Annons:
Etikettspråket
Läst 1367 ggr
Cireea
9/21/15, 5:43 PM

saengil chukhahaeyo

Koreanska är ett härligt språk där man har flera versioner av varje ord, vilket ni mer insatta redan lärt er. Nedan kommer ni få lära er hur man säger grattis till någon som fyller år på två olika sätt beroende på vem du vill gratta. 

" saengil chukhahaeyo!" Det är såhär man säger grattis på födelsedagen i Sydkorea till någon man inte har en nära relation till. Man kan även använda det till personer som är äldre än vad man själv är. Den här versionen är formell och är man någon gång osäker på vilken version man ska välja, välj denna!

"saengil chukhahae!" Den här versionen använder du om du säger grattis till någon som har en nära relation till dig  eller till någon som är yngre än dig själv.  Enkelt förklarat så använder du detta när du grattar vänner, syskon, föräldrar eller personer som är yngre än dig själv.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
AnnaMoonshadow
9/22/15, 12:06 PM
#1

jag får en känsla av att japanska och koreanska språken är ganska lika varandra i avseendet att man ofta har olika sätt att säga saker till personer beroende på vilken ställning man har jämte varandra. Japanskan har också mer formella och informella sätt att säga saker och ju närmare man är en person (ex. familjemedlemmar) desto mer informell kan man vara när man pratar med varandra 🙂

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Cireea
9/22/15, 12:34 PM
#2

#1 Absolut, jag har för mig att även Kinesiska är på det sättet. Det har ju levt kvar sedan förr och man har helt enkelt valt att ha kvar det sättet att prata. Det har ju absolut sin charm, fast väldigt jobbigt för oss som ska lära oss koreanska! 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hanyo
9/26/15, 11:30 AM
#3

Finns även ännu mer formellt/artigt sätt att säga det: saengsin chukha deurimnida. Kan man säga till t.ex. sin lärare.

Cireea
9/26/15, 11:31 AM
#4

3# Absolut, det finns flera versioner, det är det som är så himla härligt med koreanska!😃 Men som jag skrev i inlägget så tog jag bara upp två sätt, det blir så mycket annars! 😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: