Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 1324 ggr
Huygens
2017-06-01 15:02

Megaliter

Tråd för dej som är intresserad av megaliter (wiki) i Korea. Den mesta infon jag hittat handlar om megaliter i Sydkorea, men det borde finnas megaliter även i Nordkorea då hela Korea ligger i det breda bälte runt jorden som hyser megaliter.

Jag har ingen direkt plan på vad eller hur info om megaliter är uppdelat utan kommer skriva inlägg när jag hittar något intressant.

.

Jag sätter gränsen för megalit vid stenar tillverkade/tillhuggna före år 1800 och som väger minst 2,5 ton, men lämnar fritt för alla andra att hysa egna definitioner.

Skillnaden mellan megalit och en monlit (wiki) i viss engelsk litteratur är att monoliter är större, ofta över 50 - 100 ton i vikt, medan megaliter anses förekomma redan vid låga vikter av kanske 100 kg.

Även murar eller tempel sammansatta av många stenar kan ibland kallas megaliter eller megalitiska byggnader/monument (wiki).

Ofta kan naturligt förekommande berg (wiki) kallas monolit på engelska och för att minska på risken för sammanblandning med naturlig geologi, kan ordet megalit vara att föredra, men jag har ingen stark åsikt. Jag blandar själv uttrycken megalit/monolit och vill någon kalla en liten tillhuggen och/eller rest sten, monolit, är det helt ok för mej. :)

Lite fritt tolkat: När isblocken i en igloo frusit samman, kan hela igloon räknas som en monolit.

.

Ganghwa

Ön Ganghwa (wiki) har minst 150 megaliter. Ganghwa ligger vid mynningen av Han River. (YT/Samuel Hall om medelstora stenar, 2017-01-08, 2 min)

Samuel Hall nämner att meagliterna på Ganghwa anses komma från bronsåldern, men Hall tycker att megaliterna ser för gamla ut och kanske kommer från en kultur som var aktiv under istiden. Samuela Hall har bestämda åsikter som inte följer traditionell vetenskap.

Dom flesta megaliter på Ganghwa är i formen av dösar (eng. dolmen). Överstenen i en dös vilar ofta på två eller flera understenar, ibland under till synes bekymmersamma balansförhållanden. Den största överstenen på Ganghwa ska tydligen väga 50 ton. (YT/Samuel Hall, 2016-12-29, 5 min)

Det ska tydligen finnas över 30 000 dösar i Korea. Tyvärr är följande videklipp lite upprepning av föregående, blandat med ny info. (YT/Samuel Hall, 2016-12-29, 5 min)

.

UNESCO

Megaliterna på Ganghwa, Gochang och Hwasun (wiki) är nu placerade (wiki) på UNESCOs Världsarvslista. (YT/ARIRANG, 2016-09-12, 4 min)

Den största överstenen väger 300 ton i nyhetsinslaget, vilket anses vara världens största (?) sten i en dös, enligt Arirang. Små kvinnor/män med dragdjur släpade stenen upp för backen och lyfte upp överstenen på toppen av dösen. Det är i alla fall vad vi ska tro.

.

Gochang

Gochang (wiki) har över 400 dösar. En av dom största toppstenarna väger 200 ton och inslaget är textat på engelska. (YT/This is Korea, 2013-07-31, 3 min)

Megaliterna i Gochang anses ha rests under åren 500 - 400 f Kr. En bronsåldersby är återskapad från den tiden.

.

Kort videoklipp med koreanska dösar. (YT/Heavenly Star, 2013-06-04, 1 min)

.

Arirang News X-Files

Ett längre nyhetsinslag om megaliter och underliga arkeologiska fynd. (YT/ARIRANG, 2016-07-12, 9 min)

Annons:
Cireea
2017-06-01 22:11
#1

Åh, sånt här är ju superspännande! 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lilssgu
2017-06-02 13:26
#2

Följer :)

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Huygens
2017-06-29 17:01
#3

Fortet Hwaseong (wiki) påstås ha byggts på 2,5 år mellan 1794 - 1796, alltså i ganska modern tid. Hwaseong omsluter Suwon, som ligger 30 km söder om Seoul och Hwaseong består till stor del av en väldigt lång stadsmur på nästan 6 km med ett antal vakttorn. Muren är 4 - 6 m bred och 8 - 12 (6 - 15?) m hög. Det finns även vissa försvarselement, byggnader och kortare mursektioner innanför den yttre stadsmuren. Större delen av området runt Suwon är med på världsarvslistan som sköts av Unesco.

Åtskilliga rejäla vakttorn i mestadels sten, är inbyggda med jämna mellanrum i muren.

Hwaseong ser ut att vara en typ av mur som måste varit omodern på 1700-talet, då kanoner lätt kan slå hål i muren. Jag vet inte hur väl dessa fort fungerade i uråldrig tid, då Kina var det land som allra först uppfann blidan (wiki) år 500 f Kr. En blida kan slunga iväg stora stenar som krossar en sektion av muren på 1 - 2 dagar. Ett påstående i wikipedia är att Korea hade påfallande många små fort överallt i landet, så bruket av blidor var kanske ovanligt i det gamla Korea?

Warwulf (wiki) i Skottland tog tre månader att tillverka, blev 120 (180?) m lång och slog sönder slottsmuren på 3 dagar år 1304. I Europa gav städerna ofta upp utan strid, om en stor armé anlände med blidor.

.

Nu kommer lite problem med Hwaseong. För det första är mycket av muren återuppbyggd i modern tid, efter Koreakriget och jag tycker inte att stenmuren ser särskilt korrekt återskapad ut. På dom nyare sektionerna har en enorm mängd cement använts, vilket ger påfallande tjocka cementfogar. Och dessutom verkar vissa mursektioner för låga, ibland runt 6 m, vilket en angripare kan ta sej över med olika metoder.

Även många stenar i dom återskapade delarna av Hwaseong ser alltför klena och symmetriska ut, byggstenen liknar mest stora tegelstenar (fast i granit).

.

Sen kommer det verkliga problemet.

Den nästan 6 km långa muren med åtskilliga vakttorn, påstås vara byggd på 2,5 år av 300 arbetare. Det är imponerande snabbt. Visst, det kanske går att göra om allt material redan finns på plats och man struntar i att bygga rejäla vakttorn i muren.

Men ifall stenarna ska huggas ut i ett stenbrott och fraktas till sin destination, måste jag säga att det är en otroligt kort tid att bygga en sådan lång mur med den (brist på) teknik som fanns på 1700-talet.

Jag ifrågasätter påståendet om den korta tiden det tog att bygga muren med alla vakttornen.

.

Istället funderar jag på om det redan fanns en mur på platsen av Hwaseong, en mur som byggts av andra generationer under 100-tals år. Kanske över 1000-tals år.

Och kung Jeongjo byggde bara till på en befintlig mur med nya stenar ovanpå den existerande mur och tog äran åt sej, av att ha byggt klart muren på 2,5 år. Ev kan kungen ha gjort en viss tillbyggnad och utökat murens sträckning, men det mesta av muren borde rimligen ha funnits i förväg.

Vakttornen i sten längs Hwaseongs mur måste vart och ett tagit en rejäl tid att bygga upp enbart med handkraft och dragdjur.

.

Jag pausar här och återkomma med länkar till bilder av Hawseong i ett senare inlägg.

Huygens
2017-07-26 21:45
#4

Här är en fortsättning om fortet Hwaseong i #3.

.

Jag har kommit av mej flera gånger när jag tänkt skriva fortsättningen om Hwaseong. Kanske var det för att fortet är för ungt (slutet av 1700-talet)?

Eller var byggstenarna för små? Jag inser att något är fel med hur fortet ser ut. En viktig bidragande faktor till att jag inte förmått mej att skriva, är att jag kan se att flera delar av fortet Hwaseong är gjort i modern tid, efter Koreakriget på 1950-talet. Fortet ser inte tidstypiskt ut längre. Alldeles för mycket cement har använts mellan vissa stenar i muren samt många av tornen ser felaktigt rekonstruerad ut.

Men låt oss ändå titta på några foton av Hwaseong. Jag använder genomgående länkar från Wikimedia, då dom länkarna kommer vara stabila över många år (årtionden).

.

Man kan tro att det är varmt i Sydkorea hela året, men på vintern snöar det och är minusgrader. Här är ett foto av spaningstornet Seobuk Gongsimdon. Dom flesta tornen utgör del av muren. Snön är inte särskilt djup, men det är snö.

Lägg märke till skillnaden mellan över och nedre delen av Seobuk Gongsimdon. Jag tror bara den nedre delen i brokiga bruna/grå stenar är original. Den övre delen av spaningstornet är kanske tillverkad dom sista 50 åren.

Det är anmärkningsvärt hur stora stenarna är i den nedre delen av spaningstornet och att dom är ihopfogade helt utan cement. Lägg märke till att dom hopfogade stenarna är osymmetriska och ändå har inga oplanerade gluggar lämnats. Rejäla stenar som är svåra att slå sönder. Kan hela tornet ha varit gjort i samma stil en gång i tiden?

Här kommer min fråga:

Kan den nedre delan av spaningstornet var mycket äldre än 1700-tal? Kan den nedre delen av spaningstornet varit gjord på 1200-talet eller år 1000 f Kr?

Här finns ett sommarfoto av Seobuk Gongsimdon. Tydligen har ett "golv" av plywood lagts runt tornet, kanske för besökare?

.

Låt oss titta på murdetaljerna vid porten Seonam Ammun. På vissa  ställen finns nästan inget kvar av dom ursprungliga stenarna, men av det som är kvar kan vi se att alla stenblock är ganska stora. Varför byggde man med så stora stenblock?

Och varför är restaureringen gjord med små stenar? Är det så svårt att bygga med stora stenar idag, med moderna maskiner?

Seonam Ammun, bara det som är stora brokiga bruna stenar är original i fotot. Lägg märke till dom tre grå stenarna till höger i fotot bland alla dom brokiga bruna stenarna. Dom tre grå stenarna är troligen modern restaurering.

Hur gammal är originalmuren?

Titta på muren på andra sidan. Enbart den lilla delen med brokiga bruna stenarna till vänster i fotot är original, resten, inklusive bågvalvet är en modern efterkonstruktion, som avviker från hur det verkligen såg ut en gång i tiden.

Dom grå och gråsvarta stenarna är inte original och liknar inte heller originalet. Alltför mycket cement har använts. Hur kan det komma sej att restaurerarna avvikit från originalet så mycket?

Cireea
2017-07-27 00:15
#5

Intressant läsning och bra funderingar! 👍 
Jag blir faktiskt lite förbryllad över att man försöker "renovera" fortet hela tiden. Visst, man vill bevara det.. men varför gör man då bort sig och frångår originalet?  Jag tycker det är lite charmigare med äldre byggnader (eller dylikt) när man låtit naturen ha sin gång.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-09-11 15:49
#6

Sydkorea och Nordkorea kommer att återuppta dom arkeologiska utgrävningarna i Kaesong / Gaeseong (varierad stavning) (wiki). Korea Times

Resterna av palatset Manwoldae (wiki) från 900-talet finns i området, samt en del jordhögar som kan vara resta över gravar eller fd byggnader.

Se även kung Muryeongs gravkammare (tråd), Gongju, Sydkorea.

Annons:
Cireea
2018-09-12 17:24
#7

Kommer dom alltså samarbeta med detta?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-09-12 19:01
#8

Troligen. Utgrävningarna ska börja i slutet på månaden och pågå i 3 månader.

Cireea
2018-09-13 12:54
#9

Det låter lovande, samarbete mellan nord och syd är glädjande nyheter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: