Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 658 ggr
Cireea
2017-09-22 13:45

Chuseok 2017

Chuseok är en årlig högtid i Sydkorea som  firas under tre dagar på hösten. Chuseok kallades tidigare för hangawi som betyder "great middle of autumn". Högtiden är en skördefest där hela familjen samlas i sina hemstäder för att visa respekt för sina förfäder. 

2017 firas Chuseok mellan den 3 - 5 oktober!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-09-26 11:26
#1

Ett antal utställningar och föreställningar speciellt avsedda för Chuseok kommer att ta plats i Seuol och på andra ställen. Museum och konstgallerior har särskilda teman under några dagar. Korea Times

Man behöver kunna läsa koreanska för att förstå hela programmet:

http://www.festivalseoul.or.kr/html_kor/

Cireea
2017-09-26 15:11
#2

Vissa brukar kalla Chuseok för den "Koreanska Thanksgiving" - sen huruvida koreanerna håller med om liknelsen vet jag inte.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-26 18:42
#3

Det är mycket olika mat som förekommer. Korea Herald visar torkad fisk som satts upp. Tydligen torkas större delen av fisken, men jag vet inte hur mycket av den som äts.

Marknaden har gott om ätkastanjer också. Och frukter som verkar vara äpplen och dom grönbruna plommonen. Årets Chuseok sträcker sej tydligen över 10 dagar, enligt artikeln.

Cireea
2017-09-26 19:26
#4

#3 Jag läste precis, verkar vara flera viktiga datum som går ihop vilket gör att det sträcker sig över 10 dagar. Riktigt mäktigt måste jag säga!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-01 21:06
#5

Ja, tydligen har dom 10 dagar ledigt i rad. Nordkoreanerna får bara ledigt 1 dag på Chuseok, 4:e okt, även om dom lite senare den 10:e oktober också får ledigt. Korea Herald, 2017-10-01

Gåvopaketen på Chuseok är tydligen väl paketerade, ofta med halva paketet som emballage. Det är nästan lite som julafton. Korea Herald

Huygens
2017-10-02 11:02
#6

Det är packat på vägarna, men trafiken löper ändå smidigt för många vägtullar är helt öppna. Dock är det folkstockning på Incheons internationella flygplats. (YT/ARIRANG, 2017-10-01, 1 min)

Tydligen är Chuseok en högtid som sätter kvinnorna på hårda prov, då männen inte deltar så mycket i hushållsarbetet. Här berättat av två utländska kvinnor från Kambodja och Filippinerna. Dom måste baka/tillaga (?) pannkakorna på golvet. Mest av allt verkar dom dock sakna sina ursprungliga familjer även om livet i Sydkorea generellt sett är lättare. Korea Herald, 2017-10-02

Annons:
Cireea
2017-10-02 13:04
#7

#6 Är det folk som kommer till Seoul eller folk som lämnar Seoul? Tänkte på flygplatsen alltså. 🙂 Tänkte om man får veta det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-02 15:07
#8

Mestadels är det tydligen folk som reser bort över Chuseok. Igår var det
150 000 resenärer som flög från Incheon.

Något liknande gäller kanske biltrafiken. Min gissning är att vissa unga bor i städerna och har sina äldre släktingar på annat håll, kanske på landsbygd eller på mindre orter.

Cireea
2017-10-02 15:27
#9

#8 Ja det låter rimligt att folk åker bort över högtiden. 🙂 Finns garanterat många familjer som åker hem till far/mor-föräldrar som inte bor i stan eller helt enkelt åker till äldre släktingars gravplatser som ligger lite mer avsides.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-05 00:56
#10

Arirangs Mark Broome var dagen till ära klädd i Hanbok i ljusa färger. Han har växt som nyhetsuppläsare över den tid jag sett Arirang News och är rätt så rolig med sitt snaggade grå hår. Broome ser nästan ut som en religiös företrädare och nämner att denna 4:e oktober Chuseok uppvisar flest bilar på vägarna någonsin. (YT/ARIRANG, 2017-10-04, 1 min)

Ritualerna vid Chuseok har förändrats något, Mark Broome igen. Rätterna på det rituella bordet charye har förenklats över åren. (YT/ARIRANG, 2017-10-04, 3 min)

Cireea
2017-10-05 01:12
#11

#10 Inte förvånande att rätterna på charye ändrats och förenklats. Högtiden är ju inte vad den en gång var, precis som många andra högtider runtom i världen. 

Vi har tappat mycket av den traditionella kulturen som en gång funnits. Inte bara Sverige, utan många delar av världen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-08 17:19
#12

Ångest i samband med eller efter Chuseok är inte helt ovanligt. Nyhetsinslaget nämner att när den yngre generationen besöker sina äldre släktingar kommer det ibland jobbiga frågor. "Har du fått något jobb än?" "Hur går det med dina studier? Får du bra betyg på proven?" "Dina kusiner har fina anställningar, hur är det med dej?"

Och så måste många kvinnor förbereda maten på golvet, se bilderna. (YT/ARIRANG, 2017-10-08, 2min)

Cireea
2017-10-08 17:42
#13

#12 Inte alls förvånad att ångest kommer under eller efter Chuseok. 😐 Jag menar, det är ju precis som när släkten träffas av olika anledningar här i Sverige. Släktingar ställer frågor och "trycker på", vilket skapar ångest i olika nivåer.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-10-08 17:57
#14

Ja, det var något liknande jag också kände. :)

Upp till toppen
Annons: