Annons:
Etiketterlänkarartiklarnyheterskvaller
Läst 6291 ggr
Huygens
5/27/17, 7:35 PM

Fint damm i luften

Arirang rapporterar att Sydkorea drabbats av ett fint damm under flera månader, som misstänks komma från Kina. Dock framgår det inte riktigt vad dammet består av. Kolpartiklar, flygaska, sand, asbest, gips eller annat industridamm?

91 sydkoreanska miljöaktivister har stämt både Kinas och Sydkoreas myndigheter för att inte klargöra vad dammet/röken består av och vad som är dess ursprung. (YT/ARIRANG, 2017-05-26, 2 min)

Hmm, undra hur det ser ut i Nordkorea som ligger närmare Kina?

Annons:
Cireea
5/27/17, 9:59 PM
#1

Hm, och trots att det gått flera månader har det inte kommit någon som helst information från myndigheter av något slag?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
5/27/17, 10:46 PM
#2

Det kanske inte finns någon som vet officiellt? Korea Herald, 2015-03-23, skrev att en del av det ultrafina dammet kommer från koreahalvön, från industrier (kolkraftverk) som inte renar utsläpp. Det ökade antalet dieselbilar påverkar också.

Det är tydligen vettigt att ha en andningsmask som kan stoppa det ultrafina dammet under 2,5 miljondels meter (um) om man är utomhus vissa dagar. Ohälsosamma ämnen (metaller?) som finns i dammet gör också att man bör duscha och tvätta sej mer.

.

En annan artikel av Korea Herald anger att 70 % av det ohälsosamma dammet kommer från Kina. Problemet är bara att undersökningen utfördes av myndigheterna mellan år 2001 - 2008 och artikeln är skriven nyligen, 2017-01-03.

Cireea
5/28/17, 1:15 AM
#3

På så vis.. dock är det kanske något som bör undersökas närmre. Inte alls bra med detta damm 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lilssgu
5/28/17, 9:01 AM
#4

Usch då, inte bra med damm, speciellt om man (som jag) är känslig :(

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

sweetgum
5/29/17, 1:08 PM
#5

Fy vad obehagligt. Hoppas det inte är något jätteilla

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Huygens
5/30/17, 2:38 PM
#6

För att komma till rätta med det fina dammet som spridits i luften i flera månader, stänger regeringen under juni månad tillfälligt ner 8 kolkraftverk, som är rejält slitna. (YT/ARIRANG, 2017-05-30, 2 min)

Dom 8 kolkraftverken kommer troligen att startas igen i juli månad.

.

Regeringen planerar nästa år att tillfälligt hålla några av dom sämsta och äldsta kolkraftverken stängda under vårmånaderna när luftföroreningarna är som värst.

Edit: En anti-rökningskampanj kommer påbörjas imorgon. Nästan 40 % av männen är rökare. (YT/ARIRANG, 2017-05-30 , 2 min)

Annons:
lilssgu
5/30/17, 4:48 PM
#7

#6 40% av männen i Sydkorea röker?! 😮

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Huygens
5/30/17, 4:56 PM
#8

År 1980 rökte nästan 80 % av männen i Sydkorea, så det är ändå en klar förbättring idag. Fast visst, nästan 40 %, det är många rökare.

Cireea
5/30/17, 8:11 PM
#9

Visst är det en klar förbättring, men ändå… 40% 😐
Kan man hitta siffror på hur många kvinnor som röker i Sydkorea?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
5/30/17, 8:43 PM
#10

Hum, jag funderade på samma sak, men Arirang News gav bara siffrorna för männen. Kanske är kvinnorna renlevnadsmänniskor? Gissar på 10 % kvinnliga rökare.

Huygens
5/31/17, 9:29 PM
#11

Stämningen mot dom koreanska och kinesiska myndigheterna var en nådig lunta. Den såg ut att vara 6-7 cm tjock. Dessutom visas några bilder på Seoul där luften är tjock som i Indonesien när skogsbränderna rasade som värst. (YT/ARIRANG, 2017-05-31, 2 min)

lilssgu
6/1/17, 6:50 AM
#12

Önskade de kunde iallafall berätta vad dammet består av, det här var ju inte bra.

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Cireea
6/1/17, 11:58 AM
#13

Håller med #12 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
6/1/17, 5:56 PM
#14

Mer dammnyheter. 82 % av koreanerna har fått sin tillvaro negativt påverkad av det fina dammet i luften.

Den största gruppen är kvinnor i 30-årsåldern, där 98 % påverkats negativt av dammet, kanske pga att dom har småbarn som tvingas andas dammluften. (YT/ARIRANG, 2017-06-01, 2 min)

Cireea
6/1/17, 10:11 PM
#15

Nej men fy 😕 Det här måste ju göras något åt ASAP.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lilssgu
6/2/17, 1:28 PM
#16

Hur effektiva är ansiktsmasker? Tränger dammet igenom?

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Huygens
6/2/17, 4:19 PM
#17

En del damm tränger igenom och en hel del virus kan även ta sej genom dom bästa andningsfiltren (här har wikipedia delvis fel uppgift). Letar man på nätet och orkar läsa PDF:er hittar man följande:

Dom två rådande standarderna är NIOSH (USA) och EN (EU) (wiki).

Dom exakta filtertyperna man bör använda om man vistas mycket i damm är antingen NIOSH P100 (Lägg märke till bokstaven 'P', som anger olje-aerosoltålighet) och EN149:2001 FFP3 D R (också olje-aerosoltålig).

.

NIOSH P100 anger att filtret stoppar nästan 100 % (99,97 %) av alla partiklar större än 0,3 μm, men ger inga löften om att filtret kan användas mer än ett arbetspass (8 timmar). Bokstaven P anger oljetålighet. Filter som har sämre oljetålighet anges som NIOSH N100 (dåligt) eller NIOSH R100 (halvdåligt).

Tyvärr finns det både virus och partiklar som är mycket mindre än 0,3 μm. Vissa av dom mer besvärliga partiklarna i det koreanska dammet går dessutom in i blodomloppet när partiklarna väl nått lungorna. Därav kan man förstå rättsfallet med 91 indignerade naturaktivister, forskare, hälsoarbetare m fl.

.

EN 149:2001 FFP3 D R anger att filtret stoppar 99 % av alla partiklar större än 2 μm, vilket är sämre än NIOSH P100, men anger också att FFP3-filtret är konstruerat för att inte täppas igen (bokstaven 'D' = dolomite) samt att filtret kan användas i flera dagar (bokstaven 'R' = Re-usable). Dock anges inte hur många dagar, hur länge FFP3-filtret är återanvändbart. OBS, NR betyder ej återanvändbar mer än 8 timmar, NR = Non Re-usable.

Observera att det finns FFP3-filter utan egenskaperna D och R. Dessutom måste det stå hela EN 149:2001, för EN 149 (utan 2001) är en äldre sämre filterstandard.

FFP1 och FFP2 är sämre än FFP3. Dessutom har FFP3-filtret en garanterad läckagegräns på max 2 % vid anslutningen mot ansiktet, vilket NIOSH P100 inte har. Det är dessutom vanligt att FFP3 har en liten utandningsventil.

Alla FFP-filtren (FFP1, FFP2 och FFP3) är oljetåliga, medan NIOSH-filtren bara är oljetåliga om filterbokstaven börjar med 'P'.

.

Så ska man andas den gulbruna luften i Seoul/Peking är följande filterstandarder dom bättre, om än inte perfekta:

NIOSH P100
EN 149:2001 FFP3 D R

Lägg märket till att det finns gott om ej godkända filtermasker eller filter som bara är markerade NIOSH N95 (tål ej olja och stoppar bara 95 % av dammet över 0,3 μm) samt EN149:2001 FFP2 (släpper igenom 94 % av dammet runt 5 μm).

Det är också vanligt att dammfiltermaskerna inte har perfekt passform på bärarens ansikte och läcker runt kanterna.

.

Läser man lite på nätet finns det undersökningar som pekar mot att FFP3-filtret skyddar bättre mot små partiklar än P100-filtret, trots att EN-standarden inte är lika sträng som NIOSH vad gäller partikelstorlek. Jag vet inte orsaken till denna oväntade skillnad.

En undersökning angav även att det inte fanns någon större skillnad mellan FFP2- och FFP3-filter vad gällde att stoppa små partiklar mellan 0,2 - 0,4 μm, men peppar-peppar, jag kan inte veta vad som är sant på nätet.

Det anges på flera sidor att passformen mot ansiktet är otroligt viktig för filtrets säkerhetsfunktion, kanske viktigare än att man väljer mellan FFP1- och FFP3-filter.

.

Frågan är också om Korea har en egen eller en asiatisk andningsfilterstandard?

Huygens
6/5/17, 7:40 PM
#18

Arirang uppmärksammar att det ultrafina dammet (< 2,5 μm) orsakar en del förtida födslar. Det ultrafina dammet orsakar även försämrad utveckling av fostrets hjärna, lägre intelligens och är kopplat till ADHD, autism, cancer, hjärt- och lungförsämring.

Arirang intervjuar svenske chefen på Stockholm Miljöinstitut, Johan Kuylenstierna, från York (?) universitet. (YT/ARIRANG, 2017-06-05, 5 min)

Det skadliga dammet bidrar till dom låga födseltalen då många tvekar att skaffa barn. Många använder också luftrena i hemmet när luften blir dålig.

.

Universitet som Chung Yoo-Ra gick på syns lite i slutet, Ewha Kvinnauniversitetet, genom professor Ha Eun-Hee, som nämner att födeslvikten också är lägre vid höga förekomster av ultrafint damm i luften.

.

Som sten på bördan har ett utbrott av H5N8-fågelinfluensa troligen startat från Gunsan och sedan börjat spridas. H5N8 är mindre smittsam (än H5N6?) men mer farlig än andra fågelinfluensor. (YT/ARIRANG, 2017-06-05, 2 min)

sweetgum
6/6/17, 6:32 PM
#19

Fy,…

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Huygens
6/8/17, 2:42 PM
#20

Som ett led i att få bättre luft har myndigheterna infört en regel som anger att imorgon ska el- och vätebilar ha ljusblå nummerplåt. På så sätt kan alla se vem som är goda bilägare och vem som är dåliga bilägare (vita nummerplåtar), sådana som smutsar ner luften. (YT/ARIRANG, 2017-06-08, 1 min)

Målet är att alla ska övergå till miljövänliga bilar och ge dom andra dåligt samvete: "Kör du fortfarande bil med vit nummerplåt?"

.

Enligt väderprognos kommer mer kinesisk fint damm att blåsa in över Korea under kvällen och natten. Metreologen Michelle Park uppmanar därför tittarna att kolla den senaste väderprognosen innan dom beger sej utomhus (med andningsmasker?).

I övrigt blir vädret under fredagen ostadigt med solglimtar, skurar upp till 20 mm regn och temperaturer runt 25 - 30 grader Celsius. (YT/ARIRANG, 2017-06-08, 2 min)

Annons:
Huygens
6/12/17, 8:57 PM
#21

Jag vet inte vad som hänt med Arirang, men det känns som om nyhetsuppläsarna bestämt sej för att vädra ut den osunda luften. Det kommer små nyhetsinslag om luften var och varannan dag nu.

Färskt nyhetsinslag som uppger att 14000 sydkoreaner dör varje år av luftföroreningar och av det fina dammet. Bakgrunden liknar något ur en undergångsfilm, men ska tydligen föreställa Seoul en väldigt dammig och luftförorenad dag. (YT/ARIRANG, uppläsare: Daniel Choy, 2017-06-12, 2 min)

Runt 1:11 i nyhetsinslaget syns en kvinna med en filtermask med utandningsventil som skulle kunna vara av modellen FFP3. Dom andra maskerna som syns i inslaget är inte så bra, verkar mest vara enkla "sjukhusmasker" samt billigare och sämre varianter av byggdammask.

.

Och hur går det med dom stackars kycklingarna?

Tyvärr inte alltför bra. Myndigheterna har nu tillfälligt förbjudit all form för transport av levande fågel inom Sydkorea. Massvis med kycklingar och höns har slaktats och samlats upp. Mer än 180 kycklinguppfödare (?) är drabbade av influensan H5N8. (YT/ARIRANG, uppläsare: Mark Broome, 2017-06-11, 2 min)

Mark Broome är en av Arirangs duktiga nyhetsuppläsarna och han ser mer plågad ut än vanligt, nästan så han lider med kycklingarna. Jag hoppas det löser sej med tiden.

Cireea
6/12/17, 11:31 PM
#22

Dock bra att det blivit förbjudet att importera levande fågel om dom har problem med sjukdomar på höns och kycklingar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/19/17, 9:54 PM
#23

Förutom fint damm i luften har det kommit hagel i Damyang, provinsen Jeolla och Seoul. Bilrutorna gick sönder. Skyddshjälm rekommenderas till andningsfiltret. Korea Herald

Cireea
6/20/17, 4:31 AM
#24

Oj! 😮 Då är det ordentligt hagel!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
7/10/17, 11:54 PM
#25

Tar det här då det kan vara miljörelaterat. Antalet koreaner som tappar håret i åldern 20 - 40 år har ökat kraftigt dom senaste åren. (YT/ARIRANG, 2017-07-10, 2 min)

Ingen verkar ha undersökt orsakerna till den kraftiga ökningen av koreaner som tappar håret. Solljus nämns som en orsak till skalligheten, men då dom flesta unga koreaner har långa arbetsdagar inomhus och få arbetar som bönder, tvivlar jag.

Mer än hälften av hårförlustpatienterna är män enligt nyhetsinslaget. Det innebär att kanske 40 % av dom som tappar håret är kvinnor, vilket måste ses som dramatiskt.

Jag funderar på om det är ämnen i maten, i luften som påverkar?

Cireea
7/11/17, 1:10 AM
#26

Kan det vara stressrelaterad? 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
7/11/17, 2:05 PM
#27

Stress, sömn- och vitaminbrist kan påverka. Personer som genomgått en operation och sövts kan tappa håret flera månader (?!) efteråt pga giftig narkos. Min väldigt korta sökning gav dock inget entydigt resultat och jag har inte hittat någon förklaring till rapporteringen om ökad hårförlust i Sydkorea.

Annons:
Cireea
7/12/17, 3:58 PM
#28

Sånt bör dom ju ta på allvar 😐 Det är absolut inte normalt att folk tappar hår, inte när det handlar om sånt stort antal människor.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
7/19/17, 2:41 PM
#29

En undersökning av det fina dammet i luften visar att 52 % av det fina dammet produceras av Sydkorea självt. Korea Herald, 2017-07-19

Endast 34 % av det fina dammet kommer från Kina.

9 % av dammet kommer från Nordkorea. 5 % fint damm kommer från andra länder runt omkring.

.

Det är inte bara fint damm som är problemet. Även olämpliga mängder giftiga och cancerframkallande kemikalier andas in som sprids av kemisk industri i Sydkorea och som inte stoppas av filtermasker.

Undersökningen är gjord av Sydkorea och NASA (alltid en tvivelaktig källa), som flög ett flygplan över halvön och samlade mätdata.

Cireea
7/19/17, 6:23 PM
#30

Se där, med andra ord måste Sydkorea själva agera för att minska dammet och andra farliga utsläpp.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/8/17, 12:08 PM
#31

Dåliga dagar med ohälsosam luft?

Förra året hade Sydkorea officiellt sett 15 dagar med dålig luft. Nu ändrar Sydkorea troligen sina gränsvärden för dålig luft, vilket betyder att förra året (2016) kommer Sydkorea anses ha haft 44 dagar med dålig luft.

Det nya gränsvärdet är 35 mikrogram ultrafint damm/m2 luft.

Dock når Sydkorea inte ända fram till internationella gränsvärden för dålig luft, uppställda av WHO. Det framgår inte av artikeln hur många dagar med dålig luft Sydkorea anses ha enligt WHO:s regler. Korea Herald, 2017-08-08

Dom nya sydkoreanska reglerna för dålig luft kommer troligen införas nästa år.

Cireea
8/8/17, 7:40 PM
#32

Det lät faktiskt lite med 44 dagar. Undrar hur många dagar det är enligt WHO.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/8/17, 8:16 PM
#33

Funderar jag på med.

Det konstiga med WHO:s klassificering är att luften går från "normal" till "dålig" vid 25 mikrogram ultrafint damm, men klassen "bra" luft ligger under 15 mikrogram/m2 och kommer före "normal".

Det verkar som om vi ska förväntas tro att "normal" luft ligger mellan "bra" och "dålig" luft enligt WHO, så jag tvekar tro på hela WHO-klassificeringen.

Dvs att luften är "normal" om den bara är halvdålig…

Cireea
8/9/17, 12:19 AM
#34

Hmm, ja det lät märkligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
8/9/17, 12:11 PM
#35

Värmeslag, hetvåg, vädret, jag lägger det här då det rör luften. Många platser har haft temperaturer över 35 grader C.

Mer än 2,7 miljoner djur på gårdar har dött till följd av värmeslag. Hettan har varit extrem detta år och dom flesta djur som dött är ankor, gäss och höns. Det är lite konstigt att gårdarna inte har bättre möjlighet att sänka temperaturen.

Frågan är ifall det ska räknas som djurplågeri.

En av orsakerna till värmeslagen är att fåglarna trängs på små ytor och den alstrade värmen därför blir hög tillsammans med vädret. (YT/ARIRANG, 2017-08-08, 1 min)

Cireea
8/10/17, 12:16 AM
#36

Oj jisses 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/10/17, 1:57 PM
#37

För att förbättra luften kommer det från januari att bli förbjudet att röka i sin egen lägenhet om man bor i ett flerfamiljers bostadshus. Korea Herald, 2017-08-10

Lagförslaget kom från det lilla Folkets Parti som för tillfället befinner sej i en smutskastningsskandal mot presidenten (inlägg och framåt). Lagförslaget godkändes av riksdagen igår, onsdag.

Cireea
8/10/17, 4:18 PM
#38

Bra lagförslag, tycker det är äckligt att röka inomhus 😐 Dock borde man satsa på att kanske förbjuda rökning på andra platser också, om man nu vill jobba mot att förbättra luften.

Jag vet inte hur lagar och regler ser ut kring rökning, får man röka var man vill? i restauranger?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/10/17, 4:28 PM
#39

Bra fråga. Jag var tvungen att leta lite.

Det är tydligen förbjudet att röka på restauranger även om 4 försök har gjorts att få Konstitutionsdomstolen att riva upp den lagen. Korea Times, 2016-07-21

I övrigt vet jag inte.

Cireea
8/10/17, 4:33 PM
#40

Okej, tack för informationen! ☝️
En idé skulle ju kunna vara så kallade "rökrutor" eller något liknande. Jag vet att en liknande idé om rökrutor varit på tapeten i Sverige i många diskussioner. 

Jag tänker såhär, självklart får alla välja själv om dom vill röka. Precis som att man själv får välja vad man äter, dricker och hur man lever (så länge det följer lagens ramar såklart). Dock så påverkar just rökning många runtom också när man gör det på offentlig plats. Där måste man kanske se över hur man kan göra det bättre.

Min fundering är dock, är rökning det som påverkar luften till stor del i Sydkorea? Eller attackerar man problemet från fel ände? Det måste väl ändå finnas annat som bidrar mer till den dåliga luften?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/10/17, 4:37 PM
#41

Kanske är rökförbudet mest resultatet av en allmän trend i världen?

Annons:
Cireea
8/10/17, 4:40 PM
#42

Troligtvis!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/31/17, 1:31 PM
#43

Ett delvis ignorerat problem är höga nivåer av marknära ozon, som brukar uppstå i tätbebodda bil- och industriområden. Tyvärr har ozonvarningarna stadigt ökat varje år.

Förra året utfärdades 240 varningar för höga ozonnivåer i olika regioner och då bör folk hålla sej inomhus, för filtermasker skyddar inte mot det frätande ozonet. (YT/ARIRANG, 2017-08-30, 4 min)

Cireea
8/31/17, 2:02 PM
#44

Illa att ignorera problemet, dom måste ta tag i det innan det är för sent..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
9/29/17, 1:55 PM
#45

2017-09-19 försämrades plötsligt luften över landet med höga halter fint damm. Orsaken är inte helt utredd, men verkar ha samband med ogynnsamma vindar. Korea Times, 2017-09-19

Dålig luft klassficeras som mer dammpartiklar än 35 mikrogram/m2, se #31. Och under september månad nåddes nivåer mellan 150 - 180 mikrogram/m2. Skulden läggs delvis på Kina, om det är sant kan man fundera på vilken luft dom har i stora kinesiska städer. Jag undrar dock om den verkliga skulden till det ultrafina dammet har sitt ursprung i dom enorma mängderna orenade rökgaser från koreanska kolkraftverk.

Regeringen kommer i alla fall att använda 60 miljarder kr till år 2022 för att minska det ultrafina dammet med 30 %. Korea Times, 2017-09-27 samt (YT/ARIRANG, 2017-09-26, 2 min)

Åtgärderna kommer att riktas mot bilavgaser och att stänga ålderstigna kolkraftverk samt minska utsläpp från dieselfartyg. Arirang News visar bilder som känns bekymmersammma. Nyhetsinslaget nämner även att koreaner inte är särskilt förtjusta i att spendera Chuseok utomhus pga ultradammet.

Enligt OECD har dödsfallen mellan 2010 - 2013 bland koreaner ökat pga andningssjukdomar till skillnad från genomsnittet bland andra OECD-länder. Undantaget är Turkiet som har större ökning av andningssjukdomar än Sydkorea. (YT/ARIRANG, 2017-09-25, 2 min) Stadsbilder från nyhetsinslaget är bekymrande.

Enligt OECD är även Sydkorea det OECD-land som har sämst luft när det gäller ultrafint damm. Undantaget är möjligen Polen som också har mycket koleldade kraftverk som sparsamt rökgasrenas. (YT/ARIRANG, 2017-09-24, 2 min)

Nu visar det sej även att det ultrafina dammet i Sydkorea orsakar njurskador när partiklarna passerar genom kroppen. Jag får dock inte klarhet i från nyhetsinslaget, om det även är giftiga kemikalier i dammet som spelar roll. (YT/ARIRANG, 2017-09-24, 1 min)

.

Sen några andra hälsorelaterade ämnen som jag tar här, då ämnena kanske inte motiverar egna trådar.

Tydligen har skolorna problem med asbest och problemet har adresserats sparsamt av tidigare regeringar. Men nu har Moon Jae-In beslutat att undersöka hur omfattande problemen är med förekomst av asbest i skolor. Korea Herald, 2017-09-21

Undersökningen kommer att ledas av statsminister Lee Nak-Yon, som var den som slog Ministeriet för Livsmedels- och Medicinsäkerhet på fingrarna i samband med nervgiftäggen och giftbindorna som säljs på Lotte Mart och andra stormarknader.

Tydligen har många skolor asbestsanerats, men även i sanerade skolor hittar man fortfarande rester av asbest och det blir nu utredningens uppgift att ta reda på hur omfattande asbestproblemet är.

Något överraskande har Sydkorea OECD:s lägsta antal läkare per 1000 invånare. Även länder som Mexico och Turkiet ligger bättre till. Korea Herald, 2017-09-25 samt (YT/ARIRANG, 2017-09-24, 1 min)

Näst sämst var Polen och tredje sämst vad gäller läkartätheten var överraskande nog Japan. Frågan är om det låga antalet läkare beror på att folk generellt sett är friska eller om det sparas på sjukvården av staten?

Ja, hur är det med sjukvården?

Nyligen hittades en söt liten insekt som flöt i näringslösningen i en dropppåse. Det rörde sej om ett 5 månader gammalt barn som kopplats till dropp. Föräldrarna upptäckte då att en insekt flöt inne i droppåsen som varit anslutet till barnet under 14 timmar.

Barnet behandlades på det välrenomerade Ewha Woman's University Mokdongsjukhuset. Droppet kopplades genast bort, men ingen kan förklara hur en insekt kommit in i den sterilt tillslutna droppåsen. Korea Herald, 2017-09-19

Sen gick det en dag.

Så kom nästa rapport. En sjuksköterska hade upptäckt en kackerlacka inne i en droppåse på universitetsjukhuset i Incheon. Företaget med kackerlackan är Shinchang Medical och har inte kommenterat händelsen.

Företaget med den mindre oidentiferade insekten i droppåsen är Sungwon Medical som skyller på att halva produktionen görs i Filippinerna och att insekten kan ha krupit in plastpåsen obemärkt. Korea Herald, 2017-09-20

Då kommer vi till den smaskiga maten på militärförläggningar.

En död ödla hittades i en burk godis som såldes på en militärinstallation. Tydligen är det rätt vanligt med problem som rör livsmedel på militäranläggningarna och den döda ödlan är bara en incident av många. Ca 20 incidenter/år rapporteras officiellt.

Hår, hönsfjädrar, maskar, fästingar (!), plastbitar, elkablar, muttrar och skruvar har hittats i maten som köps eller serveras på militäranläggningar. Företagsnamnen på livsmedelsproducenterna har mörkats av staten.

En överste gjorde dessutom flera polisanmälningar att andra militära befäl tagit emot mutor, men ingen juridisk åtgärd vidtogs. Istället fråntogs översten förmåner, fick sänkt lön och omplacerades till landsbyggden. Korea Times, 2017-09-25

Cireea
9/29/17, 3:21 PM
#46

Men fy, insekter i droppåsar?! 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
10/11/17, 11:10 AM
#47

Lägger det här då det är en hälsofråga.

Tydligen har 33,2 % av koreanerna latent tuberkulos (TB), dvs dom har fått TB, men sjukdomen verkar inte (?) ha slagit ut i full blom. Bakterierna finns dock i kroppen för resten av livet och för äldre personer kan det vara farligt om immunförsvaret försvagas, då TB kan bryta ut igen. 

TB sprids genom hostningar och nysningar, genom att man äter mat ur samma skål eller använder bestick som inte diskats ordentligt.

Yngre klarar sej bättre i undersökningen, med gradvis ökad förekomst av latent TB hos personer över 40 år. Nästan hälften av koreaner över 50 år har latent TB. Sydkorea har den högsta andelen latent TB bland alla OECD-länder. Korea Herald, 2017-10-11

Cireea
10/11/17, 12:40 PM
#48

Oj, tuberkulos går inte bota när det väl slagit ut så att säga?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
10/11/17, 1:01 PM
#49

Jag vet inte. Det går ju att behandla TB som brutit ut, med antibiotika som man måste äta i veckor eller månader. Kanske kan sådan medicin till slut helt slå ut tuberkulosbakterierna, men jag vet faktiskt inte.

TB-bakterierna gör något konstigt efter ett tag (månader?). Bakterierna antingen kapslar in sej eller blir inkapslade av kroppens försvar i kalkkapslar, som ofta hamnar i skelettet. Tyvärr blir dessa kalkinkapslingar ibland upplösta med tiden och speciellt när man blir äldre och får lite svagare skelett. Då kommer TB-bakterierna ut igen. Även ett svårt benbrott kan kanske utlösa ett TB-utbrott, då kalkkapslingar bryts.

Exakt hur detta verkligen funkar vet jag ej utan har bara fått det berättat för mej.

Cireea
10/11/17, 1:03 PM
#50

Och antibiotika är ju inget man idag vill låta folk äta hur som helst heller. 😐 Så länge det är latent kan man inte göra mycket åt det.. och som jag förstått det påverkar den latenta TB inte personen?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
10/11/17, 1:07 PM
#51

Min gissning är att folk som bara har latent TB mår bra.

Huygens
11/1/17, 11:41 AM
#52

Det fina dammet i luften gör att Seouls tunnelbana kommer erbjuda gratis resor från 2017-11-20, så att folk inte ska behöva ta sej runt i staden till fots eller på cykel när dammet är som värst. Korea Herald, 2017-11-01

Folk i vissa andra städer med fint damm uttryckte viss vrede mot att deras lokalmyndigheter inte gett samma erbjudande när det fina dammet är som värst.

Sen kan det bli kallt i oktober i Sydkorea. Nattetid för två dagar sedan sjönk temperaturen till mellan minus 2 till minus 5 grader. En rejäl regnskur hade skapat ett snöberg. Korea Herald, 2017-10-31

Det är obegripligt att Sydkorea som omges av så mycket hav och ligger på nivå med Gibraltar, får en så kall senoktober.

Alla är inte lika lyckligt lottade och en hemlös man utförde ett rån för att komma inomhus i fängelse under den kalla årstiden. Korea Herald, 2017-10-31

Cireea
11/1/17, 2:34 PM
#53

Bra av Seoul att erbjuda gratis resor när dammet är som värst. Hoppas andra städer hoppar på det "tåget" och erbjuder samma sak, om möjligheten finns.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
11/9/17, 12:29 PM
#54

Nu visar det sej att även det grövre fina dammet i partikelstorlek av 2,5 - 10 μm kan ge astma. Korea Herald, 2017-11-07

President Donald Trump hade tydligen tänkt göra ett "överraskningsbesök" vid den militariserade zonen mellan Syd- och Nordkorea, men helikoptern kunde inte flyga pga "dimma" och DMZ-besöket ställdes in. Korea Times, 2017-11-08

Men var det verkligen "dimma" som hindrade Trumps helikopeter från att flyga? Kolla på fotot i denna artikel av Korea Times, 2017-11-08. Enorma mängder fint damm i luften. Går det att se något vid horisonten?

Fotot är taget från Jamsil Lotte Tower i Jamsil-Dong (wiki), Songpa-Gu, Seoul.

Partikelmängden på fotot är över 150 μg/m3, vilket passerat WHO:s gräns för dålig luft som går vid 25 μg/m3.

Cireea
11/9/17, 9:03 PM
#55

Vad anser WHO att man ska göra åt saken? Finns det några drastiska åtgärder?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
11/9/17, 11:10 PM
#56

Jag undrar om WHO har någon lösning. Troligen är det upp till varje land att lösa själva.

Det konstiga är att för 10 år sedan hörde jag om en metod vid koleldning, där röken leddes tillbaka till förbränningen och alla partiklar förbrändes en gång till, tills bara koldioxid återstod och alla småpartiklar var helt borta.

Jag vet inte varför den metoden inte används på kolkraftverk, för den verkade få bort alla kolpartiklar i röken.

Så jag undrar om det är avsiktligt att partiklarna släpps ut från kraftverk och fabriker, av någon anledning (social? / politisk?) som vi inte kan förstå.

Cireea
11/10/17, 12:23 PM
#57

Jag tänkte mer om WHO hade några regler kring det här med partikelmängden eftersom dom satt en gräns. Om gränsen finns.. finns det några konsekvenser? 

Metoden du nämner låter intressant. Inget jag hört talas om förut men det låter vettigt. Undrar varför man inte använder den…


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
11/28/17, 2:37 PM
#58

#57 Jag vet inte om WHO har några regler. Jag letade lite, men hittade inget.

Statsminister Lee Nak-Yon var föredragande när den nya utsläppslagen som gäller från år 2019 presenterades. Lagen kommer att reglera hur mycket avgaser + ultrafint damm, som diesellok och vissa andra dieselfordon får släppa ut, som idag inte har några begränsningar. (YT/ARIRANG, 2017-11-28, 2 min)

Ett känsligt område är havsgående dieselfartyg, som utan vidare kan släppa ut orenade avgaser under ett år motsvarande 100 000-tals bilar. Då dessa enorma fartyg mestadels går på internationella vatten, omfattas fartygen inte av några lagar.

Och så presenteras en ny studie som visar att det kan vara farligt att utsättas för bara några dagar med höga halter av ultrafint damm. 5 dagar i rad med fint damm högt över alla gränsvärden är olämpligt och skadar immunsystemet. Korea Herald, 2017-11-28

Cireea
11/28/17, 3:28 PM
#59

#58 Okej, tack ändå för att du letade lite! 🙂

Det känns som att det borde finnas bättre alternativ för fartyg än att använda diesel och släppa ut orenade avgaser? 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
1/14/18, 11:56 AM
#60

Det fina dammet i luften är tydligen besvärligt i vinter. Seoul öppnar för gratisresor med lokaltrafiken medan dammet är som värst. Förhoppningen är att den instängda luften är bättre än utomhusluften. Det ser ut som dimma på fotot i artikeln från Changwon (wiki) i södra (!) Sydkorea. Korea Herald, 2018-01-14

Påminner mej om en undersökning på 1990-talet i London där det visade sej att luften i tunnelbanan var 10 gånger mer förorenad än luften utomhus.

Cireea
1/15/18, 7:16 PM
#61

Brukar det vara mer besvärligt under vintern? Eller är det bara ren tillfällighet att det är värre i år?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
1/15/18, 7:32 PM
#62

Jag trodde att dammet var som värst på våren, men jag vet nog inte riktigt. Jag är ganska förvånad över att dammet är så besvärligt på vintern, då jag annars trodde att dom varma rökgaserna steg uppåt och drev bort över Stilla Havet.

Gratisresorna med lokaltrafiken syftar även till att förmå folk avstå från att köra bil till jobbet, men alla tror inte att det funkar. Korea Herald, 2018-01-15

Annons:
Cireea
1/15/18, 7:47 PM
#63

Ja, jag tänkte också i den banan men tydligen var det fel. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
1/17/18, 1:21 PM
#64

Traditionen att hänga tvätt till tork på balkongen eller annanstans utomhus håller på att ändras för folk vill inte få fint mikrodamm i kläderna. Det har gjort att försäljningen av torktumlare har ökat med 600 % på 2 år. Korea Herald, 2018-01-17

Förra året (2017) hade Sydkorea världens näst högsta toppnotering (179 μm/m3) av fint mikrodamm, partiklar < 2,5 μm, näst efter Indien. Troligen har Kina högre toppnotering än Sydkorea, men jag misstänker att Kina mörkar sina siffror. Korea Herald, 2018-01-17

Och så använder inte så många lokaltrafiken som myndigheterna hoppats på. Dessutom vädrar Frihetspartiet missnöje med att katastrofbudgeten används till att finansiera gratisresor under perioder av höga nivåer av fint damm. Det fina dammet är ju inte en naturkatastrof utan skapat av människor.

Cireea
1/18/18, 4:06 PM
#65

Inte förvånad, skulle inte heller hänga mina kläder ute om det vore damm i luften.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
1/19/18, 11:21 AM
#66

Enligt Korea Times är filtermask ett måste dom dagar det fina dammet är i högre nivåer. En timmes promenad till jobbet är tydligen inte så bra utan andningsmask.

Myndigheterna försöker nu hitta samarbetsformer med Kina för att få ner halterna av fint damm, då ca 1/3-del av dammet kommer från Kina. Korea Times, 2018-01-19

Cireea
1/20/18, 12:47 AM
#67

Verkligen inte bra! :/


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
1/21/18, 1:48 PM
#68

Myndigheterna sägs bli djärvare i kampen mot fint damm i luften och nu föreslås att på jämna dagar ska bara bilar med jämnt registreringsnummer tillåtas i större städer, udda bilars bara på udda dagar. Undantag görs för utryckningsfordon och vissa särskilda yrkesfordon. Bakgrunden i fotot är väldigt grå, dammig. Korea Times, 2018-01-17

Det finns även långtgående planer på att bygga upp en infrastruktur för elbilar, med sikte på att laddningsstationer ska finnas fullt tillgängliga i stadsmiljö om 5 år. Korea Times, 2018-01-21

Seoul kommer att satsa 15 miljarder kr under 5 år för att bygga upp infrastrukturen för elbilar. År 2025 förväntas Seoul därför ha 100 000 elbilar.

Cireea
1/23/18, 4:03 PM
#69

Ja något måste ju göras.. men är det verkligen bilarna som är största boven?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
1/26/18, 7:02 PM
#70

Frågan lyftes om dammfiltermaskerna hjälper.

Det verkar som om filtermaskerna hjälper något, då folk klarar av att vara utomhus längre stunder åt gången. Artikeln redogör för hur koreaner har fått ändra sina levnadsvanor och kolla med både egen mätare och nyhetsförmedling hur illa dammsituationen är dagligen.

Tydligen blir hals och ögon ömma redan efter 10 minuter om man är ute i höga nivåer av fint damm. Och jag har inte sett någon som använder ögonskydd, men det skulle tydligen behövas vissa dagar. Korea Herald

Det påminner mej om en festlokal jag var i för många år sedan där ägarna var stolta över att dom kunde tillåta rökning, för alla gäster var rökare och därför protesterade ingen. Tyvärr var lokalen inpyrd med rök och ventilationen var sparsam eller obefintlig. Jag var två timmar i lokalen vid en mindre rökig dag, det var kanske 20 personer som rökte.

När jag lämnade lokalen kände jag hur halsen sved och svedan fortsatte till nästa dag, fram till tidiga eftermiddagen. Den inomhusluften var dålig insåg jag. Jag kan tänka mej att om man får sveda i hals och ögon efter 10 minuter utomhus är läget ganska dåligt.

Koreaner har anpassat sej i större städer och tar sina barn till barnkaféer så att dom kan leka inomhus. Vissa vuxna får dock klaustrofobi, för dessa barnkafeer är ofta överfulla med barn som hoppar och leker runt.

Folk i större städer klagar till myndigheter, via media och på nätet över att dammsituationen är så svår att det ibland inte går att öppna fönstret till bostaden på en vecka och vädra, så länge det ultrafina dammet finns i utomhusluften.

Försäljningen av inomhusluftrenare och torktumlare har ökat kraftigt dom tre senaste åren.

Cireea
1/26/18, 7:28 PM
#71

Nu minns jag inte riktigt men har det här fina dammet varit ett stort problem tidigare eller är det först nu som det blivit ett sånt här stort problem? Jag tänkte då man inte läst något om problemet tidigare.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
1/26/18, 8:23 PM
#72

Mitt intryck är att damm i luften från Kina ansågs vara ett fenomen för ca 15 - 20 år sedan, så det kan ju ha varit problem inom Kina redan på 1990-talet eller tidigare. Observera att det gula dammet från Kina rapporterades som ett fenomen och inte riktigt adresserades i västmedia som ett problem. Till viss del sas det i media att det gula dammet var jord- och sandstormar, som drog ut över Stilla Havet, men idag tror jag att det snarast rörde sej om luftföroreningar. Visst, marken eroderades också av skogsavverkning, växtförstörelse och sand blåste in över odlingsbar mark i Kina som sedan inte kunde odlas, men den typen av sandstormar tror jag var regionala och höll sej inom Kinas gränser.

Rökmoln från asiatisk skogsavverkning genom bränder, svedjebruk, uppmärksammades nog redan på 1970-talet, men sågs då mest som kuriosa, ett lite ovanlig fenomen och inte ett problem. Tror samma sak gällde för Sydamerika vid den tiden.

År 1997 uppstod fenomenet Asiatiska Diset (wiki) pga skogsavbränning och någon form av avtal (wiki) upprättades mellan vissa länder. Jag får dock inte intryck av att Korea påverkades den gången och berörda länder verkar ha tagit det lite piano med att vidta åtgärder.

Bruna Molnet (wiki) uppmärksammades i slutet av 1990-talet och ansågs främst komma från vedeldning i Indien, men har sedan även knutits till Afrika med vindar som rör sej över Indiska Oceanen.
 

Jag tror att det synliga ultrafina dammet och den synliga gula "rökdimman" i Kina först började uppmärksammas som ett problem runt år 2006 i internationell media. Ultrafint damm har dock funnits i luften över hela jorden många årtionden tidigare, men har inte varit synligt som gul dimma på det sätt som vi ser på bilder idag.

Luftföroreningar har också funnits mycket längre, även om dom inte varit speciellt synliga.

T ex noterade myndigheterna år 2002 att 146 miljoner USA-medborgare levde i luftföroreningar som låg högre än vad som är hälsosamt lämpligt enligt hälsomyndigheternas gränsvärden. (wiki)

Problemen med dom stora synliga mängderna återkommande ultrafint damm i luften över Sydkorea är kanske bara 6-7 år gammalt, och har av någon anledning blivit allt värre för varje år. Skillnaden mot 1990-talet är troligen att det ultrafina dammet idag kommer från industrier, fartyg och fordon, inte från skogsbränder eller sandstormar.

Den sena mediauppmärksamheten kan dock vara resultatet av att rapporter om synligt ultrafint gult damm tryckts ner av tidigare regeringar som kontrollerat koreansk media på uppdrag av chaebols.

Cireea
1/30/18, 4:22 PM
#73

Tack för informationen och tankarna. Kan nog stämma som du säger att tidigare styrande tystat ner det hela tidigare och därför har man inte hört så mycket om dammet just i Sydkorea.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2/18/18, 4:27 PM
#74

Dammet är omfattande i delar av Kina och tydligen värre än vad jag trott. I jämförelse har Sydkorea relativt bra dammnivå. Sedan vet vi inte hur illa det är med luftförorenringar som inte är dammpartiklar.

En halvlång analys om utsläppen i luften av två engelskspråkiga personer på motorcykel i Kina. (YT/ADVChina, 2017-01-16, 15 min)

I videoklippet hänvisar dom till sajten aqicn.org där man kan se en rad mätpunkter på kartan. Sidan laddar lite långsamt och visar dagsaktuell situation på karta i delar av Kina, som har en dålig luftkvalitet ofta överstigande 999 μg/m3 för partiklar
< 2,5 μm, dvs är utanför mätområdet. Även andra länder än Kina visar i vissa fall data.

Sydkoreas mätstationer ligger ibland mellan 30 - 120 μg/m3 för partiklar < 2,5 μm. Dom värsta områdena med dammpartiklar på kartan ligger väster om Sydkorea (tvärs över havet), på kinesiskt fastland. Även om folk i Kina inte protesterar mot myndigheterna så mycket, är kinesisk luftkvaliteten ett område där ökade önskemål om förbättring uttrycks tydligare för varje år.

Huygens
2/19/18, 4:39 PM
#75

Koreas postverk kommer att ersätta 60 000 äldre bensindrivna postmotorcyklar med elbilar och eldrivna motorcyklar till år 2022 som ett led i att minska utsläppen. Korea Herald

Cireea
2/19/18, 11:35 PM
#76

Jag gillar att Sydkorea ändå tar det här med dammet seriöst och att man försöker hitta lösningar på problemet. Dock tråkigt att man inte gjort det tidigare, innan det blev såhär illa.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
3/26/18, 12:30 PM
#77

Idag demonstrerar folk i gasmasker vid Gwanghwamun, som protest mot att myndigheterna gör för lite mot det fina dammet. Då har ändå Sydkorea bara 1/10-del av det värsta dammet som finns i Kina. Kanske är problemet värre med andra föroreningar i luften än damm, såsom avgaser och industriutsläpp? Korea Times

Jag tror Incehon hade det värsta dammet för några dagar sedan med 166 μg/m3 och då ligger ändå delar av Kina mer eller mindre konstant över 999 μg/m3 (dvs utanför mätskalan). Incehons flygplats fick fördröja starten av flera flygningar pga den dåliga sikten orsakad av den stora mängden ultrafint damm, se fotot i artikeln ovan. Även i Korea Herald.

Nu finns det dock en viss skillnad i vilken typ av damm som mäts och dom högre värdena ges oftast för damm som ligger mellan 2,5 - 10 μm i diameter. Mängden ultrafint damm som är < 2,5 μm verkar vara 30 % lägre i kvantitet, än damm runt 10 μm.

Jag tror att mästationen i Linköping, Sverige, visar 5 μg/m3.

Cireea
3/29/18, 2:10 PM
#78

Fy..verkligen inte bra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
3/30/18, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Som anställd kan man vara tvungen att vara med på fler utomhusaktiviteter än vad man kanske anar från början. Anställda kan behöva följa med chefen på en 4 timmars fisketur och då berättar en anställd hur hennes ögon och hals sved av det ultrafina dammet.

Många anställda vill ändå helst inte tacka nej till utomhusaktiviteter när sådana förekommer och en del anställda tvekar att använda andningsmasker då det får dom att framstå som avvikande bland sina kollegor. Det är en överraskande inställning i ett land där många ändå bär ansiktsmasker på sin fritid utomhus. Korea Herald, 2018-03-27

Jag tog en skärmdump från sajten aqicn.org så man kan se värdena på ultrafint damm, då den är i långsamaste laget tycker jag för att klicka upp varje dag. Området är Sydkorea och del av Kina. Värden som anges till 999, är utanför mätapparaternas mätområde och kan därmed vara hur höga som helst. Mätvärdena anges i μg/m3, t ex värdet 160 är alltså 160 μg/m3.

Jag är inte säker på att vanliga gasföroreningar finns med på kartan över ultrafint damm.

Notera att definitionen på 2,5 μm damm ofta är kallad "fint damm", då ultrafint damm har en dålig klang i o m att ultrafint damm kan ta sej in i kroppen och orsaka mer omfattande skador än fint damm. Men jag tror faktiskt att allt damm mindre 2,5 μm ska klassas som ultrafint och det kan även finns risk att damm i klassen 10 μm kan tränga genom cellerna och därmed också uppfyller kravet på "ultrafint".

Jag har blandat ihop μm och μg i tidigare inlägg. Om det står /m3 efter uttrycket ska det vara μg, dvs μg/m3.

Det är möjligt att själva kartan enbart ligger under CC BY-SA 2.0, men jag tar med hela licenstexten: (Bilden är “© OpenStreetMap contributors”, Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 license (CC BY-SA) samt Open Database License (länk))

Cireea
3/31/18, 3:22 PM
#80

Åh herregud 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
4/2/18, 11:45 AM
#81

Det ultrafina dammet i luften har slagit hårt mot cykelindustrin Samchuly och Alton Sports, där Alton haft förlustsiffror sedan år 2015. Folk vill inte köpa cykel för det är så ohälsosamt på många håll att cykla ute och andas in det ultrafina dammet. Korea Times, 2018-04-02

Dessutom har inte cykelbanor underhållits på vissa håll eller inte alls följt med i utvecklingen av vägar. På somliga platser använder dessutom bilister cykelbanorna som parkeringsplatser, vilket försämrar framkomligheten.

Sopkris?

Kina som tidigare tagit emot 56 % av världens sopor har nu satt stopp för mottagandet av en rad sopor. Det har fått som resultat att 10 000-tals ton plast inte samlats in, lådor med plastflaskor och emballage samlar sej på hög.

Hyreshus har ofta avtal med lokala sopföretag och det är 48 av dessa sopinsamlande sopföretag i Seoul som nu vägrar befatta sej med en rad sopor som annars skulle återvinnas. Det finns rapporter om bråk när hyresgäster försökt göra sej av med oönskade sopor. Korea Herald samt Korea Times

Cireea
4/2/18, 9:35 PM
#82

Åh detta damm alltså 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
4/4/18, 10:48 AM
#83

Angående #17 och filtermasker.

Tydligen finns det en egen Sydkoreansk standard på filtermasker som kallas Korea Filter (KF). Enligt myndigheterna måste man använda åtminstone en mask av typen KF80 för att stoppa något av det ultrafina dammet. Jag tror mätningen är gjord mot partiklar på 10 μm och ger följande effekt:

KF80: stoppar 86,1 % av 10 μm partiklar.
KF94: stoppar 95,7 % av 10 μm partiklar.
KF99: stoppar 99,4 % av 10 μm partiklar. (bäst)

Filtermaskerna kan tvättas en gång men förlorar i så fall mer än 20 % av sin stoppande förmåga. Vanliga omärkta verkstadsmasker stoppade i genomsnitt bara 46 % av det fina dammet enligt myndigheternas test. Korea Herald

Tyvärr är artikeln ganska oklar om partikelstorleken, men myndigheterna säger att det enda sättet att stoppa cancerframkallande partiklar är att använda filtermask. Jag hade önskat att artikeln angav hur väl filtermaskerna stoppar partiklar mindre än 2,5 μm, som är det minsta standardmåttet på ultrafina partiklar.

Bilder på det ultrafina dammet i luften dom senaste dagarna. (YT/ARIRANG, 2018-04-02, 1 min)

Annons:
Huygens
4/5/18, 3:25 PM
#84

Seoul kommer tillhandahålla gratis filtermasker till äldre och handikappade vid höga halter av ultrafint cancerdamm. Hmm…

Borde det inte vara viktigare att skydda barnen när det är mycket ultrafint damm i luften som orsakar cancer? Korea Herald

Cireea
4/6/18, 11:22 AM
#85

#84 Ja, jag tänkte lite också i den banan…😐 Barnen är ju landets framtid, dessa är otroligt viktiga att skydda. 

Det är nästan så att jag anser att Seoul borde tillhandahålla gratis masker till..tja..alla. Det är ju inte befolkningens fel att det här urartat som det gjort.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
4/6/18, 11:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Ultrafint damm når nya toppnivåer över 328 μg/m3 på vissa håll lokalt. Korea Herald

Flear ställen hade över 200 μg/m3. Mitt intryck är att även om det är över +999 μg/m3 på Kinas fastland i väst, så är dom sydkoreanska nivåerna väldigt varierande och därför troligen lokalt uppkomna föroreningar av fint damm.

Samtidigt blommar körsbärsträden vid tilfällen och platser för fotona där dammet inte är speciellt framträdande. Korea Herald, 2018-04-04 samt Korea Herald, 2018-04-06

Skärmdump från idag. (Bilden är “© OpenStreetMap contributors”, Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 license (CC BY-SA) samt Open Database License (länk))

Cireea
4/7/18, 12:16 AM
#87

Usch för det där dammet! 😐

Körsbärsträd i blom dock ❤️ Bland det vackraste som finns!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
4/9/18, 2:33 PM
#88

Av Sydkoreas 33 stora kolkraftverk har inte ett enda kolkraftverk mätapparater som mäter hur mycket ultrafint damm som släpps ut. Det är anmärkningsvärt. Dessutom släpper kolkraftverken ut en mängd giftiga rökgaser som mäts. Korea Times

För första gången någonsin fick man ställa in tre baseballmatcher pga ultrafint damm, 2018-04-06. Skolorna håller gymnastik inomhus. Korea Herald, 2018-04-09

Prognosen är att detaljhandeln kommer sälja minst 3 miljoner luftrenare detta år. Samsung räknar med att tjäna mycket pengar på sin luftrenare Cube, som marknadsför med glada barn i vardagsrummet. Korea Herald, 2018-04-08

Cireea
4/9/18, 3:25 PM
#89

Fy, det här dammet ställer till en hel del


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
5/3/18, 11:53 AM
#90

Förutom ultrafina dammet är det problem med marknära ozon. Sedan 19 april har 26 ozonlarm gjorts av för höga halter marknära ozon. Myndigheterna vet inte orsaken till dom höga halterna marknära ozonet som bildas av solljus kombinerat med bilavgasers kväveoxider. Korea Times

Annons:
Cireea
5/3/18, 11:02 PM
#91

Aj då 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
5/23/18, 12:58 PM
#92

Antalet födseldefekter stiger kontinuerligt och skulden läggs på det ultrafina dammet i luften. Men även andra kemikalier kan påverka.

Det är fr a hål i hjärtat som ökat i omfattning hos nyfödda. Även deformerade och dåligt fungerande njurar är vanligare bland nyfödda. Statistiken anger en ökning med 67 % födseldefekter mellan åren 2008 - 2014. Korea Herald

Samtidigt fortsätter födseltalen att sjunka. Det föddes 9 % färre barn i mars månad i år jämfört med förra året. Korea Herald

Industriministeriet har som plan att minska utsläppen av det ultrafina dammet med 43 % nästa år från kolkraftverken. Ministeriet kommer att vidta kraftfulla åtgärder. Korea Herald

Cireea
5/24/18, 8:07 PM
#93

Åh nej 😕 Stackars bebisar! 
Sydkorea har stora problem med antalet ungar som föds alltså..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
5/30/18, 10:42 AM
#94

Det ultrafina dammet i Ulsan är inte bara allmänt ohälsosamt utan det är också direkt giftigt. Det rör sej om utsläpp av nanopartiklar från det omfattande skeppsbyggandet i Ulsans många varv. Korea Herald

Jag trodde att partiklarna kom från lösningsmedel vid skeppsmålning och partiklar från svetsning. Artikeln uppger att luften i Ulsan är lika ohälsosam hela året runt och giftet kommer från förbränning varvid nanopartiklar omvandlas till mer giftiga ämnen när dom kommer i kontakt med luften.

Professor Choi Sung-Deuk vid Ulsans Universitet (?) (UNIST) säger att media fokuserar för mycket på ultrafint damm från Kina, som mestadels är relativt ofarliga fina sandpartiklar, medan dom egna inhemska nanopartiklarna är mycket värre och består av direkt giftiga ämnen.

Cireea
5/31/18, 12:15 PM
#95

Men herregud..det blir bara värre med det där dammet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
10/16/18, 11:54 AM
#96

I dagarna har det varit mycket ultrafint damm i luften. Foto från "N Seoul Tower". Byggnaderna i fjärran försvinner i det grå och ändå skiner solen på dom två personerna i förgrunden. Korea Times

Cireea
10/16/18, 4:08 PM
#97

Så otroligt tråkigt med det här dammet 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
11/27/18, 6:49 PM
#98

Artikel och bilder på det ultrafina dammet idag. Det har hållt på några veckor nu. Korea Times

Tydligen är det mera än bara ultrafint damm i luften, även luftföroreningarna är påtagliga. Skulden läggs på Kina mestadels. Korea Herald

Huygens
11/28/18, 9:49 AM
#99

Idag rekommenderar vädertjänsten anti-föroreningsmasker utomhus. Korea Herald

Huygens
1/15/19, 10:46 AM
#100

Hela vintern verkar det ha varit höga halter ultrafint damm i luften över stora delar av landet. 97 % av befolkningen säger att dom lider av det ultrafina dammet och hade besvärligheter med att klara vardagen pga dammet. Här är en bild från Jamsil, Seoul, som jämför Lotte World Tower en klar dag, med en dag i ultrafint damm. Korea Times, 2019-01-15

16 % av befolkningen säger sej ha problem med ögonen pga dammet. 17 % av befolkningen har installerat luftrenare inomhus.

Regeringen funderar på att klassa höga halter av ultrafint damm som en "katastrof". Dock är politikerna inte säkra på om katastrofen ska klassas som naturlig eller människoskapad, vilket avgör vilket departement som ska ta tag i problemet. Korea Times, 2019-01-15

Foton på ultrafina dammet över Seoul. Lägg märke till satellitbilden som visar att Japan nästan är helt förskonat från det ultrafina dammet. Det är också konstigt att inte fler protester hörs från Kina, där det ultrafina dammet i det rödaste området är 7 - 10 gånger värre än över koreahalvön. Korea Times, 2019-01-15

Enligt artikeln verkar filtermaskerna tagit slut i vissa stormarknader. Frågan är också vilka andra föroreningar som finns i luften förutom det ultrafina dammet och som filtermaskerna inte hjälper mot?

Huygens
1/18/19, 3:35 PM
#101

Myndigheterna planerar att ha 6,2 miljoner vätgasdrivna bilar i drift till år 2040. KT

Huygens
1/22/19, 8:21 AM
#102

Det ultrafina dammet har påverkat folks utomhusaktiviteter.

Tidigare spelade golfentusiaster inomhusgolf, sk skärmgolf, mest pga att dom saknade medlemskap i en golfklubb. Pga det ultrafina dammet har dock även medlemmar i i golfklubbar med utomhusbanor, övergått till att spela skärmgolf inomhus. Idag finns det över 7000 inomhusanläggningar med skärmgolf.

Luften är helt enkelt för svår att andas när man går utomhus på en golfbana, trots att dessa banor ofta finns i naturområden. Folk undviker också att motionera utomhus när det är höga halter ultrafint damm i luften. Korea Times

Försäljningen av 2 miljoner luftrenare år 2018 är en ökning 4 gånger jämfört med försäljningen år 2014. Tekniken verkar även gå framåt med luftrenarna, som inte behöver blåsa omkring luften inomhus lika mycket som förut, för att rena luften.

Traditionellt sett har Korea alltid fått en viss mängd gult damm från Kinas sandöknar, men nu innehåller det gula dammet även många ohälsosamma industriella mikropartiklar + diverse luftföroreningar. Det inhemska industriella utsläppet av ultrafint damm bidrar dock troligen mest till dammet i luften.

Huygens
2/4/19, 11:31 AM
#103

Det ultrafina dammet har kontinuerligt ökat dom sista 3 åren, sedan 2015. Ultrafint damm är mindre än 2,5 μm i diameter och har ökat från noteringar av
25 μg/m3 till 32 μg/m3. KH

Det övriga fina dammet är dock vanligare i mängd räknat och ligger ibland över
150 μg/m3 i vissa områden, med ett genomsnitt av 66 μg/m3 i Seoul. På vissa håll i Kina är situationen ännu värre med värden över 999 μg/m3, vilket innebär att mätapparaterna inte kan mäta högre värden, då 999 är högsta värdet som apparaterna kan ange.

Cireea
2/4/19, 4:28 PM
#104

Jisses, det här är ett stort problem som man borde se allvarligt på. Försöker man ens förbättra det?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2/4/19, 4:47 PM
#105

#104 Myndigheterna försökte nyligen framkalla konstgjort regn genom molnsådd med chemtrails. Tanken var att regnet skulle fånga upp dammet. Det funkade inte alls då luften var för torr och saknade tillräkligt med vatten för att skapa nederbörd.

Huygens
2/11/19, 1:40 PM
#106

Ultrafint damm kan tydligen öka antalet personer som söker vård för mentalsjukdomar. Effekten är som värst under den varma årstiden när halterna av kolmonoxid också är högre i luften. Korea Herald

Huygens
3/3/19, 7:28 PM
#107

Bilder från Seoul. KT

Bild från Busan, ryska fraktskeppet Seagrand körde in i en bro. KT, 2019-03-02

Huygens
3/17/19, 3:03 PM
#108

Kyung-Ok-Ko (KOK), en inhemsk traditionell ört, verkar skydda mot skador från ultrafint damm visar en studie ledd av professor Bae Jong-Sup vid Kyungpook Nationella Universitetet i Farmakologi. KT

Huygens
4/11/19, 7:46 PM
#109

Seoul kommer att placera varningslampor i sina parker. Varningslamporna kommer visa nivåerna av fint damm och av ultrafint damm i luften. KH

Huygens
4/23/19, 11:22 AM
#110

Förbud mot asbest infördes först år 2009, vilket gör att många hus innehåller asbest, vilket kan vara bra att veta om man nu tänker köpa ett äldre hus. Även äldre fordon, begagnade möbler och diverse äldre konsumentprodukter kan innehålla asbest.

Huygens
4/25/19, 10:40 AM
#111

Stål- och cementindustrin är dom största utsläppskällorna av ultrafint damm. Koleldningen (elproduktion) kommer först på 3:e plats som luftförorenare, tätt följt av skeppsindustrin (!) på 4:e plats. Lastbilar kommer på 5:e plats, vilket är aningen överraskande i land med mycket järnväg. KH

Utsläpp från bilar har dock minskat med ca 20 %, troligen för att äldre fordon byts ut mot nyare fordon.

Annons:
Huygens
6/11/19, 1:20 PM
#112

Idag var himlen blå i Seoul, troligen tack vare det kraftiga regnet dagen innan. KT

Huygens
7/3/19, 5:17 PM
#113

Regeringen har stoppat försäljningen av 1125 typer av filtermasker som sålts under falska förespeglingar eller med felaktig annonstext. KH

Cireea
7/3/19, 5:18 PM
#114

Hur ser det ut med det fina dammet nu? Är det lika hemskt? Värre?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
7/3/19, 5:35 PM
#115

Det verkar som om att det fina dammet luften är borta just nu, enligt väderprognoserna.

Istället varnar nyheterna för värmeslag och för skadliga risker med att äta för mycket vattenmelon i hettan; leverinflammation och hjärtsjukdomar, något jag inte kände till var kopplat till vattenmeloner. Max 1 kg vattenmelon/dag. (YT/ARIRANG, 2019-07-03, 2 min)

Cireea
7/3/19, 8:48 PM
#116

#115 Det var bra nyheter, att dammet är borta för tillfället! 

Oj, är det något som det är risk för i Sverige? 
Aldrig hört talas om att det ska finnas sjukdomar kopplat till vattenmelon..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: