Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 1821 ggr
Huygens
6/16/17, 10:50 PM

Dokdo

Dokdo (wiki) är Sydkoreas mest östliga territorium. Dokdo består av två större öar och några mindre öar. Dom två största öarna är ungefär lika stora och är vardera kanske 300 m i diameter. Dom två öarna ser ut som två branta klippor som sträcker sej upp 150 - 170 m över havet.

Dokdo har haft ett antal unika träd som nästan alla tyvärr sprängts och bränts bort pga kanonbeskjutning från krigsfartyg under militärövningar.

Pga att orenad mänsklig avföring från kustbevakningen, fyrpersonal och militären dumpas rakt ut i havet från Dokdo, har korallreven runt Dokdo börjat dö bort.

.

Ytterligare två länder hävdar att dom äger Dokdo. Dels hävdar Japan äganderätt till Dokdo (wiki) och dels hävdar även Nordkorea i något svagare ordalag, äganderätt till Dokdo.

Dokdo kallas även Tokto och på engelska Liancourt Rocks.

.

Det bor några få personer på Dokdo.

Starka känslor finns runt Dokdo som man kan höra på Arirangs nyhetsinslag. Här har Arirang för en gång skull tagit av silkesvantarna. Japans grundlösa krav ska givetvis tillbakavisas. Dessutom genomför Flottan övningar vid Dokdo för att hindra aggressioner från utländska krafter. (YT/ARIRANG, 2017-05-16, 2 min)

Japans utrikesminister Jun Matsumoto säger till media att Dokdo är territorium som ägs av Japan, vilket väckt vrede i Seoul.

Min gissning är att Japan pressar på om Dokdo för att slippa riva upp avtalet om sällskapskvinnor som president Park frikostigt gav bort i slutet av år 2015.

Annons:
Cireea
6/17/17, 1:32 AM
#1

"Dokdo har haft ett antal unika träd som nästan alla tyvärr sprängts och bränts bort pga kanonbeskjutning från krigsfartyg under militärövningar.

Pga att orenad mänsklig avföring från kustbevakningen, fyrpersonal och militären dumpas rakt ut i havet från Dokdo, har korallreven runt Dokdo börjat dö bort."

Så sorgligt att man inte tagit bättre hand om de unika träden och korallreven! 😢


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/17/17, 8:33 AM
#2

Ja, det är väl krigen som Sydkorea gått genom i relativt modern tid, som gör att militära intressen går först.

Fast mängden avloppsvatten från Dokdo borde myndigheterna kunna göra något åt med avloppstankar och som kunde tömmas en gång/mån. Tydligen är det rätt mycket badvatten också, för Dokdo släppte, enligt en mätning år 2004, ut 8 ton avloppsvatten/dag i havet som tar kål på sjögräset och annat havsliv.

Med ett litet tankskepp som hämtar 240 - 300 kubikmeter vatten/mån borde dom slippa tömma avloppsvattnet direkt i havet.

År 2007 hade dom trots allt kunnat bygga två avsaltningsanläggning på Dokdo som ger 28 ton färskvatten/dag. Så att bygga några avloppstankar borde vara möjligt. Det jobbiga är väl bara att tömma tankarna.

.

Sverige har liknande problem där kryssningsfartyg dumpar orenat avloppsvatten i havet och vissa fastigheter i Stockholmsområdet fortfarande släpper orenat avloppsvatten direkt i vattendrag. Mitt i Stockholm

Huygens
6/21/17, 11:11 AM
#3

Japans regering förväntas rekommendera en liten historierevision i läroböcker för japansk grundskolan och gymnasium. Från år 2020 rekommenderas att alla japanska elever i grundskolan lär sej att Dokdo är japanskt territorium i "korrigerade" skolböcker. (YT/ARIRANG, 2016-06-20, 1 min)

Cireea
6/21/17, 3:34 PM
#4

#3 Men det är Sydkorea som "äger" Dokdo officiellt?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/21/17, 3:42 PM
#5

Jag upplever det så. Frågan är vad Japans regering vill uppnå.

Cireea
6/21/17, 3:56 PM
#6

Ja 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
6/22/17, 10:19 AM
#7

En talesperson från regeringen samt utrikesminister Kang Kyung-Wha fördömer Japans planer på historieförvridning rörande tillhörigheten av Dokdo. (YT/ARIRANG, 2017-06-21, 2 min)

Sydkoreas regering kallade till sej Japans affärsminister Katsuro Kitagawa som befann sej på Japans ambassad i Seoul och krävde att Japans regering omedelbart stoppar planerna på historieförvridning där Dokdo framställs som japanskt territorium.

.

Tydligen började Japans hårda linje att Dokdo tillhör Japan år 2005 och den årliga  japanska försvarsmanualen framställer Dokdo som japanskt territorium. Moon Conn-Young inleder. (YT/ARIRANG, 2016-08-02, 3 min)

Cireea
6/22/17, 2:02 PM
#8

#7 Och vad svarade Japan när Sydkorea krävde att de stoppade förvridningen av historien om Dokdo?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/22/17, 2:53 PM
#9

Det är nog politisk taktik bakom japanska regeringens agerande, som samtidigt gör försök att förändra sin konstitution (fastslagen av USA) för att kunna öka Japans militärstyrka. (YT/ARIRANG, 2017-06-21, 2 min)

Jag tror inte det finns något officiellt svar från Japan ännu, efter Seouls reaktion om Dokdo.

Cireea
6/22/17, 2:55 PM
#10

Ska bli intressant att se om Japan kommer med något officiellt svar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/8/17, 11:10 AM
#11

Det har i dagarna förekommit påståenden på Arirang och annan media att Japans kartor från sent 1800-tal inte inkluderar Dokdo som japanskt territorium. En karta sägs visa Dokdo som koreanskt område. Korea Times, 2017-08-02

Fast gamla kartor hör till en svunnen tid.

.

Här, en större karta från 1886. Korea Times, 2017-08-08

Cireea
8/8/17, 7:42 PM
#12

Där ser man! Intressant!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/9/17, 12:26 PM
#13

Igår, tisdag, förnyade Japan sina territoriella krav på Dokdo i ett skriftligt lämnat dokument. Regeringen i Seoul förkastade givetvis Japans krav och gav japanska regeringen en skarp reprimand. (YT/ARIRANG, 2017-08-08, 1 min)

Annons:
Cireea
8/10/17, 12:20 AM
#14

Men Japan… 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/20/17, 1:15 PM
#15

Japanske historikern Norio Kuboi uppger i sin bok "Sanningen om Dokdo" att det finns historiska japanska dokument som visar Dokdo tillhör Korea. Korea Times, 2017-08-20

Cireea
8/20/17, 10:19 PM
#16

Och kan dessa dokument tas fram och visas?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: