Länkar, Artiklar, Nyheter, Skvaller

Fint damm i luften

2017-05-27 19:35 #0 av: Huygens

Arirang rapporterar att Sydkorea drabbats av ett fint damm under flera månader, som misstänks komma från Kina. Dock framgår det inte riktigt vad dammet består av. Kolpartiklar, flygaska, sand, asbest, gips eller annat industridamm?

91 sydkoreanska miljöaktivister har stämt både Kinas och Sydkoreas myndigheter för att inte klargöra vad dammet/röken består av och vad som är dess ursprung. (YT/ARIRANG, 2017-05-26, 2 min)

Hmm, undra hur det ser ut i Nordkorea som ligger närmare Kina?

Anmäl
2017-05-27 21:59 #1 av: Cireea

Hm, och trots att det gått flera månader har det inte kommit någon som helst information från myndigheter av något slag? 

Sajter: FilmGuldhamster, Datorspel, Minecraft, Twilight & Sydkorea
⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2017-05-27 22:46 #2 av: Huygens

Det kanske inte finns någon som vet officiellt? Korea Herald, 2015-03-23, skrev att en del av det ultrafina dammet kommer från koreahalvön, från industrier (kolkraftverk) som inte renar utsläpp. Det ökade antalet dieselbilar påverkar också.

Det är tydligen vettigt att ha en andningsmask som kan stoppa det ultrafina dammet under 2,5 miljondels meter (um) om man är utomhus vissa dagar. Ohälsosamma ämnen (metaller?) som finns i dammet gör också att man bör duscha och tvätta sej mer.

.

En annan artikel av Korea Herald anger att 70 % av det ohälsosamma dammet kommer från Kina. Problemet är bara att undersökningen utfördes av myndigheterna mellan år 2001 - 2008 och artikeln är skriven nyligen, 2017-01-03.

Anmäl
2017-05-28 01:15 #3 av: Cireea

På så vis.. dock är det kanske något som bör undersökas närmre. Inte alls bra med detta damm Ledsen 

Anmäl
2017-05-28 09:01 #4 av: lilssgu

Usch då, inte bra med damm, speciellt om man (som jag) är känslig :(

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Anmäl
2017-05-29 13:08 #5 av: sweetgum

Fy vad obehagligt. Hoppas det inte är något jätteilla

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Anmäl
2017-05-30 14:38 #6 av: Huygens

För att komma till rätta med det fina dammet som spridits i luften i flera månader, stänger regeringen under juni månad tillfälligt ner 8 kolkraftverk, som är rejält slitna. (YT/ARIRANG, 2017-05-30, 2 min)

Dom 8 kolkraftverken kommer troligen att startas igen i juli månad.

.

Regeringen planerar nästa år att tillfälligt hålla några av dom sämsta och äldsta kolkraftverken stängda under vårmånaderna när luftföroreningarna är som värst.

Edit: En anti-rökningskampanj kommer påbörjas imorgon. Nästan 40 % av männen är rökare. (YT/ARIRANG, 2017-05-30 , 2 min)

Anmäl
2017-05-30 16:48 #7 av: lilssgu

#6 40% av männen i Sydkorea röker?! Förskräckt

Anmäl
2017-05-30 16:56 #8 av: Huygens

År 1980 rökte nästan 80 % av männen i Sydkorea, så det är ändå en klar förbättring idag. Fast visst, nästan 40 %, det är många rökare.

Anmäl
2017-05-30 20:11 #9 av: Cireea

Visst är det en klar förbättring, men ändå... 40% Oberörd
Kan man hitta siffror på hur många kvinnor som röker i Sydkorea? 

Anmäl
2017-05-30 20:43 #10 av: Huygens

Hum, jag funderade på samma sak, men Arirang News gav bara siffrorna för männen. Kanske är kvinnorna renlevnadsmänniskor? Gissar på 10 % kvinnliga rökare.

Anmäl
2017-05-31 21:29 #11 av: Huygens

Stämningen mot dom koreanska och kinesiska myndigheterna var en nådig lunta. Den såg ut att vara 6-7 cm tjock. Dessutom visas några bilder på Seoul där luften är tjock som i Indonesien när skogsbränderna rasade som värst. (YT/ARIRANG, 2017-05-31, 2 min)

Anmäl
2017-06-01 06:50 #12 av: lilssgu

Önskade de kunde iallafall berätta vad dammet består av, det här var ju inte bra.

Anmäl
2017-06-01 11:58 #13 av: Cireea

Håller med #12 Oberörd

Anmäl
2017-06-01 17:56 #14 av: Huygens

Mer dammnyheter. 82 % av koreanerna har fått sin tillvaro negativt påverkad av det fina dammet i luften.

Den största gruppen är kvinnor i 30-årsåldern, där 98 % påverkats negativt av dammet, kanske pga att dom har småbarn som tvingas andas dammluften. (YT/ARIRANG, 2017-06-01, 2 min)

Anmäl
2017-06-01 22:11 #15 av: Cireea

Nej men fy Ledsen Det här måste ju göras något åt ASAP. 

Anmäl
2017-06-02 13:28 #16 av: lilssgu

Hur effektiva är ansiktsmasker? Tränger dammet igenom?

Anmäl
2017-06-02 16:19 #17 av: Huygens

En del damm tränger igenom och en hel del virus kan även ta sej genom dom bästa andningsfiltren (här har wikipedia delvis fel uppgift). Letar man på nätet och orkar läsa PDF:er hittar man följande:

Dom två rådande standarderna är NIOSH (USA) och EN (EU) (wiki).

Dom exakta filtertyperna man bör använda om man vistas mycket i damm är antingen NIOSH P100 (Lägg märke till bokstaven 'P', som anger olje-aerosoltålighet) och EN149:2001 FFP3 D R (också olje-aerosoltålig).

.

NIOSH P100 anger att filtret stoppar nästan 100 % (99,97 %) av alla partiklar större än 0,3 μm, men ger inga löften om att filtret kan användas mer än ett arbetspass (8 timmar). Bokstaven P anger oljetålighet. Filter som har sämre oljetålighet anges som NIOSH N100 (dåligt) eller NIOSH R100 (halvdåligt).

Tyvärr finns det både virus och partiklar som är mycket mindre än 0,3 μm. Vissa av dom mer besvärliga partiklarna i det koreanska dammet går dessutom in i blodomloppet när partiklarna väl nått lungorna. Därav kan man förstå rättsfallet med 91 indignerade naturaktivister, forskare, hälsoarbetare m fl.

.

EN 149:2001 FFP3 D R anger att filtret stoppar 99 % av alla partiklar större än 2 μm, vilket är sämre än NIOSH P100, men anger också att FFP3-filtret är konstruerat för att inte täppas igen (bokstaven 'D' = dolomite) samt att filtret kan användas i flera dagar (bokstaven 'R' = Re-usable). Dock anges inte hur många dagar, hur länge FFP3-filtret är återanvändbart. OBS, NR betyder ej återanvändbar mer än 8 timmar, NR = Non Re-usable.

Observera att det finns FFP3-filter utan egenskaperna D och R. Dessutom måste det stå hela EN 149:2001, för EN 149 (utan 2001) är en äldre sämre filterstandard.

FFP1 och FFP2 är sämre än FFP3. Dessutom har FFP3-filtret en garanterad läckagegräns på max 2 % vid anslutningen mot ansiktet, vilket NIOSH P100 inte har. Det är dessutom vanligt att FFP3 har en liten utandningsventil.

Alla FFP-filtren (FFP1, FFP2 och FFP3) är oljetåliga, medan NIOSH-filtren bara är oljetåliga om filterbokstaven börjar med 'P'.

.

Så ska man andas den gulbruna luften i Seoul/Peking är följande filterstandarder dom bättre, om än inte perfekta:

NIOSH P100
EN 149:2001 FFP3 D R

Lägg märket till att det finns gott om ej godkända filtermasker eller filter som bara är markerade NIOSH N95 (tål ej olja och stoppar bara 95 % av dammet över 0,3 μm) samt EN149:2001 FFP2 (släpper igenom 94 % av dammet runt 5 μm).

Det är också vanligt att dammfiltermaskerna inte har perfekt passform på bärarens ansikte och läcker runt kanterna.

.

Läser man lite på nätet finns det undersökningar som pekar mot att FFP3-filtret skyddar bättre mot små partiklar än P100-filtret, trots att EN-standarden inte är lika sträng som NIOSH vad gäller partikelstorlek. Jag vet inte orsaken till denna oväntade skillnad.

En undersökning angav även att det inte fanns någon större skillnad mellan FFP2- och FFP3-filter vad gällde att stoppa små partiklar mellan 0,2 - 0,4 μm, men peppar-peppar, jag kan inte veta vad som är sant på nätet.

Det anges på flera sidor att passformen mot ansiktet är otroligt viktig för filtrets säkerhetsfunktion, kanske viktigare än att man väljer mellan FFP1- och FFP3-filter.

.

Frågan är också om Korea har en egen eller en asiatisk andningsfilterstandard?

Anmäl
2017-06-05 19:40 #18 av: Huygens

Arirang uppmärksammar att det ultrafina dammet (< 2,5 μm) orsakar en del förtida födslar. Det ultrafina dammet orsakar även försämrad utveckling av fostrets hjärna, lägre intelligens och är kopplat till ADHD, autism, cancer, hjärt- och lungförsämring.

Arirang intervjuar svenske chefen på Stockholm Miljöinstitut, Johan Kuylenstierna, från York (?) universitet. (YT/ARIRANG, 2017-06-05, 5 min)

Det skadliga dammet bidrar till dom låga födseltalen då många tvekar att skaffa barn. Många använder också luftrena i hemmet när luften blir dålig.

.

Universitet som Chung Yoo-Ra gick på syns lite i slutet, Ewha Kvinnauniversitetet, genom professor Ha Eun-Hee, som nämner att födeslvikten också är lägre vid höga förekomster av ultrafint damm i luften.

.

Som sten på bördan har ett utbrott av H5N8-fågelinfluensa troligen startat från Gunsan och sedan börjat spridas. H5N8 är mindre smittsam (än H5N6?) men mer farlig än andra fågelinfluensor. (YT/ARIRANG, 2017-06-05, 2 min)

Anmäl
2017-06-06 18:32 #19 av: sweetgum

Fy,...

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Anmäl
2017-06-08 14:42 #20 av: Huygens

Som ett led i att få bättre luft har myndigheterna infört en regel som anger att imorgon ska el- och vätebilar ha ljusblå nummerplåt. På så sätt kan alla se vem som är goda bilägare och vem som är dåliga bilägare (vita nummerplåtar), sådana som smutsar ner luften. (YT/ARIRANG, 2017-06-08, 1 min)

Målet är att alla ska övergå till miljövänliga bilar och ge dom andra dåligt samvete: "Kör du fortfarande bil med vit nummerplåt?"

.

Enligt väderprognos kommer mer kinesisk fint damm att blåsa in över Korea under kvällen och natten. Metreologen Michelle Park uppmanar därför tittarna att kolla den senaste väderprognosen innan dom beger sej utomhus (med andningsmasker?).

I övrigt blir vädret under fredagen ostadigt med solglimtar, skurar upp till 20 mm regn och temperaturer runt 25 - 30 grader Celsius. (YT/ARIRANG, 2017-06-08, 2 min)

Anmäl
2017-06-12 20:57 #21 av: Huygens

Jag vet inte vad som hänt med Arirang, men det känns som om nyhetsuppläsarna bestämt sej för att vädra ut den osunda luften. Det kommer små nyhetsinslag om luften var och varannan dag nu.

Färskt nyhetsinslag som uppger att 14000 sydkoreaner dör varje år av luftföroreningar och av det fina dammet. Bakgrunden liknar något ur en undergångsfilm, men ska tydligen föreställa Seoul en väldigt dammig och luftförorenad dag. (YT/ARIRANG, uppläsare: Daniel Choy, 2017-06-12, 2 min)

Runt 1:11 i nyhetsinslaget syns en kvinna med en filtermask med utandningsventil som skulle kunna vara av modellen FFP3. Dom andra maskerna som syns i inslaget är inte så bra, verkar mest vara enkla "sjukhusmasker" samt billigare och sämre varianter av byggdammask.

.

Och hur går det med dom stackars kycklingarna?

Tyvärr inte alltför bra. Myndigheterna har nu tillfälligt förbjudit all form för transport av levande fågel inom Sydkorea. Massvis med kycklingar och höns har slaktats och samlats upp. Mer än 180 kycklinguppfödare (?) är drabbade av influensan H5N8. (YT/ARIRANG, uppläsare: Mark Broome, 2017-06-11, 2 min)

Mark Broome är en av Arirangs duktiga nyhetsuppläsarna och han ser mer plågad ut än vanligt, nästan så han lider med kycklingarna. Jag hoppas det löser sej med tiden.

Anmäl
2017-06-12 23:31 #22 av: Cireea

Dock bra att det blivit förbjudet att importera levande fågel om dom har problem med sjukdomar på höns och kycklingar. 

Anmäl
2017-06-19 21:54 #23 av: Huygens

Förutom fint damm i luften har det kommit hagel i Damyang, provinsen Jeolla och Seoul. Bilrutorna gick sönder. Skyddshjälm rekommenderas till andningsfiltret. Korea Herald

Anmäl
2017-06-20 04:31 #24 av: Cireea

Oj! Förskräckt Då är det ordentligt hagel! 

Anmäl
2017-07-10 23:54 #25 av: Huygens

Tar det här då det kan vara miljörelaterat. Antalet koreaner som tappar håret i åldern 20 - 40 år har ökat kraftigt dom senaste åren. (YT/ARIRANG, 2017-07-10, 2 min)

Ingen verkar ha undersökt orsakerna till den kraftiga ökningen av koreaner som tappar håret. Solljus nämns som en orsak till skalligheten, men då dom flesta unga koreaner har långa arbetsdagar inomhus och få arbetar som bönder, tvivlar jag.

Mer än hälften av hårförlustpatienterna är män enligt nyhetsinslaget. Det innebär att kanske 40 % av dom som tappar håret är kvinnor, vilket måste ses som dramatiskt.

Jag funderar på om det är ämnen i maten, i luften som påverkar?

Anmäl
2017-07-11 01:10 #26 av: Cireea

Kan det vara stressrelaterad? Oberörd 

Anmäl
2017-07-11 14:05 #27 av: Huygens

Stress, sömn- och vitaminbrist kan påverka. Personer som genomgått en operation och sövts kan tappa håret flera månader (?!) efteråt pga giftig narkos. Min väldigt korta sökning gav dock inget entydigt resultat och jag har inte hittat någon förklaring till rapporteringen om ökad hårförlust i Sydkorea.

Anmäl
2017-07-12 15:58 #28 av: Cireea

Sånt bör dom ju ta på allvar Oberörd Det är absolut inte normalt att folk tappar hår, inte när det handlar om sånt stort antal människor.  

Anmäl
2017-07-19 14:41 #29 av: Huygens

En undersökning av det fina dammet i luften visar att 52 % av det fina dammet produceras av Sydkorea självt. Korea Herald, 2017-07-19

Endast 34 % av det fina dammet kommer från Kina.

9 % av dammet kommer från Nordkorea. 5 % fint damm kommer från andra länder runt omkring.

.

Det är inte bara fint damm som är problemet. Även olämpliga mängder giftiga och cancerframkallande kemikalier andas in som sprids av kemisk industri i Sydkorea och som inte stoppas av filtermasker.

Undersökningen är gjord av Sydkorea och NASA (alltid en tvivelaktig källa), som flög ett flygplan över halvön och samlade mätdata.

Anmäl
2017-07-19 18:23 #30 av: Cireea

Se där, med andra ord måste Sydkorea själva agera för att minska dammet och andra farliga utsläpp. 

Anmäl
2017-08-08 12:08 #31 av: Huygens

Dåliga dagar med ohälsosam luft?

Förra året hade Sydkorea officiellt sett 15 dagar med dålig luft. Nu ändrar Sydkorea troligen sina gränsvärden för dålig luft, vilket betyder att förra året (2016) kommer Sydkorea anses ha haft 44 dagar med dålig luft.

Det nya gränsvärdet är 35 mikrogram ultrafint damm/m2 luft.

Dock når Sydkorea inte ända fram till internationella gränsvärden för dålig luft, uppställda av WHO. Det framgår inte av artikeln hur många dagar med dålig luft Sydkorea anses ha enligt WHO:s regler. Korea Herald, 2017-08-08

Dom nya sydkoreanska reglerna för dålig luft kommer troligen införas nästa år.

Anmäl
2017-08-08 19:40 #32 av: Cireea

Det lät faktiskt lite med 44 dagar. Undrar hur många dagar det är enligt WHO. 

Anmäl
2017-08-08 20:16 #33 av: Huygens

Funderar jag på med.

Det konstiga med WHO:s klassificering är att luften går från "normal" till "dålig" vid 25 mikrogram ultrafint damm, men klassen "bra" luft ligger under 15 mikrogram/m2 och kommer före "normal".

Det verkar som om vi ska förväntas tro att "normal" luft ligger mellan "bra" och "dålig" luft enligt WHO, så jag tvekar tro på hela WHO-klassificeringen.

Dvs att luften är "normal" om den bara är halvdålig...

Anmäl
2017-08-09 00:19 #34 av: Cireea

Hmm, ja det lät märkligt. 

Anmäl
2017-08-09 12:11 #35 av: Huygens

Värmeslag, hetvåg, vädret, jag lägger det här då det rör luften. Många platser har haft temperaturer över 35 grader C.

Mer än 2,7 miljoner djur på gårdar har dött till följd av värmeslag. Hettan har varit extrem detta år och dom flesta djur som dött är ankor, gäss och höns. Det är lite konstigt att gårdarna inte har bättre möjlighet att sänka temperaturen.

Frågan är ifall det ska räknas som djurplågeri.

En av orsakerna till värmeslagen är att fåglarna trängs på små ytor och den alstrade värmen därför blir hög tillsammans med vädret. (YT/ARIRANG, 2017-08-08, 1 min)

Anmäl
2017-08-10 00:16 #36 av: Cireea

Oj jisses Oberörd

Anmäl
2017-08-10 13:57 #37 av: Huygens

För att förbättra luften kommer det från januari att bli förbjudet att röka i sin egen lägenhet om man bor i ett flerfamiljers bostadshus. Korea Herald, 2017-08-10

Lagförslaget kom från det lilla Folkets Parti som för tillfället befinner sej i en smutskastningsskandal mot presidenten (inlägg och framåt). Lagförslaget godkändes av riksdagen igår, onsdag.

Anmäl
2017-08-10 16:18 #38 av: Cireea

Bra lagförslag, tycker det är äckligt att röka inomhus Oberörd Dock borde man satsa på att kanske förbjuda rökning på andra platser också, om man nu vill jobba mot att förbättra luften.

Jag vet inte hur lagar och regler ser ut kring rökning, får man röka var man vill? i restauranger? 

Anmäl
2017-08-10 16:28 #39 av: Huygens

Bra fråga. Jag var tvungen att leta lite.

Det är tydligen förbjudet att röka på restauranger även om 4 försök har gjorts att få Konstitutionsdomstolen att riva upp den lagen. Korea Times, 2016-07-21

I övrigt vet jag inte.

Anmäl
2017-08-10 16:33 #40 av: Cireea

Okej, tack för informationen! Får idé
En idé skulle ju kunna vara så kallade "rökrutor" eller något liknande. Jag vet att en liknande idé om rökrutor varit på tapeten i Sverige i många diskussioner. 

Jag tänker såhär, självklart får alla välja själv om dom vill röka. Precis som att man själv får välja vad man äter, dricker och hur man lever (så länge det följer lagens ramar såklart). Dock så påverkar just rökning många runtom också när man gör det på offentlig plats. Där måste man kanske se över hur man kan göra det bättre.

Min fundering är dock, är rökning det som påverkar luften till stor del i Sydkorea? Eller attackerar man problemet från fel ände? Det måste väl ändå finnas annat som bidrar mer till den dåliga luften? 

Anmäl
2017-08-10 16:37 #41 av: Huygens

Kanske är rökförbudet mest resultatet av en allmän trend i världen?

Anmäl
2017-08-10 16:40 #42 av: Cireea

Troligtvis! 

Anmäl
2017-08-31 13:31 #43 av: Huygens

Ett delvis ignorerat problem är höga nivåer av marknära ozon, som brukar uppstå i tätbebodda bil- och industriområden. Tyvärr har ozonvarningarna stadigt ökat varje år.

Förra året utfärdades 240 varningar för höga ozonnivåer i olika regioner och då bör folk hålla sej inomhus, för filtermasker skyddar inte mot det frätande ozonet. (YT/ARIRANG, 2017-08-30, 4 min)

Anmäl
2017-08-31 14:02 #44 av: Cireea

Illa att ignorera problemet, dom måste ta tag i det innan det är för sent.. 

Anmäl
2017-09-29 13:55 #45 av: Huygens

2017-09-19 försämrades plötsligt luften över landet med höga halter fint damm. Orsaken är inte helt utredd, men verkar ha samband med ogynnsamma vindar. Korea Times, 2017-09-19

Dålig luft klassficeras som mer dammpartiklar än 35 mikrogram/m2, se #31. Och under september månad nåddes nivåer mellan 150 - 180 mikrogram/m2. Skulden läggs delvis på Kina, om det är sant kan man fundera på vilken luft dom har i stora kinesiska städer. Jag undrar dock om den verkliga skulden till det ultrafina dammet har sitt ursprung i dom enorma mängderna orenade rökgaser från koreanska kolkraftverk.

Regeringen kommer i alla fall att använda 60 miljarder kr till år 2022 för att minska det ultrafina dammet med 30 %. Korea Times, 2017-09-27 samt (YT/ARIRANG, 2017-09-26, 2 min)

Åtgärderna kommer att riktas mot bilavgaser och att stänga ålderstigna kolkraftverk samt minska utsläpp från dieselfartyg. Arirang News visar bilder som känns bekymmersammma. Nyhetsinslaget nämner även att koreaner inte är särskilt förtjusta i att spendera Chuseok utomhus pga ultradammet.

Enligt OECD har dödsfallen mellan 2010 - 2013 bland koreaner ökat pga andningssjukdomar till skillnad från genomsnittet bland andra OECD-länder. Undantaget är Turkiet som har större ökning av andningssjukdomar än Sydkorea. (YT/ARIRANG, 2017-09-25, 2 min) Stadsbilder från nyhetsinslaget är bekymrande.

Enligt OECD är även Sydkorea det OECD-land som har sämst luft när det gäller ultrafint damm. Undantaget är möjligen Polen som också har mycket koleldade kraftverk som sparsamt rökgasrenas. (YT/ARIRANG, 2017-09-24, 2 min)

Nu visar det sej även att det ultrafina dammet i Sydkorea orsakar njurskador när partiklarna passerar genom kroppen. Jag får dock inte klarhet i från nyhetsinslaget, om det även är giftiga kemikalier i dammet som spelar roll. (YT/ARIRANG, 2017-09-24, 1 min)

.

Sen några andra hälsorelaterade ämnen som jag tar här, då ämnena kanske inte motiverar egna trådar.

Tydligen har skolorna problem med asbest och problemet har adresserats sparsamt av tidigare regeringar. Men nu har Moon Jae-In beslutat att undersöka hur omfattande problemen är med förekomst av asbest i skolor. Korea Herald, 2017-09-21

Undersökningen kommer att ledas av statsminister Lee Nak-Yon, som var den som slog Ministeriet för Livsmedels- och Medicinsäkerhet på fingrarna i samband med nervgiftäggen och giftbindorna som säljs på Lotte Mart och andra stormarknader.

Tydligen har många skolor asbestsanerats, men även i sanerade skolor hittar man fortfarande rester av asbest och det blir nu utredningens uppgift att ta reda på hur omfattande asbestproblemet är.

Något överraskande har Sydkorea OECD:s lägsta antal läkare per 1000 invånare. Även länder som Mexico och Turkiet ligger bättre till. Korea Herald, 2017-09-25 samt (YT/ARIRANG, 2017-09-24, 1 min)

Näst sämst var Polen och tredje sämst vad gäller läkartätheten var överraskande nog Japan. Frågan är om det låga antalet läkare beror på att folk generellt sett är friska eller om det sparas på sjukvården av staten?

Ja, hur är det med sjukvården?

Nyligen hittades en söt liten insekt som flöt i näringslösningen i en dropppåse. Det rörde sej om ett 5 månader gammalt barn som kopplats till dropp. Föräldrarna upptäckte då att en insekt flöt inne i droppåsen som varit anslutet till barnet under 14 timmar.

Barnet behandlades på det välrenomerade Ewha Woman's University Mokdongsjukhuset. Droppet kopplades genast bort, men ingen kan förklara hur en insekt kommit in i den sterilt tillslutna droppåsen. Korea Herald, 2017-09-19

Sen gick det en dag.

Så kom nästa rapport. En sjuksköterska hade upptäckt en kackerlacka inne i en droppåse på universitetsjukhuset i Incheon. Företaget med kackerlackan är Shinchang Medical och har inte kommenterat händelsen.

Företaget med den mindre oidentiferade insekten i droppåsen är Sungwon Medical som skyller på att halva produktionen görs i Filippinerna och att insekten kan ha krupit in plastpåsen obemärkt. Korea Herald, 2017-09-20

Då kommer vi till den smaskiga maten på militärförläggningar.

En död ödla hittades i en burk godis som såldes på en militärinstallation. Tydligen är det rätt vanligt med problem som rör livsmedel på militäranläggningarna och den döda ödlan är bara en incident av många. Ca 20 incidenter/år rapporteras officiellt.

Hår, hönsfjädrar, maskar, fästingar (!), plastbitar, elkablar, muttrar och skruvar har hittats i maten som köps eller serveras på militäranläggningar. Företagsnamnen på livsmedelsproducenterna har mörkats av staten.

En överste gjorde dessutom flera polisanmälningar att andra militära befäl tagit emot mutor, men ingen juridisk åtgärd vidtogs. Istället fråntogs översten förmåner, fick sänkt lön och omplacerades till landsbyggden. Korea Times, 2017-09-25

Anmäl
2017-09-29 15:21 #46 av: Cireea

Men fy, insekter i droppåsar?! Förskräckt

Anmäl
2017-10-11 11:10 #47 av: Huygens

Lägger det här då det är en hälsofråga.

Tydligen har 33,2 % av koreanerna latent tuberkulos (TB), dvs dom har fått TB, men sjukdomen verkar inte (?) ha slagit ut i full blom. Bakterierna finns dock i kroppen för resten av livet och för äldre personer kan det vara farligt om immunförsvaret försvagas, då TB kan bryta ut igen. 

TB sprids genom hostningar och nysningar, genom att man äter mat ur samma skål eller använder bestick som inte diskats ordentligt.

Yngre klarar sej bättre i undersökningen, med gradvis ökad förekomst av latent TB hos personer över 40 år. Nästan hälften av koreaner över 50 år har latent TB. Sydkorea har den högsta andelen latent TB bland alla OECD-länder. Korea Herald, 2017-10-11

Anmäl
2017-10-11 12:40 #48 av: Cireea

Oj, tuberkulos går inte bota när det väl slagit ut så att säga? 

Anmäl
2017-10-11 13:01 #49 av: Huygens

Jag vet inte. Det går ju att behandla TB som brutit ut, med antibiotika som man måste äta i veckor eller månader. Kanske kan sådan medicin till slut helt slå ut tuberkulosbakterierna, men jag vet faktiskt inte.

TB-bakterierna gör något konstigt efter ett tag (månader?). Bakterierna antingen kapslar in sej eller blir inkapslade av kroppens försvar i kalkkapslar, som ofta hamnar i skelettet. Tyvärr blir dessa kalkinkapslingar ibland upplösta med tiden och speciellt när man blir äldre och får lite svagare skelett. Då kommer TB-bakterierna ut igen. Även ett svårt benbrott kan kanske utlösa ett TB-utbrott, då kalkkapslingar bryts.

Exakt hur detta verkligen funkar vet jag ej utan har bara fått det berättat för mej.

Anmäl
2017-10-11 13:03 #50 av: Cireea

Och antibiotika är ju inget man idag vill låta folk äta hur som helst heller. Oberörd Så länge det är latent kan man inte göra mycket åt det.. och som jag förstått det påverkar den latenta TB inte personen? 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.