Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 817 ggr
Huygens
6/2/17, 7:11 PM

Kung Muryeong, gravkammaren

Gravkammaren (wiki) till Kung Muryeong hittades år 1971 av en arbetare i ett arbetslag som utförde dräneringarbete.

Kuna Muryeong begravdes troligen runt år 523 om man bortser från sk Fantomtid under åren 614 - 911 (wiki). Kung Muryeongs gravkammare var helt orörd av gravplundrare och gravkammaren var även dränerad så att kammaren hölls fri från vatten i gravhögen.

.

Att hitta Kung Muryeongs gravkammare måste nästan vara som att hitta Tutankhamons grav. Att hitta en kungs gravkammare måste vara alla arkeologers dröm. Dessutom visste vetenskaparna mycket bättre hur man skulle hantera en gravkammare än vad man gjorde på 1920-talet (el. år 1912?) när Tutankhamon hittades.

Nu kommer det konstiga.

Det vetenskapliga arkeologiska forskarlaget som brådstört anlände till Kung Muryeongs gravkammare, slet ut allt innehåll ur gravkammaren, ungefär som gravplundrare. Det tog forskarlaget 17 timmar (över natten), att tömma gravkammaren på dom ca 3000 föremålen.

Det verkar t o m som om forskarna bröt upp alla golvplattorna ur marken under natten, kanske för att leta efter lönnluckor. Arkeologerna var litet bättre än rövare som våldförde sej på Koreas finaste arkeologiska fynd.

.

Kung Muryeongs gravkammare rensades ut på värsta tänkbara sätt, utan hänsyn till arkeologiskt tänkande från professorerna. Ingen kan idag förklara den vetenskapliga gruppens förehavanden. Det var rena rama galenskapen.

Vi har några möjligheter som kan förklara destruktionen av gravkammaren:

- Arbetet med dräneringsarbetet skulle skyndas på, så gravkammaren tömdes hals över huvud under natten.

- Någonting hittades i gravkammaren som totalt ställde Sydkoreas historia på huvudet och som måste döljas till varje pris. Det kan röra sej om skrifter eller dokument.

- Någonting hittades som totalt ställde mänsklighetens historia på huvudet och som måste döljas till varje pris. Det kan röra sej om alltför avancerade maskiner, ovanliga material eller skelett av okända varelser i stil med Starchild (ytsök).

.

Det togs inte ens några fotografier av gravkammaren innan den plundrades av forskarna, så ingen vet vilken betydelse dom olika föremålen haft i graven då ingen av arkeologerna kommer ihåg var dom 3000 olika föremålen låg eller stod.

Graven var otroligt välbevarad och dom två träkistorna av ädelgran stod orörda på upphöjningar i Kung Muryeongs gravkammare. Den ena kistan innehöll Kung Muryeong själv och den andra träkistan innehöll hans fru, drottningen, som jag inte kunnat hitta namnet på, men hjälp mej gärna den som hittar hennes namn på nätet.

(YT/ARIRANG, 2016-07-12, 9 min)

Annons:
Cireea
6/3/17, 1:12 PM
#1

Fruktansvärd hantering, minst sagt. 😕
Dock intressanta teorier kring varför man hade så bråttom att tömma graven så oförsiktigt, vad fanns där som allmänheten inte fått ta del av? 

Försökte hitta namnet på hans fru (drottningen) men hon nämns aldrig vid namn. Man hänvisar bara till "the queen". Hade varit kul att veta vad hon hette..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/3/17, 2:28 PM
#2

Jag har letat vidare, men inte heller hittat drottningens namn. Dock hittade jag en EBS-dokumentär (engelsktextad), som visserligen inte nämner gravplundringen med ett ord, men nämner andra detaljer.

Jag kanske inte ska klaga på Arirang för att dom är så milda i sin kritik av politiker. Faktum är att Arirang är den enda engelska källan jag sett, som nämner hur Kung Muryeongs gravkammare plundrades.

Det kanske inte är brukligt att kritisera överordnad makt i Asien?

.

Det intressanta i EBS-dokumentären är att antalet föremål var ännu fler än vad wikipedia anger. Över 4600 enskilda föremål hämtades ur Muryeongs gravkammare, som är stängd för allmänheten. (YT/EBS Culture, 2016-06-23,
8 min)

Det verkar som om alla officiella bilder på Muryeongs "gravkammare" är replika, dvs iscensatta gravgolv/-rum där föremålen lagts ut. Jag vet inte om det finns några offentliga bilder alls på hur gravkammaren verkligen ser ut. Och jag tyckte nog att Arirangs bilder med utlagda artefakter såg lite konstgjorda ut.

Dock visar både EBS och Arirang delvis samma korta svartvita filmsekvens där man ser arkeologerna skyffla ut artefakterna ur gravkammaren under dom 17 timmar det tog att plundra gravkammaren.

Jag skulle gärna vilja se mer av den filmsekvensen.

.

Själva gravkammaren inleds med en lång (rak/böjd?) gång som slutar med en stenstaty i slutet av gången. Stenstatyn vaktar ingången till själva gravkammaren. Jag gissar att statyn behövde flyttas och att en dörr måste ha behövt öppnas in till själva kammaren?

Hur tog man sej in i gravkammaren? Var dörröppningen igensatt med stenar?

Behövde dörren brytas upp? Var dörren låst?

.

Lägg märke till en detalj i början på både EBS- och Arirang-dokumentärerna. Tycker ni inte att den arbetare som först grävde sej ner i gravhögen lyckades komma väldigt direkt, faktiskt helt perfekt rakt på den välvda ingången till gravkammarens långa gång?

Kan det ha varit så att någon på övergripande nivå visste vad som fanns där? Att hela plundringen var planerad och att det behövdes en trovärdig historia att en enkel arbetare slumpmässigt hittat graven vid dräneringsarbete?

Att någon dirigerade exakt var arbetaren skulle börja gräva?

Om man gräver ner i en gravhög, hur stor är sannolikheten att man istället stöter på en vägg utan dörr, gräver på motsatta sidan av gravkammaren eller t o m gräver in på sidan av den långa gången?

Hur stor är chansen att en arbetare slumpmässigt lyckas gräva rakt på själva tunnelöppningen till gången in till gravkammaren?

lilssgu
6/3/17, 6:52 PM
#3

Hemskt att de var så oförsöktiga med historiska föremål! 😕

Skall se om jag hittar något intressant på koreanska eller kinesiska 🙂

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Huygens
6/3/17, 9:06 PM
#4

Tack, jättebra.

Jag undrar vad åldern var på drottningen och om det ens var en drottning i den ena kistan. Faktum är att jag undrar vad som var i gravkammaren överhuvudtaget.

Hur såg kungens och drottningens kläder ut? Det finns inget riktigt bevis för att någon person funnits i kistorna. Hur vet arkeologerna att det är en drottning i den ena kistan?

Arkeologerna brukar annars vara pigga på att visa upp klädedräkter, mumiebindor, skelett, skallar, röntgenbilder eller ben som hittats, men i fallet med Kung Muryeong och drottning, har inget sådant visats, i det material jag tittat på.

.

Vi vet inte ens om det var Kung Muryeong i gravkammaren.

Jag hittade följande videoklipp som drar det i tvivel. Tydligen tror forskarna att det är Kung Muryeong för man hittade en inskription på en gravsten i gravkammaren som anger att här vilar "Kung Sama".

Påståendet är att "Sama" i andra sammanhang nämnts med Kung Muryeong, men här kommer problemet. Ordet "Sama" är bara en allmän vördnadstitel, ungefär som "Herr" eller engelskans "Sir". "Sama" är inte beteckningen på en kung. (YT/EBSLanguage (EBS 외국어 학습) från 2:33, del 1, 2013-04-18 inspelat år 2007, 7 min)

Namnet "Muryeong" nämns inte alls på gravstenarna.

Nämns drottningen på gravstenarna?

.

Och så nästa problem. Kung Muryeong påstås ha fötts på en ö norr om Fukuoka i Japan och ordet ö heter "shima" på japanska, vilket gör att Kung Muryeong kallades Kung Shima i Japan.

Fast det är lite knepigt, ungefär som att en kung i Sverige skulle födas norr om Falun på en ö och därefter bli kallad Kung Ö i Dalarna.

Och "shima" är inte samma sak som "Sama".

.

Här finns del 2: (YT/EBSLanguage (EBS 외국어 학습), del 2, 2013-04-18 inspelat år 2007, 7 min)

.

Mer frågetecken.

Notera hur konstiga "drottningens" guldemblem ser ut.

"Drottningens" emblem liknar något som osymmetriskt skurits ur valsad guldplåt. En guldsmed borde kunna göra samma sak med 2 timmars arbete. Knappast emblem för en drottning.

Videoklippet börjar med svartvita bilder från plundringen av gravkammaren, därefter visas emblemen. (YT/ARIRANG från 5:38, del 7, 2016-07-12, 10 min)

Är "drottningens" emblem en efterkonstruktion, fabricerade i modern tid och inslängda av arkeologerna för att göra historien om existensen av en "drottning" mer trovärdig?

.

Den skyndsamma plundringen är heller inte begriplig ur fler arkeologiska perspektiv då arkeologerna redan hade hittat två andra kungagravar, i samma gravhög, som grävts ut enligt korrekta erkeologisk metoder.

Det fanns alltså två andra kungagravar, grav nr 5 och grav nr 6, i samma gravhög som den helt orörda Kung Muryeongs gravkammare. Grav nr 5 och grav nr 6 hade redan grävts ut enligt beprövad och saklig arkeologisk vetenskap och skulle bara ge lite extra dränering, varvid Kung Muryeongs gravkammare upptäcktes.

Den brådstörta plundringen av Kung Muryeongs gravkammare är fullständigt obegriplig om det inte var så att det åtminstone låg en icke-mänsklig varelse i den ena kistan, vital kunskap som Illuminati vill dölja för världen.

Två kistor.

Kung Muryeong och en utomjordisk kvinna.

.

Och så sist av allt, Kung Muryeongs gravkammare gavs gravkammarnummer 7 och gravhögen anges som historisk plats nr 13.

Frimurarnummer.

Huygens
6/3/17, 9:30 PM
#5

Liten korrigering. ->

Jag skrev att kistorna var gjorda av ädelgran, men det var fel. Kistorna är gjorda av det som på engelska kallas umbrella pine, paraplytall, som finns i Japan. Sciadopitys = paraplytall, solfjädertall.

Tydligen är paraply-/solfjädertall inte ens riktigt släkt med vanlig tall, utan solfjädertall saknar kända genetiska släktingar. Enligt wikipedia räknas solfjädertall som en levande (?) fossil.

Upp till toppen
Annons: