Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 1202 ggr
Huygens
6/23/17, 5:08 PM

Renrum, Arbetsskadade

Arbetsskydd och arbetsskadade är ämnen som ibland räknas som heta potatisar av industrins företrädare. Främst tänker man kanske på kläm-, förslitnings- eller maskinrelaterade skador, när man hör uttrycket arbetsskada nämnas.

Men det finns även ett stort antal arbetsskadade från renrumsarbeten, som i stort sett inte adresserats.

Vi kan t ex jämföra med våra egna svenska kemikaliebesprutande banarbetare, varav alla 16 dog av mjukdelscancer från hormoslyr (wiki) och rättsprocesserna avslutades på 1980-talet. Inga skadestånd utbetalades för det "ofarliga" hormoslyret, som överraskande totalförbjöds år 1976 (verställt år 1977) efter att tyst ha blivit omklassificerat som kraftigt cancerframkallande.

Wikipedias sida om hormoslyr betraktar jag som historierevision, det är inte som jag minns mediarapporteringen.

.

I Sydkorea är det renrumsarbetarnas arbetsskador som ignoreras. Dessutom är arbetsskadorna ovanliga och ibland svåra att definiera då det rör sej om nya typer av förgiftningar och cancerformer som först kommer till uttryck efter ibland flera års exponering.

Även arbetsskador från radioaktiv och annan strålning orsakade av renrumsarbeten, återfinns i den produktionsintensiva elektronikindustrin.

Främst är det Samsung, SK Group och LG Group som har arbetsskadade sk renrumskvinnor. Många gånger räknas dessa anställda som priviligerade då dom har haft möjlighet att utbilda sej, skaffat sej en bra examen och därefter erhållit hög lön. Idag vet man att många hunnit dö eller blivit allvarligt skadade från rensumsarbeten.

.

En uppsjö av kemiska ämnen används inom elektronikindustrin.

Man skulle tro att renrummen är utan hälsofarliga ämnen, men det är partiklar, damm, som renrummen har låga halter av. Kemikalier, giftiga och skadliga ångor från upphettade eller avdunstade ämnen bildar sällan partiklar och andas in av renrumsarbetarna trots god ventilation.

Modern elektronik använder en lång rad ovanliga ämnen som är giftiga eller skadliga för biologiska organ. Vissa ämnen är bara tillfällig tillsatsämnen som förväntas koka eller avdunsta bort från mikrochippen under vissa steg i tillverkningsprocessen. Renrumsarbetaren får sedan i sej dessa farliga ämnen som finns i form av ångor i luften.

Storkoncernerna anklagas för att mörklägga det omfattande antalet arbetsskadade renrumsarbetare. Tidigare regeringar har inte heller erkänt existensen av renrumsarbetares arbetsskador, som är priset anställda fått betala för Miraklet vid Han.

President Moon Jae-In planerar att adressera problemen med arbetsskador för renrumsarbetare som hittills mestadels ignorerats av Sydkoreas myndigheter och chaebols. (YT/ARIRANG, 2017-06-22, 2 min)

Annons:
Cireea
6/24/17, 12:54 AM
#1

Jag hoppas att Jae-In verkligen också tar tag i de många uppgifter han planerat att forska i. Han lovar att kolla mycket, hoppas bara att han också gör det och att det inte bara är tomma löften.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/27/17, 9:24 AM
#2

Jag lägger det här, då det är arbetsskyddsrelaterar.

Brandförsvaret är underbemannat och det saknas 19 000 brandbekämpare jämfört med vad lagen kräver. Jag antar att kommunallagen är som i Sverige. Kommunerna kan bryta mot lagen, men det finns ingen som blir straffad.

President Moon Jae-In lovar nu att se över situationen och göra vad han kan för att lagens krav uppfylls och att dom 19 000 brandbekämparna som saknas i landet ska anställas. Dessutom saknar brandförsvaret på många platser den nödvändiga utrustningen och fordonen.

Som ett första steg kommer Jae-In att anställa 1500 fler brandbekämpare om extrabudgeten godkänns av riksdagen. Jag antar att frågan om brandkårernas resursbrist blivit mer aktuell efter den internationellt uppmärksammade branden i Grenfell.

En okvalificerad gissning är att frågan om dom underbemannade brandkårerna knappast var av intresse för fd president Park. Brandskyddet har historiskt kunnat ifrågasättas, t ex vid tunnebanebranden i Daegu år 2003.

.

En av orsakerna till att brandförsvaret är underbemannat och saknar utrustning, är att beslut om brandkårernas budgetar fattas på kommunal nivå. Moon Jae-In verkar fundera på att inrätta ett nationellt brandförsvar som beslutar om utrustning och bemanning, så att kommunpolitikerna inte kan smita från sitt ansvar. (YT/ARIRANG, 2017-06-26, 5 min)

Cireea
6/27/17, 2:27 PM
#3

Aj då 😮 

Nu kommer Jae-In med fler löften, hoppas att han också verkställer de löften han ger. Vore hemskt tråkigt om han givit löften som han sedan struntar i. 

Det här är dessutom en rätt viktig punkt som behövs åtgärdas. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/27/17, 3:28 PM
#4

Jag hoppas på det bästa. Här har Jae-In möjlighet att utfärda Executive Orders med stöd av lagen.

Huygens
7/26/17, 12:08 PM
#5

Moon Jae-In har fattat några sk Executive Orders, utförande befallningar.

Brandskyddsadministrationen som låg under det numera nedlagda Ministeriet för Allmänhetens Skydd och Säkerhet, blir en egen myndighet; Nationella Brandskyddsmyndigheten. (YT/ARIRANG, 2017-07-25, 2 min)

Cireea
7/26/17, 4:06 PM
#6

Bra Jae-In!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
8/9/17, 1:09 PM
#7

Japanska företaget Mitsubishi har dömts att betala krigsskadestånd för tvångsarbete för några få idag överlevande tvångsarbetare från andra världskriget. Skadeståndet är hastigt uträknat då dom drabbade idag är ålderstigna. (YT/ARIRANG, 2017-08-08, 1 min)

Det verkar som om Mitsubishi inte är har särskilt stor lust att betala och inte är särskilt glada över domslutet.

Cireea
8/10/17, 12:18 AM
#8

Helt rätt att de ska betala om de nu haft tvångsarbete.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
9/9/17, 12:15 PM
#9

En slavarbetare på en saltanläggning tilldöms av en domstol nästan 300 000 kr i skadestånd, som staten måste betala för underlåtenhet att agera.

Bakgrunden är att slavarbetaren tvingats jobba på en saltanläggning i Shinan söder om Seoul, men lyckades rymma år 2014 och tog sej till en polisstation. Polisen gav slavarbetaren en omgång och skickade tillbaks slavarbeteren till arbetsgivaren, där slavarbetaren fick mer stryk. Korea Herald, 2017-09-08

Domstolen förkastade dock kraven från 7 slavarbetare till, då det saknades bevis för misshandel och slavarbete. Tydligen hade ägaren till saltanläggningen satt i system att utnyttja förståndshandikappade som slavarbetare, men då dessa saknar bevis får dom ingen ekonomisk kompensation.

Cireea
9/9/17, 3:35 PM
#10

Slaveri? 2014? 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
11/6/17, 7:23 PM
#11

Tydligen uppger 70 % av deltidsarbetande att dom har arbetsrelaterade sjukdomar. Åkommorna är utmattningssyndrom, förslitningsskador, huvudvärk och matsmältningsproblem (skiftarbetare?). Jag kan tänka mej att deltidsarbetare ofta är tillfälligt anställda utan ordinarie arbets- och lagskydd. Korea Herald, 2017-11-06

Jag har inte hört så mycket om alkoholkulturen i Sydkorea förut, men en artikel uppger att 25 % av kvinnorna och 50 % av männen tar sej en rejäl bläcka och blir ordentligt drängfulla ungefär 1-3 gång i månaden (eller mer). Det kan givetvis påverka arbetet. Korea Times, 2017-11-06

Cireea
11/6/17, 7:35 PM
#12

Jag har hört att det är vanligt att folk går ut och dricker lite efter jobbet. Inte shit-faced-full men ja, några öl eller så. 🙂 

Sedan verkar Sydkorea ha en rätt avslappnad inställning till alkohol, det har dock alltid varit en rätt stor del av kulturen att dricka. Förr var det mer ett tvång medan man idag dricker mer  för skojs skull, precis som i Sverige.🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
11/13/17, 10:59 AM
#13

Ja, när man tänker på det är festdrickandet kanske inte så mycket annorlunda i Sverige.

Arbetsplatsrelaterat är en händelse på Heliga Hjärtats Sjukhus vid universitetet Hallym i Anyang (wiki), provinsen Gyeonggi nära Seoul, där nyanställda sjuksköterskor fått dansa i kortbyxor och topp inför sina chefer och patienter. Sjuksköterskorna instruerades dessutom göra förföriska ansiktsuttryck.

Enligt artiklen grät några sjuksköterskor och ville inte uppträda. Vidare kommer det rapporter att sjukhuset inte betalar sina anställda för övertidsarbete. Sjuksköterskorna uppmanas dessutom skänka pengar till Frihetspartiet och dess riksdagsledamot Kim Jin-Tae.

Uppträdandet blev offentligt efter att en visselblåsare lagt ut ett videoklipp av händelsen på nätet.

Korea Times, 2017-11-12
Korea Times, 2017-11-13

Annons:
Cireea
11/13/17, 11:34 PM
#14

#13 Varför ska dom uppträda? 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
11/14/17, 1:26 PM
#15

Jag vet inte riktigt, det framgår inte så bra från artikeln. Det nämns att det delvis är ett sportarrangemang, men jag tror att själva dansuppträdandet var på en scen och mer som ett företagsjippo, då sjukhuset är företagsdrivet.

Nytt är att Suveräna Domstolen godkänt en arbetsskada som drabbat en Samsunganställd. En lägre domstolen (Högsta Domstolen i Seoul) hade först inte godkänt arbetsskadan, men nu är den alltså erkänd. Korea Herald, 2017-11-14

Det har tidigare rapporterats att elektronik- och halvledarindustrianställda lider större risk för hjärntumörer och det är svårt att bevisa orsaken.

Cireea
11/14/17, 2:14 PM
#16

#15 Hm okej 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
10/31/18, 2:15 PM
#17

Hårda bud på arbetsplatsen.

Artiklarna uppger inte vilket underbolag det rör sej om, men VD:n Yang Jin-Ho på Hankook Mirae Technology slår till en anställd på ett underbolag. Den anställde tvingas efter att ha tagit emot några rejäla örfilar, gå ner på knä och be om ursäkt. Jag gissar att H Mirae är ett dotterbolag till däcktillverkaren Hankook (wiki). Korea Times samt Korea Herald

Händelsen är från 2015 när Park Geun-hye stod på toppen av sin makt och det kanske återspeglade sej i samhällets högre skikt. Anställda på underbolaget tvingades även färga håret grönt eller rött ifall dom inte vill bli avskedade och fick genomgå diverse kränkande behandlingar. Hårfärgen på dom medelålders anställda är enastående i videoklippet från nyhetsförmedlaren Sherlock / Newstapa nedan.

Polisen kommer undersöka fallet. Korea Times

Hankook Mirae Technology har tillverkat en 4 m hög gående robot med beteckningen Method-2. Yang Jin-Ho äger också företagen WeDisk och Filenori, datalagringsföretag.

Ett rejält slag i ansiktet. (YT/Newstapa, 2018-10-29, 15 min)

Vid ett tillfälle tvingades anställda avliva (?) hönor med pilbåge och samurajsvärd år 2016 under en teambuilding-aktivitet på okänd plats i kommunen Hongcheon (wiki), provinsen Gangwon. I artikeln står det "chicken", men jag tycker det ser ut som vuxna hönor i videoklippet (YT/Newstapa, 2018-10-30, 11 min). Nyhetsbolaget Newstapa som släppte nyheten är samma som avslöjat mycket kring falsk flagga Sewol. Korea Times

Även rapporterat av YTN där en person (en anställd eller VD:n själv?) visas med knallblått hår. (YT/YTN, 2018-10-30, 32)

Händelserna påminner om vredesutbrotten från familjen till Korean Air och chaebol Hanjin.

Cireea
10/31/18, 4:01 PM
#18

#17 Så fruktansvärt slöseri! Att ha avlivning av djur som en "teambuilding"-aktivitet.. så hemskt! 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
10/31/18, 4:43 PM
#19

#18 Ja, det är knasigt. Lite konstigt att det hölls hemligt så länge och att ingen gick till media eller polis. Men kanske är det mycket svårt att få jobb om en person agerar visselblåsare? Vi har ju som jämförelse fallen i Storbritannien med dom 18 läkarna (troligen många fler vårdpersoner) som visselblåste, avskedades och sedan inte kunnat få jobb inom sjukvården i Storbritannien, t ex DM samt Telegraph.

Brittiska myndigheterna (NHS) har slagit ner väldigt hårt på alla läkare som avslöjat sjukvårdsskandaler. Hur det är i Sydkorea är lite svårt att veta. Om kultur spelar in i hur mycket man vill säga ifrån?

Att tvinga någon gå ner på knä är speciellt. Undra hur VD:n tänkte.

Huygens
11/2/18, 11:06 AM
#20

Hembesök.

VD:n Yang Jin-Ho fick idag, på morgonen, besök av 40 morgonpigga poliser från Gyeonggi Nambu. Poliserna sökte igenom VD:n Yang Jin-Hos hem i Bundang, Seongnam och ett flertal kontor relaterade till VD:n. Datorer, dokument och mobiltelefoner beslagtogs i sökandet efter bevis för oegentligheter mot anställda på Hankook Mirae Technology och WeDisk i Gunpo, Gyeonggi. Korea Times

VD:n Yang Jin-Ho själv, har avgått från samtliga ledande poster i sina företag, se #17 för bakgrunden.

VD:n Yang Jin-Ho ber om ursäkt för sitt uppförande. Korea Times

Annons:
Upp till toppen
Annons: