av nordkoreanerna är beroende av nödhjälpsmat utifrån. DailyMail

Man skulle kunna hoppas att den tokige diktatorn tog sej en funderare på varför hans folk måste få mat från resten av världen. Nödmaten är, ehh… potatis. Kan inte vara roligt att se Mukbang från Sydkorea.

Annons:
Cireea
3/27/17, 1:48 AM
#21

#20 Invånarna i Nordkorea får knappast se Mukbang från Sydkorea.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
3/27/17, 12:43 PM
#22

Ja, det kan ju stämma. Dom är lite slutna där. Jag kan tänka mej att det blir en kulturkrock om länderna förenas.

Jag har kollat lite videoklipp från Nordkorea och insett att deras lastbilar är av ganska ålderstigen konstruktion. Lastbilsmotorn vevas igång. Det var en kvinnlig polis som med strikta armrörelser ganska bestämt beordrade lastbilförarna att flytta på sin lastbil. En ung kille i lättviktsklassen var tvungen att göra flera försök med veven innan lastbilsmotorn startade.

Det var så jag ett tag trodde att kolvarna kärvat ihop i motorn eller saknade olja, så svårt såg det ut att dra runt veven. Nåja, lastbilen kom igång och iväg.

Cireea
3/27/17, 2:30 PM
#23

Jag skulle säga att Nordkorea är mycket slutna. Hård censur 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lilssgu
3/28/17, 6:43 PM
#24

Läste en bok för ett år sedan där en kvinna skrev om sin flykt från Nordkorea, hon skrev om att Nordkorea och Sydkorea en dag kommer att förenas.

Läste också en bok om Shin SangOk och Choi EunHee, är någon bekant med namnen?

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Cireea
3/28/17, 8:02 PM
#25

#24 Tyvärr inte bekant med namnen! 😐

Vad är det för böcker?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lilssgu
3/29/17, 1:46 PM
#26

Kommer inte ihåg namnet på boken med Shin SangOk och EunHee, någonting med "alla monster måste dö" om jag inte har heeelt fel ;) Shin var regissör och Choi skådespelerska, de var tillfångatagna i Nordkorea ett antal år (träffade diktatorn vid denna tid) men flydde till USA. Shin regisserade över hundra filmer. De hade gift sig, skilt sig och efter att de blivit tillfångatagna hade självaste Kim JongIl annonserat deras äktenskap. Boken hoppar lite mellan författarens besök i Nordkorea och Shin/Choi.

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Huygens
3/29/17, 2:02 PM
#27

Hittade en trailer (YT/FRESH, 2 min) om dom. Det verkar som om båda blev kidnappade i Hong Kong år 1978. Wiki, Shin San-Ok.

Man kan leta efter klipp med avhoppare här på YT. T ex Hyeon-Seo Lee (YT, 3 min), intervjuaren ser dock ut som om hon vill gå sin väg. (wiki)

Hyonseo berättar att unga i Nordkorea vet inte hur illa dom har det jämfört med resten av världen. Speciellt synen på amerikaner är speciell.

Annons:
Cireea
3/29/17, 2:10 PM
#28

Åh, det lät som en bok jag skulle vilja läsa! 
Om ni kommer över namnet, säg till. 👍 Ska söka lite jag med.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
3/29/17, 3:08 PM
#29

Shin Sang-Ok tvingades av diktatorn att regissera monsterfilmen Pulgasari i Nordkorea. Filmen: YT/Pulgasari, 1 tim 35 min.

Cireea
3/29/17, 3:16 PM
#30

#27 Nej, med tanke på hur censurerat landet är så är det inte alls konstigt att de yngre generationerna har en skev världsbild, med tank på vad dom fått lära sig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lilssgu
3/29/17, 6:39 PM
#31

Mitt minne svek mig inte, boken heter Alla monster måste dö. Författaren träffade Choi, i Sydkorea tror jag, och skriver också om intervjun i boken.

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Cireea
3/29/17, 6:45 PM
#32

#31 Grymt, ska kolla in den! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
4/4/17, 10:44 PM
#33

Den franske fotografen har tagit flera bilder, denna gång av en motorväg i Nordkorea. Det kanske inte är så mycket att se, men butiken som dom besökte vid sidan av motorvägen var snygg och välstädad. (DM)

Det intressanta var att bussföraren köpte lite alkohol att dricka på vägen.

Det som överraskade mej var att fotografen hittade nästan ingen frukt i affärerna. Äpplen var dyra på det enda stället.

Huygens
4/11/17, 1:48 PM
#34

Foton inifrån nyrenoverade Hotell Koryo. (DM)

Lägg märke till den imponerande draken som finns både på vägg och på det stora golvet. Det är en smula överraskande att ett "kommunistiskt" land har en mytologisk symbol i en av sina centrala byggnader. Har draken inte aningen små vingar och påtagligt långa bakben, syftar det på något speciellt?

Delar av lobbyn år 2014 med världskartan, liknar scenen ur en agentfilm, men lobbyn ska tydligen var helt omgjord idag.

Hotell Koryo (ca 100 m högt) är Nordkoreas Twin Towers och fattade eld litegrann år 2015, men ska nu vara lagat. (DM)

.

Koryo kan betyda olika saker, dels kan Koryo stå för Korea som helhet (både Nord och Syd) och dels är Koryo (eller Goryeo) namnet på olika äldre riken i det gamla Korea över åtminstone dom sista 2000 åren. (wiki)

Air Koryo är Nordkoreas statliga flygbolag.

.

Hotell Koryo är inte Pyongyangs största (hotell mm i wiki). Det största är Hotell Ryugyong, 330 m, följt av Yanggakdo, 170 m. Mystiska lyxhotell enligt uppgift, i skarp kontrast till stora delar Nordkorea, där befolkningen behöver FN-livsmedel som nödhjälp.

Enligt uppgift från 2016 står jättehotellet Ryugyong fortfarande tomt, oanvänt, då det ej är färdigbyggt sedan 30 år. En märkligt pyramidliknande historia. (DM)

Annons:
Cireea
4/11/17, 2:15 PM
#35

Behöver verkligen Nordkorea alla dessa hotell dock.. ? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
4/11/17, 2:25 PM
#36

Det är en bra fråga vilket syfte hotellen tjänar?

Kanske som fasad mot folket, så att det ska se ut som att många viktiga dignitärer besöker huvudstaden?

lilssgu
4/11/17, 6:42 PM
#37

Det ser faktiskt fint ut därinne 😮 Lyx som civilfolket inte får njuta av…

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Cireea
4/11/17, 7:37 PM
#38

#36 Jag tänkte också i den banan.. att det är lite mer som en fasad. 😐 Tråkigt ändå , att Nordkorea lägger pengar på flera hotell som egentligen inte behövs.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
4/25/17, 1:17 PM
#39

Bilder från skidanläggningen Masikryong på berget Taehwa, troligen bara öppen för partieliten. (DailyMail)

Huygens
5/7/17, 11:03 AM
#40

Några gamla bilder från Korea och Seoul från första halvan av 1900-talet. Priset för fotografierna förväntas bli högt på auktionen, kanske 60000 - 70000 kr för 235 bilder. Några foton är också från det äldre Kina. (DailyMail, 2017-05-03)

Och några moderna gatu- och butiksfoton från Nordkorea år 2014. Lägg märke till att affären för drycker faktiskt har en massa flaskor i skyltfönstret, kanske bara för den som har gott om pengar?

Uniformerna ser väldigt rena och nya ut. (DailyMail)

Cireea
5/7/17, 4:53 PM
#41

#40 Oj, vilka summor! 😮

Jag skulle också tänka mig att skyltfönstren är lite av en fasad för de som faktiskt åker till Nordkorea som turister. Att landet ska se mer välkomnande och rikt ut än vad det egentligen är.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
5/7/17, 5:01 PM
#42

Priset är nog för samtliga gamla foton, så jag gissar auktionspriset bara är 300 kr/gammalt foto. :)

Ja, fotografen till fotona från 2014, nämnde t ex att när han var på långt avstånd och tittade mot en restaurangen, såg den helt tom ut. Men när bilen/bussen han färdades i närmade sej restaurangen, så precis innan dom kom fram, verkade en massa restauranggäster ha anlänt och nästan alla borden var fyllda, när han fick möjlighet att se restaurangen på nära håll.

Cireea
5/11/17, 2:14 PM
#43

#42 Åh på så vis, jag läste nog lite galet och trodde det var PER foto. 🥵

Det där om restaurangen har jag läst om förut men jag minns inte exakt vart. Kanske har vi diskuterat det förut i tråden eller på forumet i sig. Tycker bara sånt är sjukt skumt och lite obehagligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/12/17, 10:14 PM
#44

Det är fint och rent i Nordkorea. Jag är särskilt imponerad av stadsfotot i natten som visar neonljus överallt. (DM)

Höghusen ser nästan ut som något från Seoul. Enda saken som stör är dom allvarliga minerna på folket i tunnelbanan och dom surrealistiska färgerna.

Bild på floden Teadong genom Pyongyang (wiki). Är det olja på vattnet?

Cireea
6/12/17, 11:30 PM
#45

Och jag ställer mig frågan.. hur går bilden över staden på natten ihop med satellitbilder som visar att det är mer eller mindre kolsvart i Nordkorea på natten?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/12/17, 11:50 PM
#46

Ja, det funderade jag också på. Dom kanske slog på ljuset i 10 sekunder och släckte sedan. :)

Frågan är om bilden är fotomanipulerad.

Cireea
6/13/17, 12:32 AM
#47

#46 Ja, jag funderade lite på om den är manipulerad. 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Zimplet
6/19/17, 3:16 PM
#48

Man mår ju nästan dåligt av dom här bilderna :/

Annons:
Huygens
7/7/17, 12:10 PM
#49

Nordkorea firar med fyrverkeri sitt första lyckade försök med en interkontinental ballistisk missil (ICBM). En ICBM kan inte gå i omloppsbana, men den kan nå andra kontinenter. Det kan noteras att den lyckade ICBM-uppskjutningen gjordes på USAs nationaldag, 4 juli Independence Day.

Bilder från torget i Pyongyang där massvis med relativt unga civil- och uniformklädda personer firar den militära framgången på Kim Il Sung-torget. DM, 2017-07-07

Några av bilderna ger en sådan där Sovjetkänsla under Stalintiden. Aningslösa propagandamatade medborgare.

Cireea
7/7/17, 3:26 PM
#50

Det var inte många glada miner från civilbefolkningen.. 

Jag har funderat på en sak som du kanske kan hjälpa mig med, militären i Nordkorea. Visst består den även av kvinnor? 

Sydkoreas militär består inte av kvinnor, eller? 🤔 För jag vet att män i Sydkorea måste tjänstgöra i två år, det är som obligatoriskt. Kvinnor behöver inte det. Men kan kvinnor ändå ingå i det militära frivilligt?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
7/7/17, 4:27 PM
#51

Det finns troligen ganska gott om kvinnor i Nordkoreas armé, dom verkar omfattas av särskilda regler och får antagligen inte tjänstgöra på vissa områden. Alla kvinnor i Nordkorea behöver inte göra värnplikten (wiki), som annars är på minst 10 år och under den tiden måste soldaterna leva i celibat (wiki).

En del av den militära tjänstgöringen i Nordkorea verkar handla om att jobba i fabriker och bygga vägar, så den militära styrkan blir delvis en sorts billig arbetskraft.

Cireea
7/8/17, 2:45 PM
#52

Okej, hur ser det ut i Sydkorea?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
7/8/17, 3:03 PM
#53

I Sydkorea är det nog bara män som behöver göra värnplikt i 21  - 24 månader. Kvinnor kan utbilda sej till reserv-/yrkesbefäl på eget initiativ. (wiki)

Cireea
7/8/17, 3:08 PM
#54

Ah, det var det jag misstänkte. Att kvinnor kunde göra det på eget initiativ. 
Bra att de åtminstone har möjligheten om de nu vill.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
7/9/17, 11:07 AM
#55

Här är en artikel som uppger att kvinnor i Nordkorea inte behöver vara i det militära längre än till 23 års ålder. The Guardian, 2015-01-31

Dom kvinnliga soldaterna bör vara minst 142 cm långa, men kravet är inte absolut.

Annons:
Cireea
7/10/17, 8:57 AM
#56

#55 Men män måste vara med längre?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
7/10/17, 11:54 AM
#57

Ja, män måste göra värnplikt i minst 10 år i Nordkorea säger wikipedia, så jag antar att vissa stackare får tjänstgöra ännu längre. Dom kanske får bra lön mot slutet?

Trodde först du frågade om män måste vara längre. :)

Och jag var nära att svara att ja, männen i Nordkorea är fortfarande längre än kvinnorna i Sydkorea, men skillnaden idag, är inte så stor, enligt ett obekräftat videoklipp.

Cireea
7/10/17, 10:59 PM
#58

#57 Eller också kanske dom "hjärntvättas" till att stanna kvar i militären? 🤔 Det kan man aldrig veta.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
7/31/17, 10:00 AM
#59

Byggnadsställningar togs nyligen bort runt Ryugyong (wiki) som är Pyongyangs största hotell och världens kanske största tomma byggnad. Troligen bor ingen på hotellet, så frågan är vad det används till. DM, 2017-07-31

Enligt uppgift är Ryugyong ej färdigbyggt invändigt, men det verkar som om Kim Jong-Un (wiki) återupptagit byggnadsarbetet. Två nya promenadvägar leder nu fram till Ryugyong.

Kim Jong-Un har dom senaste åren förverkligat byggandet av ett flertal höghus i Pyongyang varav ett 70-våningarshus. Kim Jong-Un har även byggt en ny internationell flygplats, ett vetenskapscentrum, fritids- och rekreationsanläggningar.

Frågan är varifrån Kim Jong-Un får alla pengar och material för att bygga?

Cireea
8/1/17, 4:33 AM
#60

Hmm, ja.. det låter onekligen märkligt att han har "råd" att bygga en massa i landet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/11/17, 12:45 PM
#61

Bilder från tunnelbanan i Pyongyang. Väggmålningar och ornamenteringar, kanske världens näst vackraste tunnelbana efter Moskvas? Väggmålningarna ger dock lite vibbar av Denver Internationella Flygplats…

Det är troligen ganska lite folk vid tiden för fotograferingen. Några personer ser faktiskt glada ut. Taklamporna är enastående. DM, 2017-08-11

.

Bilder från Pyongyang och av trupper. Är den första bilden något av diktators Kim Jong-Uns palats eller är det en myndighetsbyggnad? Statyn med flaggan är enorm. DM, 2017-08-11

Får man inte lite  vibbar av 1984 när man ser statyerna med krigsmaskiner (eller vad det är)?

Cireea
8/12/17, 1:07 AM
#62

#61 Oj vilka taklampor! Och tunnelbanan i sig, så vacker!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
9/29/17, 6:18 PM
#63

Turister i Nordkorea som tar bilder, ja, sådana finns.

En irländare som deltar i löpning i ett stadslopp i Pyongyang. Han filmar sej själv och dom glest stående åskådarna. Irländaren lyckas även filma inne på stadion, vilket är delvis förbjudet. Undra vad som händer ifall han återvänder? DM, 2017-09-16

Västerlänningar som får prova på att plantera ris mot betalning på ett "arbetsläger" (nåja). DM, 2017-09-12

Sedan har vi 6 minuter imponerande flygfoto av Pyongyang med omgivning. Det är relativt få bilar på gatorna. Staden är ändå väldigt stor och hyser många höghus. Runt 2:55 - 3:20 syns en byggnad som liknar en "atom", är det ett universitet? DM, 2017-09-06

Sen, lite målningar från museet i Sinchon. Framställer USA-soldater som cigarettrökande sadister i uniformer och civila koreaner som torteras på olika sätt. Trevligt, och då kan vi ana oss till vad befolkningen tycker om Donald Trump m fl. DM, 2017-09-28

Sist men inte minst, ett intressant foto från Kim Il-Sunguniversitetet. Det ska nog föreställa en atom på glasrutan, men vad finns i mitten? Ett Illuminatiöga, en variant på Horusögat. Varför placeras det Allseende Ögat på en atom? DM-ögat-på-bild samt DM-artikel, 2017-09-19

Artiklen handlar om att även läroböcker innehåller nordkoreansk propaganda. Studera i Nordkorea, lär dej kulturen, språket och politiken kan man säga.

Cireea
9/29/17, 6:51 PM
#64

Märkligt med Illuminatiögar i atomen.. 🤔

Intressant med bilder, dock skulle jag själv aldrig våga göra det som vissa turister gjort. Fota där man inte får fota 🤦‍♂️ Man vet ju aldrig vad som händer i NK.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
9/29/17, 10:01 PM
#65

En detalj i #63, USA-soldaterna på målningarna i Sinchon, har timglas som symboler på sina hjälmar och jag förstod först vad det var efter att ha läst kommentarerna i DM.

Tydligen är det 7:e Regementets symbol. Det var 7:e USA-Regementet som massakrerade en hel by i Sydkorea av okänd anledning. Byborna i No Gun Ri (eller Nogeun-Ri) flydde från nordkoreanska trupper.

Men så stoppades byborna från att fly av USA-soldaterna och byborna fick tillbringa natten på ett järnvägsspår. På morgonen kom USA-flyg och bombade ihjäl merparten av byborna/flyktingarna. Därefter återvände 7:e USA-Regementet och USA-soldaterna sköt ihjäl sårade överlevande koreaner på järnvägsspåret. 200 överlevande flyktingar som hade gömt sej inne i en järnvägstunnel sköts också ihjäl av 7:e Regementets soldater.

Händelsen kallas No Gun Ri-massakern (wiki), var nästan okänd utanför Korea och mörkades av USA ända fram till år 1999 när AP gjorde en nyhetsartikel om massakern.

Tydligen var No Gun Ri-massakern bara en av otaliga massakrer som USA-soldater utförde på civila i Korea och även andra militärgrupper än 7:e Regementet utförde massakrer på byar. Orsaken är okänd till dessa massakrer.

Liknande massakrer utfördes av USA i stor omfattning några år senare i Vietnam på landsbyggdsbefolkningen. Även där är orsaken ej känd.

.

Jag kan tänka mej att om en dokumentärfilmare gör en spelfilm om No Gun Ri (eller Nogeun-Ri), liknande dom om Hashima och Gwanjumassakern (se NIS), kommer USA få svårt att behålla sina militärtrupper i Sydkorea.

Cireea
9/29/17, 10:10 PM
#66

#65 Fruktansvärt. 😢


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
9/29/17, 10:46 PM
#67

På något sätt känns det som om jag bara lyckas hitta halva historien gång efter gång och den historia man lärde sej i skolan var i bästa fall en fjärdedel av sanningen, kanske inte ens 10 %.

Cireea
9/30/17, 1:57 AM
#68

Jag är av den åsikt att skolorna i Sverige måste börja lära ut mer historia. Jag har läst historia i grundskola och gymnasium, alla historiakurser som finns att läsa på dessa två nivåer. ALLA, och jag menar verkligen alla, berör till största del bara andra världskriget. Några få genomgångar på första världskriget, någon liten historia om USA på ett hörn. 

Hur tragiskt är inte det?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/21/18, 11:16 AM
#69

Lite nya bilder från Nordkorea, mest utomhusbilder, men också några från arbeten. Ett foto inifrån Vapenstilleståndshallen, ser ut som en idrottshall. Korea Times, 2018-06-18

Annons:
Cireea
6/24/18, 3:36 PM
#70

Tycker alltid bilder från NK ser så hemska ut, alla ser så bittra ut. 
Lite förvånad över telefonen som syns på en av bilderna, undrar hur det fungerar med mobiler och ett så pass isolerat land?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/24/18, 4:31 PM
#71

Ja, det är många som ser nedstämda ut. Kanske är dom rädda för att förlora sina privilegier? Minns en liknande situation i Kina för folk i den rika staden Huaxi, men det var staten (ett storföretag) som ägde allt, alla husen och om man kom i onåd förlorade man jobbet och tvingades flytta ur staden.

Telefonerna övervakas nog på liknande sätt som i USA (typ, NSA). Alla samtalen spelas in och lagras. Mobiler är nog bara för dom rikaste.

Cireea
6/24/18, 4:47 PM
#72

Så kan det ju vara och i så fall är det rent förjävligt. Intressant om Huaxi, det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Existerar det fortfarande? 

Så är det nog, men ändå överraskande att se.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/24/18, 5:06 PM
#73

Jag lägger svaret om Huaxi i Klotterplank 13.

Cireea
6/24/18, 11:43 PM
#74

#73 Såg det, toppen! 😊


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/10/18, 2:53 PM
#75

Några bilder från Nordkorea, främst på kvinnor, fotograferade av AFP (tillrättalagda?). Den intressantaste bilden visar att basketplanen har annan avgränsad yta (i blått) nära korgen, än vad som finns i väst. Det gör att jag misstänker att reglerna i Nordkoreansk basket också är lite annorlunda. Korea Herald

Cireea
8/13/18, 2:38 PM
#76

Undrar vad reglerna i Nordkorea är för basket. Hade varit intressant att veta!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2/17/19, 7:14 PM
#77

Dokumentär om Nordkorea, SVT Dox, Under Solen, repris från 2015, 1 tim 45 min, kan ses till 2019-05-12. Dokumentären sägs ha varit hårt kontrollerad av nordkoreanska tjänstepersoner, troligen för att framställa Nordkorea i fördelaktig dager.

Dokumentären ger mej ett obehagligt intryck. Propaganda är troligen inte Nordkoreas starkaste sida. Snarast ges man någon slags undergångsstämning och en bild av ett dystopiskt fasadsamhälle med tysta, lydiga robotmänniskor.

Huygens
2/25/19, 11:16 AM
#78

Lite bilder och om FN-sanktionerna. SVT

Upp till toppen
Annons: