Korea - kultur, historia och allmänt om korea

Sewol

2017-03-22 23:21 #0 av: Huygens

Kort introduktion

Den sydkoreanska färjan Sewol förliste 2014-04-16 i fullt dagsljus och i gott väder, med relativt lite vind och med små vågor på havet. Det tog Sewol 4,5 timmar att långsamt, extremt långsamt, slå runt innan färjan långsamt sjönk.

Sewol hade ca 460 passagerare, varav 325 var gymnasieelever från Danwon. 300 personer drunknade inne i färjan, dom flesta omkomna var gymnasieeleverna. Sewol hade 15 besättningsmedlemmar, som också var dom enda personerna som evakuerades från färjan Sewol av kustbevakningen.

Färjan sjönk till bottnen på ett djup av bara 35-40 m.

.

Katastrofen med Sewol har karakteristiska kännetecken av en falsk flagga. Myndigheter såsom regeringen, kustbevakningen, räddningstjänsten, polis, säkerhetstjänst, militären och alarmcentralerna samverkade så att värsta möjliga utfall skulle åstadkommas i falsk flagga Sewol. Även delar av besättningen och större delen av traditionell sydkoreansk massmedia medverkade i falsk flagga Sewol. 

Wikipedia: Bristen på pressfrihet i Sydkorea.

Det finns så mycket info om falskflagg Sewol att jag kommer ta det i omgångar och ger därför i trådstarten bara en kort introduktion till falskflaggan, så att texten inte blir överväldigande att läsa. 

Ett påstående i engelsk media är att sydkoreanska gymnasielever lider av asiatisk lydnadskultur och det var därför eleverna åtlydde befallningen att gå ner till sina hytter, stanna kvar i hytterna och dränktes, vilket jag anser är en efterkonstruktion. Det verkliga förloppet är troligen annorlunda och värre.

.

Ett fåtal dokumentärer om falskflagg Sewol har gjorts. En dokumentär på engelska som finns på nätet är Diving Bell (1 tim 21 min).

Diving Bell är gjord med enkla medel och handlar om en liten dykarfirma med en dykarklocka som kan gå ner till 70-80 m djup. Dykarfirman försökte tre gånger att hjälpa till vid räddningsarbetet och efterarbetet runt Sewol. Vid dom två sista tillfällena sa räddningstjänsten först att dykfirmans hjälp var välkommen, men militären stoppade sedan dykfirmans arbete på plats.

Dom 20 sista minuterna av Diving Bell är dom mest plågsamma. På slutet utfrågar dokumentärjournalisten en fader till en av dom omkomna gymansieleverna.

Samtalet är ungfär (väldigt fritt återgett):

.

Journalisten: Vad skulle du vilja ändra på kring det som hände vid Sewol?

Fader: Jag ångrar att jag sa till min son att lyda Kustbevakningen.

Journalisten; Vad sa din son?

Fadern: Han ringde på mobiltelefonen och sa att han var mycket rädd, att färjan Sewol höll på att kantra, färjan hade extrem slagsida och vattnet forsade in i färjan. Han sa att Kustbevakningen sagt åt honom att gå ner till sin hytt och stanna där. Han frågade mej vad han skulle göra. Han sa till mej att han var rädd.

Journalisten: Vad sa du?

Faderna: Jag sa åt min son att göra som Kustbevakningen sagt till honom att göra. Det ångrar jag, för hade jag inte gjort det hade han levt idag. Min son drunknade i sin hytt när den vattenfylldes.

.

Jag ska ge en bättre bakgrund till falsk flagga Sewol och möjliga förklaringar samt återge händelseförloppet mer i detalj i följande inlägg. Alla andra får gärna skriva inlägg däremellan, då vart och ett av mina inlägg kommer vara fristående.

Anmäl
2017-03-22 23:58 #1 av: Cireea

En fruktansvärd tragedi.. Gråter Minns så väl när det hände, och det är ett väldigt känsligt ämne för många i Sydkorea.

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2017-03-24 21:09 #2 av: lilssgu

Insåg inte att det var faktiskt var ett så sorgligt ämne förrän jag läste om det för två år sedan Gråter

Så de flesta bara väntade i flera timmar nere hytten, usch Gråter

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Anmäl
2017-03-25 00:13 #3 av: Cireea

"Jag sa åt min son att göra som Kustbevakningen sagt till honom att göra. Det ångrar jag, för hade jag inte gjort det hade han levt idag. Min son drunknade i sin hytt när den vattenfylldes." 

Gud vilka skuldkänslor jag skulle haft som förälder,  även om hans råd i sig inte skulle ha varit fel. Gråter Jag skulle också litat på kustbevakningen i ett sånt där läge, men usch.. får ont i magen bara av att tänka på det. 

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2017-03-26 11:39 #4 av: sweetgum

Jag minns det... så hemskt... det värsta va ju just det där att resenärerna blev beordrade att stanna i sina hytter. I öst asien lyder man... Verkligen obehagligt agerande runt om. Jag bodde i Italien när costa concordia gick på grund och fan vilket liv det blev (mycket på grund av kaptens feghet), och då dog inte särskilt många. Händelserna runt Sewol ger mig kalla kårar

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Anmäl
2017-03-26 23:11 #5 av: Huygens

Sewol flöt på havet i två dygn

Det tog färjan Sewol 4,5 timmar att långsamt, extremt långsamt kapsejsa och rulla runt. Men Sewol sjönk aldrig dom två första dagarna. Istället la sej färjan Sewol med buken uppåt i vattnet och låg så i över två dygn. Färjan Sewol sjönk först den tredje dagen, 52 timmar efter att färjan fått slagsida. Sewol påbörjade slagsidan 2014-04-16, kl 8:48. Sewol låg därefter upp-och-ner i havet i mer än två dygn, från 2014-04-16 fram till 2014-04-18, kl 13:03. (wiki)

Experter, sakkunniga och anhöriga ansåg under första och andra dagen, att det troligen fanns massvis med instängda gymnasieelever, som fortfarande levde inne i dom många luftfickorna i färjans inre utrymmen. Det rörde sej om 5000 - 10000 kubikmeter luft som höll färjan Sewol flytande upp-och-ner.

Röster på sociala media höjdes för att Kustbevakningen skulle pumpa in luft i färjan för att ge dom instängda eleverna friskt syre. Kustbevakningens chefer ignorerade först uppmaningen att pumpa in syre, men cheferna var besvärade av kraven på att gymnasieleverna skulle få frisk luft inpumpad. Sydkoreansk media rapporterade dock ganska lite om Kustbevakningens negativa reaktion till att pumpa in luft till dom instängda eleverna i Sewol.

.

Färjan blev successivt allt lägre liggande i havet över dom två dagarna, men mängden luft inne i Sewol måste ändå varit betydande då färjan låg nära 7000 i "tonnage".

Det tog över två dygn efter att Sewol fått slagsida, innan Kustbevakningen till slut påstod att dom börjat "pumpa in" luft i färjan. Två timmar efter att Kustbevakningen påstått att dom börjat "pumpa in" luft i färjan till dom överlevande gymnasieeleverna som var instängda i luftfickorna i färjans inre, sjönk färjan Sewol slutligen helt och hållet. Sewol försvann under havets yta trots att Kustbevakningen påstod att dom "pumpade in" massvis med luft i färjan.

Det är snarast så att Kustbevakningen istället pumpade ut luften ur Sewol och på så sätt fick färjan att sjunka.

Sewol slog runt 2014-04-16 och låg flytande på havet i två dagar fram till 2014-04-18, kl 11, då Kustbevakningen påstod sej börja "pumpa in" luft i färjan Sewol. (wiki) Färjan började då på allvar sjunka. Två timmar senare, kl 13, 2014-04-18, försvann det sista av Sewols bog under vattenytan.

Om Kustbevakningen verkligen "pumpat in" luft i färjan Sewol den tredje dagen, hade färjans flytförmåga ökat och färjan hade fortsatt flyta på havet. Istället försvann Sewol under havets yta, två timmar efter att Kustbevakningen börjat suga ut luften ur färjans luftfickor.

Färjan Sewol sjönk till ett djup av 35 - 40 m och bärgningen är nyligen (mars 2017) påbörjad. (Av oklar anledning kallas Sewol ibland Sewol-Ho i vissa nyhetsinslag på nätet.)

.

Det är också en smula obehagligt att jag inte hittat en enda artikel som redogör för försök med sk knackningar. Normalt sett när sjöräddningen har instängda personer i ett skepp, knackar räddningspersonalen med metallföremål på skeppet/ubåten/färjan och lyssnar efter svarsknackningar. I fallet med Sewol verkar ingen i räddningsstyrkan ha gjort några försök alls med knackningar för att lokalisera dom instängda eleverna.

Knackningar görs vanligen med metall mot skeppsskrovet. Ibland trä mot metallskrovet.

Inga försök från räddningspersonalen att knacka på färjan nämns någonstans.

Hur i hela friden är det möjligt?

.

Lite bakgrund och lite efterdyningar

Jag ville gå direkt på redogörelsen av själv sänkningen av Sewol, men om jag genast börjar med att beskriva händelseförloppet 2014-04-16, känner jag att det blir svårt att förstå falsk flagga Sewol.

Det är därför bättre om jag börjar med bakgrunden till det som hände Sewol och tillfälligt hoppar över själva falskflaggans genomförande, för att sedan knyta bakgrunden med efterdyningarna, den efterföljande händelseutvecklingen, som hände månaderna efter sänkningen av färjan Sewol.

Om jag tar det i den ordningen; bakgrunden först, sedan efterdyningarna och sist själva sänkningen, kommer den ordningen bättre hjälpa till att (delvis) förstå dom olika kryptiska händelserna och långa fängelsestraffen som (en minoritet) av dom ansvariga fick efter falskflaggan.

Samtidigt tror jag inte att jag kan förklara orsaken till falskflaggan fullt ut och jag har inte hittat någon dokumentär/webbsida/blogg/videosammanställning som klarar av att göra falsk flagga Sewol begriplig.

Men det finns indikationer som pekar i vissa riktningar.

.

Färjan Sewol anses ha hört till ett företag som ägdes av miljardären Yoo Byung-Eun. (wiki)

Yoo Byung-Eun var en märklig man som grundade Baptistiska Kyrkan i Sydkorea på 1960-talet. Yoo höll ofta predikningar i religiös stil som annars bara syns i västerländska väckelsemöten. Strax innan falsk flagga Sewol, var Baptistkyrkan en penningstark och blomstrande religiös rörelse.

.

Det är nästan otänkbart att Yoo kunnat bygga upp sitt miljardfinansvälde och den 30000 medlemmar starka Baptistkyrkan utan att NIS (dåvarande KCIA) godkände verksamheten. Sydkoreas diktator Park Chung-Hee på 1960- och 1970-talet lät sej ledas av en annan predikant, den "kristne" shamanen Choi Tae-Min.

.

Nuvarande (avsatte) president Park Geun-Hye lät sej sedan rådgivas av dottern till "kristne" Choi Tae-Min. Dottern är alltså Choi Soon-Sil och Yoo-Ra är dotter-dotter till Tae-Min. (se tråd)

Då Sydkoreas militär och säkerhetstjänst styrdes av dom rika industri- och finansfamiljerna redan under Chung-Hees ledning, är det högst troligt att dom två "kristna" predikanterna Yoo Byung-Eun och Choi Tae-Min möttes åtskillga gånger.

.

Falsk flagga Sewol måste ses i skenet av en möjlig religös och finansiell schism mellan skuggfigurerna bakom Park Geun-Hye (dotter till diktator Park Chung-Hee) och miljardären Yoo. Möjligheten för en religiös konflikt mellan Choi Soon-Sil och Yoo existerar också. Soon-sil kan ha ruvat på hämnd i årtionden ifall relationen med Yoo urartade på 1970-talet.

Nu är det osannolikt att enbart en religiös schism gav upphov till att NIS ordnade en falskflagga med massvis med dödsoffer. Troligen spelar även finansiella strider in mellan olika extremt rika familjer, som vi inte känner namnen på. Troligtvis har falsk flagga Sewol krävt att majoriteten av rikemannafamiljerna enats om den mörka planen.

Dom finansgrupper som leder NIS har antagligen också utfört falskflaggan av mer än en orsak och för ögonblicket kan vi bara ana orsakerna. En vidare möjlighet är att USA pressat NIS att utföra sänkningen av Sewol för att ta reda på på hur väl NIS och sydkoreansk massmedia är kontrollerad av staten och av rikemannafamiljerna. Så mer än en orsak finns troligen till falskflaggan.

.

Lite polisarbete

Sydkoreansk polis kommenderade ut 9000 poliser vars enda arbetsuppgift var att söka reda på och gripa miljardären Yoo Byung-Eun, då han ansågs ha stor skuld i att Sewol sjönk. Men Yoo var försvunnen. Tre månader efter falskflaggan påstod dock polisen att Yoo hittats död på en åker utanför en av Yoos många lyxvillor i Sydkorea. (DM)

Polisens obducenter kunde inte faställa dödsorsaken då 80 % av liket ruttnat bort, men fingeravtrycken och DNA fastställde att den avlidne var Yoo. Fast informella källor säger att den döde troligen var en namnlös uteliggare. Ett påstående på nätet är att den avlidnes båda händer var bortruttnade, så det är tveksamt om polisen kunde ta fingeravtryck. (DM)

Det är möjligt att NIS mördade Yoo och gjorde sej av med kroppen, innan någon på högre ort insåg att avsaknaden av en kropp skulle resultera i åratal av besvärande frågor från media.

I juni månad stormade 6000 poliser Yoo:s Baptisktiska Kyrka och beslagtog alla datorer, pärmar och dokument för att fastställa om Baptistkyrkan bar skuld till sänkningen av Sewol. (DailyMail) Sydkoreansk massmedia hade under tiden upprepat kopplat Baptistkyrkan med bestättningen på Sewol. (YT/EBC, 5 min)

Det var en tid jobbigt att vara baptist i Sydkorea då sänkningen av Sewol kopplades till "ondskefulla" baptister. Polisutredningen av Baptistkyrkan verkar dock varit resultatlös trots att polisen haft kravallutrustning. (DM)

Sydkoreas statsminister Chung Hong-Won avgick 2014-04-27. Statsministern "påtog sej" hela ansvaret för Sewolkatastrofen och sa att sänkningen av färjan orsakats av en "djupt rotad" ondska. (DM) samt (YT/euronews, 1 min)

Spel för galleriet.

Inget annat.

.

Jag hade tänkt länka till flera videoklipp. men många klipp är i längsta laget, ibland över 20 minuter. Jag ska försöka sovra bland materialet, återkomma med fler och tydligare nyhetsinslag i nästa inlägg. Jag ska också försöka hitta några fler nyhetsartiklar som bättre berör ämnet i detta inlägg (texten ovan).

Det här blev så långt att jag pausar för tillfället. Nästa del jag vill ta upp är även fängelsestraffen för dom inblandade samt lite om själv färjan Sewol och dess besättning. Beskrivningen av förloppet av falsk flagga Sewol tar jag troligen sist.

Anmäl
2017-03-29 16:13 #6 av: Cireea

Hittade en artikel från Koreaboo gällande Sewol.
Artikeln handlar om benfynd som gjorts efter att man bogserat upp färjan. Nio offer har fortfarande inte hittats. De som saknas är 4 studenter, 2 lärare samt ett par och deras barn.

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2017-03-30 13:08 #7 av: Huygens

Kan någon översätta talad sydkoreanska, för jag skulle vilja veta vad kvinnan säger på videoklippet. Titeln är ->

[세월호 침몰] 실종자 부모님이 사실을 발킨다.Mom of a victim of the sunk Sewol ferry reveals the truth. (YT/Sara Kim, 10 min)

.

Jag ändrar ordningen lite på vad jag planerade skriva. Jag letade efter någon som faktiskt gjorde något som motverkade katastrofen när färjan Sewol fått slagsida.

.

Servitrisen Ji-Young

Det visar sej att färjan Sewol hade en liten kafeteria och i kafeterian jobbade den 22-åriga servitrisen Park Ji-Young. Till en början gjorde Ji-Young som alla andra, hon väntade och avvaktade på vidare direktiv i kafeterian.

Men slagsidan blev allt värre. Ji-Young anade kanske oråd och försökte troligen kontakta färjans kapten och besättning. När hon insåg att besättningen övergett färjan, blev det uppenbart för henne att den skulle sjunka.

Ji-Young måste ha bestämt sej för att, nu var hon färjans besättning och beslutade sej för att ta en ledande roll. Det fanns ju ingen annan än henne själv kvar ombord av färjepersonalen. (YT/TomoNews, 2 min)

.

Det blev då kritiskt att bryta passagerarna ur den magiska förbannelsen som höll dom instängda i färjan Sewols hytter. Ji-Yong började med att uppmana passagerarna att lämna färjan. Hennes uppmaning stod i skarp kontrast till det inspelade meddelandet som kontinuerligt strömmade ur färjan Sewols högtalare. En myndig högtalarröst sa åt skoleleverna att gå till sina hytter och stanna samt att det var "farligt" att lämna hytterna.

Ji-Young delade samtidigt ut livvästar och när väl en passagerare tagit emot livvästen fanns ett element av auktoritet. Ji-Young kunde därmed beordra passageraren att lämna färjan, hoppa i vattnet och simma därifrån.

När väl den förste gymnasieeleven förmåtts lämna färjan följde flera andra efter. Ji-Young räddade i storleksordningen 100 - 130 passagerare från Sewol under loppet av två timmar.

Ji-Young återvände ner i labyrinten av Sewols korridorer. När hon gick djupare in i färjan för att uppmana gymnasieeleverna att lämna Sewol, blev vattnet i korridorerna allt djupare. Till slut kunde hon inte längre ta sej ut och återfanns drunknad.

Anmäl
2017-04-04 02:16 #8 av: Cireea

Från Aftonbladet: http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/213379

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2017-04-07 14:04 #9 av: Huygens

Ja, dom verkar ha bärgat Sewol nyligen. Läser man färska nyhetsartiklar påstås myndigheterna nu börja undersöka varför Sewol sjönk. President Park vägrade ju tillsätta en formell haverikommission, vilket gör att sänkningen av Sewol officiellt sett är ett mysterium.

Orsaken är okänd.

.

Dokumentärer

Förutom dokumentären i #0 har jag hittat ytterliggare några yt-dokumentärer med engelsk text:

양승미 - The Sewol Ferry disaster (28 min)
laborvideo - The Truth Shall Not Sink - The Cover-up Of The Korean Sewol Ferry Disaster (28 min)

Newstapa (KCIJ) - 'Golden Time' for Sewol ferry - There was no 'State' (40 min)
Newstapa - Sewol Ferry One-Year Special “Cruel Times, Lies of a Nation” (55 min)

Journeyman Pictures - Uncovering The Web Of Intrigue Surrounding The Sewol Ferry Disaster (23 min)


Dom två första länkarna är samma dokumentär och jag inkluderade båda länkar ifall den ena skulle sluta fungera, "The Truth Shall..."  är kanske den bästa dokumentären.

Även Newstapas "Golden Time..." är en bra dokumentär, för den visar hur aktiva myndigheterna var med att göra - ingenting. I synnerhet avsaknaden av räddningsaktioner dom första tre dygnen, tydliggörs.

Den näst sista dokumentären "Cruel Times..." som är 55 minuter lång, rör bara sänkningen av Sewol dom första 21 minuterna. Resterande 34 minuter handlar om politik, offentlig smutskastning av föräldrarna, politikers lögner och svikna löften samt om den uteblivna haverikommissionen kring Sewol.

Och så en varning om Journeyman Pictures dokumentär ovan, den innehåller två felaktigheter om trafikledarna och om räddningsoperationen, som jag ska synliggöra i detta inlägg. Jag inkluderar Journeyman för den har tydliga bilder och tar också (överdrivet?) sikte på "baptistsekten".


Sammanfattning

Falsk flagga Sewol är troligen den mest omfattande statsterrorismen en sydkoreansk regering geomfört sedan Gwangjumassakern år 1980. Några viktiga punkter:


- 12 (tolv) trafikledare / larmoperatörer ignorerade 100-tals larmsamtal från Sewol.
- 12 trafikledare / larmoperatörer fabricerade i efterhand, påhittade larmsamtal och fejkade larmloggar från Jindo Vessel Traffic Services Center (VTS) och Jeju Island VTS. (YT/ARIRANG vid 00:45, 2 min, datum 2014-10-06)

- 4 (fyra) kaptener omnämns i samband med Sewol.

- Kaptenen på Sewol var central i morden på 304 passagerare / gymnasieelever.
- Kaptenen på Kustbevakningsbåt P-123 var också central i morden.
- Chefsmaskinisten på Sewol var troligen central i morden på besättningmedlemmar.

- Höga myndighetschefer, militära befäl och regeringsministrar var planerande, organiserande och styrande i falsk flagga Sewol.


- Kustbevakningens personal, på plats runt Sewol, var central i morden.
- Kustbevakningens personal hindrade fiskebåtar och fritidsbåtar från att rädda nödställda gymnasielever ombord på Sewol, genom att Kustbevakningens personal ropa nekande och körde fram och tillbaka med motorförsedda gummibåtar som stoppade framkomligheten till Sewol.

- Under dagarna som följde, då Sewol fortfarande flöt på havets yta, hindrades specialutbildade civila dykare från att dyka ner och rädda dom instängda skoleleverna i dom stora luftfickorna inne i Sewol. Specialistdykarna hindrades av Kustbevakningens personal och av militära befäl.

- Frivilliga militära specialistdykare som särskilt utbildats för att rädda nödställda och instängda personer i fartyg och ubåtar, hindrades också att dyka och rädda skoleleverna som var instängda i Sewols stora luftfickor. Militärdykarna hindrades av Kustbevakningens personal.

- Kustbevakningens personal fabricerade även noteringar i en loggbok som fejkats för att se ut som om Kustbevakningen uppmanat passagerarna på Sewol att evakuera färjan. Falsariet var så klumpigt gjort att det upptäcktes på ett tidigt stadium av åklagarmyndigheten. (YT/ARIRANG vid 1:30, 2 min, 2014-10-06)


- Chefsmaskinisten Park Gi-Ho på Sewol stängde troligen inne och dränkte några av dom egna besättningsmedlemmarna i Sewols besättning. Besättningsmedlemmar, som troligen försökt hindra morden och genomförandet av falsk flagga Sewol.

- Sydkoreas Flotta, NIS, Kustbevakning, Larmcentrum/Trafikledning, polismyndighet, Sydkoreas Sjösäkerhetsmyndighet, regering samt traditionell media koordinerade sina aktiviteter med varandra under falsk flagga Sewol. Utåt sett upprätthölls en fasad av att det saknades en samlad ledningscentral, vilket officiellt kunde motivera varför "räddningsoperationen" blev så usel.

- Samtliga ansvariga högre tjänstemannachefer, militära befäl och regeringsministrar klarade sej undan fängelsestraff.


- NIS specialkommenderade säkerhetsagenter trakasserar, skriver hatinlägg, skuggar, övervakar bostäder och avlyssnar föräldrarna till dom omkomna gymnasieeleverna.

.

Vanliga Lögner i traditionell media

"Alla passagerare har räddats."

"Alla..."

Den vanligaste lögnen i media precis timmarna efter starten av falsk flagga Sewol, var att alla passagerare evakuerats av Kustbevakningen och räddats från färjan Sewol. Lögnen att alla Sewolpassagerare räddats, upprepades i traditionell sydkoreansk media nästan oförändrad, ända fram till kl 14, 2014-04-16. Och då hade ändå en (nedtystad?) mediarapport kommit in kl 11:35, som sa att en möjlig drunknad passagerare, en död kvinna, flutit upp brevid Sewol.

Sociala media var redan översvämmade av meddelanden runt 11-tiden, som visade att myndigheternas påståenden om att "alla räddats" var lögn, då det fortsatte komma samtal och SMS från gymnasieeleverna ombord på Sewol och mobilsamtal från privatpersoner i fritidsbåtar som kontinuerligt plockade upp Sewolpassagerare ur havet.

.

När hade Sewol slagit runt helt och hållet?

Viss media säger kl 10:35 andra säger kl 11:30 eller så sent som kl 13:20. BBC visar Sewol upp-och-ner med ett klockslag av 14:00. (nederst i BBC-artikel, datum 2014-04-25)

Sydkoreansk media rapporterade vid ett tillfälle att alla gymnasieeleverna var räddad från Sewol och att Sewol hade sjunkit. (Journeyman Pictures dokumentär med start vid 4:16)

.

"Stanna i hytterna! - Stanna!"

Söker man runt på nätet och läser gamla nyheter, hittar man gott om felaktiga artiklar vid dagen för sänkningen av Sewol, som påstår att kaptenen eller Kustbevakningen beordrade evakuering efter någon timme eller halvtimme, ibland med tillägget att alla passagerare räddats.

Senare artiklar visar dock att det gavs aldrig någon evakueringsorder. Istället upprepades ett inspelat meddelande i Sewols högtalare, som sa åt passagerarna att gå till sina hytter, ta på sej livvästar och stanna inne i hytterna. Det inspelade meddelandet sa även till passagerarna att det var "farligt" att lämna hytterna, vilket gjorde att dom flesta gymnasieeleverna stannade inne i sina hytter tills hytterna sakta hade vattenfyllts, vartefter Sewol mycket långsamt slog runt och gymnasieelverna drunknade.

Jag hittar även en del artiklar som ljuger om Kustbevakningens aktiviteter och ljuger om Sewolbesättningens aktiviteter. Det påstås felaktigt i flera nyhetsartiklar att besättningen och Kustbevakningen gjorde allt vad dom kunde för att hjälpa passagerare komma ut ur Sewol. Förutom servitrisen Ji-Young, som drunknade medan hon räddade passagerare, och möjligen två drunknade besättningsmedlemmar till, gjorde Sewols överlevande besättningen inget för att hjälpa passagerarna. En artikel på nätet påstår att en Sewolbesättningsmedlem, en underhållsarbetare, som evakuerats från Sewol, sedan kom tillbaka med Kustbevakningens båt och lyckades rädda en passagerare genom att slå sönder ett fönster från utsidan av Sewol, men sanningshalten i artikeln är tveksam.

.

Kustbevakningens båtar räddade kanske 10 (tio) passagerare och bara sådana passagerare som först hamnat i vattnet och börjat simma från Sewol. 6 (sex) passagerare sägs ha räddats av dom tre helikoptrarna.

Lögner staplades på hög, rabblades upp. Lögner, som traditionell media reflexmässigt spydde ur sej under dagar efter sänkningen av Sewol. Det var först flera dagar senare som traditionell media successivt ändrade dom påhittade historierna och började berätta att dom flesta överlevande passagerare från Sewol räddades av fiskebåtar och av privatpersoner i fritidsbåtar.

Och att det faktiskt saknades hundratals passagerare.


Några kaptener

Vi känner till några fängelsedomar och några av dom brottsliga handlingarna som utfördes i samband med falsk flagga Sewol. Det finns dock fyra kaptener som man måste hålla reda på för att förstå vissa detaljer:

- Kapten "Shin", Sewols ordinarie kapten, hemlig identitet.
- Kapten Lee Joon-Seok, Sewols kapten vid kapsejsningen.
- Kapten Kim Kyung-Il, kapten på Kustbevakningsbåt P-123.
- Kapten Moon Ye-Shik, kapten på oljetankern Doola Ace.

Det är anmärkningsvärt att Sewols ordinarie (anges som "Shin") kaptens identitet fortfarande inte går att hitta bland alla nyhetsartiklar. "Shin" kan knappast ha varit en okänd person, om han inte var en NIS-agent. Det påstås att "Shin" inte var ombord på Sewol den dag då färjan kapsejsade, men var bekant med Joon-Seok.

Kapten Joon-Seok och kapten Kyung-Il, fick båda fängelsestraff.

Kustbevakningsbåt P-123, var en stor patrullbåt med kapacitet att hysa 150 nödställda passagerare. P-123 kunde sända ut mindra båtar i stil med motorförsedda gummibåtar och var den enda större kustbevakningsbåten nära Sewol, under den tid då Sewol fortfarande sakta kapsejsade och till slut mycket sakta slog runt.

I sammanhanget med Sewol är det också nödvändigt att känna till det stora Kustbevakningsskeppet Nr 3009, vars kapten jag inte vet namnet på. Det är troligt att Nr 3009 var ledningscentral för genomförandet av falsk flagga Sewol, då regeringsministrar och förvaltningschefer togs till Nr 3009 och informerades om operationens utveckling och om den sakta sjunkande Sewol samt om det "misslyckade" dykararbetet dagarna efter.

Ye-Shik var kaptenen på Doola Ace, ett tankfartyg som befann sej i närheten av Sewol. Ye-Shik tog radiokontakt med Sewol och uppmanade besättningen att skyndsamt evakuera Sewol, då färjan såg ut att kunna slå runt och kunde stänga inne passagerarna. Ye-Shik är den enda person utanför Sewol, som uppmanat till evakuering av Sewol. Sewols ombordvarande 22-åriga servitris Ji-Young uppmanade också till evakuering och räddade livet på 100 - 130 passagerare, innan hon drunknade. (Ytterligare två drunknade besättningsmedlemmar kan ha uppmanat passagerare att lämna färjan, men jag saknar bra källa på den uppgiften.)


Några kriminella gärningar

Ett stort antal kriminella gärningar behövde utföras av myndighetspersoner, för att myndigheterna alls skulle kunna genomföra falsk flagga Sewol. Dom flesta ansvariga har aldrig ställts till svars, utan det är personer lägre ner i heirarkin som fått fängelsestraffen. Jag har ingenstans officiellt hittat ståndpunkten att sänkningen av Sewol är statsterrorism och en falskflaggeattack, utan den slutsatsen kommer ur nyhetsmaterialet, i många fall producerat av mindre mediabolag eller från privatpersoner på sociala media.

Jag har troligen inte hittat alla åtal eller fängelsedomar som rör Sewol, då engelskspråkig media inte verkar ha särskilt mycket fokus på rapporteringen om Sewol efter att den första månaden passerade sedan Sewol sänktes.

Jag avhandlar företagspersonerna kopplade till Sewol i ett annat inlägg, den här texten är redan i längsta laget.


Trafikledarna / Larmoperatörerna

Engelska uttrycket för trafikledare/larmoperatörer är traffic controllers.

Min förståelse av sydkoreansk larmhantering till sjöss, är att larmsamtal som kan identifieras komma från havsområden, kopplas till sjöfartens larmoperatörer som samtidigt är trafikledare för havsgående trafik. Trafikledarna / larmoperatörerna övervakar och omfördelar sjötrafiken vid en olycka till havs.

Larmoperatörerna, tillika trafikledarna, ansvarar även för att tillkalla räddningshelikoptrar, sjöpolis, kustbevakning, brandbekämpning och andra räddningsfarkoster som kan användas till havs. Trafikledarna / larmoperatörerna övervakar och dirigerar även undan fartyg för att undvika kollisioner samt anropar närbelägna lämpliga fartyg för att få assistans med att plocka upp nödställda i havet.

Kort sagt, larmoperatörerna / trafikledarna har ett enormt ansvar och har getts ett stort förtroende för att utföra sina viktiga uppgifter vid nödsituationer.

.

Smuts

Nu kommer det smutsiga.

Då Sewol fick slagsida, började larmsamtalen strömma in till trafikledarna / larmoperatörerna, som lät bli att besvara många samtal. En stor mängd larmsamtal ignorerades, troligtvis över hundra samtal. Samtal från oroliga föräldrar besvarades i vissa fall, men lämnades utan åtgärd.

Några dagar efter falsk flagga Sewol fick åklagarmyndigheten upp ögonen för att trafikledarna / larmoperatörerna ignorerat många larmsamtal om Sewol. Åklagarmyndigheten startade då en utredning och kunde peka ut 12 trafikledare / larmoperatörer som specifikt ignorerat larmsamtal om Sewol. Trafikledarna / larmoperatörerna hade dessutom fabricerat larmloggar och fejkat larmsamtal från Sewol, samtal som larmoperatörerna aldrig genomfört och som var påhittade.

Troligen gjordes falsifieringen av larmsamtalen i samarbete med specialutbildade NIS-agenter.

Bl a låtsades trafikledarna / larmoperatörerna att dom samtalet med Sewols besättning via radiolänk, men det radiosamtalet visade sej vara en ljudinspelning av Kapten Moon Ye-Shik, på tankfartyget Doola Ace, som samtalade med en av Sewols styrmän. Radiosamtalet kom inte från någon av trafikledarna/larmoperatörerna. Det inspelade radiosamtalet presenterades initialt på Arirang News som "transcript" av Sewols första nödsamtal, men det var alltså inte samtal till VTS, larmoperatörerna på Jindo och Jeju, utan enbart ett spontananrop från Doola Aces kapten till Sewol. (YT/ARIRANG, 2 min, datum 2014-04-21)

Lögner och fabricerade larmsamtal komponerade av larmoperatörerna i usel ljudkvalitet, presenterades i sydkoreansk media som ej fejkade och inte förfalskade larmsamtal från Sewols besättning.

Dokumentären "The Truth Shall not Sink..." uppmärksammade tidigt att dom inspelade larmsamtalen och -loggarna var fabricerade. (YT/LaborVideo vid 10:46)

Troligen har 12 trafikledare / larmoperatörer fabricerat påhittade larmsamtal i efterhand och fejkat larmloggar från Jindo Vessel Traffic Services Center (VTS) och från Jeju Island VTS. (YT/ARIRANG vid 00:45, 2 min, datum 2014-10-06)

Loggar och listor från andra teleoperatörer och från externa kommersiella radioövervakare visade att dom 12 trafikledarna / alarmoperatörerna fejkat larmsamtal och fabricerat larmloggar.

Dom "inspelade" larmsamtalen var bluff.

Lögner och tom luft.

.

Straffet?

Det var gratis.

Ingen trafikledare / larmoperatör fick något straff som jag hittat i media. Jag misstänker att Sydkoreas Justitiedepartement slagit ner på åklagarmyndigheten och lagt locket på, på samma sätt som Justitiedepartementet stoppade undersökningar av NIS kriminalitet i presidentvalet år 2012.

Justitiedepartementet har antagligen stoppat all vidare utredning rörande trafikledarnas / larmoperatörerna roll i falsk flagga Sewol, för att skydda ansvariga överordnade förvaltningschefer. 12 koordinerade trafikledare / larmoperatörer som alla gemensamt mörkar och fabricerar, fabricerar och mörkar larmsamtalen från Sewol, gör bara så på överordnad chefs befallning.

.

Brottsutredning

Brottsutredningen startade i april och 2014-04-27 gjorde åklagarmyndigheten sina första räder mot både Jeju VTS samt Jindo VTS och beslagtog massvis med material hos dom två trafikledningscentralerna. (Indiska NDTV) och även (New York Times)

Enligt Korea Times utfördes räder två gånger mot Jindo VTS och minst 10 trafikledare / larmoperatörer togs till förhör av åklagare. (Korea Times, 2014-06-07)

Även Kustbevakningens kontor i Mokpo utsattes för minst en räd av polis/åklagare. (Manilla Times)

Men alla vidare brottsutredningar stoppades efter datumet 2014-10-06, kanske för att dom överordnade cheferna var knutna till NIS samt var goda vänner med ministrarna.

Och Justitiedepartementet ville troligen inte ha en sådan brottsutredningen av fler anledningar. Det hade troligen lett rakt in i president Park Geun-Hyes regering och resulterat i åtal mot justitieministern och åtal mot Sydkoreas Havs- och Fiskeminister. Och riksrätt mot president Park själv...

Föräldrar till dom drunknade gymnasieeleverna krävde att åklagarmyndigheten skulle ges större befogenheter att samla ihop inspelade ljudupptagningar, dataloggar och videoinspelningar från många flera myndigheter, då allt inspelat myndighetsmaterial annars raderas i Sydkorea efter ett år. Föräldrarnas krav ignorerades av regeringen och 2015-04-15 försvann troligen viktigt material pga att Sydkoreas ettåriga bevaranderegel passerades för årsdagen av falsk flagga Sewol.

.

Rättsprocesserna i Sydkorea

Dom efterföljande rättsprocesserna som rör Sewol är mystiska, undermåligt rapporterade i media och verkar ha som syfte att grumla vattnet, det blir svårt att veta vad som egentligen hände färjan Sewol.

Det kan verka konstigt i ett land som Sydkorea där mycket är väldisciplinerat, strikt och en smula hårt, att välutbildade personer begår grova brott. Men nu har jag tittat på ett antal videoklipp med nyheter från Sydkorea och allt är inte som man skulle tro.

.

Det finns kommunala tjänstemän och förvaltningschefer som arbetar åt kriminella enligt mönster av italiensk maffia. Ekonomer, advokater, jurister, industrichefer, finansmän, byggherrar och andra högutbildade utför uppdrag åt kriminella eller är själva kriminella.

Ett exempel:

Kommunledamoten Kim Hyung-Sik var en hängiven lokalpolitiker, men på sin fritid sysslade han med att ta emot mutor och utföra olagligheter. Hyung-Sik anlitade vid ett tillfälle en kontraktsmördare, som mördade en affärsman i 60-årsåldern. Hyung-Sik hade dolt motsvarande 500 000 dollar i mutor enligt polisen. Kommunfullmäktige Hyung-Sik leds i handbojor ur rättsalen efter att ha dömts till livstid för mord. (YT/KBS med start 2:27, 2014-10-27, hela klippet är 20 min med nyheter om bl a Sewol)

En syndabock eller en gangster i kostym?

.

Besättningen på Sewol

Det är svårt att hitta uppgifter om hur många besättningsmedlemmar som överlevde färjan Sewol. I allt skulle färjan Sewol ha haft 35 besättningsmedlemmar enligt Wikipedia. Sju personer i besättningen kan ha dött. Singapore TODAY skriver att Sewol hade 29 besättningsmedlemmar och att 7 saknas. (Singapore TODAY, datum 2014-04-23)

Servitrisen Ji-Young räddade över 100 passagerare genom att förmå passagerarna överge färjan. En (obekräftad?) uppgift är att även besättningsmedlemmarna Jeong Hyeon-Seon (28 år) och Yang Dae-Hong (45 år) uppmanade passagerare att lämna Sewol. Ji-Young och Hyeon-Seon hittades sedan drunknade. Dae-Hong har ej återfunnits.

Det är faktiskt påtagligt svårt att hitta någon som helst specifik information om besättningen som ger tydliga detaljer. Sex (fem?) besättningsmedlemmar övergav Sewol när dom räddades av Kustbevakningen. Bland dom sex besättningsmedlemmarna fanns kaptenen, dom tre styrmännen och chefsmaskinisten. Dom sex besättningsmedlemmarna meddelade varken den övriga besättningen eller Sewols passagerare att dom lämnade Sewol.

.

Kustbevakningens båtar räddade bara besättningsmedlemmar direkt från färjan Sewol. Kustbevakningens båtar räddade inga passagerare direkt från Sewol och räddade endast Sewolpassagerare om dom ramlat i havet och simmade från Sewol. 6 passagerare räddades direkt från Sewol av dom tre räddningshelikoptrarna som dröjande arbetade under mycket långsamma och slöa former.

Polisen tillät senare besättningen att samlas så att dom kunde koordinera sina historier, inför förhör av åklagarmyndigheten.

Förutom kaptenen och chefsmaskinisten fick 13 Sewolbesättningsmedlemmar fängelsestraff mellan 5 - 12 år, med viss osäkerhet i media för mildrade domar efter överklaganden.


Chefsmaskinisten på Sewol

Chefsmaskinisten Park Gi-Ho fick initialt 30 års fängelse för mord, då rätten ansåg att han lämnat två skadade besättningsmedlemmar att dö. Chefsmaskinisten insåg att besättningsmedlemmarna skulle drunkna om han över gav dom på Sewol och chefsmaskinisten lät även bli att informera kustvakten att dom två besättningsmedlemmarna var kvar på Sewol. Dom två besättningsmedlemmarna hittades senare drunknade.

Här finns stora hål i den officiella historien.

Hur skadades dom två besättningsmedlemmarna? Hur skadade var dom? Vem var dom och vilken funktion ombord på Sewol fyllde dom två mördade besättningsmedlemmarna? Bröt besättningsmedlemmarna benen och kunde inte gå ut? Låstes dom in i ett rum som dom ej kunde ta sej ur? Färjan Sewol fick slagsida ytterst långsamt över flera timmar och det finns ingen rapport att någon som helst annan person ombord på Sewol skadade sej så svårt, att denne inte kunde gå ut ur färjan på egen hand, om personen själv ville.

Jag hittar ingen specifik info på nätet om dom två besättningsmedlemmarnas "skador". Mitt intryck är att dom två besättningsmedlemmarna som övergavs var vid medvetande. (brittiska Mirror 2014-11-11)

Efter överklagan sänktes chefsmaskinistens straff till 10 års fängelse för försummelse och åtalet för mord förkastades av domstolen.


Kaptenen på Sewol

Kapten Lee Joon-Seok på Sewol, får Costa Concordias kapten "Ynkrygg" att framstå som en hjältemodig riddare.

Efter att har räddats från Sewol, uppgav kapten Joon-Seok att han bara var en ordinär "passagerare" från Sewol. Kapten Joon-Seok fick därefter sova över hos en av cheferna för Kustbevakningen och en filmad övervakningsinspelning av hanteringen av kaptenen "försvann" mystiskt. Polisen var införstådd med vad kaptenen av Sewol hade sysslat med och polisen hjälpte honom därför genom att skydda honom från media, åklagare och allmänhet.

Kaptenen Joon-Seok fick senare även sova över och vistas hos en av polischeferna under pågående utredning, vilket är i strid med Sydkoreas lagar.

Kaptenen Joon-Seok dömdes till 36 års fängelse för försummelse av att inte evakuera Sweol. Efter överklagan fick kaptenen livstids fängelse för försummelse och mord. Kaptenen var den enda Sewolbesättningsmedlemmen som inte fick sänkt straff efter överklagan.

.

Kaptenen på Kustbevakningsbåt P-123

Kapten Kim Kyung-Il på Kustbevakningsbåt P-123 fick fyra år fängelse för försummelse av att inte evakuera Sewol. Tyvärr har jag inte hittat så mycket info om Kyung-Il och kanske återkommer i senare inlägg med mera. (wiki)

.

Falsk flagga Sewol har paralleller med falsk flagga Estonia, svensk regerings och riksdags massmord på över 800 passagerare i mitten av 90-talet. Jag hade tänkt ta med fängelsedomarna mot företaget i fallet Sewol mm, men texten är lång nu. Det får bli i ett senare inlägg.

Anmäl
2017-04-08 07:35 #10 av: lilssgu

Oj, tänk att det fanns så mycket bakom allt det här :( Hade alltid trott att det bara var en olycka typ men det var ju mycket mer än så...

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Anmäl
2017-04-08 18:24 #11 av: Cireea

Ja, ruggigt är det allt. Oberörd 

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2017-04-14 23:31 #12 av: Huygens

Sammanfattning av detta inlägg

Hundratals myndighetspersoner och företagschefer dömdes för alla möjliga lagbrott som uppdagades i utredningar efter sänkningen av Sewol. Många upptäckta brott verkar sakna direkt koppling till själva sänkningen av Sewol och upptäcktes mer som sidoeffekter av att åklagarmyndigheten gick in och granskade verksamheten i företag och myndigheter.

Den omfattande myndighets- och företagskorruptionen påstods i flera stycken vara relaterad till avlidne industrimiljardären och "sektledaren" Yoo Byung-Eun, Sewols "ägare".

Det var troligen den likaledes korrumperade president Park Geun-Hyes arbetsuppgift att använda falsk flagga Sewol till att slå sönder miljardären Yoo Byung-Euns företagsimperium. President Park använde chockvågorna från falsk flagga Sewol för att brännmärka Yoos industri- och religionsimperium. Vem som var uppdragsgivarna i skuggorna bakom president Park är en gåta, men återfinns troligen bland dom stora rika sydkoreanska industri- och finansfamiljer som kontrollerar NIS och som kan ha sett miljardären Yoo som en irriterande konkurrent. Likaså är president Parks 7 timmar lång frånvaro under Sewolkatastrofen en gåta.

Att knäcka Yoo Byung-Euns industriimperium var inte det enda syftet med falsk flagga Sewol, men det var en viktig del av regeringsplanen.

Jag har ingen uppgift om tillståndet för Yoo Byung-Euns industriimperium idag, men ett nyhetsklipp sa att Yoos företag riskerade bli betalningsansvariga för alla kostnader i samband med Sewolkatastrofen.

I detta inlägg refererar jag ofta till ARIRANG NEWS eller YTN, trots att det är regeringskontrollerade nyhetskanaler. Västerländska nyhetskanaler som CNN, ABC, BBC och SVT rapporterar genomgående felaktigt om Sewol, ofta genuint uselt och saknar ifrågasättande av sydkoreanska myndigheter.

I ett senare inlägg kommer jag ta upp mystiska händelser i samband med falsk flagga Sewol.

.

Diverse förbrytelser av myndigheter

Ett stort antal korruptionsbrott uppdagades av åklagarmyndigheten månaderna efter sänkningen av Sewol. Dom flesta brotten verkar inte haft särskilt mycket med själva sänkningen av färjan Sewol att göra, utan var relaterad till annan verksamhet eller formalia som (indirekt) kunde påverka färjan Sewol. Mest var det administrativa brott; tjänstefel, tagande av muta, försummelse, förskingring av statliga medel, bokföringsbrott, ekonomiskt fiffel, dokumentfabricering, fabricerade bandinspelningar, olovlig dokumentförstörelse, olovlig tillståndsgivning, säkerhetsbrott, maktmissbruk, bristande uppföljning, bristande tillsyn, försvårande av översyn osv.

Vissa brott rörde säkerheten på Sewol, såsom olaga tillbyggnad som gjorde färjan Sewol topptung, beviljad olovlig lastkapacitet, olaga säkerhetsintyg, uteblivna säkerhetsövningar och utebliven inspektion av last.

Den kommersiella branschorganisationen som på engelska kallas Korean Shipping Association, ungefär; Koreanska Sjöfartsförbundet, hade myndighetsbefogenhet vad gällde att verifiera och utställa vissa säkerhetscertifikat för havsgående fartyg.

Det innebar att Koreanska Sjöfartsförbundet satt på dubbla stolar. Dels bestod Sjöfartsförbundet av företag som drev fartyg på haven och dels godkände Sjöfartsförbundet säkerheten på samma fartyg. Det skulle vara ungefär som om Svenska Arbetsgivarförbundet övervakade efterlevnaden av arbetsskydd på kommersiella industriarbetsplatser.


Syndabocken, miljardären Yoo Byung-Eun

Yoo Byung-Eun (även stavat Yoo Byung-Eon) var "troligen" (?!) företagsägare till Sewol och utsågs i media som mest skyldig på företagssidan till att 300 passagerare dött i Sewol. Även om myndigheterna själva gjort massvis med fel rörande säkerheten, utsågs miljardären Yoo till att vara den moraliskt förfallne syndabocken, den som var mest skyldig till sänkningen av Sewol.

"Troligen" ägare, därför att det var juridiskt svårt för åklagaren att bevisa vem som faktiskt ägde Sewol, då ledande industrichefer och bolagsledamöter på Yoos företag vägrade samarbeta med åklagarna och ignorerade kallelser till polisförhör.

.

Yoo Byung-Eun hittades kanske 2 juni

Tidigare nämnde jag att polisen inte kände till Yoos dödsorsak eller tidpunkten, men nu har jag hittat ett nyhetsklipp där polisen anger tidpunkten till ungefär 2 juni 2014, då Byung-Eun kanske dog. Han hittades på åkern nära sin villa 10 dagar senare. (YT/YTN News, 2014-08-19, 1 min)

Polisen erkände att dom hanterade likfyndet felaktigt, av den påstått döde miljardären Yoo. Polisen säger sej ha sölat i 5 veckor med undersökningen av liket. (YT/ARIRANG, 2014-07-22, 3 min)

Sölandet med fastställandet av likets identitet, gav polisen och åklagarmyndigheten mer tid och mer djupgående möjligheter att leta igenom Baptistkyrkans byggnader. Polisen "letade" ju efter Yoo.

.

Yoo Byungs-Euns påstådda flykt

Polisen gick hårt fram mot alla som ansågs ha samröre med Byung-Eun. Två restaurangägare arresterades, som hade serverat mat till Byung-Eun på sin restaurang i Suncheon i södra Sydkorea efter att han efterlysts. Slumpmässigt utvalda baptismedlemmar arresterades om dom ansågs ha varit vänner eller fungerat som tjänstefolk åt Byung-Eun. (YT/ARIRANG, 2014-05-26, 2 min)

I juli 2014 visade polisen stolt upp sitt fynd efter en räden i Byung-Euns villa i Suncheon. Polisräden med sökhundar var genomförd i maj månad 2014. Två resväskor fyllda med sedelbuntar i olika valörer till ett värda av ca 900 000 USA-dollar, ca 8 miljoner kr, hittades i Byung-Euns garderob. En nätt liten resekassa. Polisen påstod också att kontanter motsvarande 1,9 miljoner dollar hanterats av Byung-Eun innan han flydde. Polisen påstod vidare att Byung-Eun lurat polisen genom att gömma sej i klädskåpet under räden och att han lämnade sin villa när polisen drog sej tillbaka. Klädskåpet var kamouflerat att likna en vanlig vägg av trä. (YT/ARIRANG, 2014-07-23, 1 min)

.

Företagchefernas straff

Polisen utfäste dessutom en belöning på motsvarande 500 000 USA-dollar, till den som kunde ge upplysning som ledde till Byung-Euns arrestering. Det beloppet är den högsta belöningen som sydkoreansk polis någonsin utfäst. (YT/ARIRANG, 2014-05-26, 2 min)

Det utdelades flera fängelsestraff till ansvariga på den förmodat avlidne ( liket på åkern, se #5 ) miljardären och "baptistsektledaren" Yoo Byung-Euns företaget, såsom Chonghaejin Marine (juridisk ägare av Sewol), I-One-I Holdings, Chonhaiji Co, Dapanda, Ahae Corp, Semo Corp (i konkurs), Samwoo Trading Co, Hemato-Centric Life Institute, Dalgubeol osv. (wiki)

Yoo Byung-Eun var inte ensam ägare av alla företagen. Vissa företag ägdes av Yoos barn eller delägdes av Yoo + familj.

.

Vad man kan konstatera är att mycket av åklagarnas arbete gick ut på att slå sönder företagsstrukturen och fängsla Yoos barn och VD:ar. Det är dock oklart från Wikipedia om alla åtal ledde till fällande domar, även om många av Yoos barn och flera av företagens VD:ar fick fängelsestraff. ARIRANG NEWS har rapporterat domar som inte nämns på Wikipedias nätsida om Yoo Byung-Eun.

Olagligheterna i Yoos företag var mestadels av ekonomisk typ; bokförings-, skattebrott, finansiellt fiffel, förskingring, tagande eller givande av muta osv. Påfallande få brott verkar ha varit direkt knutna till sänkningen av Sewol, åtminstone om man läser Wikipedia och tittar på slumpmässigt valda nyhetsklipp från ARIRANG, YTN eller KBT. Det är snarast som om åklagarmyndigheten hållit inne och väntat med en massa åtal, innan falsk flagga Sewol sattes igång.

I många fall rörde det sej om ekonomiska brott i 10-miljonerkronorsklassen i Yoos företag.

.

Baptistkyrkan

Även Baptistkyrkans ansvariga fick ta emot en del fällande domar och straff, men verkar som helhet ha klarat sej bra juridiskt, trots alla rättsprocesserna. Den stora förlusten för Baptistkyrkan var den massmediala avrättningen, där dom "ondskefulla" baptisterna hölls delansvariga för sänkningen av Sewol.

Ett felaktigt påstående spreds av sydkoreansk media, att flertalet av dom dömda besättningsmedlemmarna på Sewol var "baptister", men i verkligheten var kanske bara tre anställda på Sewol knutna till Baptistkyrkan.

Polisen gjorde en omfattande räd mot den "ondskefulla" Baptistkyrkan med över 6000 poliser som letade efter Yoo Byung-Eun och andra kriminella skurkförbrytare samt beslagtog massvis med dokument och datorer. Två dagar senare hittade det påstådda liket av Byung-Eun, men identifierades officiellt först 5 veckor senare. (YT/ARIRANG, 2014-06-10, 2 min)

Det konstiga är att Byung-Eun inte identifierades med tandröntgen, vilket är det vanliga när en avliden hittas och ansiktet inte går att känna igen. Istället användes DNA och fingeravtryck, trots att 80 % av liket ruttnat bort.

.

Odaeyangmassakern

För att förstå Baptistkyrkans något dåliga rykte måste man känna till massmorden ("självmord") i den sk Odaeyangmassakern. Hela händelsen började med en religiös utbrytargrupp om 50 personer, som benämndes Odaeyang efter ett handelsföretag med samma namn. Odaeyang hämtade medlemmar från dåvarande Jehovas Vittnen och Baptistkyrkan år 1987. Några månader senare hittades 32 medlemmar i Odaeyang döda, varav många var bundna och försedda med munkavel.

Det mystiska var att sydkoreansk polis och åklagarmyndighet skyndsamt kremerade alla döda sektmedlemmar i Odaeyang, inom två dagar och polisen skyllde dödsfallen på "domedagssektens massjälvmord" trots att någon obduktion och giftprovsanalys aldrig gjordes. (wiki)

I efterhand har Yoo Byung-Eun beskyllts för att vara inblandad i uppkomsten av dödsfallen, men det kan lika gärna vara någon annan inflytelserik sydkoreansk grupp/familj, på nivån ovanför regeringsmyndigheter/NIS, som beordrat morden.

En brottsutredning om penningtvätt kopplad till Odaeyang öppnades år 1991, varav ett spår ledde till Baptistkyrkan och resulterade i att Yoo Byung-Eun dömdes till 4 års fängelse för ekonomiskt bedrägeri år 1992. Det är oklart om Byung-Eun hade något med Odaeyang att göra, men den religiösa kopplingen och massmorden färgade av sej.

.

President Park Geun-Hye

Läser man mellan raderna, verkar det som om president Parks regering ville slå sönder den avlidne/mördade miljardären Yoo Byung-Euns finans-, industri- och religionsimperium. Sänkningen av Sewol användes som en förevändning att gå riktigt hårt fram mot chefer, VD:ar och familjemedlemmer inom Yoos företagsstruktur.

Minst 60 höga anställda i Yoos företagsstruktur hamnade i förundersökningar samt fick reseförbud inom dagar och veckor efter sänkningen av Sewol. Frågan är vilka sydkoreanska rikemannafamiljer som egentligen står bakom åklagarräderna och dom många juridiska processerna mot Yoos företagsimperium?

Redan när president Park besökte Jindo gymnastikhall 2014-04-17, där föräldrarna var, sa Park att "dom skyldiga" skulle straffas för Sewolkatastrofen. Park nämnde inte med ett ord att gymnasieeleverna som befann sej instängda i Sewols luftfickor skulle räddas. Och då skulle det ändå dröja en dag till innan Sewol helt sjönk under havets yta. 2014-04-21 sa statsminster Chung Hong-Won (som rätt snart avgick) att första steg i regeringens "Masterplan", var att "dom skyldiga" straffas för Sewolkatastrofen. (YT/ARIRANG, start från 2:55, 2014-04-21, 3 min)

Som del av planen ingick tydligen att knäcka Yoos företagsimperium.

.

Kustbevakningens upplösning

Höga chefer från Kustbevakningen och även befäl från Sydkoreas flotta påstod upprepade gånger dom första dagarna, att 500-600 dykare letade efter överlevande inne i Sewol och att 200 båtar deltog i räddningsoperationen. ( se dok. i #9 ) Föräldrar som själva hyrt små fiskebåtar och tagit sej ut till Sewol, såg att inga eller möjligen enstaka dykare sändes ner i vattnet dom första fem dygnen efter Sewols kantring. Nattetid gjordes inget räddningsarbete alls, samtidigt som Kustbevakningens chefer upprepat ljög om att "massvis" med dykare var i vattnet nattetid och letade efter överlevande skolelever inne i Sewols luftfickor.

Ett 30-tal döda passagerare hittades i vattnen runt Sewol dom första tre dagarna. Några döda låg 500 m bort från färjan. Samtidigt stod dykarnas räddningsarbete still med att få ut dom instängda passagerarna i Sewols luftfickor.

Kustbevakningens upprepat luddig formuleringar som att "dykare har simmat in i Sewol, men det ska inte betraktas som ett framgångsrikt försök att ta sej in i färjan", resulterade i stor misstro från allmänheten.

Kustbevakningen påstod flera gånger att dykare lyckats ta sej in i färjan Sewol, för att bara några timmar senare ändra sej och plötsligt påstå att dykarna inte tagit sej in i färjan. Dokumentärerna i #9 nämner detta skarvande och vi har även ett exempel, dom 3 första minuterna i nyhetsklippet -> (YT/ARIRANG, 2014-04-18, 25 min).

Den 19 april, 4:e dagen efter att Sewolkatastrofen började, rapporterade Kustbevakningen att deras dykare för första gången sett döda inne i färjan Sewol. Men dykarna befann sej på utsidan, utanför färjan och såg dom tre kropparna genom ett fönster i färjan. Videoklippets "Published"-datum är 2014-04-18, vilket är tiden i väst, i Sydkorea gjordes nyhetsinslaget kl 11:00, 2014-04-19. (YT/ARIRANG, 2014-04-19, kl 11:00, första 2 minuterna, 25 min långt)

Kritiken mot Kustbevakningens lögner blev absolut massiv på sociala media och lyste igenom även i regimlojala nyhetskanaler.

.

Upplösning

President Park beslutade därför upplösa Sydkoreas Kustbevakningen i ett slags "Kalle Anka"-lösning, 2014-05-18. Dom ca 10000 anställda på Kustbevakningen var plötsligt utan arbetsuppgifter. Parks lösning var dålig och hade karaktären av kollektiv bestraffning, för den falsk flagga som Parks regering var ansvarig för att ha planerat och genomfört. Det tog 6 månader att fastställa beslutet om upplösning av Kustbevakningen, troligtvis gjordes fördröjningen med målsättning att förhala och fästa medias uppmärksamhet på något annat än president Park och hennes regering.

Tänk er situationen att ett svenskt sjukhus felbehandlar ett antal patienter. Skulle Sveriges statsminister i så fall lägga ner hela den offentliga sjukvården? Knappast...

Parks lösning fungerade givetivs inte och några månader senare fick president Park återinstallera Kustbevakningen, då nödställda fiskebåtar, oljetankers och andra flytetyg behövde assistans. Dessutom behövde kinesiska fiskare som trängde in på Sydkoreas fiskevatten hållas efter.

Upplösningen av Kustbevakningen tog för en tid bort uppmärksamheten från president Park själv, och skapade troligen också rädsla hos tjänstepersoner som funderat på att visselblåsa om falskflaggan.

.

Tjänstepersoner i myndigheter arresteras och åtalas

Jag räknar Koreas Sjöfartsförbund som en "myndighet", pga dess funktion beskriven i början av detta inlägg. Myndigheter som fick tjänstepersoner åtalade efter sänkningen av Sewol, av åklagarna i Incheon, var Sjöfartsförbundet, Havsministeriet, Sjösäkerhetsmyndigheten och Kustbevakningen.

(Sjösäkerhetsmyndigheten = eng. Korea Ship Safety Technology Authority)

Åtal gjordes i första läget mot 43 tjänstepersoner, varav 18 kriminella tjänstemän hade arresterats i väntan på rättegångar, meddelat 2014-08-06, på årsdagen av Hiroshima. Vid den här tidpunkten var Kustbevakningen upplöst och den demoraliserade personalen var i kaos. Dom kustvakter som inte deltagit i falsk flagga Sewol kände sej antagligen djupt förödmjukade och orättfärdigt skuldbelagda. (YT/ARIRANG, 2014-08-06, 2 min), alternativ länk, annan uppläsare: (YT/ARIRANG, 2 min)

Påfallande många tjänstepersonerna hade utfört kriminella aktiviteter, som inte hade med Sewol att göra, såsom hjälp med försäkringsbedrägerier genom att fabricera dokument till fejkade skeppsolyckor, falsifiering av intyg i utbyte mot mutor och förskingring av statliga medel.

Åklagarna föreslog också att Sydkoreas Sjöfartsförbundet skulle fråntas sin myndighetsstatus, pga att Sjöfartsförbundet var en kommersiell branschorganisation som satt på dubbla stolar.

Wikipedia, några sydkoreanska korruptionsskandaler.

.

Bror och Syster (till Yoo) samt andra åtalade

YTN rapporterade att Yoo Byung-Euns 44-årige son Yoo Dae-Kyun fick tre års fängelse för skattefusk med 60 miljoner kr och att 10 av familjemedlemmarna + förtrogna vänner också fick fängelse. (YT/YTN NEWS, 2014-11-05, 1 min)

Två av Byung-Euns bröder dömdes också. (DailyMail)

Det tog polisen tre månader innan dom lyckades gripa sonen Yoo Dae-Kyun i ett gömställe i Yongin, söder om Seoul, 2014-07-26. Den långa kvinnan som arresteras är Dae-Kyuns 34-åriga livvakt Park Soek-Young (?). Hon ser plågad ut i skenet av alla kamerablixtar. (YT/ARIRANG, 1 min)

Här syns livvakten när hon öppnar dörren till gömstället och arresteras av ett uppbåd poliser. Yoo Dae-Kyun verkar göra något slags uttalande till journalisterna, men vi får inte reda på vad han säger. (YT/ARIRANG, 2014-07-28, 1 min)

Frågan är hur det är möjligt att ett sådant massivt journalistuppbåd lyckas vara på plats exakt vid tidpunkten för polisens hemliga tillslag mot gömstället?

2-3 dagar efter att Yoo Dae-Kyun arresterades, överlämnade sej Byung-Euns bilförare och bilförarens fru till polisen. Dom hade gömt sej i flera månader. Jag har inga uppgifter om dom åtalades eller alls fick straff i domstol. (YT/ARIRANG, 2014-07-28, 1 min)

Det är väldigt tydligt tycker jag att all personal som varit lojal och nära Byung-Eun arresterades, oavsett om dom gjort något olagligt eller ej.

.

På årsdagen av olyckan med Sewol rapporterade ARIRANG NEWS följande: 15 Sewolbesättningsmedlmmar hade dömts till fängelse och överklagat sina domar. Den avlidne/mördade miljardären Yoo Byung-Eun dömdes till 10 års fängelse för sjösäkerhetsbrott i sin "frånvaro", 5 månader efter att han hittats död på åkern. Sydkoreas lag är bisarr. se + (***) nedan.

Byung-Euns son Yoo Dae-Kyun dömdes till 3 års fängelse vid samma rättegångstillfälle för förskingring av 60 miljoner kr. Yoo Byung-Euns dotter Yoo Sum-Na hade begärts utlämnad från Frankrike där hon hölls fängslad av fransk polis. (Vi ser en tydlig parallell till Choi Soon-Sils dotter Chung Yoo-Ra, som just nu, år 2017, hålls fängslad i Danmark med begäran om utlämning till Sydkorea.)

.

DailyMail om domen mot Sewols besättning. 22 besättningsmedlemmar överlevde totalt, varav 15 besättningsmedlemmar var ansvariga för färjans navigering. Alla 15 navigationsansvariga fick fängelsestraff. Sju besättningsmedlemmar drunknade.

Jag hittar ingen verkställan av utvisningen från Frankrike av Yoo Sum-Na, hon överklagade beslutet till franska myndigheter. Vid den här tidpunkten kunde utvisning till Sydkorea fördröjas med över ett år i Frankrike. Slapp Sum-Na rättegång Sydkorea? (DailyMail)

Även Byung-Euns andre son Yoo Hyeok-ki (även Hyeok-gi eller Hyuk-kee) och dotter Yoo Sang-Na eftersöktes. Ingen i familjen Yoo hörsammade polisens och åklagarmyndighets uppmaning att infinna sej till polisförhör. Familjemedlemmarna efterlystes och fick hämtas in genom arresteringsordrar där det var möjligt. (YT/ARRIRANG, 2014-05-12, 2 min)

.

Tjänstepersonerna i myndigheterna

Det rapporterades också att 205 tjänstepersoner från olika sydkoreanska myndigheter ställts inför domstol och nästan alla fälldes och många fick fängelsestraff. Endast 7 av dom 205 åtalade tjänstepersonerna blev frikända. (YT/ARIRANG, 2015-04-16, 2 min) + (***) Byung-Euns dom.

Det heter duga.

205 åtalade. 198 dömda skurkförbrytare.

VD:n Kim Han-Sik (även Kim Han-Shik) för Chonghaejin Marine fick 10 års fängelse för dråp av Sewols passagerare och för olagliga utbyggnader av Sewols lastkapacitet. Ytterliggare 6 anställda på Chonghaejin fick diverse fängelsestraff. Enligt wikipedia sänktes VD:n straff till 7 års fängelse efter överklagan. (YT/YTN News, 2014-11-20, 1 min) och (DailyMail/AFP) samt (DailyMail eget)

Min gissning är att president Park ville slå sönder all "infrastruktur" som Yoo Byung-Eun hade byggt upp under årtionden med korrumperade myndighetspersoner och ersätta den med sin egen korrumption. Park hade heller ingen intention att tillsätta en haverikommission för att ta reda på orsaken till sänkningen av Sewol, mycket till anhöriga föräldrars förtvivlan.

Samtidigt påpekas det i dokumentärerna om Sewol ( se #9 ) att nästan alla myndighetspersoner som döms till fängelsestraff har påfallande låga positioner. Rimligen borde det finnas rader av högre förvaltningschefer som medverkat i den kriminella korruptionen och som också borde straffas.

.

Japansk journalist vanärade president Park

Sydkorea har extremt hårda lagar mot vanära. Ett rättsfall för några år sedan då Samsung processade för att fålla en kritisk ekonomirapport genom att åberopa vanära, resulterade i att alla därefter publicerade oberoende finansanalyser om sydkoreansk industri, blev urvattnade. Inget finansinstitut vill stöta sej med sydkoreansk storindustrin och dra på sej en rättsprocess för vanära. (YT/Steve Miller, radiointervju, 12 min)

Sydkoreas lag mot vanära, anger att det räcker att motparten lider skada för att fängelsedom ska kunna utdömas. Det gör att toppolitikerna kan använda lagen för att tysta pressen.

.

Ett rykte spred sej på sociala media att personal i Blå Huset hade sett president Park umgås med Chung Yoon-Hoi (wiki), maken till Choi Soon-Sil, under dom första sju timmar som Sewol kantrade. President Park var okontaktbar i Blå Huset samtliga dessa första 7 timmar av Sewolkatastrofen. Park själv har inte gett någon förklaring till sin frånvaro. Chung Yoon-Hoi och Choi Soon-Sil har dottern Chung Yoo-Ra, som nu (2017) sitter fängslad i Danmark i väntan på utvisning till Sydkorea.

Ritualen

Det är fullt möjligt att president Park tillsammans med Choi Soon-Sil och Chung Yoon-Hoi utfört en kristen/satanistisk frimurarritual med människooffer (Sewolpassagerarna). Jämför paralleller med ritualerna i Pizzagate, Marina Abramovic "Spirit Cooking"-ceremoni och John Podestas kannibalism. (wiki)

Det kan vidare ha funnits en motsättning på det religiösa planet mellan president Park/Choi och baptistkyrkan, då president Park låtit sina beslut styras av koreansk shamanism, genom sin förtrogne rådgivare, den "kristna" shamanisten Choi Soon-Sil. Miljardären Yoo Byung-Eun styrde å sin sida sin baptistiska församling från 1960-talet, som gav honom donationer, vilka delvis byggt upp Byung-Eun industriimperium. Både Park och Soon-Sil är idag (2017) arresterade och inväntar rättegångar för korruption. Se också #5 om den religiösa aspekten för sänkningen av Sewol.

.

Journalisten Tatsuya Kato

Den japanske journalisten Tatsuya Kato fick reda på president Parks påstådda aktiviteter under sommaren 2014. Tatsuya skrev en nyhetsartikel i augusti 2014, om president Parks 7 timmar långa hemliga aktiviteter med Chung Yoon-Hoi. Tatsuyas artikel antydde att Park ägnat sej åt samkväm med Yoon-Hoi och att hon samtidigt ignorerat att Sewolkatastrofen förvärrades för varje timme. (wiki)

Tatsuya ställdes inför rätta i november 2014, för att ha vanärat president Park. Enligt The Guardian hotades Tatsuya av fängelsestraff i upp till sju år. Åklagaren tog det dock lite lugnare och begärde bara 18 månaders fängelse för Tatsuya. (YT/YTN News, 2014-11-27, 1 min) samt (YT/YTN News, 2014-12-17, 1 min) och även (YT/ARIRANG, 2014-12-17, 2 min)

Tatsuya försvarade sej med att han mestadels återgett sådant som redan fanns tillgängligt på nätet. Japans statsminister Shinzo Abe beklagade sej över åtalet. Domstolen i Seoul frikände till slut en troligtvis lättad Tatsuya. (YT/NHK/Best News of World, 2015-12-05, 1 min)

Det är noterbart att Sydkoreas traditionella (engelskspråkiga) media inte nämner detaljerna i Tatsuyas artikel, trots att han frikänts för att ha vanärat president Park.

.

Dom många åtalen och fängelsedomarna beskrivs i engelskspråkiga sydkoreanska nyheter ganska ytligt. Jag kommer därför istället granska konstigheterna i samband med sänkningen av Sewol i nästa inlägg.

Anmäl
2017-04-15 09:10 #13 av: lilssgu

(Har inte läst allt)

Läste någonstans att Sewol fiskades upp först nyligen eftersom Park Geunhye vägrade göra det då det kostade väldigt mycket?

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.