Annons:
Etikettspråket
Läst 1171 ggr
Cireea
5/12/15, 11:43 PM

Hashtag

De senaste åren har det blivit väldigt vanligt att man ska sätta en hashtag exempelvis till en bild eller en status man delar. Man använder främst hashtags på exempelvis Twitter och Instagram men även Facebook har numer hängt på trenden. Ja, tro det eller ej men du kan använda hashtags inne på Facebook. 

En hashtag bildas genom att man använder nummertecknet eller även kallat fyrkant  här i Sverige och sedan sätter man en mening eller ett ord bakom tecknet, utan mellanslag. Meningen/ordet ska alltså sitta ihop med fyrkant/nummertecknet eller "hash mark" om man hellre använder det engelska uttrycket för symbolen.

En hashtag kan se ut såhär: #Jagälskarmat 

Regeln är såklart att man inte gör mellanslag för då blir bara det första ordet länkat medan resten inte blir det. Man får heller inte använda punkter, utropstecken, kommatecken, frågetecken osv. för även då bryts Hashtagen

Såhär kan man också göra: #Jag #älskar #mat 

En hashtag är till för att andra ska kunna söka på en viss hashtag och få upp bilder/inlägg som relaterar till just den Hashtagen. Så om jag exempelvis klickar på "#jagälskarmat" så kommer jag få upp bilder/inlägg relaterat till just den Hashtagen. Det skulle alltså dyka upp massor av bilder/inlägg med mat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: