Korea - kultur, historia och allmänt om korea

Ekonomin

2017-03-31 16:08 #0 av: Huygens

Sydkorea är ett rikt land, men hur ser den ekonomiska vardagen ut för den vanlige sydkoreanen? Ett aningen överraskande påstående jag stötte på för några år sedan var att flera yrkesgrupper i Sydkorea tjänar mindre än motsvarande grupper i Sverige.

Visst, somliga kanske inte tjänar så mycket, fattigt folk på landsbygden och dykarkvinnorna som måste samla musslor och annat från havet, men ändå...

.

Så, av en slump hittade jag följande klipp från 2013, där vanligt folk säger att lönerna stått still men priserna gått upp. (YT/ARIRANG, 2 min)

Äldre fattiga, år 2015. (YT/CNN, 2 min)

År 2013, Sydkoreas pensionärer var bland OECD:s fattigaste äldre och för unga är utbildning dyr. (YT/Financial Times, 4 min)

Anmäl
2017-07-03 16:00 #1 av: Huygens

Sydkorea har den högsta andelen lågavlönade kvinnor av alla OECD-länder (wiki) och då ingår ändå länder såsom Mexico och Ungern. Näst sämst var överraskande nog USA. Korea Herald, 2017-07-03

Kvinnor får av tradition lägre lön än män i Sydkorea för samma jobb.

Anmäl
2017-07-11 01:20 #2 av: Cireea

Måste säga att det är lite skrämmande, det du skriver i #1 . Oberörd Att så pass utvecklade länder som USA och Sydkorea har dålig standard för kvinnors löner. 

Viktigt att trycka på att jämställdhet är att sträva efter. 

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2017-07-11 14:00 #3 av: Huygens

Ja, det är lite problematiskt. Även familjer med ett barn har bland dom lägsta inkomsterna av OECD-länder. Låga familjeinkomsten, Sydkorea låg långt ner på OECD-listan och det påverkar säkert möjligheterna att skaffa barn, förutom annat som långa arbetsdagar, 68 tim/vecka för vissa även om många officiellt har 40 tim/vecka. (YT/ARIRANG, 2017-07-03, 1 min)

Pensionsåldern i Sydkorea är officiellt 60 år, men männen har OECD:s högsta pensionsålder, vid 71 år för att få ekonomin att gå ihop. Även Sverige har hög pensionsålder i sammanhanget. (YT/ARIRANG, 2015-07-23, 2 min)

Flextid existerar, men många vågar inte använda flex, då det sätter större börda på arbetskamrater. Egenföretagare har också påfallande långa arbetsdagar. Enskilda jordbruksfamiljer utan moderna maskiner och utan stora arealer har också låga inkomster, vilket också är fallet i Japan (särskilt runt Fukushima idag). (YT/ARIRANG, nyhetsankare: Moon Conn-Young Jennifer, 2015-11-02, 2 min)

Anmäl
2017-07-12 15:59 #4 av: Cireea

Om jag inte missminner mig så vill man väl att människor i Sydkorea ska skaffa fler barn? Hur hade dom tänkt att det ska fungera med tanke på de låga lönerna som gör det svårt för familjer att gå runt? 

Anmäl
2017-07-12 17:18 #5 av: Huygens

Jag funderar på det med. När det gäller politik och ekonomi är vissa saker svåra att förstå.

Anmäl
2017-07-15 11:59 #6 av: Huygens

Mat tillagas av frivilligorganisationer och delas ut till "hemlösa". Jag misstänker dock att många "hemlösa" bara är fattiga pensionärer, då pensionärer sällan får mer än 1500 kr/mån i pension. En del av hjälparbetarna är nordkoreaner och många är kvinnor.

Maten består av mycket grönsaker och frukt. (YT/ARIRANG, 2017-07-13, 3 min)

Anmäl
2017-07-17 00:55 #7 av: Cireea

#6 Fy, det var inte mycket pengar att leva på Ledsen 

Finns det inte bidrag eller liknande i Sydkorea? Alltså för dom som inte har så mycket att leva på tänkte jag. 

Anmäl
2017-07-17 12:56 #8 av: Huygens

Jag är rädd för att det inte finns så mycket bidrag för pensionärerna och ett av videoklippen visade ju en gammal dam på 88 år som måste samla pappkartong som hon buntar ihop och sedan säljer för att få lite extra pengar.

Här är ett nyhetsinslag som uppger att år 2014 beslutade regeringen att dom 70 % av pensionärerna som har dom lägsta pensionerna ska garanteras en pension motsvarande 198 USA-dollar, vilket är aningen mer än vad jag trodde i #6, nästan 2000 kr. Jag antar att det inte är någon skatt på den låga pensionen. (YT/ARIRANG, 2014-07-01, 1 min)

Sydkorea spenderar också minst av alla OECD-länder på välfärd (sjukhus, skolor, pensioner, kommunal service etc) i förhållande till BNP. Sydkorea spenderar bara 1/3-del av vad Finland spenderar på välfärd. Samtidigt har Sydkorea OECD:s lägsta skatt på inkomst. (YT/ARIRANG, 2015-02-05, 1 min)

Anmäl
2017-07-17 21:40 #9 av: Cireea

Herregud, stackars pensionärer Ledsen Inte konstigt att man är så noga med att de yngre generationerna tar hand om de äldre i Sydkorea. 

Anmäl
2017-07-18 10:50 #10 av: Huygens

Babyluckan i väggen.

Vissa familjer är så fattiga eller består av en ensamstående mamma som inte har råd med ett barn. För att undvika att barn överges på gatan, finns det en sk babyluckor i Seoul där nyblivna mammor anonymt kan stoppa in sina spädbarn. Luckan i väggen administreras av en kyrka, Jusarang.

Myndigheterna försöker motarbeta babyluckan, som anses olaglig, men ingen politiker har vågat polisanmäla kyrkan som samlat övergivna spädbarn i sin babylucka under flera år.

Ungefär 200 barn/år överges i babyluckan. Antalet ökade efter att anonyma bortadoptioner förbjöds år 2012. DM/AFP, 2017-07-18

Anmäl
2017-07-18 13:03 #11 av: Cireea

Men.. Ledsen Jag vet inte riktigt vad jag ska känna, å ena sidan är det fruktansvärt att man bara kan lämna ifrån sig sitt barn i en "lucka" men å andra sidan är det bättre än att dumpa det i en soptunna eller liknande. 

Hur ser det ut med abort i Sydkorea? 

Anmäl
2017-07-18 13:36 #12 av: Huygens

Abort är ej tillåtet i Sydkorea av ekonomiska eller sociala skäl (wiki).

Anmäl
2017-07-18 14:07 #13 av: Cireea

Hemskt och fel! Arg 

Anmäl
2017-07-19 14:28 #14 av: Huygens

Anställda inom statsförvaltningen tjänar 700 000 kr/år med mycket lägre skatt än i Sverige. Uttrycket "public servant" ska nog tolkas som domare, åklagare, regeringstjänstemän och förvaltningschefer. Korea Herald

En public servant verkar inte vara en vanlig tjänsteperson i myndigheter inom samhällstjänst, men om någon annan vet mer, rätta mej gärna. 7 % av koreanerna tjänar mer än 700 000 kr/år.

En public servant pensionerar sej i genomsnitt efter 28 år i tjänst, vilket innebär att om en public servant anställs som 25-åring, går denne i pension som 53-åring, vilket är mycket tidigare än vanliga koreaner. Moon Jae-Ins föreslagna extrabudget har fått kritik då en del av budgeten var inriktad på att anställa sk public servants.

Anmäl
2017-07-19 18:24 #15 av: Cireea

Jag ser inget positivt med dessa "public servants" och deras lön, skatt samt pensionsålder. Det är snarare ett problem. 

Anmäl
2017-07-26 13:06 #16 av: Huygens

Samsung kan råka ut för en indirekt ekonomisk smäll genom... Norge (!).

Norges oljeriggföretag Seadrill, en gång världens största oljeriggtillverkare, ser ut att vara på väg in i konkurs med en skuld på minst 130 miljarder kr. Även om företaget kan skylla på nedåtgående oljepriser, förklarar det inte hela konkursen och man kan misstänka orent spel.

Samsung och några andra sydkoreanska företag kan ta en smäll, för Seadrill tillverkar oljeriggar världen över. Samsung, DSME samt andra företag deltar i byggandet av oljeriggar i Sydkorea för Seadrill. DM

Anmäl
2017-07-26 16:04 #17 av: Cireea

Oj Förskräckt Men hur hänger Samsung ihop med Norge och deras oljeriggsföretag? 

Anmäl
2017-07-26 17:16 #18 av: Huygens

Samsung består som chaebol av flera koncerner. En sådan koncern är Samsung Tunga Industrier (Samsung Heavy Industries) (wiki) som är världens näst största skeppsbyggare, efter Hyundai Tunga Industrier (wiki).

Dom tekniska metoderna för att bygga en oljerigg/-platform är likartade med att bygga en oljetanker eller ett fraktskepp. Alla "farkosterna" utsätts för samma typer av belastningar, kräver ungefär samma enorma byggarbetsplatser (varv) och måste hålla sej flytande på havet på likartade sätt.

.

Exakt hur Seadrill och Samsung Tunga Industrier hänger ihop ekonomiskt är en bra fråga. Ifall jag ska gissa, kan det vara så att Seadrill får beställningen från en köpare. Seadrill upprättar en specifikation och ritningar på oljeriggen samt en preliminär tidsplan för bygget. Om köparen betalar för det initialt utförda arbetet och ger ett godkännande till den preliminära planen, letar Seadrill sedan upp ett lämpligt varv i den lokala regionen och tecknar ett avtal med varvsägaren för att få personal och byggarbetsplats.

Därefter lämnar Seadrill och varvägaren ett gemensamt kostnadsförslag till köparen.

Om det nu är så att Seadrill står som "produktägare" av oljeplattformen under bygget, ja, då har Samsung problem, för den halvbyggda plattformen ingår plötsligt i ett konkursbo och eventuellt investerade pengar och arbete kan vara borta.

Visst, det är långt mellan Norge och Sydkorea, så även jag är lite överraskad. Jag har ingen koll på vem köparen av den gemensamma Samsung-/Seadrill-oljeriggen/-arna är.

Anmäl
2017-07-26 19:42 #19 av: Cireea

Hmm, tack! Glad

Anmäl
2017-09-02 12:02 #20 av: Huygens

Koreaner arbetar övertid och ganska mycket dessutom. I genomsnitt arbetar anställda 2,5 dagar övertid i veckan. Om normalarbetstiden är 40 tim/vecka innebär det att övertiden är 20 timmar i veckan. Vissa anställda har dock mellan
52 - 68 timmars normalarbetstid, vilket Moon Jae-In lovat minska. Korea Herald, 2017-09-01

62 % av dom anställda får inte betalt för den övertid dom jobbar. Hårda bud.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.