Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 1268 ggr
Huygens
2017-03-16 11:50

Jindo

Jindo är en koreansk jakthundras. Jindo påminner i utseende om både japansk Shiba och Akita (som jag har svårt att skilja åt), men är kanske aningen smalare. Jindo är ljus i pälsen, gul/vit och liknar en spets och vissa medlemmar i rasen kan ha utseende som påminner aningen om en ung schäfer. Jindo är högre än Shiba, men mindre än Akita.

SVT har en artikel om president Parks 9 jindohundar. Flera av dom är tydligen valpar och liknar små vita björnungar. Hundarna kommer troligen skänkas eller säljas till privatpersoner som vill ta hand om hundarna.

.

Jindo är känd för att vara oerhört trogen mot sina ägare och kan ibland låta bli att äta i flera dagar om ägaren saknas. Försök har gjorts att träna jindo till att bli militär- och polishundar, men det har gått trögt, då jindo rymmer och söker sej tillbaka till sin ursprungliga uppfödare.

Sydkorea är väldigt restriktiva med att exportera jindo, så det är nästan omöjligt att få en jindo ur landet.

Annons:
Cireea
2017-03-16 14:11
#1

Åh Jindo! 😍 Dom är så otroligt fina!
Värt att nämna är att Jindohundar finns i fem olika färger.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-03-16 14:22
#2

Ja, och jindovalparna är suveräna. Som små nallar. Frågan är om Jindo finns i Nordkorea? Det var ju lite ovanligt med hundarna på Zoo (tråd).

Cireea
2017-03-16 14:44
#3

Bra fråga, sökte lite snabbt men kunde inte hitta någon fakta om Jindo i NK. 😐 Men det är väl inte helt omöjligt att hundrasen finns även där, kanske under ett annat namn?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-03-16 15:23
#4

Jag letade också om hundar var tillåtna i Nordkorea, och troligen finns det inget förbud för privatpersoner, så rimligen borde Jindo finns i norr också.

sweetgum
2017-03-16 16:55
#5

Söta!

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Lona
2017-03-21 14:43
#6

För att vara petig så liknar Jindo inte bara en spets, det ÄR en spets (åtminstone om man ska gå efter FCIs indelning) :-). Det finns ett fåtal i Sverige, bland annat har kennel Chanco fött upp några. De flesta som finns med på SKK Hunddata är dock inte svenska hundar utan ligger längre bak i stamtavlorna, då hamnar de ändå i registret. (Källa; Svenska Kennelklubben/SKK, SKK Hunddata)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Cireea
2017-03-21 16:23
#7

#6 Kul att dessa finns i Sverige, även om det bara är ett fåtal! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: