Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 4769 ggr
Huygens
2017-06-20 15:06

Vilda djur

Tydligen har man en nationalpark (wiki) runt berget Jirisan (wiki) i södra delen av landet. Ett antal kragbjörnar (wiki) har tydligen placerats ut i nationalparken och dom förökar sej påfallande framgångsrikt.

Mitt intryck är att Sydkorea är ganska tätbefolkat och södra delen av landet borde vara rätt så folkrik, jag är förvånad av att man vågar ha kragbjörn så nära bebyggelse. Det finns 21 nationalparker i landet.

Även ett antal rävar har förökat sej vid bergen Sobaek, men där behöver man inte se upp. (YT/ARIRANG, 2019-06-19, 2 min) Mark Broome om rävarna.

.

Vad man kan tänka på är att kragbjörnar är allätare och kan vara helt livsfarliga, så man ska inte försöka klappa dom eller gå nära och ge mat. Kragbjörnarna kan se små ut, men även en liten björn på 50 kg är oerhört stark och har fem rejäla klor på varje tass. Dom största björnarna väger 150 kg.

Kragbjörnar har trängt in i bilar om dom blir arga på föraren, så det kan vara dumt att stanna och stirra på en ilsken kragbjörn ifall man sitter i en bil. För det mesta håller sej dock kragbjörnarna borta från människor.

Kragbjörnar är duktiga trädklättrare och slickar i sej saven efter att ha skalat av barken.

Annons:
Cireea
2017-06-20 15:13
#1

Oj jisses! 😮
Tur att kragbjörnarna oftast håller sig borta från människor, dock helt sjukt att man vågar ha dem så nära civilisationen så att säga. Kanske har man inget annat val då det är så tätbefolkat? 

Går det hitta några siffror på hur många attacker det sker per år eller liknande? 
Tänkte om det händer olyckor ofta eller om det är väldigt sällan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-06-20 15:33
#2

Det fanns lite om attackerna på wikisidan. Men inget om Sydkorea. Främst är det bambuskottplockare och jordbrukare som råkat illa ut.

Kanske är Jirisan nationalpark välavgränsad, klippig och ej avsedd för större grupper människor?

.

För flera årtionden sedan hade man 3 kragbjörnar i en liten björngrop på kanske 25 kvadratmeter i en djurpark i ett ej nämnt europeiskt land. Kragbjörnarna var kraftigt överviktiga och understimulerade. När en turist sträckte ner handen och försökte klappa björnarna reagerade två av björnarna nästan inte. Den tredje kragbjörnen tog tag i turistens hand, drog ner den tyske turisten och åt upp honom.

För sakens skull sköts björnen som ätit turisten och djurparken satte upp ett högre stängsel runt björngropen så att man inte kunde luta sej över betongmuren och sträcka ner handen till kragbjörnarna. Jag vet inte om djurparken eller björnarna finns kvar idag.

.

Extrahering av björngalla är förbjuden i Sydkorea, men det fanns år 2008 fortfarande 1300 kragbjörnar i 108 björnstall i hopp om att den plågsamma extraheringen skulle bli laglig igen. (wiki)

Enligt Arirang (trådstarten) finns det 28 kragbjörnar i det vilda i Jirisan.

Huygens
2017-08-04 11:33
#3

Kinesisk juveltrast (eng. faery pitta "sagotrast") (wiki) har börjat häcka på sydkusten. Normalt sett finns juveltrasten mest i Malaysia, Nya Guinea och liknande varma länder i området.

Juveltrasten känns igen på det metallskinande turkosa stråket på vingen. Juveltrastens bo har filmats i nationalparken Hallyeohaesang (wiki) i provinsen Gyeongsangnam-do.

Juveltrasten äter sina ungars tomma äggskal, vilket fångats på film för första (?) gången.

Juveltrasten anses hotad och det finns runt 10 000 juveltrastar kvar i hela världen. Den lilla juveltrasten hämtar påfallande stora byten som mat till sina ungar; maskar, krabbor och små ormar. (YT/ARIRANG, 2017-08-03, 2 min)

Cireea
2017-08-06 13:24
#4

#3 Intressant, hur kommer det sig att dom rört sig längre bort?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-06 13:31
#5

Jag vet inte, kanske är det för att Sydkorea fått en varmare sommar i år? Eller så har mark som tidigare varit bebodd/odlad, tillåtits återgå till naturen i nationalparken och ökat mängden areal som är gynnsam för juveltrasten?

Cireea
2017-08-08 01:59
#6

Häftigt oavsett! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-08-20 13:04
#7

Två utrotningshotade djurarter har setts i sommar. Dels en fiskmås (?) med punkfrisyr och en eremitkrabba med stor klo. (YT/ARIRANG, 2017-08-19, 2 min)

Cireea
2017-08-20 22:17
#8

tråkigt att de är utrotningshotade, dock kul att de synts till. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-04 16:35
#9

Ni minns dom där kragbjörnarna i #0. Nu har ett "oväntat" problem dykt upp.

Kragbjörnar har en tendens att vilja utöka sina revir och undersöka nya områden. En extra äventyrslysten kragbjörn har nu två gånger tagit sej bortanför nationalparken Jirisan och behövt fångas in, 90 km bort. Korea Herald, 2017-09-03

Tyvärr fallerade björn KM-53:s mikrochip, så myndigheterna vet inte var han varit tills dom lyckades fånga in kragbjörnen. KM-53 ser ut att vara minst lika lång som en människa.

Myndigheterna har inte släppt lös KM-53 ur den lilla inhängnaden på en månad nu, vilket väckt starka protester från djuraktivister.

Cireea
2017-09-04 16:39
#10

Aj aj.. 😕 Hoppas bara att dom inte tar till någon drastisk åtgärd..som att avliva björnen. Det vore förjävligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-06 22:14
#11

83 hotade havssköldpaddor släpptes tillbaks i vattnet från en strand på Jeju Island. Man kunde hoppas att det gick att föda upp lite fler, för 83 sköldpaddor är inte många. (YT/ARIRANG, 2017-09-28, 1 min)

Sen har vi en typ av djur man inte vill ha. Giftiga sydamerikanska eldmyror har tagit sej ut i hamnen i Busan och byggt bo. USA försökte bekämpa eldmyrorna på 1950-talet. Det gick dåligt och eldmyrorna växte i stället i antal och i utbredning. Korea Times, 2017-10-01

Det började med att eldmyrorna först upptäcktes i Japan i Nagoya och i Kobe i år. Ett bo med ca 1000 myror hittades i veckan i Busan och myrorna kommer troligen från en container. Korea Times, 2017-10-02

Det är första gången som dom farliga eldmyrorna hittats i Sydkorea. Nyligen hittades även eldmyror i Australien, Nya Zealand, Kina och Japan. Man kan fundera på vem det är som sprider eldmyrorna. Korea Herald, 2017-10-02

Myndigheterna ökar sina kontroller för att hindra eldmyrorna få fäste i landet. Korea Herald, 2017-10-05

Cireea
2017-10-07 00:20
#12

Eldmyror 🤮 På vilket sätt är eldmyror farliga?

Angående sköldpaddorna, fint att dom försöker föda upp fler av en hotad art. Tråkigt dock att det inte blivit så många, 83 stycken är ju ingenting. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-07 11:13
#13

Jag är inte helt säker, men tydligen har en typ av eldmyror (wiki), Solenopsis invicta, "red imported fire ants" (RIFA) (wiki) från Sydamerika, högre förekomst av att orsaka svår allergisk chock när dom biter.

Sen är det besvärlgt tydligen, för vissa RIFA är inte röda utan snarast svart och svåra att känna igen som farliga eldmyror. RIFA angriper inhemska djur och boskap i USA.

Det finns asiatiska eldmyror som också biter, men dom är inte alls särskilt farliga, som arten röda vävarmyror (wiki).

Annons:
Huygens
2017-10-27 13:46
#14

Vildsvin sägs ha stormat kvinnouniversitet (ej Ewha) i norra Seoul. Tydligen är det några dussin vildsvin från berget Bukhan som tagit sej in på universitetsområdet för att söka mat. Både vuxna djur och ungar fanns bland vildsvinen.

Dom första vildsvinen sågs framför Högskolan för Humaniora strax efter kl 1 om natten, onsdag. Skolan utfärdade en rekommendation att inte promenera runt området nattetid, då dom vuxna vildsvinen kan bli väldigt beskyddande om man kommer nära ungarna. Korea Times, 2017-10-27

Varje år görs tydligen hundratals observationer av vildsvin i Seoul.

Cireea
2017-10-27 13:49
#15

#14 Oj 😮 Hoppas ingen blev skadad!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-27 13:53
#16

#15 Det gick tydligen bra. Jag tror mest vildsvinen bökade runt och rev upp planteringar. Kanske äter dom blomsterlökarna? Troligen är det en god idé att ha alla soptunnor inlåste i ett skjul så vildsvinen inte kommer åt matrester.

Många vildsvin är dessutom skygga och springer sin väg om dom hör människor, möjligen med undantag av stora hungriga galter.

Cireea
2017-10-27 13:57
#17

#16 Skönt! 🙂
Konstigt dock att det inte finns tillräckligt med mat uppe i Bukhan? Jag tänkte, eftersom dom måste söka sig ner till bebyggda områden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-27 14:26
#18

Ja, det där med mat är en bra fråga. Tydligen söker sej vildsvinen till bebyggelse när vintern kommer. Jag vet inte hur vildsvin bär sej åt för att hitta mat när marken är frusen.

Dessutom förökar sej vildsvin hela tiden och då det inte finns (?) varg eller kragbjörn annat än i nationalparker i Sydkorea, har vildsvinen inga naturliga rovdjur. Så dom övertaliga vildsvinen söker sej utanför sina vanliga områden.

Det stod i artiklen att det bedrevs en viss jakt på vildsvin, men tydligen mindre jakt än vad som står i relation till iakttagna stadsvildsvin. Lite olämpligt dock, då jägarna skjuter vildsvinen i stadsmiljö (nattetid?) och helst skulle man vilja fånga vildsvinen i burar så man slipper skottlossningen.

Cireea
2017-10-27 14:28
#19

#18 Hmm, och det är ju inte bra om vildsvinen förökar sig helt utan kontroll. Även det rubbar ju balansen i naturen då det inte finns något naturligt rovdjur som kan "rensa" ut vildsvin och behålla balansen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-06 19:39
#20

Fästingar i Seoul, är det ett problem?

Tydligen finns det fästingar längs Han River i stadsmiljön. Vissa av dessa fästingar skulle kunna ha det allvarliga SFTS-virus (wiki) som man bör se upp med. Mer än 7000 fästingar har fångats in och ingen hade SFTS-viruset som kan ge ett kritiskt syndrom (wiki), men SFTS-fästingar upptäcktes vid Han i måndags. Korea Herald, 2017-11-06

SFTS-viruset finns i delar av Sydkorea och är vanligt i några områden av Kina.

Annons:
Cireea
2017-11-06 19:52
#21

Som tur är har jag aldrig ens stött på en fästing, men jag vet hur jäkliga dom kan vara. Vad innebär SFTS-viruset?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-06 22:16
#22

SFTS-viruset är inget bra. I Sydkorea verkar 30 % avlida som smittats, även om det inte drabbar mer än några tiotal koreaner per år som får organsvikt mm.

Cireea
2017-11-07 15:54
#23

Oj 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-09 11:53
#24

En 1 meter lång utter hittades i en butik i Busan. Den utmattade och hungriga uttern skickades till ett behandlingshem för vilda djur. Korea Herald, 2017-11-09

Sk vilddjurskafeer ifrågasätts, då djuren verkar stressade av den enorma uppmärksamheten och alla klappa som besökarna ger. Främst är det tvättbjörnar, men även surikater, ökenräv och vallaby (känguru), som hålls i kafeer under nästan hygieniska former. Korea Herald

Cireea
2017-11-09 20:58
#25

Hur långa brukar uttrar bli? 

Nej men.. 😭 Inte kan dom väl ha vilddjurscafé… så fruktansvärt. 
Dom är just det: VILDA.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-09 21:50
#26

Jag tror uttrar i Asien blir mellan 0,5 - 1 m (+ 0,4 m svans), så det här var en stor utter. Uttrar i Amazonasdeltat, Brasilien, blir troligen 1,5 - 2 m långa (+ en lång svans).

Cireea
2017-11-09 22:41
#27

Ah, olika underarter av uttrar då antar jag?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-11-09 22:46
#28

Ja, olika utterarter.

Otroligt att en utter sökte sej in i stadsmiljö. Jag trodde dom var lika skygga som bävrar.

Cireea
2017-11-10 12:21
#29

Ja, jag undrar hur långt in i staden butiken låg eller om den låg nära något vattendrag. Oavsett, helt otroligt som du säger.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-01 10:47
#30

Den hotade tofsibisen klarar sej tydligen bra från den pågående fågelinfluensen och 20 stycken fåglar som fötts upp i fångenskap ska snart släppas ut i det fria. Korea Herald, 2017-12-01

Tofsibisen (wiki) är en halvmeter hög, har rött ansikte, vit kropp, liknar en korsning mellan en stor duva och en höna med långa ben + att tofsibisen har den karateristiska långa något böjda näbben.

Sedan år 2008 har flera försök gjorts att återplacera tofsibisen i södra korea. tyvärr är tofsibisen känslig för jordbrukskemikalier och jagas av vissa rovdjur (rävar?).

Cireea
2017-12-03 12:41
#31

Hur många finns det kvar av arten totalt?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-03 13:50
#32

#31 Jag vet inte riktigt för det står inte så tydligt angivet på nätet. Texter nämner hur många häckningsplatser som finns och andra artiklar nämner hur många tofsibisar som finns i fångenskap.

Tydligen var tofsibisen helt utdöd i det vilda i Sydkorea, Taiwan och Japan i början av 2000-talet. Och det kanske finns 300 fåglar vilda i Kina. Sedan finns det en del i fångenskap som föds upp. Sydkorea tror jag har 315 tofsibisar i fångenskap och tanken är att släppa ut en del i det fria i takt med att man har rätt förutsättningar.

Troligen finns det inte fler än 2000 tofibisar i världen.

Cireea
2017-12-03 14:01
#33

Oj, 2000 är verkligen inget antal.. 😐 Hoppas man lyckas rädda arten!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-03-02 12:12
#34

Tre sibiriska tigrar har släppts ut i en sk tigerskog, ett öppet område som kanske är 220 x 220 m stort i bergsregionen Baekdudaegan (wiki) i nationellt arboretum (wiki), kommun Bongwha (wiki), provins Gyeongsangbuk (wiki). Det finns staket runt området så tigrarna inte springer bort. Korea Times

Tigrarna ser påfallande kraftiga ut, som små kor.

Annons:
Cireea
2018-03-03 12:42
#35

220 x 220 m stort lät inte alls…mycket? Inte för tre tigrar tänker jag.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-03-03 13:03
#36

Jag håller med att det inte lät så mycket. Kanske tänker dom bygga ut området med tiden?

Cireea
2018-03-09 19:59
#37

Ja, förhoppningsvis utökar dom området! 
Vore tråkigt om dom tänkte hålla tigrarna i sådan liten inhägnad permanent.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-06-16 12:04
#38

Över 6000 djurartar har sin hemvist i Den Militariserade Zonen, varav 101 djurartar är hotade, bl a den getliknande lilla myskhjorten. KT

Cireea
2018-06-19 15:11
#39

Oj..varför valde man den platsen om det finns hotade djur där?!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-06-19 15:58
#40

Jag tror mer det är ett liknande fenomen som i isoleringszonerna runt Tjernobyl, med inflyttade vargar, uttrar och hjortar. Djuren flyttade in i DMZ då det inte är så många människor som bor där längre och bara enstaka militära byggnader.

Huygens
2018-10-19 16:33
#41

När hösten och vintern kommer bör allmänheten se upp med vildsvin som söker sej in till städerna. 100-tals vildsvinspassager i städer brukar rapporteras, bl a Seoul.

Vanligast är dock att se vildsvinen i det fria. Ser man ett vildsvin i vid sitt bostadsområde bör man tänka på att det kan finnas flera vildsvin i närheten då dom färdas i flock. Det är ovanligt att bli angripen av vildsvin. Man bör dock inte börja springa sin väg. Jag vet inte om rådet att stirra vildsvinet i ögonen är riktigt bra. Korea Times

Flest vildsvin dyker upp runt Eunpyeong och Seongbuk nära berget Bukhan, runt Dobong och Gangbuk nära berget Dobong, runt Nowon nära berget Surak och vid berget Buram. Den stora mängden vildsvin indikerar för mej att man kanske inte jagar vildsvinen särskilt mycket, så dom förökar sej ganska ohindrat.

Skogs- och bergsvandring är tydligen populärt på hösten. Kanske är det oftare den äldre generationen som gillar dessa utflykter. Korea Herald samt Korea Herald

32 miljoner av Sydkoreas 56 miljoner invånare ger sej ut på en veckoslutsvandring minst en gång per år.

Annons:
Huygens
2018-10-21 14:49
#42

En enorm mängd (10 000-tals) förvildade (?) huskatter lever farligt på vägarna. Även sk vattenrådjur (wiki) och hundar riskerar bli påkörda av bilar. Korea Times

Vattenrådjuren saknar horn och använder istället sina 5 cm långa hörntänder vid strider mellan brunstiga hanar.

Huygens
2019-01-24 11:16
#43

Ett vildsvin på 180 kg tog sej in Dangni-Dong i Busan och attackerade bilar som fick plåtskador. Vildsvinet infångades sedan av en grupp poliser, brandkårpersoner och skadedjursbekämpare. Korea Herald

Det kan vara bristen på mat vintertid som gör att vildsvin söker sej till städerna.

Upp till toppen
Annons: