Annons:
Etikettspråket
Läst 1637 ggr
Cireea
2015-03-28 18:06

Skulle du vilja lära dig koreanska?

Jag är en riktig språknörd och snappar upp det mesta väldigt lätt, därför känns det naturligt att jag försöker lära mig koreanska. 

Skulle du vilja lära dig koreanska? 


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
2015-03-28 18:11
#1

Som jag skrev där uppe så lär jag mig redan 😃Jag engagerar mig inte så mycket i det just nu utan lär mig bara allt eftersom.. det känns roligare än att försöka tvinga in orden i huvudet. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jazmin1e
2015-03-29 00:26
#2

JA! Kunde en hel del fraser & ord förut, men nu har jag inte tid öva så nästan glömt bort allt. Hoppas kunna lära mig koreanska ordentligt någon gång i framtiden. 🙂

Cireea
2015-03-29 01:23
#3

Jag undrar vem som valde samma svar som jag gjorde, vilket då är "Jag lär mig redan koreanska" 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

RomDoll07
2015-03-30 07:04
#4

Nu är jag en av dom som valt "Jag lär mig redan koreanska" 🙂 Har ju hört det koreanska språket i princip varje dag i 5 år nu, så det känns som att jag börjar kunna en hel del faktiskt.

Skulle jättegärna vilja plugga koreanska "officiellt" men sist jag kollade fanns det bara på Stockholms universitet och jag bor inte precis nästgårds, så det blir tyvärr inte av nu i alla fall.

Cireea
2015-03-30 12:52
#5

#4 Det finns ingen distanskurs? Fast i för sig… det kanske inte funkar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

RomDoll07
2015-03-30 21:45
#6

#5 SU har inte det i alla fall… Jag tycker generellt att distansstudier är en väldigt bra grej så att man inte blir begränsad till enbart det kursutbud som finns där man bor och det går så klart att läsa även språk på distans. Om jag skulle plugga koreanska skulle jag dock hellre vilja finnas på plats och ha vanliga lektioner med riktiga människor, det skulle vara mycket roligare. Då kan man ju prata och diskutera fritt, ställa frågor när som helst osv, inte bara ha kontakt över internet eller telefon.

Annons:
parsee
2015-03-31 13:39
#7

Skulle vilja lära mig men är dålig på språk allmänt så det blir nog för svårt😕

[Tex]
2015-04-01 16:18
#8

Jag önskar att jag kunde språket, men har inte orken att försöka lära mig.

sighni
2015-06-20 15:35
#9

Jag försöker lära mig koreanska på egen hand med hjälp av kursböcker och cd-skivor. Det är väl synd att säga att det går jättebra! Jag skulle hellre vilja har en lärare men i sydöstra Sverige har jag inte lyckats hitta någon.😕

Cireea
2015-06-20 17:23
#10

Inte i norr hellere, tyvärr. Det är inte så stort utbud i Sverige direkt… Jag lär mig själv och det går hittills helt okej.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Sara-Kpop]
2015-06-21 01:10
#11

Ja det skulle jag helt klart vilja lära mig :)

Snurrig
2015-09-13 10:24
#12

"Kanske, men inte just nu."
Jag vill kunna koreanska, men jag vill inte lära mig det. För jag är världens lataste person. Men man snappar upp en hel del fraser bara av att titta på filmer och serier, vilket är väldigt kul.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2015-09-13 11:51
#13

#12 Haha, det där typiska. Man vill något men orkar inte göra det 😂 Jag började lära mig koreanska på det sättet, man snappar upp små fraser hela tiden faktiskt och det var väl det som fick mig att börja lära mig på egen hand ^^


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
2015-09-13 12:25
#14

#13 Kan du det skriftligt, muntligt eller båda?

Ibland när jag är ute på promenad brukar jag gå igenom lite ord i huvudet som jag minns, och försöka koppla dom till rätt engelsk/svensk översättning. Man skulle haft en koreansk kompis som man kunde konversera med, det hade gjort inlärningen betydligt enklare. Men har man det? Näe. "Hallå, vi måste vara vänner, för du måste lära mig koreanska!" 🤪

Då blir det roligare också, när man har en anledning att lära sig det. När man kan använda det på riktigt, och har någon som kan ge en kritik. Skulle man lära sig koreanska i skolan är risken att man skulle tycka det är tråkigt. Det bästa är att använda det i det vardagliga livet!

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Tessan01
2015-09-13 12:27
#15

Vilken dum fråga… SÅKLART JAG VILL! 😃

Vill för det första förstå vad som sägs i serier och vad låtar handlar om. Sedan är det ju bra att kunna koreanska när man åker till Sydkorea 😉

Snurrig
2015-09-13 12:32
#16

Jag vet inte om jag vill förstå vad låtarna handlar om faktiskt. För många texter känns väldigt "cheesy" när man läst översättningen, eller när man hör vissa engelska fraser i låten. 😐

Låtarna är helt underbara.. men texterna är inte alltid lika bra, och det skulle kanske förstöra känslan lite för mig, tyvärr. Jag vill vara lyckligt ovetande om dom. Även om vissa texter är jättebra.

Vad dom säger i serier vill jag däremot förstå, så man slipper alla dessa undertexter och kunde fokusera på allt som händer istället. Man missar mycket när man behöver sitta och glo på en textremsa..

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Tessan01
2015-09-13 12:37
#17

#16 Det tänkte inte jag på… Kanske det är bäst att inte veta ^^

Cireea
2015-09-13 12:54
#18

#14 Jag kan inte skriva med Hangul, tycker det är så krångligt. Men jag kan skriva med romaniserade bokstäver (Alltså vanliga bokstäver) 😃Kan också prata en del. 

Men jag använder ju inte koreanska i vardagen på det sättet, jag har ju som ingen att prata med högt så det blir ju mest att man skriver :P


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

RomDoll07
2015-09-13 23:49
#19

#18 Då gör man som jag och pratar högt med sig själv 😃 Jag började prata med mig själv för många år sedan för att träna upp mitt engelska uttal och numera blir det blandad engelska och koreanska, det funkar faktiskt jättebra. Det där med att man är knäpp om man pratar med sig själv håller jag inte alls med om, jag pratar med mig själv hela tiden (i princip bara på koreanska och engelska). Det är ju egentligen inte konstigare än att tänka, man säger ju bara sina tankar högt. Och så får man ju bästa svaren när man pratar med sig själv 😉

Cireea
2015-09-13 23:54
#20

#19 Haha självklart pratar jag högt för mig själv på koreanska  för att hålla fast vid det jag kan men för att komma vidare i utvecklingen behöver man ju kunna utbyta meningar med någon/några för att kunna få ett flyt på språket. 🙂Precis som när man fick muntliga övningar i grupp på engelskan/franskan/tyskan/spanskan eller vad man nu hade för språk i skolan. Jag tycker det alltid är lättare att bolla med någon annan, då får man ett naturligt flow som man inte riktigt når upp till ensam. 

Men jag pratar helt klart med mig själv för att hela tiden hålla igång språket så det inte glöms bort! 👍Det är viktigt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Rainee
2018-01-13 00:31
#21

Blåser liv i en gammal tråd! 😂 Jag pluggar koreanska på SU. Har hittills gått klart första terminen (nästa börjar nu på måndag) och har lärt mig förvånansvärt mycket på sådan kort tid pga den höga takten. Kan hålla vardagskonversationer och läsa och skriva hangeul utan problem. Det är det roligaste jag pluggat helt ärligt! SU har även utbytesavtal med skolor i Korea (de betalar även skolavgift). Hoppas på att knipa en plats på Seoul National University. Konkurrensen är dock hård och platserna är få. Hur går det för er andra? 😃

Snurrig
2018-01-14 11:15
#22

#21 Är imponerad av folk som dig, som orkar och kan lära sig. Jag hoppas du får en plats!

Jag är tyvärr på samma nivå som tidigare.. det har inte direkt gått framåt. Vill kunna men orkar fortfarande inte lära mig. Det finns en sida som heter Duolingo där man kan lära sig olika språk, tänkte försöka med koreanska, men då var man tvungen att lära sig använda Hangul, vilket kändes för komplicerat/jobbigt för mig så det blev inget av det. Testade i typ 2 minuter. (Vilket tålamod jag har.. 😃)

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Rainee
2018-01-14 21:25
#23

#22 Haha tack! Det hoppas jag med 😃

Jag har testat duolingo förut tror jag men tyckte inte den var superbra. Om man vill lära sig koreanska är hangeul ett måste. Plus, det är typ världens enklaste skrift. Det kan du lära in på en timme om du bara sätter dig ned och övar in det, men förstår att det blir jobbigt att studera på egen hand. Det skulle jag nog inte heller klara av. Jag behöver liksom den här knuffen som man har när man har lektioner och tentor osv 😴

Cireea
2018-01-15 19:10
#24

Jag försöker inte direkt utan låter det komma naturligt, lite mer kan jag än för några år sedan. 🙂Har dock fokuserat mer på andra språk så koreanska har fått lida lite.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

sighni
2021-03-27 15:58
#25

Ett tips om man vill lära sig koreanska är att läsa via Kung Sejong instititutet i Göteborg antingen på plats eller via nätet på distans.
De har en facebook-sida och deras e-postadress är sejong_gbg@outlook.com

Jag läser där nu och det är mycket lättare att ha en koreansk lärare än att sitta själv och försöka lära sig.

Moon AppleGrey
2021-03-28 04:08
#26

Valde vill lära mig, men det går lite trögt fortfarande.
Funderar på att gå i en språkkurs med en riktig lärare, så att man har någon som kan hjälpa en, och förklara det man inte förstår.

Håller just nu på att försöka memorera alfabetet, och lättare glosor.
Har även huvudspråket på mobilen på koreanska, så det hjälper ju en del iallafall.
Senast igår lyckades jag exempelvis avsluta en prenumeration via Google play, trots att allt stod på Hangul. 🙂


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2021-03-28 04:08 av Moon AppleGrey
TatsuOni
2022-03-07 15:26
#27

En dag vill jag lära mig det. Men det ligger många år in i framtiden. Just nu så håller jag sakta men säkert på med Finska och Japanska.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Moon AppleGrey
2022-03-07 15:28
#28

#27: spännande. 😊


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Upp till toppen
Annons: