Korea - kultur, historia och allmänt om korea

HBTQ i Armén

2017-04-21 12:56 #0 av: Huygens

En artikel i DailyMail uppger att Sydkoreas armé försöker hitta och åtala homosexuella pga av en film. (DailyMail)

Bakgrunden ska vara att två män gjort en explicit film (dock inte i en militär byggnad) som lagts på nätet. Det är högst förbryllande då jag trodde att Sydkoreas samhälle inte brydde sej om sådant.

.

Sydkoreas armé har förhört och försökt få soldater att ange sina homosexuella kamrater. Armén har även beslagtagit mobiltelefoner för att leta efter kontakter och meddelanden mellan män som kan avslöja sådana relationer.

Brottsutredningen görs av armen och inte av vanlig polis.

Arméns säkerhetstjänst har använt gaydating appar för att lura och locka till sej homosexuella som därmed avslöjas. En militär kapten har arresterats för fördröjande av utredning.

Dom två männen på videofilmen har förhörts och har uppenbarligen förmåtts eller tvingats ange kamrater. Artikeln i DM upper att utredarna varit hotfulla mot förhörda soldater. Armén vill få till stånd åtal och straffet för homosexuell aktivitet är upp till 2 års fängelse.

Situationen är svår att förstå då det är tillåtet för gay män att vara i det militära.

Anmäl
2017-04-21 14:56 #1 av: Cireea

Vad.. fan? Förskräckt
Hittar inga ord som beskriver min reaktion bättre. Oberörd

"Armén vill få till stånd åtal och straffet för homosexuell aktivitet är upp till 2 års fängelse." - Varför.. ? Funderar Jag trodde verkligen Sydkorea kommit längre i den utvecklingen än att se homosexualitet som något kriminellt. 

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2017-04-21 16:31 #2 av: Huygens

Jag förstår inte heller. Ett påstående som finns på Wikipedia är att det verkar som om Sydkoreas militär styrs av ålderdomlig lagstiftning. (Wiki om LGBT i Sydkorea)

Sydkoreas militärlag definierar homosexualitet som "sexaul harrasment", sexuellt trakasseri. Direkt homosexuell intimitet klassas enligt lagen, Paragraf 92 i Militärstraffbalken som "ömsesidig våldtäkt".

Militärstraffbalken är enligt Wikipedia juridiskt ifrågasatt sedan år 2010, men Sydkoreas (högsta?) Konstitutionsdomstol har fortfarande inte behandlat rättsärendet.

Sydkoreas militär klassificerar homosexuella som "personlighetsstörning", vilket kan leda till avsked eller placering på "institution" (?!). (wikisektion om militären)

.

Det här är helt förbluffande, så jag lämnar dörren öppen för att Wikipedia kan ha misstolkat Sydkoreas militärlag. Dock vet jag att korruption i Sydkoreas militär inte får hanteras av civil åklagare, utan en särskild militäråklagare hanterar ärendena enligt separat lag.

Hittade även en artikel år 2006 från The Advocate, som anger att 8 homosexuella soldater avskedades år 2005. Sydkoreas militär ville vid den tidpunkten inte uppge hur många som avskedas årligen. Om den principen fortfarande gäller motsägs delvis av DailyMailartikeln i #0, men DM har ibland fel med detaljer, så jag vet faktiskt inte... (The Advocate, 2006-02-18)

Nätet uppvisar flera färska artiklar där Sydkoreas militär sägs ha svartlistat namnen på misstänkta gaysoldater, t ex nyhetskanalen Towle Road uppger att mellan 40-50 soldater namngetts på listan. (Towle Road)

Anmäl
2017-04-21 21:50 #3 av: lilssgu

Det är tydligen strängare om sådant här i Öastasien Tyst

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Anmäl
2017-04-22 21:21 #4 av: sweetgum

suck ... :/

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.