Annons:
Etiketterlänkarartiklarnyheterskvaller
Läst 9685 ggr
Cireea
2017-05-09 20:08

Moon Jae In vann presidentvalet!

Vi har diskuterat en hel del om Sydkoreas politik här inne på sistone, och då har vi såklart även diskuterat det nya presidentvalet som hållits idag efter att tidigare presidenten Park Geun Hye avsattes. (lång tråd)

Det är nu klart: Moon Jae In har vunnit presidentvalet i Sydkorea! 

Många av koreanerna har förtidsröstat och myndigheterna i Sydkorea har bedömt att antalet valdeltagare varit det hösta på 30 år. Man tror att det delvis beror på många unga väljare men också för att det varit ett politiskt missnöje i landet. 

Vad tror vi om det här? Åsikter och funderingar? 

Källor: SVT, Koreaboo 


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
2017-05-09 20:20
#1

Om man läser den lilla faktarutan i slutet av artikeln på SVTs hemsida så står det lite om vilken utrikespolitik Moon Jae In har. Bland annat står det lite om att Moon Jae In hoppas kunna minska spänningen mat nedrusta den koreanska halvön. 

Jae In vill tydligen återuppliva ”solskenspolitiken” gentemot Nordkorea, exakt vad det innebär vet jag inte. Moon Jae In vill dessutom få i gång sexpartssamtalen med de två koreanska staterna, Kina, USA, Ryssland och Japan

Det står även att den kommande presidenten vill ordna ett möte med Kina, med tanke på det som hänt mellan Sydkorea och Kina sedan THAAD-missilerna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

sighni
2017-05-09 20:46
#2

Mina vänner i Sydkorea sa när jag var där för ett par veckor sedan att Moon vill förbättra kvinnornas situation i Sydkorea. Vi får väl se hur det blir med det. Han vill också ta itu med korruptionen i landet. Jag fattade det som att han är progressiv med koreanska mått mätt. Jag hoppas att han ska kunna uppfylla de förväntningar som sydkoreanerna har ( i alla fall de 41, vad det nu var som röstade på honom).

Cireea
2017-05-09 20:55
#3

#2 41,4% var det! 

Han har däremot sagt i en TV-debatt (nämns här) att han är motståndare till homosexuella. 😐Det är en av de sämre aspekterna av honom som president.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

sighni
2017-05-11 19:18
#4

#3 Ok det finns väl ingen som är bra i allt. Han är inte så ung heller förhoppningsvis är de yngre mer toleranta. Det ska bli intressant att se om han gör något åt seden att äta hundkött och hur hundarna blir behandlade. Jag såg på någon bild att han hade det gula bandet på kavajen som är för att hedra offren i den stora båtolyckan Sewol. Det var en kombinerad minnesstund och demonstration på Gwanghwamun när jag var där. På dagen såg jag förberedelserna och på kvällen råkade jag åka förbi och det var massor med folk där.

Huygens
2017-05-19 10:50
#5

En kort artikel om Moon Jae-Ins livvakter. Dom måste tydligen springa jämsides med presidentens bil. (DM)

Cireea
2017-05-19 12:39
#6

#5 Ja, ena livvakten där har ju blivit superpoppis för sitt utseende. Läste om det för ett tag sedan. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-05-20 18:38
#7

Moon Jae-In har inte genast flyttat in i Blå Huset. Finns en liten bild på huset i artikeln. Delar av Blå Huset kan komma att göras om till museum. Bilden på fd president Park från år 1979 ger intryck av att hon nästan inte åldrats jämfört med bilder från 2014 - 2016. (DM)

Jae-In skrotar dessutom fd president Parks planer på historiereviderade och regeringskontrollerade skolböcker. (DM)

Cireea
2017-05-20 20:11
#8

#7 "Jae-In skrotar dessutom fd president Parks planer på historiereviderade och regeringskontrollerade skolböcker."

Det låter ju lovande!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-05-20 21:32
#9

Ja, det låter som ett steg framåt.

President Moon Jae-In funderar också på att öppna utredningen om Gwangjumassakern (se NIS). (DailyMail) Fd diktator Chun Doo-Hwan pekades ut som ansvarig, men slapp ifrån livstidsstraff och benådades år 1997. (wiki)

Fd diktator Chun Doo-Wan dömdes också att betala motsvarande 2 - 4 miljarder kr i böter, men betalade bara motsvarande 500 - 1000 miljoner kr i böter. Se wikipediatabellen över won, för omräkning till USA-dollar år 1997.

Gwangjumassakern var en av dom saker fd president Park Geun-hye ville skönmåla i dom numera skrotade regeringskontrollerade skolböckerna.

Huygens
2017-05-22 14:25
#10

Moon Jae-In har haft flera roller i sydkoreansk politik. Han fängslades en kort tid anklagad för medverkan i en demonstration som gjorde politiska protester år 1975 under diktator Park Chung-Hees tid. (DM)

Moon Jae-In arbetade på 1980-talet som människorättsaktivist och hjälpte arbetare i juridiska frågor. Han var också försvarsadvokat åt den valfuskanklagade president Roh Moo-Huyn (se NIS) år 2004.

Huygens
2017-05-26 18:02
#11

Det verkar som om Moon Jae-In är på väg att besluta att polisen inte längre får använda vattenkanoner. Dom tårgasfyllda vattenkanonerna anses av vissa ha eskalerat demonstrationerna och har enstaka gånger orsakat blindhet när kanonens kraftiga vattenstråle träffat personer i ansiktet, i strid mot gällande regler för polisens bruk av vattenkanonen.

Även polisens flitiga bruk av polisbussar för att spärra gator och hindra åtkomst till minnesmonument över fallna offer från tidigare regeringars brott, kommer troligen att skäras ner. (DM)

.

Här tränar polisen på att bryta upp demonstrationståg i Seoul. Träningen ser inte helt ofarlig ut när demonstranterna börjar kasta 10-tals brandbomber. (YT/ETWorthSeeing, 2015-01-28, 7 min)

lilssgu
2017-05-26 18:28
#12

Hur mycket makt har presidenten i Sydkorea? 😐

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Huygens
2017-05-26 19:55
#13

Jag tror att Sydkoreas president på pappret har makt ungefär som USAs president. Men sen måste man fråga sej vem det är som styr presidenten i bakgrunden och här beror mycket på vad man tror om lobbyister, Djupa Staten, Permanent Dold Skuggregering, NIS och chaebols/banker.

.

I praktiken väljer folket en person som får styra Sydkorea lite som en diktator.

Jag gör jämförelsen med USAs president, då USA kraftigt påverkat Sydkoreas utveckling efter koreakriget. I USA under president Bill Clinton myntades uttrycket "swish of the pen, law of the land". Den brittiske fotbollsspelaren David Icke har gjort en yt-analys (2017-02-03, 32 min) om USA-presidentens sk Executive Order.

Sydkoreas president verkar kunna utfärda vissa dekret som får lagstiftande funktion liknande en Executive Order.

.

Pga att Sydkoreas president får så mycket makt, får presidenten bara regera 5 år och får sedan inte omväljas någonsin, så stor är den valde diktatorns makt. I USA får presidenten väljas för två perioder = 8 år.

Sydkoreas president utser hela regeringen, inklusive den symboliska statsministern. Presidenten utser även ett antal andra viktiga personer, som domare i Högsta Domstolen, åklagare och ledande myndighetschefer.

Sydkoreas president är Överbefälhavare och kan ensam deklarara krig i bästa Kejsare Nero-stil. Presidenten är även högsta chef över alla myndigheter och över staten Sydkorea. Presidenten kan ensam påbuda krigslag och undantagstillstånd.

Presidenten kan föreslå ny lag som behandlas i omröstning i Sydkoreas riksdag. Presidenten kan även lägga veto på alla riksdagsbeslut som har under 2/3-dels majoritet.

.

Precis som i Sverige finns det ett antal områden där lagen ger regeringen och presidenten rätt att fatta beslut, som ibland kan tyckas godtyckliga. Dock ska det finnas 17 områden av beslutsfattning där presidenten inte ensam får fatta beslut utan att en omröstning gjorts i Sydkoreas riksdag. (wiki) Det framgår inte exakt vilka dessa 17 områden är i wikipedia, förutom landets budget och större militärbeslut.

Stora delar av Sydkoreas administrativa myndigheter är slutna och det är svårt att få reda på vilka interna beslut som fattas eller viken typ av arbete eller inriktning myndigherna har internt. Ibland är även Riksdagens möten hemliga för allmänheten. Och då myndigheterna styrs av ministerium och departement som i sin tur styrs av förvaltningschefer och ministrar utsedda av presidenten, kan presidentens makt bli enorm.

Vi vet att Choi Soon-Sil förmådde fd president Park att genomföra en rad beslut för att kanalisera pengar som troligen gick till Parks och Soon-Sils familjer, vänner, bekanta och förtrogna korrumperade politiker, ministrar, förvaltningschefer, domare, åklagare, polischefer m fl. (tråd)

Jag tror inte att Sydkorea har någon lag som reglerar en motsvarighet till Offentlighetsprincipen eller USAs Freedom of Information Request/Act. Om en myndighet inte vill släppa dokument publikt, förblir dokumenten hemliga, även om det finns ett slags lag från år 1998 som ger allmänheten möjlighet att begära viss information. (wiki)

Och det kan även göra att riksdagen ibland står utanför den dagliga politiken och delvis står utanför vad som faktiskt sker i Sydkorea. Riksdagen kan dock genomföra utfrågningar, ungefär som Konstitutionsutskottet och Kongressförhör, men verkar vara försiktiga med att ställa ministrar mot väggen. Nyhetsklipp med korta förhör jag sett, har mest handlat om att fråga ut lägre tjänstemannachefer eller enskilda tjänstemän.

Annons:
Cireea
2017-05-26 23:46
#14

#13 Det är väldigt intressant att läsa all denna fakta! 
Som alltid blir jag imponerad över tiden du lägger ned Huygens, och jag uppskattar varenda inlägg du gör här inne. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-05-27 13:07
#15

Tack, jag lär mej också något nytt på att skriva om förhållanden och händelser.

.

Efter att FN:s människorättskommitte för Tortyr fastslagit att tortyr/sexslavar/krigsbrott i Korea ej adresserats korrekt i Sydkoreas avtal med Japan och att avtalet är dåligt, vill president Moon Jae-In riva upp avtalet med Japan, om sällskapskvinnor och Japans krigsbrott i Sydkorea. (YT/ARIRANG, 2017-05-12, 1 min)

Se även Hankyoreh, 2017-05-16. FN kritiserar president Parks avtal med Japan om sällskapskvinnor, för att avtalet inte tillhandahåller sanningen. Troligen ägnade sej president Park åt samma historierevision med Japan som vad hon även försökte göra med sydkoreanska skolböcker om förföljelse, tortyr, fängslanden och mord utfört av Sydkoreas militär, NIS, polis och rättssystem. Det är fullt möjligt att genomkorrumperade president Park och Soon-Sil i det dolda belönades rikligt av Japans myndigheter.

Japan använder idag avtalet med president Park för att pressa Sydkorea att totalt avlägsna begreppet "sällskapskvinnor" i språkbruk. Japan ser det fördelaktiga avtalet som slutligt och oföränderligt.

Så stor var president Parks makt.

En signatur räckte.

.

Minst 200 000 koreanska kvinnor tvångsdeporterades inom Korea och tvingades arbeta i japanska bordeller som sexslavar, där japanska soldater och befäl obegränsat kunde utnyttja kvinnorna. Japan har hela tiden förnekat förekomsten av koreanska sexslavar och har inte erkänt japanska militärens sexbrott. Japan utnyttjade sexslavar i minst 10 andra ockuperade områden, förutom i Korea. Makt utan moral. (wiki)

Många kvinnor blev permanent fysiskt skadade, gjordes gravida och blev ensamstående mödrar.

Åren har gått och idag finns bara 39 kvinnor kvar i livet som det är känt var "sällskapskvinnor", sexslavar i japanska bordeller i Sydkorea, se Arirang News, 2016-12-28, nedan. I andra länder finns det troligen andra överlevanden.

.

President Park Geun-hye undertecknade avtalet med Japan utan att kontakta några av dom fortfarande levande sk sällskapskvinnorna.

I början på året återkallade Japans sin ambassadör därför att en människorättsorganisation avtäckt en staty på en "sällskapskvinna". Japans ambassad grävde först upp och avlägsnade statyn, men människorättsorganisationen fick tag på statyn och återplacerade statyn framför Japans ambassad. Japan anser givetvis att det inte fanns sällskapskvinnor under Japans ockupation av Korea under andra världskriget. (YT/ARIRANG, 2017-01-05, 1 min) och (YT/TIME, 2017-01-06, 1 min) samt (YT/ARIRANG, 2017-01-06, 2 min)

Samtidigt med kontroversen om statyn, gav Japans regering ekonomiska bidrag för att vårda ett krigsmonument i Japan som hyllar sk klass-A krigsförbrytare, den grövsta sorten (se slutet på det andra Ariranginslag ovan).

.

Även Arirang som normalt sett brukar vara försiktiga med att kritisera politiker, nämnde på årsdagen av Japan-Sydkorea-avtalet, att allt kanske inte var bra med avtalet om sällskapskvinnor. Vid den här tidpunkten utstod president Park massiv kritik, vilket kanske gjorde att Arirang News vågade vara lite modigare. (YT/ARIRANG, 2016-12-28, 5 min)

I sammanhanget ska det nämnas att japansk media utsätts för större censur och är hårdare hållet än sydkoreansk media. (wiki)

.

Sydkorea har i årtionden krävt ursäkt och kompensation för Japans krigsbrott och utnyttjande av sexslavar, sk sällskapskvinnor. Japan förnekar givetvis förekomsten av sexslavar och har ingen större lust att ändra det fördelaktiga avtalet med Sydkorea. Japans statsminister Shinzo Abe anser inte att någon ursäkt behövs till sällskapskvinnorna. (YT/CGTN (Kina), 2016-10-03, 1 min)

Man skulle tro att ett så viktigt avtal mellan Sydkorea och Japan i alla fall krävde en riksdagsomröstning eller allra helst en folkomröstning. Så är icke fallet. Presidenten makt i Sydkorea är enorm.

Det räckte med president Parks underskrift.

Och Japan, som nu fått ett väldigt fördelaktigt avtal av president Park Geun-hye, är troligen ovilliga att ändra på det avtalet. I Japansk media vinklades avtalet med Sydkorea som att avtalet tvingade Japan göra "eftergifter" medan Sydkorea inte gav något i gengäld.

.

Även om man har fria demokratiska val i ett land är det alltid farligt att ge makt till en i praktiken diktator som fritt kan styra nationen. Turkiets Erdogan är ett ännu värre exempel som beordrat 10000-tals fängslanden. Och i Europa har vi Frankrike, där Frankrikes president visserligen har mer begränsad makt än Sydkoreas president. Men Frankrikes president övertalade ändå Frankrikes riksdag att införa det odemokratiska undantagstillståndet med motivering att det "skyddade" mot "terrorister". Både falsk flagga Bataclan och falskflaggan mot Charlie Hebdo genomfördes av fransk säkerhetstjänst med president Hollands goda minne.

Vi får hoppas att president Moon Jae-In lyckas ändra avtalet med Japan. Men det kan bli svårt och om en förbättring inträffar, kanske det sker först om många år, möjligen efter att Moon Jae-Ins period är över.

Huygens
2017-05-29 13:48
#16

FN:s generalsekreterare António Guterres (wiki) var lite mer än lovligt naiv när han sa att han gav sitt stöd till fd president Parks avtal med Japan om sk sällskapskvinnor som utnyttjades och misshandlades av japansk militär.

Japansk regeringslojal media var snabb med att spinna historien till att Guterres välkomnade och gav sitt stöd till innehållet i fd president Parks undertecknade avtal med Japan. Guterres insåg väl att det var obetänksamt av honom och han behövde därför göra ett klarläggande.

.

Guterres säger nu att han stöder "principen" om att upprätta ett avtal, men han stöder inte innehållet i det existerande avtalet, undertecknat av Park. (YT/ARIRANG, 2017-05-28, 2 min)

Min misstanke är att president Moon Jae-In kommer att få jobba i uppförsbacke mot Japans regering vad gäller att riva upp fd president Parks avtal med Japan.

.

På valdagen släppte Arirang ett längre specialprogram om Moon Jae-In. Jag tycker man ska lägga märke till en mycket speciell sak med Sydkoreansk media. Hur många intervjuer hittar ni med sydkoreanska toppolitiker?

Inga..?

Tyvärr är det nog så. Det är extremt ovanligt att en journalist tillåts ställa frågor direkt till sydkoreanska politiker, vilket är absurt med svenska mått. Det är kanske så också att journalisterna på dom regeringslojala mediabolagen, inte vågar begära intervjusituationer, av rädsla att förlora jobben. Mer än 90 % av media ägs direkt eller indirekt av statsmakten eller av chaebols. (YT/ARIRANG om Moon Jae-In, 2017-05-09, 54 min)

Sydkoreansk media verkar mest rapportera från riksdagens presstalespersoners eller från välförberedda tal, som läses upp ord-för-ord av politikerna. Direkt ifrågasättande i intervjusituationer med toppolitiker ser man nästan inte, i alla fall inte i Arirangs engelska version. [TV-bolag i Sydkorea (wiki)]

Journalistik befriat från direktintervjuer.

Undra vad sådan media kallas?

Cireea
2017-05-29 16:25
#17

Men varför tillåts inte journalister intervjua politiker i Sydkorea? 😐

"Sydkoreansk media verkar mest rapportera från riksdagens presstalespersoners eller från välförberedda tal, som läses upp ord-för-ord av politikerna. " 

Låter skrämmande..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-05-29 17:46
#18

#17 Jag vet inte. Kanske någon som bott ett tag i Sydkorea kan länka till exempel på direktintervjuer på TV, som med Stefan Löfven eller Kinberg-Batra, där sydkoreanska politiker kontinuerligt får direktfrågor av journalister och ställs lite mot väggen?

Det gjordes direktintervjuer strax före presidentvalet, men det var ett hastigt val och t ex Arirang verkade först få möjlighet att direktintervjua Moon Jae-In, 26 april, två veckor före valet. Nyhetsankaret/reportern är Moon Coon-Young och det ser nästan ut som om hon fått en blåtira (rödtira?) under höger öga.

Frågorna är allmänt ställda. Moon Jae-In ger dock ett svar jag gillar. Han säger att demokratireformen från år 1987 inte var en verklig "revolution" i den mening att reformen ej åstadkom en rejäl förbättring av Sydkoreas demokratiska system. Jag tolkar det som att Jae-In vill förbättra den ofullständiga demokratireformen från år 1987. (YT/ARIRANG, 2017-04-26, 12 min)

.

Sen säger Jae-In i intervjun att han vill ha ett fredsavtal mellan Syd- och Nordkorea. Då Nordkorea redan skrivit under fredsavtalet för årtionden sedan, borde det faktiskt innebära att Jae-In är beredd att låta Sydkorea skriva under som president, eller?

Lägg märke till att bortsett från planerade påtryckningarna mot Nordkorea, håller sej Jae-In helst i det förflutna och nämner litet om sin planerade politik, mer än "fler kvalitetsjobb", en fortsättning på Miraklet vid Han, en Fjärde Industrirevolution, hjälp till nyetablerade företag samt fler språkskolor till utländska koreanska barn.

Samtidigt måste man förstå honom, för ordinarie presidentval ska väl hållas senare i höst? Och då måste han hålla en stabil politik utan alltför många löften, som varar fram till dess?

.

Jag har gått igenom över 200 (300?) engelskspråkiga (mest Arirang-)nyhetsklipp om Sewol och har hittat få tillfällen där politiker syns bli direktutfrågade av journalister. I dokumentären "Diving Bell" blir två politiker utfrågade av förtvivlade och chockade föräldrar samt av en journalist från alternativmedia, i Jindo gymnastikhallen. Utfrågningen visades dock aldrig i traditionell media, enligt uppgift från regissören.

Och så är det dokumentären "Sewol: The Truth Shall Not Sink", där ett kort klipp med någon slags utfrågning av statsministern görs.

Det finns fler direktutfrågningar av toppolitikerna i Arirangnyhetsklippen, men dom utfrågningarna jag sett är sällsynta och har nästan alltid varit utfrågning som genomförts av andra toppolitiker från Sydkoreas riksdag i någon form av specialkommitté. Jag har sett väldigt få journalister som direkt frågat ut toppolitiker.

Huygens
2017-05-29 18:55
#19

För fullständighets skull, dom andra fyra kandidatintervjuerna:

Nr 2, Hong Joon-Pyo (YT/ARIRANG, 2017-04-27, 10 min)
Nr 3, Ahn Cheol-Soo (YT/ARIRANG, 2017-04-30, 10 min)
Nr 4, Yoo Seong-Min (YT/ARIRANG, 2017-04-30, 10 min)
Nr 5, Sim Sang-Jung (YT/ARIRANG, 2017-04-28, 10 min)

Det är lite roligt att lyssna på Hong Joon-Pyo (Liberala Partiet), när han säger att politiska partier i Sydkorea bara har en livstid av ca 5 år. Det stämmer nog om man ska tro Wikipedia, för sydkoreanska partier verkar splittras och slås samman ungefär som när flockar av vilda flyttfåglar flyger över en åker på hösten.

Helt annorlunda jämfört med hur svenska partier fungerar.

(Samtidigt uppger viss västeuropeisk media att i praktiken har samma grupp av politiker styrt Sydkorea under 40 av dom senaste 50 åren. Kanske så mycket som 50 av 50 år. Politikerna har bara bytt skepnad och partinamn. )

.

Förkortningen SME som syns i intervjuerna, står troligen för Small and Medium Enterprises, små och medelstora företag.

.

Hong Joon-Pyo ville även beväpna Sydkorea med atombomber från USA för att få till stånd en terrorbalans mot Nordkoreas kärnvapen.

Trevligt.

Lägg märke till att Hong Joon-Pyo använder (låneordet?) strongmen om politiskt starka ledare. Han ser sej själv som en strongmen. Hong Joon-Pyo lovar också att knäcka dom irriterande fackföreningarna som organiserar ca 3 % av Sydkoreas arbetare.

chaebols röst.

Jag gillar reportern Moon Coon-Youngs min på slutet efter Hong Joon-Pyos svar att knäcka fackföreningarna. Man kan nästan höra henne tänka, "knasboll".

.

Dom övriga kandidaterna ger allmänt hållna svar, förutom Yoo Seong-Min som verkar vara sugen på att starta krig mot Nordkorea och vinna över Nordkorea, då Sydkoreas markstyrkor är numerärt överlägsna Nordkoreas militär… Om det nu inte vore för att Nordkorea har kärnvapen, säger Yoo Seong-Min lite besviket.

.

Sim Sang-Jung nämner att den genomsnittlige bonden i Sydkorea tjänar 940 US-dollar/mån, vilket är ca 8000 kr/månad. Samtidigt är BNP i Sydkorea 1000 gånger högre idag än vad den var för 60 åren sedan.

Moon Jae-In och Sim Sang-Jung bär märket (gult korsat band) som anger minnet av Sewol.

Cireea
2017-05-29 19:15
#20

"Dom övriga kandidaterna ger allmänt hållna svar, förutom Yoo Seong-Min som verkar vara sugen på att starta krig mot Nordkorea och vinna över Nordkorea, då Sydkoreas markstyrkor är numerärt överlägsna Nordkoreas militär… Om det nu inte vore för att Nordkorea har kärnvapen, säger Yoo Seong-Min lite besviket." 

Jag tror dock inte att krig är rätt väg att gå.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-05-29 19:30
#21

Ja, lite oroande. Hong Joon-Pyo och Yoo Seong-Min var dom som mest hade siktet på krig.

Ahn Cheol-Soo var mittemellan krig/fred. Jag tror han kan tala engelska också, även om han mestadels pratade koreansk i videoklippet.

Moon Jae-In och Sim Sang-Jung var dom två som pratade mest om fredliga lösningar med Nordkorea. Skulle nämnt att Sang-Jung även ville satsa mer på forskning, förbättring och utbyggnad av solkraftverk.

Huygens
2017-05-31 20:50
#22

Dom opinionsmässiga godkännandesiffrorna för Jae-In är höga. Han får godkänt av 88 % av folket. Chosun

Den högsta siffran för Park Geun-hye var 71 % godkännande, men sjönk sedan. Veckan efter Sewol gled Park nere under 40 % godkännande. Efter riksåtalet låg Park mellan 5 - 9 % godkännande.

Cireea
2017-06-01 12:00
#23

Det ska bli intressant att följa den nya presidenten. 🙂 Jag hoppas att det inte blir en liknande cirkus som med Geun-Hye. Sydkorea behöver inte mer sånt skit.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-03 11:16
#24

Moon Jae-In kommer att styra Sydkorea bort från kärnkraft.

Dom två nya reaktorer, Kori nr 5 och Kori nr 6 (egentligen Shin-Kori 5 & 6, wiki), som håller på att byggas, kommer att stoppas. Målsättningen är att helt avveckla kärnkraften och ersätta alla 25 reaktorer med sk grön energi (hmm…). (YT/ARIRANG, 2017-07-02, 2 min)

Cireea
2017-06-03 13:01
#25

Vad är denna "gröna energi" som han istället vill använda? 🤔
Hur kommer avvecklingen av kärnkraft se ut? Vad händer med de reaktorer som de har? Ska de bara stå? 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-03 13:22
#26

Hmm, ja, nyhetsinslaget nämner "naturgas" i vätskeform (?) vilket utvinns ur oljekällor.

Men jag antar att sol- och vindenergi är alternativ. Jag gissar nu, men vågkraft skulle kunna vara ett område som koreanerna troligen har tekniken för att kunna utveckla, men kräver nog 20 års tid.

Här krävs samverkan från flera krafter och frågan är om alla vill vara med och vad den dolda övergripande planen är. Aktörer återfinns bland chaebols, presidenten själv (ny var 5:e år), Djupa Staten, universitet som KAIST, statliga energibolaget KEPCO som äger kärnkraftsverken, framgångar med KSTAR osv.

Cireea
2017-06-03 13:29
#27

Intressant. Naturgas är ju ett bra alternativ. 

Vågkraft är sjukt outvecklat så det behövs en hel del ansträngningar för att det ska bli användbart och optimerat. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-06-12 21:26
#28

Moon Jae-In har hamnat alltmer i mediacentret efter presidentvinsten. Moon Jae-In har en orange fritidsjacka som blivit populär bland koreaner. Även glasögon, kaffe han dricker, böcker och tidningar av eller om Moon säljer bra. (YT/ARIRANG, 2017-06-12, 4 min)

Huygens
2017-06-14 16:47
#29

Heta stolen.

Så kan man säga att några av dom föreslagna ministrarna kommer att hamna. I tråden om demokrati skrev jag att presidentens föreslagna ministrar kunde underkännas av särskilda kommitteer av riksdagsledamöter.

Men nu är jag inte så säker.

Tyvärr ger inte wikipedia mej någon hjälp. Det kan vara så att oppositionspartierna antingen inte kan eller inte vill blockera Moon Jae-Ins föreslagna ministrar. Det innebär att Jae-In kan driva igenom vissa ministerposter utan kommitteernas godkännanden, men jag har inte riktigt fått klarhet i saken.

Dessutom bojkottar ett oppositionsparti, Liberala Partiet, kommittemötena. Om det innebär att oppositionen inte kan rösta ner dom föreslagna ministrarna eller inte vågar rösta ner, av risk att sitta med Svarte Petter, det är en bra fråga. (YT/ARIRANG, 2017-06-14, 3 min)

Moon Jae-In kan ju hamna i ett fördelaktigt läge där han kan peka finger mot osammarbetsvilliga oppositionspartier.

Konservativa partiet bojkottade mötet vid det tillfälle då ordförande för handelskommissionen skulle utses. Jag vet inte hur den ordförande skiljer sej från en handelsminister.

.

Dom kandidater som det är problem med nu är inrikes-, kultur- och havsministerkandidaterna. En ministerkandidat står anklagad för "plagiarism" och det är inte den föreslagna kulturministern som kopierat någons tavla.

Nej, det är inrikesministerkandidaten Kim Boo-Kyum som plagierat något, som jag inte fått klarhet i och som mörkat sin frus ekonomiska tillgångar.

Kulturministerkandidaten Do Jong-Hwan anses vara för nationalistisk (historierevisionistisk?) och har ägnat sej åt tvivelaktiga affärer med handel av mark.

Havsministerkandidaten Kim Young-Choon är misstänkt för att ha tagit emot olagliga ekonomiska bidrag. Havsministern har även ansvar för frågor kring fiskeindustrin, så det är en viktig post.

.

Vi får se om kandidaterna godkänns.

Korea Herald nämner dessutom att justitieministern Ahn Kyong-Whan har en kvinnosyn som kanske hör hemma på 1920-talet. Ahn Kyong-Whan är juridikprofessor.

Huygens
2017-06-15 16:00
#30

Två av Jae-Ins ministerkandidaterna är godkända av riksdagskommitten och den tredje förväntas bli godkänd kanske imorgon. (YT/ARIRANG, 2017-06-15, 3 min)

Cireea
2017-06-15 17:00
#31

#30 Vilka två är godkända? 

"justitieministern Ahn Kyong-Whan har en kvinnosyn som kanske hör hemma på 1920-talet. "

Mindre bra..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-15 17:43
#32

Inrikes- och havsministrarna godkändes. Det verkar som om oppositionspartierna var diplomatiskt inställda. Lite överraskande med tanke på det initiala motståndet, men det kanske var lite spel för galleriet eller i alla fall spel för sakens skull.

Kulturministerkandidaten återstår och även ministerkandidaten för infrastruktur, Kim Hyun-Mee, återstår att utfrågas av riksdagskommitten.

Infrastrukturministern (även kallad landminister) ansvarar också för transporter och järnväg samt kallas ganska enkelt på engelska Land Minister, vilket inte är det samma som inrikesminister.

.

Det verkar finnas ett litet överlapp mellan två ministrar. Havsministern måste låta Landministern sköta frågor som rör sjövägarna, åtminstone om jag förstått wikipedia rätt.

Havsministern är mer som en jordbruksminister, som sköter fiskeri och havsnäringen.

Det skumma är bara att det är samma ministerium (wiki) som sköter fiskeri och sjövägar, men jag behöver inte ha rätt på den punkten. Jag hoppas dom två ministrarna kommer överens.

Cireea
2017-06-15 23:44
#33

#32 Tack 🙂
Fortsätter följa uppdateringarna med spänning.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-16 11:22
#34

Jag skrev vid tidigare tillfälle att Ahn Kyong-Whan var justitieminister, men så är det inte. Ahn Kyong-Whan är fortfarande bara kandidat till att bli justitieminister. Korea Herald

Den stackars kandidaten Kyong-Whan får utstå anklagelser om olaglig äktenskapsregistrering. Tydligen registrerade Kyong-Whan ett giftermål år 1975 utan brudens tillstånd där han på något sätt förfalskade brudens sigill, kanske en ingam (wiki).

Dessutom påstås Kyong-Whan ha ägnat sej åt maktmissbruk genom att utöva påtryckningar för att hindra att hans son blev relegerad/utkastad (?) från en skola.

.

Wikipedia nämner att ett testamente utan en ingam, som bara har en underskrift, är inte giltigt testamente i Sydkorea enligt Konstitutionsdomstolens utslag.

.

Det kommer väl bli ordinarie val till presidentposten i december 2017. Valet som var nu i maj, räknas nog bara som ett fyllnadsval och jag gissar att Moon Jae-In mest kommer fatta populära beslut tills ordinarie val, så att han inte får folket mot sej.

Samtidigt finns det svåra beslut som har viss prioritet.

En viktig ministerpost är landministern som jag antar måste besluta eller genomföra förbättring i Fyra Floder, dom 16 stora dammarna för att få bukt med miljöproblemen. Samtidigt råder det vattenbrist i landet, så inga lösningar är enkla. Även problemet med det fina dammet i luften måste åtgärdas och pensionärernas väldigt låga pensioner.

.

Om riksdagskommitten inte godkänner kandidaten till kulturministern på lördag, verkar det som om Jae-In tänker göra något slags beslut, troligen senast måndag. Vi får se vad som händer.

Annons:
Huygens
2017-06-16 20:00
#35

Kandidaten till att bli justitieminister, Ahn Kyong-Whan, drar tillbaka sin kandidatur efter kritik från oppositionspartierna bl a över hans kvinnosyn som han återgett i publicerade böcker. President Jae-In måste nu hitta en nya kandidat som justitieminister.

Förhoppningsvis någon som kan åstadkomma en förbättring inom den ålderdomliga arméns syn på mansrollen.

Dom övriga ministerkandidaterna har såhär långt varit etablerade riksdagsledamöter. Jag tror att Ahn Kyong-Whan är den ende ministerkandidaten som inte ingått i Sydkoreas riskdag.

.

Frågan är hur det går för kandidaten till utrikesministerposten, Kang Kyung-Wha, som har skatteförseelser och underliga "adressuppgifter" om sin dotter. Jae-In verkar inte vilja ge upp Kang Kyung-Wha och kanske har vi svaret på vad som händer, före eller under måndag. (YT/ARIRANG, 2017-06-16, 2 min)

Det är kanske inte så olikt Sverige där ministrar fått avgå pga obetalda TV-licenser eller fördelaktiga lägenhetskontrakt.

Cireea
2017-06-16 20:19
#36

#35 Bra!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-18 14:49
#37

Ja, vad ska man säga. Den stackars kandidaten till justitieministerposten, professor Ahn Kyong-Whan, har tydligen också alkoholproblem. Korea Herald har kanske inte nämnt saken, men uppenbarligen har professorn kört runt i bil, rattonykter vid upprepade tillfällen. DM

Professor Ahn Kyong-Whan är faktiskt en så omöjlig ministerkandidat att jag undrar om Jae-In ville att professorn skulle hoppa av.

Att professorn är full som ett ägg bakom ratten, är kanske en sak, men president Moon Jae-In behöver inte en justitieminister som kör på rattfyllan. Den officiella målsättningen med att utse professor Ahn Kyong-Whan, var annars att rensa upp i träsket av misstänkt korrumperade åklagare, som under ett antal år haft dåliga rykten om sej.

Nu får Jae-In hitta någon annan justitieminister.

.

Sen har vi en intressant utveckling rörande utrikesministern. Tydligen försökte riksdagskommitten två gånger skriva en rapport med utlåtande om kandidaten utrikesminister.

När riksdagens utrikeskommitte misslyckades för andra gången, kanske för att oppositionspartierna inte kunde enas, satte Moon Jae-In ner foten. Tydligen är det så att om riksdagskommitten inte kan enas, kan presidenten tvinga igenom sin ministerkandidat ändå.

Jae-In utser därför Kang Kyung-Wha till utrikesminister. Jag vet inte om hon är den enda kvinnliga ministern, men det är klar mansdominans bland Sydkoreas politiker. (YT/ARIRANG, 2017-06-17, 2 min)

Cireea
2017-06-18 16:48
#38

#37 Usch, tur att Kyong-Ahn hoppade av. 

Uhj, se där! 
Kul med en kvinnlig utrikesminister.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-18 17:02
#39

Ja, kanske är hon bra. Det känns som att både hon och Jae-In riktar sej till media på ett mera direkt sätt än den tidigare regeringen.

Ha-ha, jag skulle önska att jag kunde koreanska, så jag fattade vad hon sa på spontanpresskonferensen. Det känns som om även journalisterna är lite överraskade av att hon stannar upp och pratar till dom mitt i byggnadens entré.

Cireea
2017-06-18 17:11
#40

#39 Ja, tiden får utvisa :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-19 21:05
#41

Långbänk?

Eller kanske motvals.

Det verkar som om riksdagspartierna drar några av dom viktiga frågorna i långbänk och inte riktigt vill komma till beslut. Vi vet sedan tidigare att Moon Jae-In tröttnade och utsåg sin utrikesminister efter att riksdagskommitten för Utrikesfrågor misslyckats två gånger med att leverera en rapport om ministerkandidaten.

Jae-In uppgav att orsaken till "tvångstillsättningen" var att utrikesministern behövde möta USAs Rex Tillerson och att fler dröjsmål därför var av ondo. Korea Herald

.

Nu har riksdagen även sölat med dom ordinarie interpartimötena, men Jae-In tvångstillsättning fick tydligen fart på riksdagspartierna.

För första gången på tre veckor träffades äntligen talmannen och dom fyra stora riksdagspartiernas gruppledare (eng. floor leaders), som inte är samma som partiledare. Gruppledare är mer ett slags administratör för resp. parti.

Jag är inte riktigt klar över vad gruppledarna diskuterade, men dom såg så glada ut att jag mest fick intryck av att dom satte sej till bords på en bankett än för att diskutera politik. (YT/ARIRANG, 2017-06-19, 3 min)

.

Riksdagskommitterna för Utbildning och Arbetsmarknad "misslyckades" dessutom med att hålla sina ordinarie möten, vilket fördröjer tillsättandet av utbildningsministerkandidat Kim Sang-Gon (Korea Herald) och arbetsmarknadsministerkandidat Cho Dae-Yop (Korea Times). Orsaken till "misslyckandena" var att ett antal riksdagsledamöter inte kom till kommittemötena för att dom var "upptagna" med egna internmöten i sina resp partier.

Även riksdagskommittens möte för Infrastruktur där en rapport skulle upprättas för kandidaten till landminister, misslyckades med att enas om innehållet i rapporten, vilket fördröjer tillsättandet av landministern ytterliggare.

Arbetsmarknadsministerkandidat Cho Dae-Yop har precis som den fd kandidaten till justitieminister kört rattfull. Cho Dae-Yop är professor i sociologi.

.

Resultatet av alla fördröjningar har blivit att extrabudgeten på 90 miljarder kr som lämnades till riksdagen för beslut för två veckor sedan, fortfarande inte granskats av ledamöterna och därför knappast kommer upp till omröstning denna vecka.

Ska man vara president behöver man uppenbarligen ha mycket tålamod.

.

Moon Jae-In har setts som arbetsfientlig av arbetsmarknadsparterna av flera skäl.

Moon Jae-In vill höja minimilönerna för okvalificerat arbete och han vill omvandla tillfälliga arbeten till fast anställning. Dessutom vill president Jae-In minska arbetstiden från 68 tim/veckan till 52 tim/vecka till år 2020. (YT/ARIRANG, 2017-06-19, 2 min)

Annons:
Cireea
2017-06-20 04:33
#42

Varför kommer dom inte till skott? Vad sitter det i?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-20 09:42
#43

Det spelar nog in att presidentens parti inte har majoritet i riksdagen. 

Det finns tydligen fyra partier som drar åt olika håll. Det största oppositionspartiet, Liberalpartiet har systematiskt börjat bojkotta president Jae-Ins ministerkandidater (eller mötena rättare sagt). (YT/ARIRANG, 2017-06-20, 2 min)

Oppositionspartiet, Liberalpartiet är fd president Parks parti och hette tidigare Saenuri, men namnet Saenuri fick dåligt rykte efter president Parks åtal. Saenuri bytte därför namn till Liberalpartiet och anses vara ett starkt konservativt parti. Det skulle nästan behöva en egen tråd hur partierna fungerar i riksdagen, som ofta splittras av trepartiblock (eller fyra partier?).

Valresultat år 2016 (wiki). Kommande val. (wiki)

Problemet är att Liberalpartiet sitter på ordförandeskapet av riksdagens Styrkommitte och Liberalpartiet vill inte släppa ifrån sej ordförandeskapet förrän nästa riksdagsval år 2019, 30 maj.

Det gör att många möten som skulle hållas inte blir av eller hamnar i låsningar där inga beslut fattas om ministerkandidaterna.

Cireea
2017-06-20 13:52
#44

#43 Tack för infon! 

Nu vet jag inte om jag missat, men hur kommer det sig att Jae In's parti inte har majoritet i riksdagen? 🤔 Han vann alltså presidentvalet.. men hans parti vann inte i riksdagen? Eller är jag helt ute och cyklar? 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-20 14:33
#45

Valen i Sydkorea är lite som valen i USA. Presidenten kan vinna presidentvalet, men dennes parti behöver inte ha majoritet i riksdagen.

Tack och lov är valen i Sydkorea enklare, det är lättare att förstå vad som händer. Val till riksdagen sker tydligen var tredje år och presidentval sker var femte år. Just nu har Moon Jae-Ins parti 41 % av riksdagsmandaten, vilket såklart inte räcker för majoritet.

Det gör att dom två valen inte är synkroniserade och det är kanske avsikten, för att undvika att en president får tokmycket makt, då presidenten i många frågor redan fungerar som en diktator. Vi har det olyckliga avtalet med Japan om sällskapskvinnor som är svårt att ändra på, även om president Park fälls i domstol. I praktiken måste Japan gå med på att riva upp avtalet.

Även med 100 % riksdagsmajoritet går avtalet antagligen inte att ändra. Faktum är att det kanske inte gått att stoppa president Park ens med 100 % riksdagsmajoritet, annat än genom att brådstört avsätta henne (2/3-dels majoritet) med beslut om riksrätt, minuterna innan hon hann skriva under avtalet med Japan.

.

Senaste riksdagsvalet var ett ordinarie val förra året, 2016. Presidentvalet i maj i år, 2017, räknas nog som ett fyllnadsval, vad det nu kan innebära i förlängningen för Jae-Ins förtroendeperiod, jag vet inte riktigt. Det blir nog ordinarie presidentval i december i år, 2017.

.

Hmm.. Jag ser nu att något måste vara fel med wikipediasidan om valen, då tidpunkterna för vissa faktiska val och tidpunkter för insvärning (tillsättning?) inte riktigt är begripliga. Någon annan kanske kan rätta mej?

Jag tror man kan ställa upp i presidentvalet utan att tillhöra något parti, vilket såklart skulle skapa en svår situation för en vald president som är utan eget partistöd i riksdagen. Det blir nog kohandel för hela slanten i så fall.

Sen finns det även guvernörsval var fjärde år, men guvernörernas makt är mer begränsad och lokal. Nästa guvernörsval är år 2018.

Cireea
2017-06-20 14:40
#46

Tack för förklaringen och all fakta, nu har jag lite bättre koll! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-20 17:53
#47

Jag ser nu att jag översatt fel. Liberty Party borde bli Frihetspartiet, fd Saenuri, president Parks parti. (wiki)

Det gamla Saenuri finns inte med det namnet längre, däremot finns ett nytt Saenuri sedan 24 februari.

Saenuri idag är inte samma parti som fanns medan president Park styrde. Saenuri idag är ett slags utbrytargrupp, ett helt nytt parti, som stöder den åtalade president Park. (wiki)

Huygens
2017-06-21 12:10
#48

Riksdagskommitten för transportfrågor släpar fötterna efter sej. Kommitten är ansvarig för att upprätta en rapport om kandidaten till transportminister, Kim Hyun-Mee, men då möten uteblivit har det gått långsamt framåt. Det utgör tydligen ett problem för riksdagskommitten att hon inte har några skandaler bakom sej. (YT/ARIRANG, 2016-06-20, 1 min)

Frihetspartiet (fd president Parks parti, Saenuri) och Rättfärdighetspartiet (eng. Bareun Party), bojkottar riksdagskommittens möten. Rättfärdighetspartiet är en utbrytargrupp som blev anti-Park i slutet av presidentskandalen. Rättfärdighetspartiet är nyskapat och räknas troligen som politiska vildar i Sverige då ledamöterna gått ur Saenuri, i vilket dom valdes in till riksdagen.

Kim Hyun-Mee verkar utåtriktad och hon har möjlighet att bli en bra transportminister.

Annons:
Cireea
2017-06-21 15:31
#49

Vilket sölande.. 🤔

Det känns som att man ändå borde vilja "komma igång" och få struktur snabbt. Men här verkar det vara tvärtom, dom drar ut på allt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-22 11:47
#50

Arirang har växlat mellan att använda beteckningarna kandidat till landminister och kandidat till transportminister för samma ministerpost. Riksdagskommitten har i alla fall enats om en rapport och transport-/landminister Kim Hyun-Mee har utsetts. I Sverige hade hon kanske betecknats infrastrukturminister. (YT/ARIRANG, 2017-06-21, 2 min)

Nu behöver Jae-In övertyga riksdagen om extrabudgeten och det återstår kanske 10 ministrar till att utse.

Huygens
2017-06-23 10:09
#51

Moon Jae-In förväntas få problem att erhålla ett godkännande för sin kandidat som försvarsminister, den pensionerade amiralen Song Young-Moo.

Flera påstådda föreseelser kommer att granskas. Song Young-Moo sägs vid ett tillfälle ha stoppat en internutredning om en högst tvivelaktig upphandling av inköp för förbrukningsmaterial till flottan. Korea Herald

Song Young-Moo sägs även ha gett väldigt milda påföljder till militära befäl som varit inblandade i oegentligheter. Tjänstepersoner nära Young-Moo säger att anklagelserna är osanna.

.

En arbetsgrupp kommer snart att börja granska fd president Parks avtal med Japan om sk sällskapskvinnor, sexslavar. (YT/ARIRANG, 2017-06-22, 1 min)

.

Vägen framför till Blå Huset kommer att göras öppen dygnet runt. Även fotografering av Blå Huset kommer att tillåtas i mycket större utsträckning. Jag hoppas på närbilder av dom små aporna på taket. (YT/ARIRANG, 2017-06-22, 1 min)

.

Sen…

Ett orosmoln.

Moon Jae-In ska flyga till USA med en 52-mannadelegation som innehåller flera av dom högsta hönsen i 10 stora chaebols. Jag får dålig vibbar på samma sätt som när polsk och rysk Illuminati sprängde sönder polska presidentens flygplan + alla delegaterna till en minnessammankomst i Smolensk (wiki).

Bl a chefen för SK Group som nyligen avlämnat vittnesmål i rättegången mot fd president Park (tråd) ska med på flygresan till USA. (YT/ARIRANG, 2017-06-22, 2 min)

Det stör mej att rubriken på engelska Arirangs nyhetsinslag inte är på engelska: 문재인 대통령 첫 방미 경제인단에 정의선. 최태원 등 50명

Cireea
2017-06-23 14:01
#52

"En arbetsgrupp kommer snart att börja granska fd president Parks avtal med Japan om sk sällskapskvinnor, sexslavar" 

Jag vet att du skrivit en hel del om det där avtalet. Kan du länka till vilka inlägg jag bör läsa för att få en bättre bild. Kanske kan du dra en snabb sammanfattning? 

Vad innebär avtalet? Går det inte häva?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-23 15:37
#53

(Långt inlägg.)

Jag ser nu att inlägget blev lite långt och jag har svårt att beskriva ämnet, avtal om sällskapskvinnor, kort. Jag nämnde FN:s kritik i #15 och i #16.

Jag tror inte att Sydkorea ensidigt kan ändra avtalet. Det är undertecknat av president Park och därmed ett giltigt dokument upprättat genom hennes diktatorbefogenheter som president enligt sydkoreansk lag. Föreställ dej USA, Bill Clintons 1000-tals lagar (Executive Orders); "Swish of the Pen, Law of the Land". President Park behövde inte begära tillåtelse av någon annan, allra minst av riksdagen.

När väl Japans statsminister i sin tur undertecknade avtalet, trädde avtalet i kraft och tror jag inte att det går att ändra om Japan inte vill. Det innebär att avtalet är skrivet i sten så länge minst ett av länderna Japan eller Sydkorea fortsätter existera.

Det krävs att båda länderna vill riva upp avtalet för att det ska kunna ändras.

.

Jag skulle kunna ge lite fler länkar, men jag tror jag ska göra så här istället. Jag ger min syn på saken istället, för det är svårt att fatta helheten av vad som pågår med enbart länkar. Jag kommer därför göra en fiktiv (påhittad) liknelse med det som hände under andra världskriget, vilket jag tror vi i Europa vet mer om och bättre kan relatera till.

Till att börja med var Japans statsminister Shinzo Abe mer impopulär än Nordkoreas diktator Kim Jong-Un (The Guardian 2015-12-28) i Sydkorea. Dessutom befann sej president Park Geun-hye i ett otroligt överläge vad gällde förhandlingssituationen mot Japan, för det fanns så mycket experter och material att tillgå och hänvisa till, för att få ett grundligt avtal med Japan som kunde utgöra ett historiskt minne av vad som hänt, där båda länder förmedlade samma återgivning av händelserna.

President Parks beslut att underteckna det japanformulerade avtalet är därför obegripligt och det är ännu mer obegripligt att folket kunde välja henne till president utan att se vad som var på väg att hända.

.

Istället för att använda sin starka position, slarvade president Park bort avtalet genom att låta Japan diktera det mesta av innehållet. Park nöjde sej också med att beskrivningen av sällskapskvinnor gjordes mycket ytlig och sveptes bort i en (två?) mening.

Om president Park lider av en hjärnskada, var påverkade av dom 100-tals tabletter narkotikmedicin som Choi Soon-Sil levererade till Blå Huset eller om president Park bara var inkompetent och likgiltig eller en kombination av alltihop, det är en öppen fråga.

Choi Soon-Sil klagade till en statsförvaltningschef (?) vid ett tillfälle över att president Park inte ens kunde fatta dom mest enkla och uppenbara besluten. Choi Soon-Sil upplevde att det var ansträngande att tala om i detalj allting som Park skulle besluta. Och då Choi Soon-Sil mest var intresserad av att driva slaskfonderna som håvade in miljarder kr genom mutor och utpressning ("donationer"), var Choi Soon-Sil antagligen ointresserad av vad Japan sysslade med.

President Park som verkar sakna förmåga att utföra sitt arbete, som inte ville träffa varken andra politiker eller sakfrågeexperter, lämnades därför med färgglada piller och att själv fatta beslut om hon skulle underteckna Japans avtal.

Några andra makthavare fattade besluten och styrde Sydkorea och det var inte Choi Soon-Sil kan jag säga, för Soon-Sil är också bara en frontfigur på samma sätt som USAs Dick Cheney eller Henry Kissinger. Om dessa verkliga, osynliga makthavare ens brydde sej om Japans avtal om sällskapskvinnor, det är tveksamt.

.

Lite anmärkningsvärt är dock att dom politiska partierna vid den tidpunkten inte reagerade mer och inte kritiserade president Park mer.

Det kan ha funnits politisk taktik förstås. Genom att istället låta kritiken växa från folket sida, kanske oppositionen räknade med att vinna mer mark än om kritiken kom i form av polemik, från oppositionspartier i underlägen?

Trots allt, det var ju folket som "valt" att låta en dåre ta makten i Blå Huset.

Folkets vilja. Och NIS.

Presidentkandidaten Moon Jae-In hade ju år 2012 valts bort av folket och han hade förlorat presidentvalet, så kanske ville Moon Jae-In låta folket märka med full kraft vilken genuint usel president Park Geun-hye var?

.

President Park gick i avtalet även med på att sluta kritisera Japan för användandet av sexslavar och upphöra med att använda uttrycket sällskapskvinnor. Dessutom förband sej president Park att avlägsna minnesmärken som antydde existensen av sk sällskapskvinnor. Detta återges till viss del, med väldigt mycket ull i munnen, i (wiki).

.

Så, liknelsen.

Låt oss anta att vi har dom fiktiva personerna Benjamin-Park som är president i Israel och Merkel-Shinzo som är statsminister i Tyskland.

Låt oss anta att Tyskland i 70 år tid vägrat erkänna folkmordet på judar i koncentrationslägren.

.

Till slut lyckas dock Israel upprätta ett avtal med Tyskland. President Benjamin-Park skriver under avtalet. Tyvärr är avtalet väldigt vagt och nämner inte att miljontals judar gasades ihjäl i koncentrationsläger eller att dom tvångssamlades upp i boskapsvagnar.

Avtalet nämner bara ospecifikt att judar dödats i kriget och statsminster Merkel-Shinzo säger att han ber om ursäkt för alla judar som fått lida eller omkommit under andra världskriget. Tyskland betalar 100 miljoner kr i skadestånd ur Tysklands statskassa som har en omfattning av mer än 2 000 000 miljoner kr/år.

I efterhand förnekar Tysklands regering att pengarna som betalats är skadestånd.

Avtalet innehåller även en klausul att Israel ska sluta skuldbelägga Tyskland för judars död under andra världskriget. Och alla Israels statliga dokument och böcker ska sluta nämna uttryck som Förintelsen, judars död, mm. Dessutom påtar sej Israel uppgiften att plocka bort alla minnesmärken som högtidlighåller minnet av judar som dödats i andra världskriget.

Avtalet saknar dessutom detaljer om vad som hänt judisk befolkning och avtalet syftar till att glömma vad som hände under andra världskriget.

Avtalet syftar till att glömma vad som hänt.

Dessutom är avtalet så dåligt att israelisk media skäms och låter bli att återge innehållet i sin helhet. Men folket inser på dom citat som återgetts att det är ett gudomligt dåligt avtal.

Inga detaljer om koncentrationsläger nämns i avtalet, inga detaljer om hur massmorden utfördes nämns. Information om vem och hur folkmordet på judar genomfördes nämns inte. En tid efter att avtalet undertecknas blir dom pro-nationalistiska-tyska rösterna starkare och frågar varför det fortfarande finns koreanska "sabotörer" som vill skada Japan och felaktigt sprider lögnaktiga rykten om Japans krigsbrott.

Det här är bara en fiktiv liknelse, men så värdelöst är avtalet. Det är ett uselt avtal.

Historierevision.

Merkel-Shinzo ropade dessutom ut sin glädje i ett politiskt tal direkt efter undertecknandet av avtalet och berättar att frågan om vad som hände under andra världskriget nu är slutgiltigt löst en gång för alla. Tyskland är nu fritt från skuld och Israel kommer inte längre att tjat om saken. Ask-a-korean, 2016-01-04

.

Liknelsen är kanske inte 100 %-ig, vilket liknelser sällan brukar vara, men jag tror att det är den här känslan som finns i det material jag läst och att liknelsen är vad koreaner kan uppleva. Och att det även finns en känsla att Japans regering och Japans media försöker styra resultatet av avtalet i en sådan riktning.

Mörkläggning och lögner.

Cireea
2017-06-24 00:57
#54

Skummade igenom lite snabbt, och jisses alltså.. 😐 Ska söka runt lite angående avtalet också för att få en klarare bild.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-27 09:58
#55

Den japanske diplomaten Takashi Shinozuka kallade sällskapskvinnorna, sexslavarna "betalda prostituerade" i Brookhaven utanför Atlanta, USA. Uttalandet väckte upprörda känslor i Sydkorea.

En staty av en sällskapskvinna har placerats på en minnesplats i Brookhaven, vilket väcker upprörda känslor i Japan och japanska politiker har krävt att statyn tas bort, då statyn är en symbol för hat och avståndstagande mot Japan. (YT/ARIRANG, 2017-06-26, 2 min)

Tokyo beskylls av sydkoreanska aktivister för att ägna sej åt historierevision. Statyn är den tredje i sitt slag i USA, dom två andra statyerna finns i Kalifornien och i Michigan.

.

Noterbart är också att över 20 000 (50 000?) kvinnor blev ensamstående mödrar efter att ha tvingats till sexslaveriet och kanske inte ens bemöttes särskilt bra i sitt eget land.

.

Oppositionspartierna har gått med på att sluta bojkotta riksdagen, men något godkännande av extrabudgeten verkar inte finnas i sikte. (YT/ARIRANG, 2017-06-26, 1 min)

.

En medlem av det mindre riksdagspartiet Folkets Parti har gripits av åklagarmyndigheten. Den gripne medlemen spred osanna rykten på nätet inför presidentvalet i syfte att smutskasta Moon Jae-In.

Lägg märke till hur nära journalisterna tillåts komma den gripne kvinnan. Hon har en vit handduk runt händerna, troligen för att dölja att hon förs bort i handklovar. Dom har påfallande långt hår allihop och det går inte att se ansiktet på den gripne. Det är svårt att avgöra på kläderna vem som är polis och vem som är från media.

Frågan är om NIS har ett finger med i spelet om ryktesspridandet? Vi minns valet år 2012. (YT/ARIRANG, nyhetsuppläserska Han Da-Eun, 2017-06-26, 1 min) Version med Mark Broome.

.

Kandidaten till skatteminister, Han Seung-Hee, ska förhöras över sex möten av riksdagens skattekommitte. Det kommer ta sin tid.

Annons:
Cireea
2017-06-27 14:25
#56

Varför sätts sådana statyer upp? Och varför i USA?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-27 15:22
#57

Det är lite oklart för mej. Ett litet plakat (?) som satts upp i New Jersey 2010 för att minnas sällskapskvinnor placerades i en park av en människorättsgrupp med många sydkoreanska medlemmar. Tydligen hade kommunen i New Jersey godkänt plakatett som finns på en sten.

Någon av statyerna har spontant satts upp efter lokalpolitiska beslut i USA, kanske som reaktion på att tjänstemän från Japan kom till New Jersey och krävde att det lilla plakatet skulle tas bort. NYT

Jag vet inte orsaken till statyerna, men får intryck av att dels är det lokala sydkoreaner i aktivistgrupper som ordnat statyerna och dels USA-kommunpolitiker. Kanske är det en tradition att sätta upp minnesmärken efter krig, för USA har varit i konstanta krig (källa: fotbollsspelaren David Icke) eller militära insatser i minst ett land varje år sedan år 1776, med undantag för 8 år lite utspritt i tid.

.

Det kan vara så att folk på lokal nivå i USA upplever Japans hållning som orimlig, då det fattades ett ministerbeslut i Japan år 2005 att inte ge efter för kraven på erkännanden av existensen av sällskapskvinnor.

Japans regering beter sej lite som Union Carbide som vägrar erkänna skuld för dom 30 000 dödsfallen i Bhopal och över 1 200 000 boende som fick nervskador av giftgasutsläppet. Området med Union Carbides giftiga avfall fortsätter än idag att skörda offer och förgiftar boende. (wiki)

Union Carbide lyckades muta lokalpolitiker och slapp på så sätt juridiska påföljder, delvis genom att fördröja rättsfall som är olösta än idag. Det känns som om Japans regering vill ägna sej åt något liknande, fördröja och förneka, vilket i längden bara förvärrar saken.

.

Det finns en del nyhetsklipp från Arirang från tiden före undertecknandet av avtalet med Japan, där president Park säger alla "rätt" saker på ett slags övergripande nivå. Men hon verkar prata distanserat och utan detaljer, som en robot. Polerad. Här, 3 månader efter Sewol. Lite bilder visas på statyn i Glendale, Kalifornien, USA. (YT/ARIRANG mellan 2:36 - 7:25, 2014-07-25, 26)

Nyhetsinslaget tar även upp att FN kritiserar Japans regering för att vid denna tidpunkt (år 2014) fortfarande smutskasta dom utsatta kvinnorna som tvingats vara sällskapskvinnor åt Japans militär. Och, ja, det var Shinzo Abe som var Japans statsminister då, son till en med koreanska mått A-klassad krigsförbrytare.

President Park, en pillerknaprande dotter till en diktator. Det blev ett dåligt avtal.

.

Moon Jae-In har svårigheter framför sej. Han kanske kan tvinga igenom (med Executive Orders) förbättringar av landets lokala brandkårer med stöd av existerande lag, som kommunerna idag bryter mot.

Men hur det ska gå på sikt med oppositionspartier i riksdagen som bojkottar möten och motarbetar honom, det är öppen fråga.

Cireea
2017-06-27 15:26
#58

På så vis.. 🤔 

Jag hoppas att vuxna människor kan börja bete sig som vuxna. Att bojkotta möten och motarbeta presidenten känns lite.. ja, dagisnivå.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-28 10:44
#59

Hårda bud i Sydkorea.

Om det visar sej att Folkets Parti som helhet stått bakom dom falska rykten mot dåvarande presidentkandidaten Moon Jae-Ins son, kan hela partiet komma att upplösas enligt partiledaren Park Joo-Sun. Det framgår inte av nyheterna om det är myndigheterna som kan upplösa partiet. Ryktet som spreds var att sonen fick jobb på felaktiga grunder.

Kvinnan som greps, Lee Yu-Mi, har erkänt att hon ägnade sej åt falsk smutskastning, men att hon agerade på uppdrag av andra pertimedlemmar.

No more Mr Nice Guy!

Åklagarmyndigheten har därför genomfört räder mot arbetsplatser av medlemmar ur Folkets Parti och beslagtagit datorer, bl a hos Lee Jun-Seo. Jag gissar att Folkets Parti kan få svårt att fortsätta sitt arbete som vanligt. (YT/ARIRANG, 2017-06-27, 2 min)

Folkets Parti har 40 av 300 platser i riksdagen. (wiki)

Cireea
2017-06-28 14:17
#60

Oj oj oj 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-30 10:31
#61

Statyn i Brookhaven, USA. Det verkar finns symbolik som vi inte känner till. Statyn som högtidlighåller minnet av sällskapskvinnornas öden, har en liten fågel på ena axeln. Dessutom finns en siluett, som en skugga bakom stolen med en vit fjäril. (YT/ARIRANG, 2016-06-29, 1 min)

Stor allmän strejk med 40 000 arbetare idag för högre lägstalöner. Moon Jae-In har lovat att höja minimilönerna och upphöra med tillfälliga jobb inom offentlig sektor.

Idag är ca 65 % av alla anställda fast anställda och hyser ordinära lagskydd, men
35 % är tillfällig anställda och kan avskedas när som helst. (YT/ARIRANG, 2017-06-29, 1 min)

Cireea
2017-06-30 13:47
#62

Ojdå, hoppas Jae-In håller vad han lovat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-07-02 10:52
#63

Moon Jae-In och Shinzo Abe kommer att träffas i Tyskland på fredag.

Shinzo Abe har sagt att han kommer kräva av Moon Jae-In, att Sydkorea uppfyller sin del av avtalet om sk sällskapskvinnor, sexslavar, som innebär att Sydkorea kommer att avlägsna alla statyer av sällskapskvinnor som hågtidlighåller minnet av kvinnor som utsattes för Japans krigsbrott. (YT/ARIRANG, 2017-07-01, 1 min)

Shinzo Abe säger till Kyodo News att Sydkorea har gått med på ett irreversibelt avtal som undertecknades av fd president Park och som syftar till att förinta minnet av sällskapskvinnor. Jag hoppas att Moon Jae-In sätter ner foten ordentligt och förklarar att avtalet är felaktigt och att Sydkorea lurats till ett mycket dåligt avtal som syftar till att utradera minnet av dom kvinnor som drabbades av japanska militärens krigsbrott.

Japan har förnekat krigsbrotten mot sällskapskvinnor i över 70 år och nu försöker Japan utradera minnet av existensen av sällskapskvinnor. Det är som Union Carbide.

Shinzo Abe har förkastat begäran om att omförhandla avtalet om sällskapskvinnor och Abe ser avtalet som en slutgiltigt lösning över frågan om sällskapskvinnor.

Statyn av en sällskapskvinna är nu avtäckt i Brookhaven (wiki), Georgia, USA. (YT/ARIRANG, 2017-07-01, 1 min)

.

Moon Jae-In kommer ha med sej från resan i USA, två eobo, som är en typ av sigillstämplar av äldre kungligt slag för inrikes- och utrikesaffärer som gjordes gentemot andra länder, förutom Kina. Med Kina användes istället sigill som kallas gugin, som också användes vid kröningar. Vanliga privatpersoners sigill kallas ingam (wiki). Båda eobo stals från Korea, hamnade hos privata samlare och köptes upp av museum i USA. (YT/ARIRANG, 2017-07-01, 1 min)

Cireea
2017-07-02 13:10
#64

Hoppas verkligen att Jae-In inte går med på Shinzo Abes krav. Det vore fruktansvärt om man försökte låtsas som att Japans krigsbrott inte alls hänt. Och alla de stackars kvinnorna.. 😢

.

Så dessa eobo är de som stals från Korea?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-02 14:43
#65

Mitt intryck är att dessa eobo stals under eller efter koreakriget från Sydkorea. Sen kanske dom inte köptes upp, för en nyhetssida uppgav att någon av USAs myndigheter rätt och slätt tagit sigillen i beslag, fast det kan krävas mer grävande om man ska få reda på exakt hur dom återfanns.

Cireea
2017-07-02 17:00
#66

Huvudsaken att de kommer tillbaka dit de hör hemma 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-05 19:57
#67

Nu har oppositionspartierna enats och kräver att kandidaterna Song Young-Moo (som försvarsminister) och Cho Dae-Yop (som arbetsmarknadsminister) ska återkalla sina kandidaturer. Oppositionen anser att kandidaterna är olämpliga av bl a etiska skäl. Exakt vad det medför är oklart för mej. (YT/ARIRANG, 2017-07-04, 1 min)

.

Ett gammalt filmklipp från 1944 med sällskapskvinnor som befriats av kinesisk militär, har återfunnits i USAs nationalarkiv. Japan förnekar exsistensen av sällskapskvinnor och kräver att Sydkorea uppfyller sin del av avtalet upprättat genom fd president Park. (YT/ARIRANG, 2017-07-04, 3 min)

Cireea
2017-07-06 01:49
#68

Förnekar Japan trots filmklippet?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-06 08:49
#69

Vet ej om Japans regering känner till filmklippet. Moon Jae-In och Shinzo Abe träffas just nu i Tyskland på G20-möte. Fast det är tvivelaktigt om något ändras på kort sikt.

Annons:
Cireea
2017-07-06 13:00
#70

Lite pinsamt att Japan ändå, att förneka något det finns bevis för. 
Att förneka något som har hänt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-10 00:42
#71

Åklagaren har begärt två personer till arresterade som är medlemmar i Folkets Parti. Tidigare är Yi Yu-Mi (lätt felstavat i #59) arresterad. (YT/ARIRANG, 2017-07-09, 2 min)

Yi uttalas ömsom som "ji" och ömsom som bokstaven i, beroende på nyhetsuppläsare.

Partimedlemmen Lee Jun-Seo och Yu-Mis ej namngivne bror är arresterade baserat på uppgifter som Yu-Mi uppgett till åklagaren. SMS mellan Yu-Mi och Jun-Seo samt fabricerade ljudinspelningar från hennes bror är bevismaterial. Ljudinspelningarna fejkades för att låta som om det var Moon Jae-Ins son som fifflade till sej ett åtråvärt jobb.

Folkets Parti har nu förtroendesiffran 3,8

%

Cireea
2017-07-10 08:56
#72

Bra att de tas 😐 Helt förståeligt att förtroendesiffran är så låg. 

Finns det någon ny mätning för hur högt/lågt förtroende nya presidenten har?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-10 11:23
#73

I en undersökning ligger Jae-In på 85,9 % godkännande. KH, 2017-07-10

I en annan ligger han på 76,6 %. Korea Herald, 2017-07-9

Folkets Parti ligger lite högt, så jag tror undersökningarna är några dagar gamla. Samtidigt har Jae-In inte kunnat göra så mycket. Han har inte ens en fullständig regering, även om han har utsett kandidater till alla ministerposter.

Han var på G20-möte och vi vet inte riktigt vad som gjordes där, då G20 är lite hemlis förutom klimatavtalen. Effekterna brukar först synas senare.

Mitt intryck är att när Jae-In träffade Trump, ville Jae-In helst prata om att lyfta tullar och handelshinder för Sydkorea, då Trump dragit USA ur TPP-avtalet (wiki).

Ser nu att Sydkorea inte är med i TPP och har bara visat "stort intresse". Sydkorea har hållit sej utanför TPP med motiveringen att hålla ekonomisk balans mellan Kina och USA.

.

Jämställdhetsministern Chung Hyun-Back säger att Seoul kommer etablera ett museum i Seoul till minne av sällskapskvinnorna, på uppdrag av Moon Jae-In. Korea Herald, 2017-07-10

Ställningstagandet från Moon Jae-Ins regering står i skarp konstrast till fd president Parks regering som deklararerade med avtalet år 2015 att frågan om sällskapskvinnor var löst "slutgiltigt och irreversibelt".

Cireea
2017-07-10 22:57
#74

Jag tror att Jae-In och hans regering (när den nu blir fullständig) kommer vara bra för Sydkorea. Eller ja, jag hoppas verkligen det!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-11 17:29
#75

Jämställdhetsministern Chung Hyun-Back planerar att registrera historiska dokument om sällskapskvinnor via Unesco, så att kvinnornas öden inte glöms bort. Något som borde gjorts för länge, länge sedan, men som sydkoreanska politiker tagit det lite piano med.

Japan protesterar och hävdar att om UNESO registrerar doklument om sällskapskvinnor, kan det motverka UNESCOs mandat och syfte. DM, 2017-07-11

Japans regering har därför sänt ett "starkt budskap" till Sydkorea.

Huygens
2017-07-12 10:54
#76

Partimedlemmen Lee Jun-Seo som arresterats syns här när han tas omhand av polisen. Åter är jag förbryllad över att journalister tillåts komma så nära. Dessutom tillåts Jun-Seo bära en ryggsäck.

Han är påfallande lång och liknar en tekniker eller lärare, inte alls en hemsk smutskastare. Jag misstänker att någon högre upp i Folkets Parti organiserat smutskastningen mot Moon Jae-In. (YT/ARIRANG, 2017-07-11, 3 min)

.

Folkets Parti har sedan tidigare gjort en egen utredning om smutskastningsskandalen och dragit slutsatsen att ingen av partiets egna toppledare är inblandad.

Utredningen har genomförts av partiets egna toppledare.

Ahn Cheol-Soo, fd presidentkandidat för Folket Parti ber om ursäkt och påtar sej det politiska samt moraliska ansvaret, men inte det juridiska ansvaret för smutskastningen. KH

.

Dom tre oppositionspartierna bojkottar fortfarande mötena i riksdagen vilket har blockerat tillsättandet av Jae-Ins två kandidater till försvars- och arbetsmarknadsminister, se även #67.

Annons:
Cireea
2017-07-12 15:54
#77

Vad barnsligt att sätta käppar i andras hjul på ett så fult sätt. 

Tillåt mig skratta, en utredning om Folkets Parti toppledare gjorde av…deras toppledare. Självklart hittade dom inget då.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-13 18:19
#78

Kanske vill Folkets Parti nu två sina händer och dom är beredda att rösta för Moon Jae-Ins extrabudget genom att ge honom tillräckligt med stöd i riksdagen för majoritet i budgetomröstningen. Riksdagen har annars varit i ett dödläge då oppositionspartierna förhalat arbetet eller inte kommit till kommittemöten. Korea Herald, 2017-07-13

Frihetspartiet (fd president Park) och det lilla Bareunpartiet bojkottar fortfarande delar av riksdagsarbetet.

.

Arbetsmarknadsministerkandidaten Cho Dae-Yop hoppar av kandidaturen, medan kandidaten till försvarsminister, Song Young-Moo har godkänts (?) av riksdagens försvarskommitte och Song Young-Moo ska nu vara utsedd till försvarsminister. Det framgår inte vilket oppositionsparti som gav sitt stöd till Jae-In. Jag tror att Arbetsmarknadsminister är den sista kvarvarande ministerposten som inte tillsatts ännu. Korea Herald, 2017-07-13

Huygens
2017-07-16 11:00
#79

Minimilönen höjdes med 16,4 % till ungefär 60 kr/tim efter förhandlingar mellan fackföreningar och arbetsgivarförbund. Nu ska bara myndigheterna godkänna avtalet inom 20 dagar. (YT/ARIRANG, uppläserska: Kim Ji-Yeon, 2017-07-15, 2 min)

Moon Jae-In planerar även att upprätta en interngranskningsenhet (lite som Riksrevisionsverket) för att upptäcka korrumption bland myndighetspersoner och komma till rätta med den skandalbesudlade Åklagarmyndigheten. (YT/ARIRANG, uppläserska: Kim Ji-Yeon, 2017-07-15, 1 min)

Cireea
2017-07-17 00:55
#80

#79 Hur står deras minimilön i förhållande till den svenska minimilönen?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-17 12:33
#81

Ja, det är frågan hur det är jämfört med levnadskostnader. ECA (wiki) anger att Seoul är den 10:e dyraste storstaden i hela världen, tätt följt av Oslo på 11:e plats. Då är skillnaden att Norge har dom högsta (?) lönerna i Norden.

Även Busan och Ulsan är dyra att leva i. Busan verkar vara en väldigt ny stad, med många nya byggnader.

Jag antar att om man levar på landsbygden kan man klara sej på betydligt mindre. Vissa jordbruksfamlijer lever på en minimilön tillsammans. Då antar jag dock att dom odlar all sin egen mat.

Sen har man kanske kostnader för barn i skolan som vi inte har i Sverige.

Rent generellt antar jag att mat är billigare i Sydkorea än i Sverige. Jag antar att skatten och moms är lägre i Sydkorea. Även kläder verkar vara billigare om man klickar på några videoklipp, så länge man inte har krav på dyrare märkeskläder. Jag kan tänka mej att vattenräkningen är högre i Sydkorea, vatten är billigt i Sverige. El, TV, telefon, tåg/buss osv vet jag inte riktigt hur det skiljer.

Om jag skulle gissa, så är lever man troligen väldigt knapert på en minimilön i Seoul även i en liten lägenhet om det alls går. Fast lever man på landsbygden kanske tillvaron är dräglig om man inte vill vara ute och festa.

Cireea
2017-07-17 21:43
#82

Tack! 

Hur som helst förjävligt..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-17 22:50
#83

Nu kommer stränga ord från Moon Jae-In. Han deklarerar krig mot korruptionen inom försvarsindustrin. Det innebär samtidigt krig mot befälen och högre förvaltningschefer som ansvarar för korrumperade inköp till Sydkoreas försvar. (YT/ARIRANG, 2017-07-17, 2 min)

Moon Jae-In uttrycket på ett offentligt möte idag (måndag) med sina regeringsmedarbetare sin bestämda målsättning att "utrota korruptionen" inom försvarsindustrin.

Jae-In uttryckte också ståndpunkten att korruptionen inom försvarsindustrin bryter ner Sydkoreas nationella säkerhet och korruptionen "gynnar fienden". Jae-In sa att "utrota korruption" är en fråga om patriotism som inte längre kan vänta.

.

Tydligen har Koreas flygindustri nyligen hamnat i en stor korruptionshärva som Arirang News rapporterat ganska lite om. Åklagarmyndigheten gjorde en gryningsräd mot Korea Aerospace Industries (KAI) huvudkontor och beslagtog ett stort antal dokument samt datorer. Det verkar röra sej om en halv miljard kr av KAI:s vinst som förskingrats och om underliga slaskfonder som smusslat bort större summor pengar. Korea Times, 2017-07-14

Arbetet mot korruption påbörjades av förr-förr-förra presidenten Roh Moo-Hyun (wiki) år 2004, men ströps av president Lee Myung-Bak (wiki), och stoppades sedan helt under president Park Geun-hye.

Titta på Moon Jae-In i nyhetsinslaget.

Han ser väldigt allvarlig ut och en smula spänd på ett sätt som han inte varit förut. Troligen vet Jae-In om att han har mäktiga fiender mot sej, som inte så gärna ser ett stopp för den omfattande och lukrativa korruptionen mellan industrin och myndigheterna.

.

Moon Jae-Ins löfte att omvandla tillfälligt anställda utan rättsliga rättigheter, till fast anställda har börjat införas i Sydkorea. Mer än 2400 tillfälligt anställda av Seouls myndigheter får sina tillfälliga anställningar utan rättigheter omvandlade till fasta anställningar med juridiskt täckt anställningsskydd. (YT/ARIRANG, 2017-07-17, 1 min)

Annons:
Cireea
2017-07-18 00:08
#84

Bra att Jae-In sätter ner foten!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-18 18:20
#85

Folkets Parti svek, se #78. Extrabudgeten på 10 miljarder kr (ganska lite faktiskt) blev ej godkänd av riksdagen idag.

Cireea
2017-07-19 00:50
#86

Vad var det Jae-In skulle ha extrabudgeten till?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-19 10:43
#87

Jag vet inte riktigt, det är svårt att hitta exakta uppgifter på engelska. Korea Herald skrev att extrabudgeten skulle öka antalet arbetstillfällen. Jag antar också att det finns andra områden Jae-In vill förbättra och sånt kostar alltid ministerierna pengar.

Samtidigt är arbetsmarknaden god, så kanske extrabudgeten handlar om att öka minimilönerna? Ser nu att den ej godkända extrabudgeten är på 90 miljarder kr och inte vad jag skrev i #85.

.

En japansk människorättsorganisation ger sitt stöd att riva upp det usla avtalet mellan Sydkorea och Japan om sällskapskvinnor. Den japanska organisationen säger att president Parks regering visade prov på mycket dåligt omdöme då avtalet godkändes. Gruppen uppmanar även regeringen i Tokyo att erkänna Japans krigsbrott. (YT/ARIRANG, 2017-07-18, 1 min)

Arirang varnar för "farliga japaner" ifall man besöker Japan. Ta reda på om gästhuset har licens innan du flyttar in. En kvinna som besökte Fukuoka blev våldtagen. Gästhusägeren nekar till våldtäkten och säger att han bara smög sej in och tog på kvinnan medan hon sov. (YT/ARIRANG, 2017-07-18, 2 min)

Normalt sett är Arirang sparsamma med att rapportera enskilda brott om det inte är toppolitiker som är misstänkta förövare, så jag undrar om det är regeringen som (indirekt?) styr rapporteringen med tanke på att Jae-In anser att avtalet om sällskapskvinnor är dåligt. Jag har dock inte hittat någon formell begäran från Jae-In att riva upp avtalet och kanske vill han först göra ett mer grundligt förarbete innan han tar upp ärendet med Tokyos regering?

Huygens
2017-07-19 11:47
#88

Moon Jae-Ins vägkarta

Moon Jae-In har upprättat ett politiskt program för dom nästa fem åren. Mitt intryck är att Jae-In är under mandat från ett fyllnadsval som president och att ordinarie presidentval ska hållas i nov/dec 2017, så femårsplanen är lite överraskande. Arirang har ett väldigt lång nyhetsinslag som jag inte sett hela av. Jag kanske återkommer om jag orkar titta igenom hela. (YT/ARIRANG, 2017-07-19, 1 tim 15 min)

Korea Herald har en artikel om Jae-Ins program. Minst 800 000 nya jobb ska skapas inom offentlig sektor under dom fem åren.

Kärnkraften ska successivt stängas ner och Fyra Floder ska ges en bättre och mer miljövänlig lösning. Sen har vi frågor om att utrota korruptionen och att stärka brandväsendet som säkert kostar pengar.

Avgiften på telefoni ligger i genomsnitt på 5000 kr/år för genomsnittskoreanen och Jae-In har lovat att förmå telebolagen att sänka avgifterna och kanske ta bort vissa sk "basavgifter". Även fattiga och pensionärer ska få avgiftbidrag för telefoni, men jag har svårt att tro att dom fattigaste 70 % pensionärerna alls har mobiltelefoniabonemang.

Cireea
2017-07-19 13:03
#89

Vad luddigt det där med extrabudgeten 😐 Om det nu handlar om något så bra som att öka minimilöner eller liknande tycker jag det känns konstigt att han inte får det godkänt. Varför vägrar dom? 

---

Arirang varnar för "farliga japaner" ifall man besöker Japan. Ta reda på om gästhuset har licens innan du flyttar in. En kvinna som besökte Fukuoka blev våldtagen. Gästhusägeren nekar till våldtäkten och säger att han bara smög sej in och tog på kvinnan medan hon sov.

"bara"… 😡

--

Jag tycker att Jae-Ins femårsplan låter lovande i teorin, hoppas bara att han får igenom dessa förändringar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-19 13:51
#90

Det är oppositionspartierna, deras uppgift är väl att se till att Moon Jae-In inte lyckas alltför väl, vilket ger oppositionspartierna större chans att vinna nästa val.

Jag lyssnade lite på nyhetsinslaget om vägkarta. Jae-In vill ge eftersatta skolor (gymnasier?) på landsbygden uppdaterade och förbättrade utrustningar. Jag antar att förbättringarna rör sej om moderna tekniska prylar och datorer.

.

Utrikesminister Kang Kyung-Wha har granskat avtalet med Japan om sällskapskvinnor och drar slutsatsen att avtalet inte skyddar offrens (sexslavarnas) mänskliga rättigheter. Korea Herald

Annons:
Cireea
2017-07-19 17:55
#91

Men att neka honom sånt som faktiskt kan ge landet ett lyft känns konstigt, varför motarbeta en förbättring?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-21 13:28
#92

Moon Jae-Ins regering sätt nu igång arbetet med att fastanställa ca 310 000 tillfälligt anställda inom offentlig sektor. Det innebär att dom tillfälligt anställda får ökad jobbsäkerhet, vissa rättigheter, vissa förmåner och bättre status.

Reformen omfattar inte alla anställda men stora grupper offentliganställda städare, vaktmästare, säkerhetsvakter (!) och liknande yrkesgrupper blir fast anställda. Tyvärr gäller inte reformen anställda över 60 år. (YT/ARIRANG, 2017-07-20, 1 min)

Cireea
2017-07-21 22:29
#93

Varför bara tillfälligt?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-21 22:41
#94

Jag vet inte riktigt. Men ca 1/3-del av alla anställda är tillfälligt anställda, vilket innebär att dom inte omfattas av anställningsskyddslagstiftning på samma sätt som fast anställda.

Det gör att myndigheter/företag kan säga upp tillfälligt anställda när som helst utan motivering och slippa juridiska processer, uppsägningskostnader och -tid.

Cireea
2017-07-21 22:43
#95

Okej, så det här med jobben är både bra och dåligt med andra ord.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-21 23:12
#96

Moon Jae-In planerar att genomföra ganska omfattande reformer. Efter regeringens Presentation i veckan, beräknas den extra reformkostnaden bli 300 miljarder kr/år dom kommande 5 åren. Det kräver givetvis riksdagsmajoritet och godkännande varje år, hur det nu ska gå till.

Halva (?) reformbeloppet ska bekostas av höjda skatter på chaebolföretag och höjda skatter för dom allra högsta inkomstagarna. Medelinkomsttagare ska slippa högre skatter meddelar Jae-In. (YT/ARIRANG, 2017-07-21, 2 min)

Cireea
2017-07-22 00:55
#97

"Höjda skatter på chaebolföretag och höjda skatter för dom allra högsta inkomstagarna. Medelinkomsttagare ska slippa högre skatter meddelar Jae-In." 

Helt rätt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-07-22 12:50
#98

En reviderad kompromisversion av Moon Jae-Ins extrabudget har blivit godkänd av riksdagen. Den största eftergiften från Jae-In var att inte anställa så många nya offentliganställda som han först planerat. Frihetspartiet (fd president Parks) lämnade riksdagen i protest och vägrade rösta. Korea Herald samt ARIRANG, 1 min

Extrabudgeten förväntas åstadkomma det följande:

- Anställa fler poliser och säkerhetsvakter i offentlig sektor.
- Ge ökat stöd till regioner drabbade av torka.
- Tillhandhålla fler hjälpmedel för handikappade.

- Ge stöd till den haltande varvsindustrin.
- Installera luftrenare i skolor (mot ultrafint damm).

Cireea
2017-07-22 23:43
#99

Frihetspartiet känns rätt barnsliga.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-23 14:13
#100

Vem kan man lita på?

Moon Jae-Ins kandidat som chefåklagare, Mun Moo-Il, motsätter sej Jae-In reformering av den skandalomsusade Åklagarmyndigheten. Moo-Il vill inte ha en  extern granskningskommitte som kontinuerligt undersöker korruption inom Åklagarmyndigheten. Korea Herald, 2017-07-23

Cireea
2017-07-23 20:08
#101

Och varför vill han inte det tro? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-27 10:59
#102

Moon Jae-In har lovat mer semester till yrkesarbetande. Jae-In kommer att öka semestertiden till två veckor för vanliga arbetare och det totala antalet lediga dagar under året kommer att ökas till 20.

Tydligen är semesterlöftet så viktigt för Jae-In att han beordrade två av sina ministrar som var på semester, men ändå dök upp på ett regeringsmöte, att lämna och fortsätta med sin semester. Jae-In har uppmuntrat sina ministrar att ta ut full semester för han tror att det gör att folk jobbar bättre när dom kommer tillbaka. Korea Times, 2017-07-27

.

FNs människorättskommitte daskar till Japan för dess historierevisionistiska hantering av sina krigsbrott och Japans användande av sexslavar. Korea Herald, 2017-07-26

Japans ståndpunkter kring sina krigsbrott skapar förnyat lidande för offren. Japan har misslyckats med att klargöra vem som varit förövarna, misslyckats med att tillhandahålla bevis, misslyckats med att undervisa japanska skolelever om krigsbrotten och misslyckats med vidare undersökning kring utnyttjandet av sk sällskapskvinnor.

Japans regering har även ignorerat att fördöma japanska nationalistiska gruppers kontinuerliga smutskastandet av offren, sällskapskvinnorna som utnyttjats av japansk militär.

FNs människorättskommitte säger att Japan måste sluta förneka förekomsten av krigsbrott och sluta förneka tvångsanvändandet av sällskapskvinnor.

FN:s människorättsorganisation säger också att Japan har misslyckats med att ge garantier för att utnyttjandet av sexslavar inte ska upprepas.

Cireea
2017-07-27 15:33
#103

Moon Jae-In har lovat mer semester till yrkesarbetande. Jae-In kommer att öka semestertiden till två veckor för vanliga arbetare och det totala antalet lediga dagar under året kommer att ökas till 20.

Det var inte många dagar.. 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-09 12:20
#104

Moon Jae-In bad å den föregående regeringens vägnar ursäkt för dom 73 dödsfallen till följd av giftgas i luftfuktare år 2011. (YT/ARIRANG, 2017-08-08, 2 min)

Hela bakgrunden framgår inte från nyhetsinslaget, men tydligen användes ett desinfektionsmedel i luftfuktare som skulle döda bakterier. Tyvärr var desinfektionsmedlet lika farligt som nervgas i vissa situationer och 73 människor dog av gasen och 180 personer fick nerv- och lungskador.

Desinfektionsmedlet tillverkades av ett välkänt storföretag, som ej namnges.

Annons:
Cireea
2017-08-10 00:21
#105

Fruktansvärt! 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-10 11:11
#106

Sjukhuskostnader kan bli väldigt dyra om man har otur med sin åkomma. Moon Jae-In lovar nu att reformera sjukvården så att man inte ska behöva betala för hälso- och sjukvård som ej är kosmetiskt inriktad. (YT/ARIRANG, 2017-08-09, 2 min)

Cireea
2017-08-10 16:16
#107

Oj, vilken satsning.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-11 12:30
#108

Det finns till dags datum 55 statyer till minne av sällskapskvinnor och ett antal statyer utomlands. Korea Herald, 2017-08-02

Ewha Flickors Gymnasium (ej universitetet) har tillverkat 100 ministatyer av sällskapskvinnor som sänds ut till andra skolor och konstnärerna får betalt.

.

Många av statyerna på sällskapskvinnor har en liten fågel på axeln. Två statyer kommer avtäckas på tisdag och bild på den ena sällskapskvinnan visar att hon återgivits med fjärilar. Korea Times, 2017-08-11

Sammanlagt ska 10 statyer på sällskapskvinnor placeras ut på Befrielsedagen. (YT/ARIRANG, 2017-08-11, 1 min)

Totalt kan det då röra sej om 80 statyer av sällskapskvinnor, enligt Arirang.

Huygens
2017-08-14 10:44
#109

Idag är tydligen minnesdagen för sällskapkvinnor, 14 augusti. Därför har 5 av Seuols bussar fått tillfälliga statyer av sällskapskvinnor som busspassagerare. Bussarna spelar melodin Arirang som tydligen också är förknippad med minnet av sällskapskvinnor. (YT/ARIRANG, 2017-08-14, 1 min)

Cireea
2017-08-15 00:44
#110

Fint ❤️ Det är helt klart något som bör uppmärksammas mer.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-15 12:41
#111

Japans regeringstalesman, kabinettssekreterare Suga Yoshihide protesterar mot att Sydkorea tillåtit 5 statyer av sk sällskapskvinnor att följa med på bussfärder i Seoul, från minnesdagen 14 augusti, till 30 september.

Den japanske regeringstalesmannen Suga kräver att Moon Jae-Ins regering vidtar "lämpliga åtgärder" för att stoppa förekomsten av statyer föreställande sällskapskvinnor på sydkoreanska bussar. Korea Times, 2017-08-14

500 ministatyer av sällskapskvinnor visat på Cheonggye Plaza, Seoul. Korea Times

Annons:
Cireea
2017-08-16 00:42
#112

Japan beter sig fullständigt respektlöst och löjligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-16 15:21
#113

Moon Jae-In kommer att ändra rutinerna för presskonferenser i Blå Huset. Som ni kanske minns skrev jag om detta vid något tidigare tillfälle. Jag la märke till att journalister aldrig ställde pressande frågor till toppolitikerna.

Orsaken till bristen på direkta frågor är att alla journalister måste lämna in sina frågor i förväg. Journalisterna fick sedan bara ställa frågor till president Park Geun-hye och till hennes föregångare Lee Myung-Bak, som hade godkänts av Blå Husets administrativa chefer.

.

Det innebär att presidentens makt blir enorm, om presidenten kan bestämma vilka frågor som journalisterna får ställa i förväg. Och vilka frågor som inte får ställas. Jag vet inte vad påföljden för "olydiga" frågor är, men jag kan tänka mej att uteslutning från presskonferensinbjudningen var ett alternativ.

Moon Jae-In kommer att ändra denna rutin och journalisterna kommer att få ställa frågor lite mer som dom själva vill, utan krav på att presidenten eller Blå Husets talesperson vet om frågorna i förvägen. Korea Times, 2017-08-16

.

President Park var dessutom notorisk med att inte hålla presskonferenser och mörkade det mesta av regeringens arbete för allmänheten. Insyn i myndigheternas arbete var (är) låg.

Cireea
2017-08-16 15:27
#114

Jag tycker att Moon Jae-In gör helt rätt!
Av det jag läst om hittills så verkar han vara bra för Sydkorea.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-01 16:47
#115

Moon Jae-In uttalade sej idag att han ska verka för ökat obereonde för media. Jae-In gav dock inga detaljer. Oppositionspartiet hävdar att Jae-In avser att göra precis motsatsen. Korea Herald, 2017-09-01

Moon Jae-Ins föreslagna Konstitutionsdomare, professor Lee You-Jong drog tillbaka sin kandidatur. Hon beskylls för jäv, då hon tjänat 10 miljoner kr på aktieaffärer genom ett företag hon agerat jurist åt. Korea Herald, 2017-09-01

Professor Lee You-Jong kommer därför undersökas för korruption i form av insideraffär i Naturalendo Tech. Korea Times, 2017-08-31

.

Moon Jae-Ins nyföreslagna ministerkandidat professor Park Seong-Jin, som föreslås bli småföretagsminister, får kritik för att vara högerextrem och historiskt skönmåla diktaturregimen som bildades år 1948. Korea Times

Cireea
2017-09-03 00:13
#116

"Moon Jae-Ins nyföreslagna ministerkandidat professor Park Seong-Jin, som föreslås bli småföretagsminister, får kritik för att vara högerextrem och historiskt skönmåla diktaturregimen som bildades år 1948" 

Aj aj aj..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-11 22:48
#117

Ett tydligt bakslag för Moon Jae-In, då riksdagen röstade ner Jae-Ins förslag, domare Kim Yi-Su, till nu ordförande för Konstitutionsdomstolen. (YT/ARIRANG, 2017-09-11, 1 min)

Yi-Su hade behövt två röster till i omröstningen, som slutade 145 - 145, med 1 blank röst och 2 ogiltiga röster. Korea Herald, 2017-09-11

Det är först gången i Sydkoreas moderna historia som en kandidat till konstitutionsdomstolen inte godkänts. Kim Yi-Su anses för kontroversiell, bl a för att Yi-Su upplevs vara homovänlig, vilket röststarka kristna grupper arbetat på högtryck för att stoppa. (inlägg)

Cireea
2017-09-11 23:05
#118

#117 Aj då..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-10-08 16:19
#119

Skolböckerna genomgår en mindre revision, denna gång för att bevara det koreanska språket. 322 främmande ord tas bort från koreanska skolböcker. Jag är inte helt säker på om orden ens räknas som faktiskt låneord eller om det bra rör sej om slarvigt skrivna böcker, då en del av orden borde ha haft koreanska motsvarigheter redan från början.

Det rör sej om engelska, kinesiska och japanska, däribland ord såsom guest, greenbelt, balance, campfire, camping, handsome, helmet och knife. Det verkar som om orden inte återgetts i sin ursprungliga stavning, utan "översatts" till koreanska tecken med snarlikt uttal som det främmande ordet har på sitt utländska originalspråk. Korea Times, 2017-10-08 samt Korea Herald

Cireea
2017-10-08 17:40
#120

#119 Intressant. Det finns massor av ord som uttalas ungefär likadant som i engelskan men som har sin egen koreanska motsvarighet. Exempelvis är "yeoreobun" ett sånt ord, det betyder everyone. När man uttalar det högt förstår man direkt vad ordet betyder. 😛

Man märker många liknande ord när man ser på mycket koreanska serier eller underhållningsprogram. Brukar även märkas när man ser på Kopgrupper som lägger upp V Live (livestreams videos via appen) eller på Youtube.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-17 18:57
#121

Det har stått en del på nätet sista veckorna om statyer av sällskapskvinnor och reaktioner mellan Sydkorea och Japan. Mest har det känts som upprepning av tidigare invändningar från båda sidor, så jag har inte skrivit något.

Nu händer det dock något annat. Japans statsminister Shinzo Abe skickade ett rituellt offer till ett religiöst krigsmonument, Yasukuni-helgedomen, vilket resulterat i protester från Sydkoreas utrikesministerium.

Krigsmonumentet i Japan hyllar minnet av dom 2,4 miljoner japaner som dog under andra världskriget, däribland 14 stycken sk klass-A krigsförbrytare, vilket Sydkorea inte alls uppskattar. Korea Herald, 2017-10-17

Jag är rädd för att Japan totalt struntar i vad Sydkorea tycker på denna punkt.

Cireea
2017-10-17 19:23
#122

Jag förstår reaktioner från länderna emellanåt men ibland känns det som att det ska klagas bara för klagandens skull. Exempelvis det där Krigsmonumentet. Orka reagera över dom där 14 ynka krigsförbrytarna när man hedrar minnet av 2,4 MILJONER japaner. 

Alltså, det är så litet att det känns löjligt. Dom är döda så det är inte så att dessa krigsförbrytare får någon kick av att bli hyllade.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-17 19:42
#123

Ja, det kan vara så.

Jag tror att Sydkoreas regering protesterar mot Shinzo Abes hyllning av Yasukuni-helgedomen, för att ingen japansk regering har bett om ursäkt för dom krig, krigsbrott och våldsamma landerövringar Japan gjorde mellan åren 1910 - 1945.

Just det faktum att ingen ursäkt och inget erkännande gjorts av Japans krigsbrott och att Japans regering hyllar dom 2,4 miljonerna döda (mestadels) soldater vid Yasukuni-helgedomen som beröm för att soldaterna "hjältemodigt" dog i syfte att bibehålla Japans position som stormakt, väcker ont blod hos Sydkoreas regeringsföreträdare.

Enbart existensen av Yasukuni-helgedomen i sej, anses från sydkoreansk håll vara en glorifiering och skönmålning av Japans krigsaggressioner och -brott.

Shinzo Abe anses hylla krigsbrott.

Cireea
2017-10-17 20:53
#124

Aha det förklarar en, då kan jag förstå reaktionerna. ☝️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-17 21:19
#125

Sen är det kanske en del inrikespolitik i utrikesministeriets kritik av Shinzo Abe.

Saenuri (nuvarande Frihetspartiet) kunde ju använda högernationalistiska grupper (finansierade av NIS) för att smutskasta nuvarande regeringspartiet på nätet, via offentliga skrivelser och under demonstrationer.

Ifall Moon Jae-In vädrar lite nationalistiska känslor själv och står upp för Sydkorea mot Japans krigsbrott, kan det ju tänkas att en del högernationalister är mindre benägna att utföra (olagliga?!) saboterande aktiviteter mot regeringspartiet.

Annons:
Huygens
2017-10-19 11:47
#126

Moon Jae-In lovar 810 000 nya statliga fasta anställningar. Det rör sej om anställningar som ska fyllas inom sjukvård, daghem, brandkår, polis och andra myndigheter samt statligt drivna företag. Korea Times, 2017-10-18

I praktiken blir det inte så många nya jobb, då minst 300 000 jobb tillkommer genom att tillfälliga anställningar omvandlas till fasta anställningar.

Moon Jae-In har utsett en ny kandidat till en av domarposterna i Konstitutionsdomstolen. Det rör sej om ordförande för Högsta Domstolen i Gwangju, Yoo Nam-Seok (Nam-Suk?). (YT/ARIRANG, 2017-10-19, 1 min)

Jag antar att riksdagen måste godkänna kandidat Nam-Seok? Ordförandeposten i Konstitutionsdomstolen saknar fortfarande en ny kandidat efter att den homovänlige Yi-Su röstades ner.

Cireea
2017-10-19 13:28
#127

"300 000 jobb tillkommer genom att tillfälliga anställningar omvandlas till fasta anställningar." 

Fast det där måste vara underbart för de 300 000 som haft tillfälliga anställningar och som nu får fast anställning. ❤️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-19 13:38
#128

Ja, det är nog en lättnad. Moon Jae-In har även lyckats övertyga några chaebolföretag (Hyundai, Hanwha, KT, POSCO och Doosan) att göra likadant, vi får se vart det leder.

Dessutom kommer den maximala arbetsveckan sättas till 52 timmar för att anställda ska få en bättre balans mellan jobb och fritid.

Cireea
2017-10-19 13:44
#129

_Dessutom kommer den maximala arbetsveckan sättas till 52 timmar för att anställda ska få en bättre balans mellan jobb och fritid. 
_

Vad har den varit tidigare?
Vad har vi i Sverige? Har inte vi 40 timmar i veckan? Eller pratar vi om två olika saker?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-19 14:12
#130

Jag tror att vid något tillfälle läste jag att en arbetsgivare kunde kräva att anställdas normalarbetstid skulle var upp till 68 timmar. Jag tror dock att artikeln var lite oklar och kanske måste man leva i Sydkorea för att reda ut faktiska förhållanden. Moon Jae-In vill nu sätta den gränsen till 52 timmars arbete/vecka är mitt intryck och jag vet inte om något faktiskt beslut trätt i kraft eller om regeländringen (swish by the pen, law of the land?) först kommer att gälla nästa år.

Det kan ju vara så att man får högre lön ju mer man går med på att sätta normalarbetstiden till? Vi kan jämföra att svenska arbetsgivare i vissa lägen är ganska pigga på att förhandla bort övertidsersättningen för anställda i utbyte mot att den anställde får marginellt högre månadslön. Facket i Sverige brukar rekommendera att man inte går med på sådant om man tjänar under 70 000 kr/mån, vilket gäller 99 % av förvärvsarbetare.

Jag vet inte hur koreanska förhållanden är vad gäller övertid och ersättning för mycket arbete, men mitt intryck är att ersättningarna är relativt låga. Kanske får man kompensation på annat sätt, som bil eller lunch?

Sen är det nog så att en del kontorsarbetare stannar kvar på jobbet sent på kvällen ända till chefen gått hem kl 20 - 21 och det är inte säkert att arbetet är så effektivt dom sista timmarna.

Jag undrar om den sänkta maxtiden på 52 timmar verkligen innebär en arbetstidssänkning ifall anställda ändå frivilligt stannar kvar på jobbet fram till sena kvällen?

Huygens
2017-10-24 13:24
#131

Världstaekwondohuvudkvarteret har redan fått polisbesök två gånger i år genom gryningsräder där dokument beslagtagits. Antagligen är räderna en del av Moon Jae-Ins utlovade kampanj mot korruption.

Nu har polisen begärt arresteringsordrar för ledare inom taekwondo, även kallat kukkiwon, för brott mot affärslagar och för att brutit mot lagar om politisk fondfinansiering.

Taekwondos ordförande Oh Hyun-Deuk och generalsekreteraren Oh Dae-Young begärs arresterade. Brotten rör sej även om otillåten tilldelning av fördelaktiga anställningar och olaga resebetalning. Taekwondocheferna är dessutom misstänkta för att ha gett mutor till riksdagsledamöter. Korea Herald, 2017-10-24

Cireea
2017-10-24 14:19
#132

Jag måste säga att jag är jäkligt imponerad över hur mycket som händer hela tiden. Mycket korruption och andra olagligheter som kommer fram i ljuset var och varannan dag tycker jag.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-10-24 16:29
#133

Ja, jag är också imponerad. Jag hade inte trott det skulle ske så här mycket. Moon Jae-In måste varit otroligt tålmodig som klarade av att vänta alla år, efter att Park Geun-hye fuskade till sej valsegern 2012.

Nyckeln till mycket är att Moon Jae-In fick kontroll över justitiedepartementet. Lagarna finns där, domarna finns där, polis och åklagare finns där. Det var bara dom korrumperade toppolitikerna som inte ville följa lagarna, som gällde för alla andra. Med kontroll över justitiedepartementet kan domare och åklagare inte längre lyftas ur utredningar och godtycklig omplaceras av skurkpolitikerna.

Moon Jae-In tänker också reformera sjukvårdssystemet, vilket måste ske genom höjda skatter och det kan påverka hans popularitet. Troligen vill han skapa ett system som påminner om sjukvården i Västeuropa.

Läkarna (alla?) protesterar mot det som kallas Moon Jae-In Care, då dom är rädda för att deras specialkliniker måste rätta sej efter den prissättning som staten bestämmer. Det gör att lyxiga kliniker kan få stora svårigheter, utom möjligen för just skönhetsoperationer som inte ska ingå i sjukvårdsystemet. Korea Times, 2017-10-22

Cireea
2017-10-24 16:59
#134

"Nyckeln till mycket är att Moon Jae-In fick kontroll över justitiedepartementet. " 

Ja, det är jag helt övertygad om precis som du skriver. 

Ja, där kan folk garanterat bli upprörda. 😐
Vilket sorts system har Sydkorea nu? Hur funkar deras sjukvård?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-24 17:15
#135

Jag tror Sydkorea har en ganska bra sjukvård, troligen en av dom bästa i Asien.

En begränsad allmän sjukvårdsförsäkring infördes redan under diktaturen år 1977, den har sedan dess utökats och effektiviserats, senast i början av 2000-talet. Tydligen betalas en del av sjukvården genom ett slags skatt på tobak.

Dock är inte sjukvården helt fri eller allomfattande, vilket gör att man bör ha egna kompletterande sjukvårdsförsäkringar ifall man lever i Sydkorea. Jag har dock inte klart för mej vilka områden nuvarande sjukvårdsförsäkringen ej täcker. Jag kan tänka mej att vissa specialistkliniker kan vara dyra.

Cireea
2017-10-25 00:53
#136

#135 Okej, tack! 
Låt säga att systemet blir något mer liknande den här i väst, hur tror du att det påverkar Sydkorea? Bra eller dåligt på sikt? 🙂 Förstår såklart att det inte är svart eller vitt, tänker mest om du tror att en förändring av systemet blir ett upplyft eller ett steg tillbaka för just Sydkorea.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-27 19:56
#137

#136 Troligen blir det bättre för dom flesta. Jag tror inte ens att den höjda skatten behöver bli särskilt stor, då dagens allmänna sjukförsäkring redan täcker många områden.

Men det finns vissa undantag idag, som kommer inkluderas i den nya lagen. T ex måste idag vissa typer av röntgenundersökningar betalas av den enskilde.

Dom som kan förlora en aning på det är friska människor som idag inte har någon sjukförsäkring tecknad alls. Dom får gissningsvis 2 % mer i skatt med den nya lagen, även om Moon Jae-In antytt att den nya sjukförsäkringen ska finansierar med ökad skatt på företag och inte på privatpersoners löner.

Frihetspartiets ledare Hong Joon-Pyo har angripit Moon Jae-In hårt i ett tal.

Frihetspartiets ledare Hong Joon-Pyo höll ett tal i USA på den privatägda Illuminatiorganisationen Council on Foreign Relations (CFR) i Washington.
Frihetspartiets ledare Hong Joon-Pyo sa implicit i sitt tal att Moon Jae-In är en Nordkoreansk kollaboratör och kan betraktas som en Nordkoreansk spion.

Antagligen hoppas Frihetspartiets ledare Hong Joon-Pyo att CFR ska sätta sådan press på Moon Jae-In att han tvingas avgå. Det kan ske genom att USA inför så höga strafftullar på sydkoreanska varor att det börjar knäcka Sydkoreas ekonomi med hög arbetslöshet som följd. Korea Times, 2017-10-26

I ett sådant läge kan Frihetspartiet komma tillbaks till makten och ta kontrollen över landet med en ny president.

Då USA redan upphävt delar av frihandelsavtalet med Sydkorea och börjat införa slumpvisa strafftullar på vissa utvalda varor, samtidigt som CFR dikterar USAs utrikespolitik och dom flesta krig, ska man nog ta Hong Joon-Pyos hotfulla ton på allvar. Just nu har inget annat land lika många handelshinder mot Sydkorea som vad USA har. Indien har tidigare varit det land som haft flest handelshinder mot Sydkorea, men det verkar som om USA det sista året gått om Indien i handelshindrande åtgärder mot Sydkorea och dragit sydkoreanska företag inför USAs marknadsdomstolar.

Trots allt pekar mycket på att ledarna i den Djupa Staten i USA vill ha ett fullskaligt krig mot Nordkorea och det låter sej inte göras om Moon Jae-In sätter sej på tvären.

Cireea
2017-10-27 20:28
#138

Tack för dina tankar och reflektioner, det ska bli spännande att följa utvecklingen kring Sydkoreas sjukvård. 

Vidriga attacker mot presidenten, men jag är inte direkt förvånad över smutskastningen då det är ganska mycket sandlådenivå i övrigt på sina håll.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-30 12:32
#139

Den årliga granskningen av regeringens arbete är mer omfattande än jag trodde.

Tydligen kallas även VD:ar för chaebols in och måste underkasta sej utfrågningar i klass med KU-förhör. Det rör sej om Samsung, LG, SK, KT m fl.

Även utländska bolag berörs, där lokalcheferna för Facebook och Google förhörs av riksdagskommitteerna. Korea Times, 2017-10-30

Det som drog mest uppmärksamhet var utfrågningen av chefen för Naver, landets största sökmotor. Chefen för Naver, Lee Hae-Jin, håller normalt sett en låg medial profil och gör sällan offentliga uttalanden. Det var därför med intresse som media följde vad Navergrundaren Lee Hae-Jin svarade.

Naver har gjort sej skyldig till några småskandaler där IT-företaget manipulerat sökträffresultat, vilket kan vara straffbart enligt sydkoreansk lag. Naverchefen
Lee Hae-Jin bad om ursäkt för det inträffade och erbjöd sej att offentliggöra Navers sökträffalgoritmer, så att det skulle framstå som klart att Naver inte längre fifflar med sökresultaten.

Det är inte helt säkert att kallelsen till förhören är obligatorisk. Chefen Kim Beom-Soo för Kakao, kommunikationstjänsten som troligen fifflat med NIS (se Kakao Talk under Sewol), avstod från att låta sej förhöras och uppgav tjänsteresa som orsak.

Talespersoner för Kakao och Naver tog upp en intressant sak, att utländska sökmotorföretag inte behöver följa lagen på samma sätt som lokalföretag i stil med Naver och Kakao, varför dom två sistnämnda företagen krävde en förbättring av lagen.

Annons:
Cireea
2017-10-30 12:37
#140

Oj.. 😮 Nu börjar det röra på sig igen. Massa stora företag!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-19 17:47
#141

Troligen är nu den årliga granskningen av regeringens arbete över.

Men nya problem hopar sej. Frihetspartiet vill inte att professor Hong Jong-Haak utses till småföretagsminister. Frihetspartiet anser att Jong-Haak är "fel person" att bli småföretagsminister och kräver att Moon Jae-In presenterar en annan ministerkandidat. Korea Herald, 2017-11-19

Frihetspartiet hotar med att göra allt i sin makt för att skada regeringens budgetprocess ifall Jong-Haak utses som småföretagsminister. Dessutom hotar Frihetspartiet med att sätta sej till motvärn när det är dags att utse ledamöter i Konstitutionsdomstolen ifall Jong-Haak blir småföretagsminister.

Kravet på riksdagskommitten är att den ska presentera en rapport med sin kritik av kandidaten som småföretagsminister. En sådan rapport har inte kunnat sammanställas pga att Frihetspartiet dragit arbetet i långbänk.

Moon Jae-In kan dock ändå utse Jong-Haak som minister ifall tidsfristen för sammanställandet av riksdagsrapporten förfaller, trots att ingen rapport presenterats.

Guds varning.

En grov varning från Gud i form av Himlens Vilja.

Frihetspartiets riksdagsledamot Ryu Yeo-Hae anser att jordbävningen i onsdags, 2017-11-15, i Pohang, norra provinsen Gyeongsang, var en grov varning från Gud mot Moon Jae-In. Korea Times, 2017-11-19

Frihetspartiets riksdagsledamot Ryu Yeo-Hae anser att Gud riktade en grov varning mot Moon Jae-In för regeringens arbete mot djupt rotad social ondska, som är en omskrivning för den politisk korruption som skapats av Frihetspartiets många ledare.

Givetvis fick Frihetspartiets riksdagsledamot Ryu Yeo-Hae ta emot omfattande kritik på nätet. Många undrade om jordbävningen i Pohang var ett gudomligt straff mot folket som bor i Pohang.

Frihetspartiets riksdagsledamot Ryu Yeo-Hae hävdar att hon aldrig nämnt något "gudomligt straff" och att hon kommer ge ett skarpt svar till den typen av Fake News. Undra hur hon vet att jordbävningen är en grov varning från Gud? Har riksdagsledamot Ryu Yeo-Hae hört Gud tala i hennes huvud?

Lite roligt är Frihetspartiet.

Cireea
2017-11-19 18:29
#142

Frihetspartiet är nere i sandlådan igen. Hur orkar dom motarbeta varandra hela tiden? Det är en gåta för mig.. 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-20 15:01
#143

Tydligen misslyckades riksdagskommitten med att lämna en rapport om kandidaten Hong Jong-Haak som småföretagsminister. Kritiken mot Jong-Haak har delvis varit politisk och av aningen smutskastande karaktär. Korea Herald

Jong-Haak har själv kallat chaebols för "cancerceller" som skadar småföretag. Rätt inställning om han ska bli en bra småföretagsminister, tror jag.

Tidigare har Park Seong-Jin hoppat av som kandidat som småföretagsminister för sina kontroversiella religiösa och historiska uttalanden. Ytterliggare ett antal kandidater har hoppat av eller inte alls ställt upp, av rädsla för att få massiv kritik av riksdagskommitten. Korea Times

Moon Jae-In kan nu utse Hong Jong-Haak som småföretagsminister, då riksdagskommitten misslyckats med att skriva en rapport. Det kommer vara kontroversiellt ur Frihetspartiets synvinkel och helt enligt reglerna med tillsättandet av en småföretagsminister.

Moon Jae-In har nu godkänt presidentrådgivare Jun Byun-Huns erbjudande om att avgå (inlägg). Det var en smula oklart tidigare. Korea Herald

Cireea
2017-11-20 18:12
#144

Härligt att Jae-In kan tillsätta den minister han ville! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-22 12:26
#145

Moon Jae-In har nu formellt tillsatt Hong Jong-Haak som småföretagsminister trots att riksdagskommitten inte lämnat en rapport.

Ytterliggare fyra ministrar har tillsatts utan riksdagskommitterapporter, vilket anses innebära att riksdagen inte godkänt ministrarna, men presidenten har ändå kunnat forcera igenom ministertillsättandet. Korea Herald, 2017-11-21

Dom fyra ytterliggare posterna som tillsatts utan godkännanderapport är försvars-, utrikes-, handels- (?) och kommunikationsminister. Samtliga 16 (17?) ministerposter är nu tillsatta.

Blå Huset deklarerar tydligare riktlinjer för att tillsätta ministrar och högre förvaltningschefer. Riktlinjerna listar sju grupper av lagbrott, inklusive plagiarism, som gör att en (minister-)kandidat anses olämplig.

Skattefusk, militärvägran och uppgivande av felaktig adress är brott som gör att en person inte kan bli minister. Fel adress är vanligt att folk uppger, då det ger skattelättnader om man bor i en region med lägre skatt och ger folk möjlighet att skicka sina barn till en bättre skola.

Även rattfylleri gör en person olämplig som kandidat, varav minst två ministerkandidater, båda tror jag var professorer och dom drog tillbaka sina kandidaturer, hade kört rattfulla.

Dock är riktlinjerna begränsade, då många förseelser begångna före år 2005 anses preskriberade och vissa förseelser begångna efter år 2005 måste ha gjorts mer än en gång. Korea Herald, 2017-11-22

Cireea
2017-11-22 13:16
#146

Bra att det finns tydliga riktlinjer för vad som kan göra en ministerkandidat olämplig. Dock, även om dom anses som olämpliga.. kan dom ändå tillsättas? Finns det några undantag? Eller är det ett blankt nej?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-11-22 13:51
#147

#146 Min misstanke är att då uttrycket är "riktlinjer" och inte "regler" finns det nog en viss flexibilitet i tillsättandet. Den viktiga frågan är vem som i slutändan har riksdagsmajoritet och därmed även kontrollerar riksdagskommitterna. Just nu har ingen fallang full majoritet.

Cireea
2017-11-22 15:22
#148

#147 Precis, det låter helt klart rimligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-29 13:48
#149

Gryningsräd mot GS Home Shopping, som är kopplat till ekobrott begångna av personer under fd presidentrådgivare Jun Byung-Hun. Korea Times, 2017-11-28

Åklagarna hade begärt Byung-Hun arresterad, men domstolen avslog begäran. GS Home Shopping är misstänkt för att olagligt ha skänkt 800 000 kr till Korea e-Sport Association år 2015, då Jun Byung-Hun var chef för GS Home Shopping.

Donationen gjordes troligen i utbyte mot att TV-sändningsrättigheter förnyades för säljföretaget GS Home Shopping, var huvudkontor ligger i Yeongdeungpo-gu, sydvästra Seoul.

Fd presidentrådgivare Jun Byung-Hun är Moon Jae-Ins första högre statsråd som tvingats avgå och som tvingas genomgå en korruptionsutredning.

Huygens
2017-12-08 10:15
#150

Opinionsundersökning indikerar att allmänhetens godkännandegrad av Moon Jae-In gått ner något till 74 % av befolkningen. Artikeln funderar på om hanteringen av kapsejsningen av Seonchang-1 kan ha påverkat opinionen. Korea Herald, 2017-12-08

Demokratiska Pariets godkännandegrad är 46 % och Frihetspartiet har en godkännandegrad av 11 %.

Cireea
2017-12-11 21:27
#151

Ja en sänkning är det ju, men det är sällan någon har en hög godkännegrad genom hela sin "karriär" så att säga.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-11 23:56
#152

Ja, att ha väldigt hög godkännandegrad är nog svårt om inte befolkningen över lag lever under väldigt lika omständighter och har lika bakgrund.

En opinionsundersökning från Realmeter gav föjande siffror:

71 % godkännandegrad för Moon Jae-In
49 % godkännandegrad för Demokratiska Partiet
18 % godkännandegrad för Frihetspartiet

Antal tillfrågade; 2517 personer. Felmarginal 2 %. Korea Herald 2017-12-11

Nästa års statsbudget är tydligen godkänd då Frihetspartiet inte röstade emot, utan bojkottade omröstningen i Riksdagen.

Cireea
2017-12-12 21:09
#153

Det var inte många som blivit tillfrågade ..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-12-19 07:11
#154

Uppföljning till #104.

Fair Trade Commission (FTC) är djupt missnöjda med den utredning år 2016 som friade tillverkarna Aekyung Industrial Co och SK Chemical Co från allt ansvar för dödsfallen med nervgasliknande kemikalier i luftfuktare. Korea Herald, 2017-12-19

Dom giftiga kemikalierna används för att desinficera luftfuktarna och hålla ner bakterihalterna.

Den tidigare utredningen under Park Geun-Hyes styre drog slutsatsen att företagen Aekyung Industrial Co och SK Chemical Co inte behövde uppge några varningstexter på sina luftfuktare och därmed inte behövde uppge att kemikalierna (eng namn) chloro-methylisothiazolinone och methylisothiazolinone i luftfuktarna hade nervgasliknande egenskaper.

Dom livsfarliga luftfuktarna såldes mellan åren 2002 - 2011 och resulterade i minst 73 dödsfall (kanske över 200 dödsfall) och minst 5000 allvarliga förgiftningsfall med permanenta nervskador. Myndigheterna förhöll sej under denna period påfallande passiva. Korea Herald, 2017-11-24

Det tidigare FTC under Park Geun-Hyes styre fastställde att det saknades bevis (!!) för att ovan nämnda kemikalier kunde vara livsfarliga och därför slapp företagen något som helst ansvar.

En kraftigt utökad och mer omfattande skandal håller på att rulla upp då det visar sej att även företaget Oxy Reckitt Benckiser, dotterbolag till brittiska Reckitt Benckiser Group PLC, har sålt luftfuktare som orsakat dödsfall.

Företaget Oxy Reckitt Benckiser säljer luftfuktare som innehåller den nervgiftliknande kemikalien (eng namn) polyhexamethylene guanidine, som är känd för att orsaka dödsfall om människor inandas kemikalien. Även i fallet med nervgiftkemikalien polyhexamethylene guanidine saknas varningstext, denna luftfuktare kan döda dej.

Åklagarmyndigheten har därför, något sent, startat en utredning, eftersom även Oxy Reckitt Benckiser luftfuktare misstänks ha dödat 100-tals människor.

Det här är ett stort brott och jag tycker att företagschefer, politiker, Lee Myung-Bak och Park Geun-hye ska hållas ansvariga och straffas för vad som hänt i relation till dom livsfarliga luftfuktarna.

Som turist på ett hotell/vandrarhem har man ingen möjlighet att veta vilka gifter som finns i luftfuktarna.

Cireea
2017-12-20 16:58
#155

Inte konstigt att dom är missnöjda. Det är fruktansvärt att man friade..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-20 18:06
#156

#155 Ja, det här med luftfuktarna verkar vara en stor mörk hemlighet, som jag inte riktigt förstått omfattningen av förut.

Nu säger Miljöministeriet att det är 1287 personer som dött av dom giftiga desinfektionsmedlen. Det är väldigt omfattande och har pågått så länge. Jag kan inte förstå att det kunnat fortgå utan att sakkunninga reagerat mera i ett så tekniskt avancerat land. Företagen som sålt dessa nervgifter måste absolut känt till dödsfallen. Korea Times, 2017-12-19

Tydligen överväger FTC att begära åtal mot dom aktuella företagen. Samtidigt är situationen med FTC inte helt enkel då det finns ansvariga på nyckelpositioner som tillsats av Park Geun-Hye-regeringen och kan därför ha lojaliteter som inte gynnar en rättvis process.

Moon Jae-In har inte en lätt uppgift, då han troligen måste välja och utse personer med avancerade biokemiska och juridiska kunskaper. Mitt intryck är också att det inte bara går att byta ut folk i FTC, då dom är tjänstepersoner, dvs anställda och inte politiska poster.

Cireea
2017-12-27 15:48
#157

#156 Nej det är uppenbarligen mycket större än väntat!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-29 12:35
#158

Moon Jae-In har inför det nya året benådat 1,65 miljoner koreaner som fått administrativa straff i stil med indraget körkort eller indragna fiskerättigheter, då deras uppehälle påverkats av straffets.

Dessutom benådar Moon Jae-In 6444 dömda förbrytare, mest olika typer av tjuvar, som blivit äldre, är sjuka, är immigranter eller som har små barn att ta hand om och som verkat begå stölder pga hårda levnadsförhållanden.

Fd riksdagsledamoten Chung Bong-Ju tillhör dom benådade och är känd för att vara den som avslöjade att president Lee Myung-Bak ägnade sej åt ekonomiskt fiffel i finansföretaget BKK. Korea Times, 2017-12-29

Även 25 demonstranter som fängslades efter Yongsan-katastrofen i Seoul år 2009, benådades. Korea Herald

I vanliga fall ges presidentens benådningar till korrumperade affärsmoguler, ledare för chaebols som begått ekonomiska brott eller politiska vänner som blivit påkomna med näven i kakburken. Men denna gång fick inga affärsmän benådning.

Cireea
2018-01-02 13:09
#159

Jag måste säga att jag blir lite ställd, över att inte en enda affärsman fått benådning. För precis som du skriver är det ofta sådana som får benådning.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-01-09 13:37
#160

Tyvärr har Moon Jae-In beslutat att godta det usla avtalet från år 2015, med Japan om sällskapskvinnor. Jag ger Moon Jae-In underkänt för det beslutet. Korea Times

Tydligen lägger sej Moon Jae-In platt inför Japan, för att upprätthålla goda handelsförbindelser. Detta trots att han hade FN i ryggen när det gäller att riva upp avtalet om sällskapskvinnor. Nu kan Japan få vatten på sin kran i andra avseenden som Dokdo och Hashima. Korea Herald

Tyvärr är Moon Jae-In svag när det verkligen gäller och ger i praktiken Park Geun-hye frikort för det felaktiga avtalet.

Annons:
Cireea
2018-01-09 20:56
#161

Neeeeej! 😭 Vad håller han på med?!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-01-26 18:38
#162

Uppföljare rill #154.

Suveräna Domstolen fastställde domen på 6 års fängelse för VD:n Shin Hyun-Woo på brittiska företaget Oxy Reckitt Benckiser, för vållande till annans död. Det är möjligt att 100-tals personer dött av giftet i luftfuktarna, men domen gav honom bara skulden för 73 personers död.

100-tals överlevande har fått permanenta nerv- och lungskador vilket gör att flera skadade måste andas med särskilda hjälpapparater resten av livet och vissa sitter i rullstol. Korea Herald, 2018-01-25

Cireea
2018-01-26 19:30
#163

Oj, lät som ett rätt milt straff ändå med tanke på hur många som drabbats i olika grader. jag menar, dödsfall och permanenta skador. 6 år är ingenting!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-17 13:55
#164

Ett litet något oväntat bakslag för Moon Jae-In, hans chef för Financial Supervisory Service (FSS) "Finansinspektionen" har tvingats avgå. Det rör sej om Yoon Young-Chan som påstås ha använt statens pengar för egna resor till USA (?), men då i syfte att granska sydkoreansk verksamhet utomlands. Resorna kan vara ett initiativ som inte ska bekostas av staten, men jag är ändå överraskad av att han tvingats avgå. Korea Herald (Investor) samt Korea Herald

Vad som möjligen är lite värre är att han bröt mot lagen genom att ge 400000 kr i donation (!) till en tankesmedja. Normalt sett brukar det vara tvärtom, att industrins tankesmedjor smörjer och mutar politikerna med donationer.

Yoon Young-Chan har kallats Dödsängeln "Angel of Death" då han haft som önskan att gå hårt åt chaebols och bryta mycket av deras industriella oligopolmakt.

Frihetspartiet är väldigt nöjda med att Yoon Young-Chan tvingats avgå som chef för FSS efter bara 15 dagar, då han i kombination med chefen Kim Sang-Jo för Fair Trade Commission (FTC) "Handelsinspektionen" hotade att utradera systemet med chaebols.

Frihetsparitet kräver även att presidentrådgivare Cho Kuk för Inrikesaffärer avsätts, då det var Cho som granskade Yoon Young-Chans lämplighet.

Huygens
2018-04-17 15:37
#165

Kan var intressant att jämföra situationen idag, med den för någon vecka sedan när Moon Jae-In saknade planer på att avsätta Yoon Young-Chan, som hade gjort resan till USA på uppdrag av KIEP. Korea Herald, 2018-04-08

Då KIEP ansvarar för bidragen till USKI är läget lite rörigt och sista ordet är kanske inte sagt än. (inlägg)

Cireea
2018-04-17 17:14
#166

#164 Oj då, tur att det uppdagades dock så nuvarande president inte kommer förföljas av samma problem som den tidigare. Man vill ju inte vara den som tillsatt folk som inte följer lagar och som använder pengar till andra saker än dit dom ska.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-24 10:37
#167

Blå Huset har mottagit ett förslag (från vem?) att öka maximala belöningen från 17 miljoner kr för visselblåsning, till 25 miljoner kr för visselblåsare som slår larm och sparar pengar åt kommun och stat. Lagen som skyddar och belönar visselblåsare inom stat/kommun/myndigheter, kan översättas som Lagen till Skydd för Rapportörer om Allmänna Intressen. Korea Times

Moon Jae-In ska se till att regeringen godkänner förslaget idag.

Förra månaden gavs en belöning på 2 miljoner kr till en visselblåsare som blåste visslan om kartellbildning mellan karaoketillverkare, vilket gav staten 50 miljoner mer i skatteintäkter. I Sverige och USA är den juridiska situationen för visselblåsare tvärtom, där anställda ofta låses av skriftliga avtal, med någon form av straff och uppsägning för den som blåser visslan.

Annons:
Cireea
2018-04-27 00:08
#168

#167 Godkände regeringen förslaget?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-05-30 11:28
#169

#168 Jag vet inte riktigt, men antar att det godkänts, då jag inte hittade mer artiklar.

Käppar i hjulet?

Moon Jae-In har det inte lätt med en minoritetsregering.

Åklagare vill gärna arrestera Frihetspartiets riksdagsman Kweon Seong-Dong för korruption, men kan inte utföra en arrestering ifall Riksdagen är i session. Och när Frihetspartiet förstod att en arrestering var på gång, begärde Frihetspartiet en extrasession för att titta på lagförslag och en utredning.

Problemet är bara att Frihetspartiet tidigare förhindrat val av ny talman i Riksdagen, genom att Frihetspartiet bojkottat Riksdagen. Korea Times

Det innebär att en session i Riksdagen inte kan genomföras då talmannen saknas. Frihetspartiet har därmed satt Moon Jae-In i ett dödläge då inga nya belsut kan fattas och arresteringen av Frihetspartiets riksdagsman Kweon Seong-Dong kan ej gnomföras då Riksdagens session ej kan avslutas utan talman.

Frihetspartiet är några listiga figurer.

Frågan är om allmänheten inser vad som pågår?

Frihetspartiets riksdagsman Kweon Seong-Dong är misstänkt för att ha haft en ledande roll i korruptionsskandalen kring Kangwon Land (inlägg).

Även riksdagsledamöterna Hong Moon-Jong och Yeom Dong-Yeol slapp arrestering då Frihetspartiet lyckades dra ihop en riksdagsmajoritet 2018-05-21 som röstade för att inte godkänna åklagarnas arresteringsordrar.

Cireea
2018-05-31 12:15
#170

Förstår inte varför dom vill förhindra arrestering av sådana där människor. Vill dom inte få bort korruptionen?!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-05-31 12:31
#171

Jag tror Frihetspartiet förlorar på sin fördröjande taktik.

När det gäller höjandet av minimilönerna är kanske allt inte bra. Tydligen har minimilönerna skapat problem för Moon Jae-In och det finns nu förslag att bonusar och andra förmåner ska räknas in som del av lönen och därmed höjs troligen inte minimlönen som det var tänkt ursprungligen.

Det har gjort att dom två största fackförbunden KCTU och FKTU hoppat av regeringskommissionen som skulle specificera exakt vad som menas med minimilön. Korea Herald, 2018-05-30

Huygens
2018-06-01 12:26
#172

Koreas Banker; KB Kookmin, IBK och KEB Hana bågnar under Moon Jae-Ins nya lag som anger att arbetsveckan minskar från 68 tim/vecka till 52 tim/vecka. Korea Times

Bankerna oroar sej för att heltidsanställda inte får något gjort på så kort arbetsvecka som bara 52 timmar och det kan försvaga finans- och banksektorn, men bankägarna har förståelse för att kortare arbetstid förbättrar livssituationen för anställda.

Moon Jae-In har sedan februari startat en kampanj för att komma till rätta med olaglig utländsk arbetskraft. Så här långt har 8300 illegalt arbetande hittats. Korea Times

Det visar sej även att Jeju Island har problem med illegal arbetskraft och den visa-fria principen har gjort att ett antal kriminella utnyttjat situationern. I år slog några kineser ihjäl en person i en villa och kinesiska arbetare har slagit ihjäl andra kineser. Korea Times

Cireea
2018-06-06 23:07
#173

Jag skulle säga att livssituationen är viktigare än hur mycket dom hinner med på en arbetsvecka..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-07-05 13:08
#174

70 % av sydkoreanerna vill att avtalet om sällskapskvinnor omförhandlas med Japan. Förtroendesiffrorna för Japans statsminister är låga. Endast 5 % av koreanerna har förtroende för Shinzo Abe. Korea Herald

Undersökningen utfördes gemensamt av tidningarna Hankook Ilbo (Sydkorea) och Yomiuri Shimbun (Japan).

Annons:
Cireea
2018-07-09 19:06
#175

Fullt förståeligt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-07-14 13:13
#176

Riksdagen har valt ny talman efter 40 dagars stillestånd. Demokratiska Partiets Moon Hae-Sang blev talman, tillsammans med två vice talmän från Frihetspartiet och Bareun. Korea Herald, 2018-07-13

Huygens
2018-07-25 12:12
#177

Frågan är hur mycket Moon Jae-In kan lita på sin försvarsminister Song Young-Moo, som inte vidtog åtgärder och heller inte informerade Moon Jae-In om Militärens Säkerhetskommandos (DSC) planer på att införa krigslagar och använda stridsvagnar mot demonstranter ifall Park Geun-hye undvikit åtal. Korea Herald samt Korea Herald

För tillfället står ord mot ord. Försvarsminister Song Young-Moo hävdar att han inte blev informerad och därför inte kunde berätta om problemet för Moon Jae-In. Försvarsminister Song Young-Moo hävdar att dokumentet han fick av militära befäl, var alldeles för tjockt för att han skulle orka läsa det.

Generallöjtnant Lee Suk-Koo och överste Min Byeong-Sam däremot, hävdar att försvarsminister Song Young-Moo blev muntligt informerad 2018-03-16 samt 2018-07-09 om planerna på militärlagar och stridsvagnar mot demonstranter.

Överste Min Byeong-Sam svär på att han talar sanning med sina 36 yrkesverksamma år i uniform. Hedersord.

Krigslagarna är hårda när dom väl införts. Ifall riksdagen försöker upphäva pågående krigslagar, kan militären arrestera riksdagsledamöterna. Frågan är vem som styr landet?

Huygens
2018-07-27 12:42
#178

Moon Jae-In höll idag tal för 180 av militärens högsta befäl där Moon Jae-In sa att krigslagarna som upprättades åren 2016 - 2017 av Militärens Säkerhetskommando (DSC) var olagliga. Säkerhetskommandot får inte ens upprätta sådana lagar (!), vilket är i motsatsförhållande till vad jag tycker mej läst tidigare i media. Korea Herald samt Korea Times

Moon Jae-In sa (min översättning nedanför):

"The military must fear the people more than anyone else. The Defense Security Command's (DSC) inspection of the families of people killed in the Sewol ferry sinking and its proposal to consider martial law are illegal acts that should not have taken place in the first place."

"Militären hyser tydligen mer fruktan för folket än för något annat. Säkerhetskommandots (DSCs) övervakning av familjer till omkomna vid färjan Sewols sänkning samt Säkerhetskommandots förslag till att överväga införandet av krigslagar är olagliga handlingar som aldrig skulle ha tillåtits inträffa."

Frågan är vem som haft kontroll över Säkerhetskommandot. Troligen namnlösa makthavare ovanför Park Geun-hye.

Cireea
2018-07-29 16:08
#179

Här har det hänt en del sedan sist!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-09-03 11:21
#180

Moon Jae-Ins godkännandegrad i opinionsundersökning har sjunkit till 55 %. Troligen är orsaken svårigheterna med minimilönerna, som kanske inte stiger som dom ska, samtidigt som en del småföretag troligen säger upp anställda då minimilönerna ändå ökar. Även den sk "Drukingskandalen" (se NIS) kan ha påverkat negativt. Korea Herald

Huygens
2018-10-02 11:46
#181

Moon Jae-Ins godkännadegrad har återhämtat sej något till runt 60 % bland befolkningen, troligen pga dom pågående förhandlingarna med Nordkorea som ses som små framsteg.

Av någon anledning som jag ej förstått har Moon-Jae In utsett 4 nya ministrar. Det är oklart för mej vad som hänt med dom föregående ministrarna, om det bara är naturligt att presidenten ibland byter ut ministrar? Dom nya ministrarna är:

Sung Yun-Mo, handelsminister (utsedd i septemeber)
Jin Sun-Mee, jämställdhetsminister (utsedd i septemeber)
Yoo Eun-Hae, utbildningsminister (utsedd 2:a oktober)
Lee Jae-Kap, arbetsminister (utsedd i septemeber)

Störst kontrovers uppstod vid tillsättnadet av utbildningsminister Yoo Eun-Hae. Riksdagskommitten misslyckades med att producera en "rapport" över Yoo Eun-Hae. Korea Herald 2018-10-01

Då riksdagskommitten misslyckats med att skriva en rapport, kunde Moon Jae-In forcera igenom utbildningsministern genom presidentsekret. Frihetspartiet ansåg att Yoo Eun-Hae inte skulle bli utbildningsminister för att hon uppgett en felaktig adress för sin son som därmed kunde börja i en "bättre" grundskola.

Korea Herald samt Korea Herald

Annons:
Cireea
2018-10-02 23:28
#182

När byttes dessa ministrar ut senast?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-10-03 00:18
#183

Jag vet inte riktigt. Jag gissar att alla ministrar nytillsattes efter presidentvalet 2017, men i vissa fall drog tillsättandet av ministrar ut på tiden fram till åtminstone november 2017, se #145.

Min gissning är att jag antingen missat något som hänt i september eller så har det bara nämnts om ministerbytena i koreanskspråkig press. Dom 4 nya ministrarna är en överraskning för mej. Jag hade inte förväntat mej att ministerposterna i #181 skulle bytas.

Jag hade snarast trott att försvarsministern skulle bytas pga den konstiga hanteringen av DSC - Säkerhetskommandot, se #177 och NIS. Eller att Livsmedelssäkerhetsministern Ryu Young-Jin satt löst efter skandalen med dom gitiga bindorna som bl a Lotte sålde.

Hmm…

När jag läser wikipedia är Livsmedelssäkerhetsministern inte en reguljär minister (bland dom 18 ministrarna + statsminister och president), utan räknas snarast till kategorin "viktig förvaltningschef" utan rösträtt i regeringen.

Det ser också ut som om försvarsministern faktiskt blivit utbytt enligt listan i wikipedia, om listan är korrekt. Dvs försvarsminister Song Young-Moo verkar vara utbytt och uppges nu vara försvarsminister Jeong Kyeong-Doo (wiki) från 21 september.

Cireea
2018-10-03 12:54
#184

Ja, det var ju lite förvånande att dessa byts ut nu om det är så att dom redan bytts 2017. Men presidenten har säkert sina anledningar..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-10-12 13:25
#185

Ja, kanske fick Moon Jae-In för kort tid på sej att välja bra ministerkandidater år 2017. Det var ju dessutom en eller två av kandidaterna som fick hoppa av i förtid pga alkoholbruk.

Moon Jae-In sa idag att han djupt ångrade beslutet år 2007 att godkänna byggandet av flottbasen på Jeju där den lilla fiskebyn Gangjeong låg (ligger?). Flottbasen låg färdig år 2016. Moon Jae-In sa att demokratiska procedurer inte följdes när flottbasen skulle byggas. Korea Herald

År 2007 när beslutet om flottbasen fattades var Moon Jae-In rådgivare åt president Roh Moo-Hyun. Förra året drog regeringen tillbaka en rättsprocess mot 116 boende på Jeju, som ansetts fördröja byggandet av flottbasen.

Cireea
2018-10-16 16:11
#186

Jae-In ska väl kanske inte ta på sig all skuld för det där flottbygget, han tog ju inte det slutgiltiga beslutet. Det låg ju inte på hans axlar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-10-19 14:36
#187

Svårt att veta vad planen är kring militärhamnen och t ex även THAAD. Det kan vara så att Moon Jae-In har funderingar på om det är så klokt att stryka på foten varje gång USA kommer med krav och därför visar han en ståndpunkt kring processen vid Jeju.

Ur askan i elden.

Eller är det kanske bara en storm i ett vattenglas? Nya utbildningsministern Yoo Eun-Hae fick börja jobba med en gång. Nästan 2000 privatägda daghem har ägnat sej åt förskingring eller misskötsel i en eller annan form mellan åren 2013 - 2017. Beloppet är totalt ganska blygsamt, bara 200 miljoner kr som försvunnit. Korea Herald samt Korea Times

Efter senaste årets jordbävningar har man kommit fram till att bara 28 % av skolorna har relevanta jordbävningsförstärkningar. Dock står det ej i artikeln, vilken nivå av Richter som förstärkningarna ska klara. Det kommer ta 12 år att förstärka alla skolor. Korea Herald

Huygens
2018-10-22 11:11
#188

Moon Jae-In har varit på besök i Europa. Han har bl a mött Danmarks drottning Margrethe II. Moon Jae-In har även besökt Frankrike (Paris), Belgien (Bryssel), Italien (Rom) och Vatikanstaten (?). Syftet har varit att bredda handel rörande skeppsbyggande, energi och jordbruk. Korea Herald, 2018-10-21

Moon Jae-In hade även ett möte med danske statsminister Lars Lökke Rasmussen. Tyvärr har dom danska statsministrarna sedan i alla fall Anker Jörgensen (wikilista) varit lite av skojare och politiska dribblare, så jag hoppas Moon Jae-In är vaken. Korea Herald

Och så har regeringen råkat ut för ett oväntat problem. Personer med troligen brottsligt uppsåt har utgett sej för att vara olika namngivna presidentrådgivare till Moon Jae-In och dessa dubbelgångare har sedan begärt pengar i olika sammanhang från allmänheten. Korea Herald

I något fall rör det sej om 10-tals miljoner kr som svindlats genom identitetsstölden av en namngiven presidentrådgivare. Fallen utreds nu av myndigheterna.

Annons:
Cireea
2018-10-22 14:34
#189

Oj, vilka summor! 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-11-07 14:11
#190

Moon Jae-In gjorde en något underlig utnämning. Han satte en i mina ögon tvättäkta Illuminatimedlem som ledare för Presidentens Norra Ekonomiska Samarbetsorgan (eng. Presidential Committee on Northern Economic Cooperation (PCNEC)). Korea Herald

Den nye ledaren för PCNEC blir ekonomen Kwon Goo-Hoon, som kommer från Goldman Sachs, ja samma bank som kraschade Greklands ekonomi via korrumperade politiker genom orealistiska och ofördelaktiga lån åren 2009 - 2017 (Greklands skuld steg gradvis från år 1980, med brant stigning från år 2007) (wiki). Även JP Morgan Chase m fl var delaktiga.

Kwon Goo-Hoon har även varit mellanchef i ABN AMRO (holländsk bank) och varit rysslandchef i Moskva för IMF, ett lydorgan till BIS. Det känns lite bekymmersamt att Moon Jae-In låter en person med så nära koppling till privatägda bankstrukturer bli ledare för en presidentiell ekonomisk struktur. Jag hade känt mej lugnare om Moon Jae-In utsett någon med erfarenhet av att upprätta handelsavtal med andra länder.

PCNEC syftar till att utveckla ekonomiska relationer med Norra Asien och Europa.

Huygens
2018-12-10 13:29
#191

Färre koreaner anser att Sydkorea är korrumperat. Endast 53 % av sydkoreanerna tycker i år att Sydkorea är korrumperat, vilket är en kraftig minskning med 13 % från förra året. Korea Times

Frågan är dock lite luddig och öppen tycker jag, men den kanske är tydligare på koreanska.

Huygens
2018-12-16 05:44
#192

Det kokar till lite i Cheong Wa Dae, Blå Huset.

Särskilda Inspektionsgruppen upplöses och döps om till Inspektionsgruppen. Exakt hur namnet på gruppen är formulerat på koreanska har jag ingen aning om, men jag översätter engelskan till min bästa svenska.

Noterbart är att i samband med Sewol fanns det en Särskild Undersökningskommitten under Park Geun-hye, men den kommitten är inte samma som gruppen som upplöstes i veckan.

Den nyligen upplösta Särskilda Inspektionsgruppen bestod av högt uppsatta poliser och högt uppsatta åklagare med arbetsuppgift att granska missförhållanden inom ordningsmakten och rättsväsendet. Särskilda Inspektionsgruppen hade troligen även som uppgift att komma till rätta med korruption och olagligheter från tiden under Lee Myung-Bak och Park Geun-hye.

Mitt intryck är att upptäckter av Särskilda Inspektionsgruppen sedan skulle delegeras till den vanliga polisen för brottsutredning.

Tyvärr gick det inte så bra.

Ledamöter i (upplösta) Särskilda Inspektionsgruppen försökte manipulera en polisutredning. Det fanns även ledamöter i gruppen som struntade i sina arbetsuppgifter. Ledamöterna åkte iväg och spelade golf på betald arbetstid. Undra hur dom skötter sina ordinarie arbeten.

Missförhållandena fick oppositionspartierna att kräva presidentrådgivare Cho Kuks avgång. Cho Kuk ska troligen ses som landets högste inrikespolitiske förvaltningschef och ansvarig för administrationen av (upplösta) Särskilda Inspektionsgruppen. Korea Herald, 2018-11-30

Samtliga ledamöter i (upplösta) Särskilda Inspektionsgruppen har nu avsatts och skickat tillbaka till sina ordinarie chefsjobb. Gruppen döps om (nedgraderas?) till Inspektionsgruppen och kommer ges en helt ny uppsättning ledamöter. Det blir troligen en delikat uppgift för Cho Kuk att hitta lämpliga kandidater. Det är inte utan att en skugga faller på regeringen. Korea Herald

Nåja, president Moon Jae-In hänger inte läpp utan har rumsterat om bland sina viceministrar. 16 nya viceministrar har tillsatts. Dessa viceministrar har i flera fall varit presidentrådgivare och kommer troligen få rådgivande arbetsuppgifter även som viceministrar + att dom får roller motsvarande höga förvaltningschefer. Flera av viceministrarna kommer sköta finans-, arbetsmarknads- och vetenskapsfrågor.

Fotolista utan namn på viceministrarna. Korea Herald

9 av "viceministrarna" har troligen inte formell suppleantstatus i regeringen utan ska snarast ses som högt uppsatta förvaltningschefer med ministeriumbefogenheter. En av orsakerna till bytena av viceministrar anses vara att Moon Jae-In tappat godkännandegrad (till 45 %) i oppinionsundersökningar bland allmänheten. En annan orsak är att Moon Jae-In nu har hittat mer kompetent personal och vill ta ett fastare grepp om den dalande ekonomin. Artikeln nämner några av namnen på dom nya viceministrarna. Korea Times

Och så opponerade sej Moon Jae-In något över att Japan kommit med felaktiga påstående kring skadestånden för koreanska slavarbetare under Japans ockupation. Dock känner jag att han är lite halvhjärtad och inte säger ifrån så skarpt som han skulle kunna. Korea Times

En svårighet i sammanhanget är att japaner inte lär sej i skolan hur Japan terroriserade och förtryckte länder som Japans militär erövrat. Japans krigsbrott nämns sparsamt om alls i japanska läroböcker. Det gör att modern japansk allmänhet troligen har en annan syn (läs: historielös/revisionistisk) på äldre händelser i relation till vad som sker idag.

Huygens
2018-12-17 12:58
#193

Ledamoten Kim Tae-Won i (upplösta) Särskilda Inspektionsgruppen riskerar att bli föremål för rättslig undersökning. Ledamoten Kim Tae-Won kan olagligt ha läckt insidesinformation till tredje part som i sin tur stått under utredning. Korea Herald

Den (upplösta) Särskilda Inspektionsgruppen beskylls även för att ha ägnat sej åt att utreda personer som gruppen ej haft befogenhet att utreda. Moon Jae-In har inte varit särskilt tursam med valet av ledamöter till gruppen.

Cireea
2018-12-17 14:42
#194

Verkar finnas allt för många rövhattar bland dom högre uppsatta i Sydkorea..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2019-02-22 13:36
#195

Moon Jae-Ins fd rådgivare Jun Byung-Hun döms till fängelse för utpressning och tagande av muta. KH

Rådgivare Jun Byung-Hun, 6 års fängelse, böter 3 miljoner kr.

Annons:
Cireea
2019-02-22 15:07
#196

Aj då… hur kommer det sig att en sån extremt hög andel högt uppsatta är så korrupta?! Hur är det möjligt?!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2019-02-22 16:40
#197

Svårt att veta. Kanske har det att göra med att man historiskt rätt så nyligen tog sej ur ett nationellt diktatoriskt styre (demokratiseringen åren 1987 - 1996) och att många höga toppar under tiden klarade sej genom vänskapsband och andra relationer? Och att riksdagen inte ändrade sin sammansättning av ledamöter särskilt mycket mellan före och efter den tiden? Samma grupper och samma släktband?

Huygens
2019-03-08 15:02
#198

Moon Jae-In ändrar regeringen och utser 7 nya ministrar. Jag antar att han inte varit nöjd med dom tidigare ministrarna, men det kan också vara så att han måste byta ut ministrar då dom annars inte tillåts driva egna valkampanjer (?!) till riksdagen. Korea Herald

Cireea
2019-03-08 15:36
#199

Med tanke på hur landets regering varit tidigare så kanske det är bra att det byts ut lite folk emellanåt.. 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2019-03-29 07:19
#200

Ja, det kan vara så att Moon Jae-In märkt att en del ministrar haft lite hyss för sej.

Moon Jae-Ins godkännandegrad hos befolkningen är den lägsta någonsin, bara
43 %. Orsaken tros vara det dåliga ekonomiska läget och ökade levnadsomkostnader. Dom olika tidigare ministrarnas och presidentrådgivares hyss har troligen påverkat. Ministrars misstänkta olagliga husaffärer och miljödepartementets misstänkta svartlista har nog bidragit till dom låga siffrorna.

Även Demokratiska Partiet har sjunkit till 35 % godkännandegrad. Frihetspartiet ligger kvar runt 22 % godkännandegrad. KT

Huygens
2019-03-31 12:38
#201

Moon Jae-In har det inte lätt nu.

Fd miljöministern verkar dock ha undgått att bli arresterad för den påstådda svartlistan som hittades på miljödepartementet.

Presidentrådgivare (och talesperson) Kim Eui-Kyeom säger att han ska avgå efter tvielaktig fastighetsspekulation. Kim Eui-Kyeom skyller dock på sin fru, ursäktar sej med att han varit lat och antagligen är det inte olagligt att köpa mark för 20 miljoner kr som sedan förväntas stiga kraftigt i pris. KH

Kandidaten som transportminister, Choi Jeong-Ho har även han ägnat sej åt tvivelaktiga fastighetsspekulationer och avsäger sej sin kandidtur. Omskyfflingen av ministrar kunde gått bättre.

Kandidaten som forskningsminister Cho Dong-Ho "glömde" bort att berätta att han deltagit år 2017 i en ifrågasatt forskarkonferens arrangerad av den tvivelaktiga indiska vetenskapspublikatören OMICS (wiki). Ministerkandidaten Cho Dong-Ho har även gjort 30 utlandsresor med sin fru, för forskarpengar som staten betalat. Som lök på laxen kör Cho Dong-Hos två söner runt i dyra lyxbilar och även om det inte är olagligt, väcker det anstöt hos oppositionen. Moon Jae-In valde därför själv att dra tillbaka Cho Dong-Ho som kandidat till forskningsministerposten. KH

Både Choi Jeong-Ho och Cho Dong-Ho ser ut att böja sina huvuden i skam på fotona i artikeln.

Cireea
2019-03-31 14:48
#202

#201 Hur skulle det kunna vara olagligt att köpa mark som en investering? Det låter jättemärkligt att man ska vara misstänksam mot något sånt?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2019-03-31 17:55
#203

#202 Jag vet inte riktigt bakgrunden, men det kan vara så att ministerkandidater måste uppge alla yttre beroenden eller intressen som skulle kunna påverka deras förtroendearbete, t ex egna investeringar.

Jag tror Moon Jae-In har en lista med frågor som ställs till ministerkandidaterna och om det visar sej att somliga svar är ofullständiga, blir det problem. Vi hade en liknande situation i Sverige där Reinfeldtregeringen tvingades ställa vissa frågor till sina ministerkandidater, t ex: "Har du betalt din TV-licens?" Svenska kulturministern fick ju avgå för att hon inte betalat sin TV-licens på 12 år och mörkade sanningen.

Fast, visst, det kan vara konstigt. Samtidigt vet vi ju inte hela förloppet i Sydkorea, då dom engelska artiklarna troligen är nedkortade från koreanska.

Huygens
2019-04-26 09:56
#204

Fd miljöministern Kim Eun-Kyung är åtalad för maktmissbruk. Hon ingick i Moon Jae-Ins första regering. KH

Cireea
2019-04-26 10:16
#205

#204 Bra!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2019-04-27 13:39
#206

Det knuffas och skuffas i maktens korridorer. Moon Jae-In har tillsatt en specialkommitte för att snabbt ta fram lagar för att komma till rätta med tidigare korruption. Frihetspartiets riksdagsledamöter blockerade mötersrummet för specialkommitten.

Istället för att kalla på polisen övergick konfrontationen i knuffar och puttande mellan Frihetspartiets och Demokratiska Partiets riksdagsledamöter. En riksdagsledamot hade haft med sej (?) en hammare, för att forcera dörren, som denne blev ifråntagen i tumultet. KH

Huygens
2019-04-29 09:29
#207

Frihetspartiet riksdagsledamöter fortsätter sin kampanj med liggstrejker, dörrblockeringar och bojkotter av möten, främst mot Moon Jae-Ins Demokratiska Parti. Beteendet har getts beteckningen "Djur-Riksdagen".

På fotot nederst syns några riksdagsledamöter forcera en blockerad dörr med en kofot. En riksdagsledamot fick tillkalla polis för att kunna komma ur sitt rum som spärrats av andra riksdagsledamöter. KH

I synnerhet är det rum 445 som fått utstå Frihetspartiets blockerimgar då specialkommitten för nya antikorruptionslagar skulle mötas där. KH

Huygens
2019-06-03 22:45
#208

Moon Jae-In kommer besöka Sverige 14 - 15 juni. KH

Huygens
2019-06-04 11:53
#209

Monn Jae-In städar om i regeringen och utser Kim Chang-Soo som ny återföreningsminister. KH

Annons:
Cireea
2019-06-04 12:42
#210

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: