Annons:
Etikettermusikdans
Läst 1782 ggr
Huygens
2017-03-24 12:20

Arirang

Arirang är Koreas (både Nord- och Sydkoreas) inofficiella nationalsång. Nordkorea har föreslagit Arirang till UNESCOs kulturarvslista. (wiki)

Det ska tydligen finnas många olika varianter på Arirang och handlar om mödor och att vandra över bergen i Korea. Jag lyssnade på ett kort stycke och jag vet inte varför, men håret reste sej på mej. Jag upplever att sången är en blandning av traditionell kinesisk och japansk musik med ett visst västerländskt inslag (stycket spelades samtidigt på västerländskt piano).

En version av Arirang handlar om ett par i ett slags mörkt (typ) Romeo och Julia-förhållande.

.

Arirang TV är en nyhetskanal som tagit namnet från sången. Det finns gott om engelskspråkiga videoklipp på nätet från Arirang TV, där aktuella händelser i (mestadels Syd-)Korea redogörs. Arirang TV har en begränsad självständighet och ska nog främst spegla vad Sydkoreas regering önskar förmedla. (wiki)

Det är oklart hur nyhetsbyrån KIBF bakom Arirang TV får sina pengar, men byrån beskrivs som en icke-vinstdrivande organisation och bildades 1996. (wiki)

KIBF har även en FN-nyhetskanal och kontrollerar arabiskspråkiga Arirang Arab och engelskspråkiga Arirang Radio.

.

Arirang-1 och Arirang-2 är Sydkoreas helt egentillverkade kommunikationssatelliter som sändes upp i omloppsbanor år 1999 och 2006, med raketer från USA och Ryssland. Arirang-3 och Arirang-3A nämns som planerades (borde vara uppe) sändas upp 2012 och 2015, men jag vet inte och har inte letat efter info så noga. (wiki)

.

Arirang är också en nordkoreansk (!) smarttelefon som använder ett slags Androidsystem. Kultföremål-varning. Arirang-fonen ska vara helt och hållet tillverkad inom Nordkorea. (wiki)

Annons:
Cireea
2017-03-24 12:26
#1

Oj, en mobil tillverkad i Nordkorea?! 😮 
Det var nog det som chockade mig mest i det här inlägget, det andra hade jag hyfsad koll på trots allt. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-03-24 13:13
#2

Ja, överraskande var det, och det kan ju vara så att Nordkorea kopierat saker och ting. :)

Huygens
2017-07-11 14:48
#3

Jag har sett Arirang News nyhetsuppläsare så många gånger att det kan vara idé att göra en liten lista på några av dom mer vanliga uppläsarna. Dessutom har det synts nya uppläsare som jag inte hittat namnet på.

Arirang News är engelskspråkig. Det finns även en rad varianter såsom Arirang TV, som ofta har längre engelska nyhetsinslag på 25 - 27 min. Kpop-varianterna av Arirang är oftast på koreanska.

Runt åren 2014 - 2015, tiden före och efter Sewol sänktes var Moon Conn-Young Jennifer och Mark Broome ofta nyhetsuppläsare. Sedan har Conn-Young fått ett eget (?) program, Penninsula 24 (länk) och hon är ofta utomlands när engelsktalande personer ska intervjuas. Hon har examen från Toronto, Kanada.

Här syns hon år 2015 i ett inslag om koreanska löner. (YT/ARIRANG, nyhetsankare: Moon Conn-Young Jennifer, 2015-11-02, 2 min)

.

Mark Broome har växt som nyhetsuppläsare sedan år 2014 och han kanske har haft svårigheter då han senaste året har sett mer bekymmrad ut än vanligt. Broome är kanske den utländske nyhetsuppläsare som skickligast förmedlar nyheter. Här är Mark Broome när han berättar att USAs president Donald Trump föreslår att Ryssland ska sköta USAs datasäkerhet. (YT/ARIRANG, 2017-07-09, 1 min)

Mark Broome ser en smula glad ut och verkar inte kunna undgå ett litet leende när han förmedlar nyheten.

.

En längre lista från Arirang (länk) med foton på några uppläsare/reportrar.

Moon Conn-Young Jennifer
Mark Broome
Eoh Jin-Joo

Daniel Choy
Sean Lim
Kang Chery

Choi You-Sun
Hwang Sung-Hee
Laah Hyun-Kyung

Song Ji-Sun
Park Ji-Won
Hwang Ji-Hye

Ji Myung-Kil
Lee Connie
Kim Hyun-Bin

Kim Ji-Yeon
Kwon So-A
Shin Se-Min

Connie Kim
Kim Min-Ji

.

Nyhetsuppläsarna har lite olika stilar och en del interagerar mer med andra nyhetsuppläsare. Dessutom växlar en del mellan att vara nyhetsuppläsare och att vara reporter på fältet, som t ex Conn-Young.

Vissa är väldigt ofta i reporterrollen som t ex Connie Kim. Och samtidigt växlar rollerna lite över åren. Av någon anledning har nyhetsankarna ibland studiomikrofonen fastklämd direkt på kläderna/kragen, trots att dom nästan alltid sitter still på samma ställe.

.

Daniel Choy har en allvarlig stil när han läser upp, medan Sean Lim är mer neutral och oftare har interaktion med andra nyhetspersoner. Männen har oftast mörk kostym medan kvinnorna har klänningar i vitt eller ofta färgglada varianter i röda/lila/rosa färger. Är dom ute som reportrar har dom mestadels vanliga jackor.

Vi har här Eoh Jin-Ji i rosa/lila under tiden när Sewol var som mest aktuell. (YT/ARIRANG, 2014-08-06, 2 min)

Att jämföra med Laah Hyun-Kyung i vinrött, samma nyhet. (YT/ARIRANG, 2014-08-06, 2 min)

Det har även tillkommit några nya uppläsare senaste året. Om jag hittar en bra nätsida som referens kanske jag skriver ett inlägg om dom nya uppläsarna.

Cireea
2017-07-12 15:57
#4

På tal om det här med nyhetsreportrar, det finns en riktigt bra Kdrama som heter Pinocchio som handlar om just det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-01 11:35
#5

Arirang TV rapporterar att dom har ekonomiska problem till följd av åratal av nedskärningar. Budgeten är idag under 400 miljoner kr och ska räcka till att tillhandahålla engelskspråkiga nyheter till människor världen över. Den senaste nedskärning var på 70 miljoner kr.

Arirang TV når uppskattningsvis 120 miljoner tittare utomlands.

Arirang TV bildades av Kulturministeriet (och är därför regeringslojalt) för mer än 20 år sedan. (YT/ARIRANG, uppläserska: Han Da-Eun, som ser lite plågad ut, 2017-08-31, 2 min) Reportern Song-Ji Sun är föredragande om detaljerna.

Flera av Arirangs korrespondenterna har även samtidigt arbetat för utrikes- eller försvarsministeriet. (YT/ARIRANG TV, 2013-12-15, 23 min)

Reportrarna är även anställda på samma gång av chaebolkopplade företag. Vi har nyhetsankaret Shin Se-Min som syns här som representant för Bank of Korea och representerande Finansdepartementet. En situation som skulle vara omöjlig i Sverige. (YT/ARIRANG TV vid 2:14, 2016-12-30, 56 min)

Huygens
2018-01-04 13:45
#6

Arirang TV tappar 190 anställda i uppsägning. Jag undrar om det är halva personalstyrkan. 18 av 36 program läggs också ner. Korea Times, 2018-01-04

Varken Blå Huset eller riksdagen har varit särskilt intresserade av att öka Arirang TVs budget.

Annons:
Cireea
2018-01-09 10:50
#7

Åh nej! 😕 Vad trista nyheter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: