länkar,artiklar,nyheter,skvaller

Övergivna nöjesparker (?)

2017-02-06 22:41 #0 av: Huygens

Jag visste att Japan har ett antal nedlagda nöjesparker som av lite okänd anledning övergetts. Jag visste inte att Sydkorea kanske har samma fenomen.

Här är bilder på den övergivna nöjesparken Gaya Land i Gimhae.

Anmäl
2017-02-07 01:14 #1 av: Cireea

Tycker det delvis är så otroligt tråkigt att man övergivit platser och sedan bara lämnat kvar allt men samtidigt är det ganska fascinerande. Naturen tar verkligen över snabbt när människan lämnat en plats! Tummen upp

Sajter: FilmGuldhamster, Hamster, Litteratur,  Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning

Anmäl
2017-02-07 17:30 #2 av: lilssgu

Ser väldigt hätigt ut Tummen upp

Anmäl
2017-07-28 20:25 #3 av: Huygens

Nyhetsinslaget handlar inte om nedlagda nöjesparker, utan om spökparkar.

Folk går till ställen för att bli skrämda därför att det "svalkar" i sommarhettan. Inslaget nämner några typiska koreanska spökarketyper. (YT/ARIRANG, 2017-07-28, 4 min)

Anmäl
2017-07-28 20:52 #4 av: Hera

#3 Jo det handlar om nedlagda/övergivna nöjesparker. 

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2017-07-28 21:50 #5 av: Huygens

Tydligen heter spöke; gwishin och jungfruspöke; cheonyeo gwishin. Jag kan uttala det snabbt om jag anstränger mej.

Anmäl
2018-03-24 09:54 #6 av: Huygens

Nöjesparken Yongma Land har fått ett andra liv som fotobakgrund sedan den förekommit i k-popvideor. Yongma öppnades 1983 men vid finanskrisen 2011 stängdes den och ligger i Yongmasan, Mangu-Dong, (norra) Seoul. Korea Herald

Yongma verkar inte ha igång några attraktioner, utför ett minimalt underhållsarbete av säkerhetsskäl och tar 40 kr i inträde. Kanske har stängandet också att göra med folks/ungdomars ändrade vanor och ökade mobilsurfande/datoranvändande?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.