Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 5150 ggr
Huygens
2017-07-13 21:47

Tekniska Landvinningar (allmänt)

Den här tråden startar jag för att lite allmänt prata om nya (eller gamla) tekniska landvinningar i Sydkorea och kanske även i Nordkorea om sådant finns.

.

Incheon Internationella Flygplats har nu ett slags R2D2-robotar som kan guida resenärerna genom flygplatsen eller svara på frågor. Den mindre och tjockare robotvarianten städar ankomsthallen och alla 10 robotmodellerna kommer från LG Electronics, LG Group. Robotarna har ögon så dom inte kör på hinder eller resenärer. (YT/ARIRANG, 2017-07-13, 5 min)

Det nämns även att elever i årskurs 10 (grundskola/gymnasium?) lär sej (utveckla?) använda och programmera robotar. 

.

USA vägrade dela med sej av sin AESA-radar (wiki) när det ålderstigna flygvapnet behövde moderniseras. Dom två vanligaste flygplansmodellerna härrör från 1950-talet. Det finns några koreanska F16-plan från 1970-talet och ett modernt delvis egenutvecklat träningsflyg från 2000-talet med viss militär förmåga.

Men det nya KF-X, stridsflyget (wiki), behövde en AESA-radar, så Sydkorea blev tvunget att utveckla en egen AESA. Det är konstigt på flera sätt.

Dels är det konstigt att ett så teknikintensivt land som Sydkorea inte tagit fram en egen AESA för länge sedan och dels är det konstigt hur oerhört fort prototypen till den sydkoreanska AESA:n togs fram, på bara 4 månader med start i november förra året.

Och så är det konstigt att Sydkorea har ett så gammalt flygvapen med tanke på den ständiga möjligheten till konflikt med Nordkorea.

.

En helt färdig AESA-radar och KF-X är troligen först färdig år 2022. Indonesien är medfinansiär till KF-X. Den industriella tillverkaren för AESA-radarn är Hanwha Systems (wiki), del av Hanwha, chaebol. (YT/ARIRANG, 2017-07-13, 2 min)

Som jämförelse kan nämnas att JAS utvecklats i 30 års tid och trots att Sverige har ett försprång och tillgång till mycket USA-teknik, kommer Sveriges motsvarighet till KF-X, den sk JAS E, troligen inte att vara färdigutvecklad förrän år 2023.

.

Om nu Sydkorea kan utveckla en AESA-radar så hyperfort, varför har Sydkorea inte utvecklat en egen THAAD-radar för länge sedan?

Annons:
Cireea
2017-07-17 00:58
#1

Det där med robotarna lät faktiskt ganska intressant. Dock undrar jag över det där med eleverna, är det alla oberoende på inriktning i exempelvis gymnasium? Eller dom kanske inte har samma typ av gymnasium som vi har i Sverige?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-17 13:51
#2

Jag är lite osäker på om det var gymnasium. I nyhetsinslaget anges årkurs 10, vilket lika gärna kan vara ett slags grundskola.

Det stod high school så jag antog att det var gymnasium, men jag kan ha fel. Jag gissar att det finns olika inriktningar i gymnasiet, men vet ej.

Cireea
2017-07-17 21:41
#3

Okej, tack ändå 😃 Får försöka forska i det!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-17 23:44
#4

Korea Aerospace Industries (KAI) (wiki) tillverkar helikoptrar, mindre flygplan och rymdraketer. Flygplanen verkar mestadels vara utvecklade i samarbete med utländska företag medan helikoptrarna och raketerna är mer inhemskt utvecklade.

KAI är en gemensam avknoppning år 1999 från Samsung, Hyundai och det numera konkursade Daewoo. KAI är ganska litet med 4000 anställda och ägandet är en smula oklart, där det verkar som om staten äger 30 % och Hanwha (se AESA i #0 ovan) äger 5 % av KAI samt vissa okända ägare har varierande aktieinnehav.

Det intressanta med KAI är att företaget utvecklar satelliten och delar till rymdraketen KSLV-2 (wiki) som förväntas skicka små obemannade satelliter till Månen år 2020. Största delen av KSLV-2 utvecklas av statsägda KARI (wiki)

.

KAI tillverkar en del helikoptrar för försvaret och här har det visat sej att korruption förekommit.

Åklagarmyndigheten gjorde nyligen en gryningsräd mot KAIs huvudkontor i Sacheon (wiki), kontoret i Seoul och beslagtog ett stort antal dokument samt datorer. Det verkar röra sej om en halv miljard kr av KAI:s vinst som förskingrats och om underliga slaskfonder som smusslat bort större summor pengar. Korea Times, 2017-07-14

Tydligen beslagtogs även KAI-personalens mobiltelefoner. En del av korruptionen har inneburit att militär personal fått frikostiga gåvor från företaget KAI i utbyte mot goda relationer. KAIs chefer har förbjudits lämna landet. Korea Times, 2017-07-14

.

Ekonomiska medel har förskingrats i KAI genom slaskfonder som växlat runt utländsk valuta på tvivelaktiga sätt, där okända summor pengar antas försvunnit.

KAI:s VD Ha Sung-Yong kan vara ansvarig för fifflet med slaskfonderna. Korea Times, 2017-07-17

Åklagarmyndigheten uttrycker sej kryptiskt och uppger att Sung-Yong manipulerat slaskfonderna genom ett företag kallat "T". Sung-Yong kapade det tekniska samarbete (sensorer) med företaget "W", vartefter uppdraget överfördes till "T".

Sung-Yongs kriminella kumpaner i affärsvärlden anges bara med efternamn, dom heter Cho och Son.

.

Försvarets upphandling och köp av KAI:s helikoptrar, Surion, för 10 miljarder kr kan också antas vara omgärdat av oegentligheter, korruption och leverans av defekta, opålitliga och obrukbara Surionhelikoptrar. Korea Times, 2017-07-16

Surion klarade inte av alla vintertesterna och sög in is i motorn som kunde haverera i luften, vilket var i strid mot leverans- och godkännandeavtalet.

KAI är Sydkoreas enda flygplantillverkare av betydelse och tillverkar även reservdelar till en militär variant av Boeing 737.

.

Tre höga chefer inom försvaret, DAPA, utreds för brottslig verksamhet i samband med köpet av Surion. Korea Times, 2017-07-17

En av cheferna på DAPA, Chang Myoung-Jin, var klasskompis med fd president Park på universitetet. Myoung-Jin godkände leveransen av Surion, trots att helikoptrarna var defekta. Tre Surion har fått nödlanda eller kraschat för att motorerna fallerat.

Cireea
2017-07-18 00:08
#5

Ännu mer korruption.. det verkar vara ett STORT problem i SK.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-18 00:14
#6

Ja, det är ett problem och ganska otroligt att tjänstepersoner på alla nivåer vågar delta i korruptionen när straffen är så hårda. En artikel i Korea Times från år 2009 antyder att korruptionen alltid kommer vara en del av Sydkorea.

Samtidigt är det otroligt att landet kan utveckla och tillverka så många tekniskt avancerade saker trots korruptionen. Det finns andra länder i världen där allt går i stå när korruptionen når en viss nivå.

Annons:
Cireea
2017-07-18 00:31
#7

Tragiskt att korruptionen förväntas stanna kvar i Sydkorea..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-18 18:36
#8

Åklagarmyndigheten gjorde fem räder till idag. Fem företag, underleverantörer för flygfarkostdelar till KAI, fick påhälsning av åklagarmyndigheten och polis. Bokföring, datorer, hårddiskar och mobiltelefoner beslagtogs. Korea Times, 2017-07-18

Enligt åklagaren har minst 14 miljoner kr använts av KAI till "gåvor" åt centrala figurer inom militären. Slaskfonderna har manipulerats på skickligt sätt för att blåsa upp kostnaderna för levererade militära helikoptrar och reservdelar.

.

Det framkommer också att president Park Geun-hye ignorerade rapporter att Surionhelikoptrarna var defekta och hon godkände leveransen. Korea Times, 2017-07-18

Jag har kollat lite på nätet och Surion är en ganska stor, klumpig helikopter och jag tycker att den rör sej trögt, men samtidigt vill Indonesien gärna köpa Surion. Det är väl så varmt i Indonesien att defekterna med is i motorerna vid vinterväderlek inte spelar roll.

Cireea
2017-07-19 00:51
#9

"Det framkommer också att president Park Geun-hye ignorerade rapporter att Surionhelikoptrarna var defekta och hon godkände leveransen." 

Vidrigt..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-19 14:58
#10

Det visar sej nu att VD:n för KAI, Ha Sung-Yong använde ett särskilt raderingsverktyg för att radera all information från datorenas hårddiskar om dom korrupta och olagliga affärerna. Bokföring, penningtvätt och namnlistor på mutade raderades.

Detta påminner mycket om Hillary Clintons olagliga e-mailserver som avslöjades genom publicering av Wikileaks. Hillary raderade alla sina datorer med BleechBit, ett program som raderar rester efter filer som redan blivit raderade på vanligt vis. Därefter delade FBI/åklagare ut åtalsimmunitet som godis till Hillary och alla hennes anställda, som sedan åberopade 5:e tillägget när det blev dags för Kongressförhören.

Ha Sung-Yong delade ut raderingsprogrammet till sina anställda och uppmande dom att använda raderingsprogramvaran för att sopa igen alla spår av kriminell verksamhet på datorer och elektroniska apparater. Korea Times

Datadestruktionsprogramvaran fanns installerad på ett flertal av KAI:s datorer.

Cireea
2017-07-19 18:21
#11

Ja alltså.. smart spelat av honom även om det är förjävligt.  😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-21 15:25
#12

Koka hjärnan?

Hmm, jag är inte helt säker på att det här är rätt lösning, och Halo Neuroscience har producerat en "hjälm" som liknar hörlurar, som skickar elektriska signaler in i hjärnan och mjukar upp valda delar. Uppmjukningen sägs öka hjärnan plasticitet i 60 minuter och under den tiden har man lättare att lära sej olika rörelser som är bra ifall man är idrottsutövare. Korea Herald, 2017-07-19

Men nu börjar det bli tvivelaktigt.

För att aktivera hjälmen måste man ladda ner en app till mobilen för att starta hjärnkokaren. Varför finns det en radiomottagare på hjälmen?

Känns som ett redskap ur 1984. Nästa sak vi får reda på är att hjälmen "hackats" och även kan skicka in tankar myndigheterna vill att allmänheten ska tänka. Företaget Apsun Fit som introducerar hjälmen i Sydkorea är kopplat till USA visar det sej. Är sydkoreaner tänkta att fungera som försökskaniner?

En snabb nätsökning gav inte mycket svar. Frågan är om det finns någon medicinsk utvärdering av farorna med hjälmen?

Cireea
2017-07-21 22:25
#13

Oj.. 🤦‍♂️ Det där lät lite otrevligt faktiskt..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-07-21 23:17
#14

Sydkoreas isbrytare.

Sydkorea sänder sin enda isbrytare Araon till Nordpolsområdet för att studera "global uppvärmning" i Arktis. (YT/ARIRANG, 2017-07-21, 1 min)

Huygens
2017-07-23 13:46
#15

VD:n Choi Ha-Young för KAI, är nu misstänkt för att kontinuerligt ha "donerat" pengar till (mutat) president Park och hennes lojala politiker, enligt åklagarmyndigheten, vid flera tillfällen mellan år 2012 - 2016 från slaskfonder som VD:n förfogade över via ombud. Korea Herald, 2017-07-23

Beloppen är relativt små, runt 50 000 - 100 000 kr per tillfälle, men kanske tillräckliga för att erhålla fördelar och få kontrakt godkända utan giltiga granskningar och utan besvärliga statliga inspektionsprocedurer.

.

Sydkoreanska forskare har hittat metoder för att utvinna litium ur havsvatten, som används i litiumbatterier. (YT/ARIRANG, 2017-07-22, 2 min)

Koreansk röd tall kan användas för att dämpa inflammation. (YT/ARIRANG, 2017-07-22, 1 min)

Cireea
2017-07-23 20:09
#16

Förjävligt! 

---- 

Koreansk röd tall, har du någon länk där man kan läsa mer om den? Försökte googla men fick inte upp något vettigt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-23 20:32
#17

Jag hittade inte heller särskilt mycket. Den anti-inflammatoriska effekten sker genom okända faktorer enligt en fransk (?) sida på engelska från koreanska Kyung Hee-universitetet år 2011. refdoc.fr

Cireea
2017-07-23 20:39
#18

Hm, med andra ord inget särskilt utvecklat eller känt eftersom det inte finns så mycket att läsa om det. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-23 20:56
#19

Läkemedelsbolagen är ofta negativa till mediciner som inte kräver speciella patenterbara tillverkningsmetoder och sådan ämnen brukar "glömmas bort" eller prioriteras ner. Ämnen som inte kan säljas under unika patent kan lätt börja säljas av andra producenter till mycket lägre pris.

Universiteten är ofta beroende av dom bidrag som läkemedelsbolagen ger och om bidragen stryps undviker forskarna kanske att utveckla forskning runt naturligt åtkomstbara ämnen.

Cireea
2017-07-23 21:00
#20

"Universiteten är ofta beroende av dom bidrag som läkemedelsbolagen ger och om bidragen stryps undviker forskarna kanske att utveckla forskning runt naturligt åtkomstbara ämnen." 

Vilket är väldigt tragiskt, det hämmar ju utveckling.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-07-24 13:51
#21

Teknikprojekten F-X och KF-X ifrågasätts.

Det var president Park som godkände köpet av 40 stycken F-35 tillverkade i USA, vilket jag ser som rena rama penningslukarhålen. USA-planen var del av projekt F-X och har nu kopplingar till den pågående korruptionsutredningen mot KAI. Korea Times, 2017-07-24

Den statliga förvaltningschefen Chang Myong-Jin, som var verksam under president Park, utreds för ekonomisk brottslighet relaterat till projekt F-X.

Även fd chefen ovanför NIS, den sk NSO-chefen Kim Kwan-Jin, kan vara inblandad genom att ha tagit emot mutor och begått ekonomiska brott tillsammans med Choi Soon-Sil.

Kwan-Jin var även försvarsminister en tid under president Park.

.

Projekt KF-X kan berättigas då planen till största delen ska egenutvecklas, men även KF-X är omgärdat av korruption. Frågan är om det spiller över på chaebol Hanwha som utvecklar KF-X:s AESA (radar)?

Ytterligare tre centraltekniker måste utvecklas av Sydkorea i KF-X; infrarödsökning (IRST), optisk målmarkering (EOTGP) och modern radiostörutrustning (eng. RF-jammer)

Den totala utredningen har på kort tid blivit ganska stor. Mer än 100 åklagare utreder KAI:s korruptionsärende, vilket antyder att president Moon Jae-In vill gå till roten med problemet. Tillsammans täcker F-X och KF-X en budget på 150 miljarder kr.

Det kan dock finnas en svårighet. Ifall korruptionen anses vara av militärt- eller nationellt säkerhetsrelaterat intresse, kan ärendena tas över av militära åklagare till en dold militärdomstol, som har en viss tendens att mörka vad som skett och åtalen brukar "försvinna".

Jag undrar om Jae-In i så fall kan stoppa mörkläggningen.

Huygens
2017-07-25 10:56
#22

Samsung Bioepsis kommer släppa en ny reumatismmedicin som är likvärdig med Johnson & Johnsons storsäljare Remicade, men 35 % billigare (YT/ARIRANG,  2017-07-24, 1 min)

Cireea
2017-07-25 13:07
#23

Hm.. vad är det som skiljer sig mellan medicinerna? Tänkte då den ena är så pass mycket billigare.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-25 13:34
#24

Bra fråga. Kanske lägre löner för personalen som tillverkar? Ser nu att jag stavade lite fel. Företagets namn är Samsung Bioepis.

.

Statliga KARI (wiki) kommer att utveckla en drönare som kan flyga i en vecka i stratosfären. Idag kan drönaren EAV-3 bara flyga i 1,5 tim på 18,5 km höjd med en hastighet av 40 km/h. Korea Times, 2017-07-25

Brittiska drönaren Zephyr kan flyga i två veckor i stratosfären.

Huygens
2017-07-26 12:51
#25

Dom nuvarande teknikerna för dataskärmar med LCD, LED, OLED och QLED kan komma att ersättas av micro-LED. (YT/ARIRANG, 2017-07-25, 2 min)

Det framgår inte riktigt vilka företag som står bakom utvecklingen, men forskare har utvecklat micro-LED som har många fördelar gentemot nuvarande tekniker i form av snabbare tillverkning, mindre energiförbrukning och större lyskraft.

Det som återstår är att utveckla produktionsmaskiner som kan masstillverka micro-LED.

Cireea
2017-07-26 16:06
#26

Ja alltså.. om det är bättre ur många perspektiv så varför inte? Finns det någon klar nackdel?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-07-26 16:29
#27

All form för elektronikindustri har mer eller mindre kraftig miljöpåverkan. Nyhetsinslaget nämnde dock inget om negativa effekter.

Det som är slående med sydkoreansk forskning är att staten öser in pengar på riktad universitetsforskning som är direkt gynnande för industrin. Dom företag som inte hakar på och tar till sej nya rön, riskerar att slås ut.

I Sverige är en sådan tydlig styrd statlig industriforskningsfinansiering inte riktigt tänkbar av flera skäl. Dels av EU:s konkurrensregler, staten får inte gynna egen industri alltför mycket. Dels av partipolitiska, ideologiska skäl samt av skäl som rör statens opartiskhet och dels av skattemässiga skäl.

Men å andra sidan har Sverige mycket industristödd forskning som upphäver universitetens opartiskheten.

Annons:
Cireea
2017-07-26 19:41
#28

Hm, ja.. diskussionen om EU är ju helt offtopic i det här forumet men jag har inte mycket över till just EU. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-03 13:06
#29

Ja, tekniska landvinningar…

hmm.

Sydkoreanska forskare har lyckats modifiera DNA hos embryon och fått bort en gen som orsakar hjärtfel. Forskarna har för första gången i världshistorien lyckats använda tekniken med CRISPR-Cas9 (wiki) för lyckad DNA-redigering av embryon.

Problemet är bara att det är kriminellt att modifiera människofoster och -embryon i Sydkorea. Så forskarna har utfört sina olagliga DNA-modifieringar i USA, där lagarna mildrats markant för manipulering av foster-DNA, genom Obamas sk Executive Orders. "swish by the pen, law of the land"

Forskarna säger att dom framgångsrikt DNA-modifierade embryona har manipulerats utan några negativa sidoeffekter.

.

Tyvärr är inte CRISPR-Cas9 helt perfekt och 30 % av människoembryona blev ej "botade" i forskarnas experiment.

Kina har tidigare försökt med CRISPR-Cas9 på människoembryon och då blev det dåligt. Alltför många av kinesiska människoembryon fick defekter och deformationer på andra delar av DNA-kedjan.

Lägg märke till hur nyhetsuppläserskan Han Dae-Un agerar när hon presenterar nyheten. Vi ska tro på att DNA-manipulering på embryon är något bra, men hennes kroppsspråk antyder att hon själv hyser tvivel. (YT/ARIRANG, 2017-08-02, 2 min)

.

Sydkorea har levererat sin första utlandssålda ubåt Nagapasa till Indonesien. Ubåten verkar kunna hålla sej under vatten i 3 - 4 veckor och kan resa tvärs över Stilla Havet om det behövs. Den första (?) ubåtstekniken erhöll Sydkorea för 30 år sedan från Tyskland. (YT/ARIRANG, 2017-08-02, 2 min)

Ubåten har 8 torpedrör och kan avfyra ett okänt antal torpeder.

Cireea
2017-08-03 16:28
#30

Angående det här med att modifiera DNA och liknande. Det låter bra i teorin, men i praktiken kan det vara något helt annat. Det kan ge negativa effekter på längre sikt, kanske inte denna generation men kanske i den nästkommande. 

Jag tycker alla former av sjukdomar är fruktansvärda såklart, allt från hjärtfel till cancer eller liknande.  Fast å andra sidan är jag lite av den åsikt att naturen också måste få ha sin gång. 😐Jag vet att det inte är en populär åsikt men det är ett faktum att vi är för många människor på jorden och om vi ska rädda alla liv, alltid. Ja, då kommer jorden överpopuleras ytterligare. Och då också markant.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-04 20:39
#31

Förra året släppte Samsung en ny typ av luftkylare som sänker rumstemperaturen utan att rikta en kall ström av luft in i rummet. Temperaturen kan på vissa håll gå upp till 35 - 38 grader C i skuggan på sommaren.

Man slipper i alla fall drag i nacken. Den nya luftkylaren har blivit väldigt populär. Jag förstår dock inte hur den avser att minska energiförbrukningen som nämns i inslaget. (YT/ARIRANG, 2017-08-04, 2 min)

Cireea
2017-08-06 13:25
#32

Åh, sånt skulle jag vilja ha 😂 Är dyngvarmt i vår lägenhet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-07 11:38
#33

Päronsten?

Avser nyhetsinslaget den hårdare delen av ett päron eller är päronsten en speciell frukt?

I alla fall har forskare upptäckt att päronsten har bättre slipande effekter än nuvarande kosmetika med mikroplaster som kommer vara förbjudna från augusti. (YT/ARIRANG, 2017-08-07, 2 min)

Cireea
2017-08-08 01:59
#34

Hmm, låter som att dom menar den hårdare delen av ett päron. 🤔 Men jag är inte alls säker på min sak.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-08-09 12:44
#35

KLA-100 är Sydkoreas första självutvecklade flygplan, som har plats för två personer. Det är lite överraskande att ett land som är så tekniskt utvecklat inte alls haft någon egen inhemsk flygplansutvecklare.

KLA-100 liknar ett glidflygplan med en propeller.

Tidigare har jetflyget T-50 utvecklats hos KAI, men då under stark kontroll av Lockheed Martin (USA). T-50 (wiki) anses snarast vara ett skolflygplan för överljudshastighet och inte ett riktigt stridsflyg.

Surion är en helikopter och inte ett flygplan.

.

Så KLA-100 är det första flygplanet utvecklat inom landet och räknas som del av Den Fjärde Industrirevolutionen. Priset är lågt och intresset för att köpa KLA-100 är högt. (YT/ARIRANG, Arirang-uppläsare: Daniel Choy, 2017-08-08, 5 min)

Målet är att utveckla passagerarplan för 50 passagare. Företagets namn är oklart, men verkade vara Vessel Co (?).

Cireea
2017-08-10 00:20
#36

Intressant, men precis som du säger är det faktiskt överraskande att de inte har haft någon utveckling inom flygplan alls. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-26 13:00
#37

Först var det KAI som tillverkar Surion (se #4) som fick påhälsning för förskingring, korruption och andra misstänkta lagbrott.

Nu är det Hanwha som råkat ut för en gryningsräd från Skattemyndigheten på Hanwhas huvudkontor. Skattemyndigheten har beslagtagit datorer och dokument. Hanwha har nämnts tidigare i denna tråd och då som utvecklare av AESA-radarn. Korea Times, 2017-08-25

Det är även Hanwha som tillverkat den typ av haubitz K-9, som nyligen exploderade och dödade 2 soldater och svårt skadade 5 soldater. Korea Times, 2017-08-21

Haubits K-9 är som en stridsvagn, men med mindre pansar och med möjlighet att avfyra (delvis raketdrivna) granaterna med mera lodrätt bana ner i marken (först upp, sedan ner). Hanwha har försökt sälja K-9 till ett flertal länder men inte varit så framgångsrika i säljförsöken.

K-9 kan träffa mål 40 km bort med 6 skott/min.

.

Sydkoreas månutforskningsprogram får pengar för fortsatt finansiering två år till, vilket utsträcker tidsfristen till år 2020. (YT/ARIRANG, 2017-08-24, 2 min)

Då gäller det bara att ta sej till månen…

Mark Broome säger lite freudianskt "moon explosion" i starten av nyhetsinslaget, men menar troligen moon exploration.

Cireea
2017-08-26 21:31
#38

Jag tycker det låter som väldigt mycket korruption och liknande i Sydkorea. Låter det värre än det är? Eller är det ovanligt mycket för ett land som är så pass rikt?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-27 11:59
#39

Internationellt sett är det inget ovanligt, snarast att Sydkorea har mindre korruption än många andra tekniskt utvecklade länder. Delar av Sydkorea är också fattigt. Jordbrukare och pensionärer har väldigt låga inkomster, bland dom lägsta i OECD-länderna.

Att vi ser ett antal artiklar om olika polisräder och åklagartillslag mot företag och myndighetspersoner tror jag snarast har att göra med osynliga maktkamper på högre nivåer som vi vet relativt lite om. Den Djupa Staten stuvar om i sin ledning och dolkstötar utdelas.

Frontfigurerna tar sedan smällen. Förvaltningschefer och företagsledare som varit lojala med den maktfalang som stupar, får sina smutsiga affärer granskade av åklagare på uppdrag av den segrande maktgruppen.

Det finns synlig och osynlig korruption. Den synliga korruptionen når domstolarna, den osynliga korruptionen når med tiden i bästa fall alternativmedia eller utländsk oberoende media om den alls syns.

Cireea
2017-08-27 14:48
#40

Så pass ändå.. kanske låter det bara som ovanligt mycket korruption för att vi pratar om det så mycket här inne. 

Vi borde försöka dela lite positiva saker med varandra också 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-08-31 13:22
#41

SK Innovations bygger en fabrik som kommer tillverka laddningsbara batterier för elbilar så att körsträckan ska kunna bli 500 km. Produktionen kommer att börja sent år 2018.

Till år 2020 räknar SK med att tillverka batterier med en körsträcka av 700 km för elbilar. Marknaden för denna typ av batterier förväntas fördubblas 12 - 40 gånger dom närmaste 10 åren. Sydkorea kan komma att bli världsledande. Korea Herald, 2017-08-31

Utvecklingen av nya batterier kan ses som ett välkommet tilllskott till Moon Jae-Ins strävan att landet ska göras oberoende av fossila bränslen.

Annons:
Cireea
2017-08-31 14:03
#42

Heja Sydkorea! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-01 13:28
#43

Kanske inte så tekniskt, men en landvinning.

Omogen grön tangerin (wiki), en småcitrus som klementin, har visat sej innehålla en mängd nyttiga ämnen och har därför börjat användas som komponent i olika rätter. Tidigare slängdes dom omogna tangerinerna för att dom ansågs vara utan värde. Mogen tangerin skördas på Jeju Island i november. (YT/ARIRANG, 2017-08-31, 2 min)

Omogen tangerin plockas i augusti för att göra dom kvarlämnade, så småningom mogna tangerinerna smakfullare.

Cireea
2017-09-03 00:13
#44

Härligt att man kan använda de omogna också!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-03 11:54
#45

Koreanska forskare har listat ut ett sätt att föra in guldpartiklar till cancerceller. Nanopartiklar av guld fästs på proteiner som cancercellerna tar åt sej. Sedan kan ett elektromagnetiskt fält hetta upp guldnanopartiklarna så att cancertumören dör. Sidoeffekter ska dock undesökas och tester har bara gjort på möss än så länge. (YT/ARIRANG, 2017-09-03, 1 min)

Cireea
2017-09-03 15:58
#46

Helt klart intressant, dock tråkigt med djurförsök. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-13 13:54
#47

Lite om KAI-utredningen.

Nu säger åklagarmyndigheten att KAI-cheferna manipulerat bokföringen i större omfattning än vad åklagarna tidigare trott. Försäljningen av skolflyget T-50, ett överljudsjetstridsflyg som kan angripa marktrupper, till Irak, har fuskats i bokföringen. Även försäljningen av Surion har visat sej dölja större bokföringsbrott än vad som hittats tidigare. Fusket rör sej om miljarder kr. Korea Herald, 2017-09-13

Bokföringsbrotten som rör det nya projektet för stridsflyg KF-X är så omfattande att jag skulle misstänka att KF-X faktiskt kunde misslyckas som projekt. Regeringens inköp av KF-X förväntas vara klart år 2026 ifall inga fler bokföringsbrott ligger i vägen.

Cireea
2017-09-20 22:51
#48

#47 Oj, det här måste slå hårt kom KAI kan man tycka. Vad kommer hända? Vilka kommer bli straffade?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-09-25 18:41
#49

Jag har inte följt vad som hänt på ett tag. Men i torsdags 2017-09-21 upptäcktes att vice styrelseordförande för KAI, Kim In-Sik, hade begått "självmord". Polisen + kollega, hittade honom hängd i hans lägenhet med ett påstått tre sidor långt självmordsbrev.

Kim In-Sik hade varit på en tredagars affärsresa till Irak för att sälja (?) stridsflyg och åt middag med andra kollegor på kvällen. Kim In-Sik uppförde sej precis som vanligt och "självmordet" kom därför oväntat.

Kim In-Sik var inte misstänkt för brott och In-Sik var heller inte föremål för någon förundersökning. Det fanns ingen anledning för Kim In-Sik att begå självmord. Han var fd flyggeneral. Korea Times, 2017-09-22

Åklagaren har begärt KAI:s styrelseordförande Ha Sung-Yong arresterad för förskingring av miljarder kr genom penningmanipulation via en slaskfond.

Bild på Sung-Yong. Korea Herald, 2017-09-19

Cireea
2017-09-25 21:47
#50

#49 Så otroligt trevligt att se dig här inne igen Huygens! Har känt mig väldigt uttråkad under tiden du varit borta.

Jag är inte så insatt i situationen, men det är vanligt att koreaner faktiskt tar självmord av ren skam. Exempelvis i det här fallet då KAI är under utredning och därför tog In-Sik självmord av skammen. 

Kan inte säga att det är så, men det kan vara en förklaring.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-26 12:35
#51

#50 Tack, jag ska titta efter vad som stått i nyheterna och se om jag hittar något.

Tydligen blev styrelseordförande Ha Sung-Yong (även Seong-Yong) till slut arresterad i lördags för förskingring. Han förnekar att han gjort något fel. Korea Herald, 2017-09-23

Bokföringsbrottet täcker ett belopp motsvarande 440 miljoner USA-dollar,
4 miljarder kr.

Det hindrade inte militären från att beställa flera nya fina T-50 skolstridsflygplan, som säkert är helt livsfarliga om dom utrustas med riktiga vapen. Militären sa dock inte hur många T-50 skolstridsflyg, Gyllene Örnen, som ska beställas från KAI. Korea Herald, 2017-09-25

Militärens uppköpsavdelning DAPA säger också att alla T-50 ska utrustas med det nya moderna kommunikationssystemet Tactical Information Communication Network (TICN), som kan överföra rörlig digital bild (video) från T-50 till markkontrollen.

En förutsägelse är att AI kommer att dominera processandet av dataflöde över app:ar och social media. Målet är att anpassa reklam och hålla koll på enskilda användares intressen. Det nämns väldigt lite om personlig integritet eller skyddslagstiftning i nyhetsartikeln. Korea Herald, 2017-09-26

Cireea
2017-09-26 15:11
#52

Herregud .. "förnekar att han gjort något fel" - då är något uppenbarligen fel med människan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-26 16:54
#53

Samsung har börjat produktionenen av nya eUFS-minnen (wiki) på 128 Gb, som främst är avsett för bilindustrin (!). Korea Herald

Dessutom har Samsung planer på sk AI-chip, som ska anpassas för ny AI-teknik. Den ekonomiska investeringen måste vara i mångmiljardklassen. Det är lite oklart exakt hur och vad AI-chippen ska användas till, som vanliga chip inte klarar av idag. Korea Herald

Kanske inte så mycket ny teknik (än), men SK Hynix tar över Toshiba, som haft en nedåtgående trend. Affärsövertagandet och sammanslagningen med egen tillverkning, ökar möjligheten att SK Hynix blir världens största tillverkare av NAND-minnen (wiki). Största NAND-tillverkaren idag är fortfarande Samsung. Korea Herald

SK är för tillfället världens näst största tillverkare av DRAM-minnen.

Det går också bra för Hyundai som fått en order på 10 lastfartyg (åt Vale SA?) för malmtransporter till ett värde av 7 miljarder kr. Korea Herald

Cireea
2017-09-26 17:40
#54

Hur har det gått för Samsung och deras nya telefon som det var snack om för ett tag sen? Minns att du skrev lite om problem med skärm osv? Hände det något mer?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-26 17:51
#55

Ja, jag startade en tråd om Galaxy S8 ifall det skulle komma fler rapporter om konstigheter. Men det har varit relativt dämpat med problem. Jag tror man får söka mer aktivit för att få reda på nuvarande läget.

Det mest extrema jag läst är upplåsningen av mobilen via ansiktsigenkänning, vilket gjort att kineser (?) kan köpa ansiktsmasker när dom sover så att ingen tar sej in i deras sovrum och låser upp mobilen genom att rikta mobilen mot deras ansikte.

Tydligen ska misstänksamma hustrur ha låst upp sina mäns mobiler medan männen sov och på så sätt har kvinnorna kunnat undersöka mobilinnehållet för att hitta bevis för otrohet. Jag har dock inte följt händelseutveckligen i detalj.

Annons:
Cireea
2017-09-26 17:53
#56

Jisses, det lät verkligen extremt! 😮 Dock inte helt förvånande, vissa människor gör helt sjuka grejer och det där är inte det sjukaste i världen om man säger så. Men ändå lite läskigt om man tänker sig in i en sån situation.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-28 14:42
#57

Isbrytaren Araon återvänder till hamn på fredag efter en 70 dagar lång expedition i Nordpolsområdet. Araon ska renoveras och underhållas i Gwangyang och sedan sändas iväg den 16:e oktober på en 226 dagar lång expedition till Sydpolsområdet. Korea Herald, 2017-09-28

Undervattenskameror på Araon kunde avslöja att stora mängder metangas läckte upp från Beauforthavet. Kanske kan man hitta en dokumentärfilm på nätet om man söker efter Araon? Jag antar att dokumentären är helt på koreanska.

Cireea
2017-09-28 18:24
#58

Oj, varför läcker det stora mängder metangas?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-29 12:45
#59

Jag vet inte riktigt och det framgår ej från artikeln. Jag tror att det anses finnas stora mängder lagrad metan och andra petroleumprodukter i bottensedimenterna under havet. När vattnet blir varmare löses metangasen ut, så det anses ha något att göra med global uppvärmning, men jag är osäker.

VD:n för Celltrion säger att företaget planerar sin tredje fabrik för att masstillverka bioekvivalenta mediciner. Celltrion hade först tänkt lägga fabriken i Korea, men då sanktioner/tullar kan hindra försäljningen kommer fabriken troligen att läggas i Amerika. Korea Herald

Celltrion tillverkar Remsima och Truxima för artritbehandling, som är lågprisalternativ till dom stora läkemedelsbolagens originalmediciner.

Cireea
2017-09-29 15:21
#60

På så vis, tack för förklaringen! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-11 11:57
#61

Samsung har utvecklat en ny teknik som minskar mängden strålning i röntgenapparater med 90 %. Det är en ny typ av detektor med ett ämne som bara benämns "perovskite" som gör det möjligt att röntga med mycket lägre röntgendos. Utvecklingen är gjord på universitetet Sungkyunkwan. Korea Herald

10 chefer på KAI har ny åtalats för förskingring, bokföringsbrott, givande/tagande av muta, ekonomiskt bedrägeri, diverse korruption, prismanipulering och olagliga fördelaktiga anställningar av politikers vuxna barn. Korea Herald, 2017-10-11

Den fd VD:n för KAI, Ha Seong-Yong, är åtalad för förskingring i storleksordningen 4 - 9 miljarder kr. Artikeln är inte helt tydlig rörande beloppet, då det verkar röra sej om ekonomisk fiffel inom olika områden, som inte alla verkar ha samma diginitet och alla pengar verkar inte gått ner i fickan på Seong-Yong utan kan ha försvunnit på andra vägar.

Regeringen har under dom sista 20 (?) åren pumpat in 8 biljoner won (60 miljarder kr) i KAI för att undvika att företaget går omkull.

Cireea
2017-10-11 13:01
#62

"Samsung har utvecklat en ny teknik som minskar mängden strålning i röntgenapparater med 90 %. " 

Det är ju toppen! 👍 Härligt med lite mer positiva nyheter ibland.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-10-15 16:37
#63

Forskare har upptäckt en signalsubstans som ökar möjligheten att behandla glaukom, grön starr (ej grå starr, som är linsen). Glaukom är ökat tryck i ögat som skadar synnerven och gör folk blinda. (YT/ARIRANG, 2017-10-14, 2 min)

Djurförsök där antikroppar injicerats mot den ogynnsamma substansen, har lyckats minska trycket i djurens ögon.

Förra året rapporterades att en ny typ av kontaktlins som levererade vitamin A och E samt någon form av medicin, kunde behandla glaukom. Jag vet inte hur effektiv kontaktlinsen är. (YT/ARIRANG, 2016-12-11, 2 min)

Cireea
2017-10-15 16:41
#64

Underbart att dom hittat någon som ökar möjligheten för behandling. Mindre trevligt med djurförsök. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-23 17:23
#65

Forskare på unversitetet i Ulsan har kommit på ett nytt sätt att lagra batterienergi i uppladdningsbara sk luft-metallbatterier. Det rör sej om Ulsan National Institute of Science and Technology (UNIST) där en grupp kemister under professor Kim Gun-Tae har utvecklat en ny katalysator som kan fungera i batterier och är effektivare än dagen slutna litiumbatterier.

Det rör sej om litium-luft- och zink-luft-batterier.

Dock återstår att kommersiallisera det nya luft-metallbatteriet och det är inte säkert att det kan ersätta alla litiumbatterier. Kanske är det nya batteriet bäst lämpat i elbilar? Korea Times, 2017-10-23

Det enda jag funderar på är om batterierna är säkra, då litium väldigt lätt kan börja brinna vid kontakt med luft.

Huygens
2017-10-29 13:14
#66

Sydkoreanska forskare i Ulsan har utvecklat en ny typ av solcell som kan bäras på kläderna eller sättas på husväggar. Den nya solcellen är mycket effektivare än existerande teknik.

Den nya solcellen kan på något sätt bygga upp en intern temperaturskillnad och dra elektricitet ur värmedifferensen. Om solcellen placeras i solen påstås den få en temperatur av 50 grader Celsius inom loppat av några sekunder och genererar ström. (YT/ARIRANG, 2017-10-29, 2 min)

Sen…

I nyhetsinslaget påstås det att den nya solcellen är 100 gånger så effektiv som existerande solceller, vilket jag tror är en kraftig överdrift. Det måste vara reportrarna som missförstått forskarna. Kanske är den nya solcellen bara 2-3 gånger så effektiv?

Det är bra, det med i så fall.

I annat fall är det lite varning för bluffuppfinning. Vi får se. :)

Cireea
2017-10-29 13:27
#67

Intressant med nya solceller. Det lär väl märkas om det är något legat eller bara något bluff. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-29 13:51
#68

Jag hoppas att sollcellen är en riktig uppfinning. Det var även forskare på Ulsan som kom med det nya metall-luft-batteriet. Så kanske är det så att Ulsan är ett centrum för toppforskning.

Cireea
2017-10-29 14:12
#69

Jag hoppas också att det är en riktig uppfinning 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-11-02 22:38
#70

Moon Jae-Ins regering avslöjade sin kommande 3-årsplan för att bygga upp nya innovativa företag. Regeringen kommer att pumpa in 250 miljarder kr i nya företag för att få dessa att utvecklas i rasande fart. (YT/ARIRANG, 2017-11-02, 1 min)

Inställningen, målsättningen och perspektivet är exceptionellt.

Cireea
2017-11-03 00:14
#71

Intressant 👍 Ska bli spännande att följa


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-13 22:47
#72

Fr o m januari nästa år kommer alla papperskorgar för använt toapapper att tas bort på offentliga toaletter. Istället kan använt toapapper spolas ner i toaletten. Korea Times, 2017-12-13

Toabesökarna slipper nu besväras av illaluktande toapapper och svärmande insekter i papperskorgarna.

År 2018, framgångens år.

Cireea
2017-12-15 15:14
#73

#72 Oj? Varför har man inte gjort det tidigare? Väldigt ohygieniskt med använt toapapper i papperskorgar


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-15 16:25
#74

#73 Jag tror vissa länder har så klena avloppssystem att dom inte klarat av toapapper, utan pappret har fått kastas i papperskorgen eller i särskilda ganska stora tunnor avsedda för begagnat toalettpapper. Pappret har annars kunnat proppa igen avloppssystemet.

Men från och med januari kan även andra platser, som restauranger, tillåta att pappret spolas ner. Jag antar att det också gäller för toaletter i bostäder.

Frågan är dock vad som gäller för äldre avloppssystem på landsbygden?

Cireea
2017-12-17 20:54
#75

#74 Hm ja, det är ju något som man bör prioritera. Inte alls hälsosamt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-29 12:21
#76

Ett stort steg framåt.

En forskare har lyckats uppfinna en förbättrad metod att utvinna fosfat ur avloppsvatten. Som det är idag hamnar fosfatet i havet och leder till övergödning. Dessutom är världens fosfatreserver begränsade och räcker inte mer än 150 år till, så att återvinna fosfat är ett enormt steg framåt för jordbruket. Korea Times, 2017-12-29

Forskaren Choi Ye-Duk tar avloppsslam som förbränts, tillsätter kemikalier och vibrerar askan med ultraljud så att fosfatet kommer ut. 1 ton aska ger 80 kg fosfat. Seoul producerar 1800 ton avloppsslamaska varje dag.

Annons:
Cireea
2018-01-02 13:09
#77

Vilket framsteg! 
Heja!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-01-10 11:21
#78

KAI har lyckat leverera två marinkårsversioner av Surion, som betecknas KUH-1 och har fått smeknamnet Marineon. Den nya Surion KUH-1 är fortfarande ganska liten, 19 m lång och tar bara 9 personers besättning. Räckvidden är 3 timmars flygtid. Korea Times, 2018-01-10

Förhoppningsvis har KAI löst problemet med att is fastnade i motorn på Surion. Det är ju ganska kallt så här års.

Cireea
2018-01-10 12:55
#79

Ja man får verkligen hoppas att dom löst det problemet!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-02-01 12:35
#80

Sydkoreas militära missilprogram med företaget LIG Nex1 är tydligen omgärdat av korruption i storleksordningen 100-tals miljoner kr. Fiffel och manipulering av olika affärskontrakt verkar snarast varit normen än undantag. Statliga förvaltningschefer har kunnat fylla sina fickor med pengar. Korea Herald

Cireea
2018-02-01 19:14
#81

Jaha..ännu mer korruption. Ska ma bli förvånad?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-02-08 10:28
#82

Samsung sätter på sej dom stora spenderbyxorna och tänker bygga en ny fabrik för tillverkning av minneschip med 64-lagers V-NAND snabbminnen. Fabriken kommer att kosta 250 miljarder kr. Korea Times, 2018-02-07

Det är oklart när fabriken är färdigbyggd, men jag gissar på två år.

Huygens
2018-03-18 22:33
#83

På 10 år har Sydkorea gått från 6,5 % till 20,7 % av världsmarknaden för mikrochip. Fr a är det försäljningen av minneschip som ökat. (YT/ARIRANG, 2018-03-17, 1 min)

Annons:
Cireea
2018-03-19 21:27
#84

Oj, inte illa!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-09 13:47
#85

En ny typ av balkong har uppfunnits som kan omvandlas till en räddningstrappa i händelse av brand. Exakt hur den fungerar är lite oklart för mej och kan säker kräva en del övning att använda rätt. Korea Herald

Cireea
2018-04-09 15:26
#86

Dock en väldigt bra uppfinning


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-09 15:47
#87

Ja, det var en bra uppfinning. Kanske behöver utvecklas lite ifall den också ska klara av inglasade balkonger. Fönstren/glasen är ju annars ivägen när den bortre delen av balkongen fälls ner. Ställer säkert högre krav på väggens hållfasthet också, då den ena delen av balkongen är rörlig.

Cireea
2018-04-10 18:49
#88

Ja, det kan jag hålla med om. En del utveckling behövs nog men nu är idén född och nu får man hoppas att dom gör den ännu smidigare och bättre.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-22 12:35
#89

GPS täcker inte hela Sydkorea och positionsangivelserna är dessutom aningen inexakta. Sydkorea kommer enligt Inrikesministeriet därför att utveckla ett eget positioneringsystem; Korea Augmentation Satellite System (KASS). Precisionen kommer vara under en meter. Korea Times

Huygens
2018-07-18 11:42
#90

En Surion-helikopter, militär modell MUH-1 Marineone, i Pohang, föll från 10 m höjd mot marken och 5 personer omkom. Detta är mycket märkligt då man skulle förvänta sej att en militärhelikopter med säkerhetsbälten klarar ett fall från 10 m. Bedömningen är att försäljning utomlands av Surion kommer påverkas.

Tidigare problem med Surion har rört problem vid frost, men nu är det sommar. Alla Surion har fått flygförbud. Piloten hade 3300 flygtimmar bakom sej. Korea Times

Det 113 år gamla ryska fartyget Dmitrii Donskoi har hittats vid Ulleung. Ombord ska finnas guld värt 12 miljarder kr. Korea Times

Den exakta platsen av fartyget har ej uppgetts. Mer info om fartyget kommer att släppas av dykargruppen, 25-26 juli.

Annons:
Cireea
2018-07-29 16:13
#91

Vad tragiskt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-09-11 23:12
#92

En snabbare och bättre dektektor för virus som orsakar fågelinfluensa har utvecklats. Existensen av virus kan troligen upptäckas redan samma dag som man tar provet och inte som förut, först efter flera dagar av virustillväxt i ägg.

Förhoppningen är att man inte ska behöva avliva lika många höns om det kommer nya utbrott av fågelinfluensa. Detektorn kommer noggrannare avgränsa var smittan är lokaliserad. Mark Broome startar presentationen. (YT/ARIRANG, 2018-09-09, 2 min)

Cireea
2018-09-13 12:54
#93

Toppen! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-10-04 13:22
#94

Idag öppnade SK Hynix världens näst största fabrik för tillverkning av NAND-minnen i Cheongju, Norra Chungcheong. Fabriken täcker en kvadrat med sidan 240 m. Korea Herald

SK Hynix fabrik byggdes till det facila priset av 160 miljarder kr och öppnades med ett tal av Moon Jae-In. Världens största fabrik för NAND har Samsung i Pyeongtaek, Gyeonggi.

Huygens
2018-10-15 22:33
#95

En ny raketmotor på 75 ton och med en längd av 26 m har utvecklats av Sydkorea, tydligen helt och hållet med teknik som finns inom landet. Raketen kommer heta Nuri och blir troligen 60 m lång med tre steg. Nuri ska kunna lyfta 1,5 ton upp i omloppsbana.

Lite oroande är att det på slutet av nyhetsinslaget nämns att raketen blir bra för militären. Jag hoppas att det enbart avser spionsatelliter och inget mer allvarligt.

Nuri kommer provköras i år och troligen stå klar för uppskjutning år 2021.

(YT/ARIRANG, 2018-10-09, 2 min)

Sen har forskare utvecklat en ny typ av DNA-medicin som ska kunna behandla den svåra hudåkomman atopic dermatitis (wiki). Nu är det alltid lite lurigt med mediciner som permanent ändrar någons DNA. Vi kan inte veta vad alla följderna blir.

(YT/ARIRANG, 2018-10-09, 2 min)

En ny metod med elektro-akupunktur mot smärtor från diabetes har utvecklats. Upp mot 15 % av alla sydkoreaner har diabetes, lite oklart om det främst är den äldre generationen som drabbas.

(YT/ARIRANG, 2018-10-13, 1 min)

Ingen vet hur akupunktur fungerar. Ett av världens mysterier.

Cireea
2018-10-16 16:10
#96

DNA-medicinen låter intressant, men den är väl fortfarande i utvecklingsstadiet hoppas jag och inte blivit släppt "på marknaden" så att säga? Jag tänkte så man verkligen testat vad för bieffekter den kan tänkas ha?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-10-16 17:30
#97

Hm, ja. DNA-medicinen med DNA-nanopartiklar (vilka?) som absorberas har bara testats på möss, dock väldigt framgångsrikt. Alla symptom försvann efter 7 veckor. Mitt intryck är att forskarna troligen vill testa det på människor, kanske främst äldre patienter först?

DNA-medicinen fungerade genom att reducera en typ av antikroppar som orsakar såren och öka antalet av en annan typ av anitkroppar som sägs stärka immunförsvaret. Planen är att även utveckla DNA-kosmetika baserat på samma principer, hm.

Helt klart är att forskarna går framåt med stormsteg och redan har ett antal patent.

Privatorganiserade forskare har kommit på en ny metod att framställa grafit som behövs vid elektroniktillverkning. Forskarna utgår från rest- och skräpolja lämnad av oljeindustrin. Restoljan är normalt sett av väldigt litet värde.

Men forskarna lyckades framställa (asfalt?) beck/bitumen (eng. pitch) (wiki) från restoljeprodukterna och kunde därefter framställa högkvalitativ grafit. Sydkorea är idag helt beroende av import av beck, men med den nya metoden ska man kunna framställa beck och sedan grafit ur nästan vilken skräpolja som helst.

(YT/ARIRANG, 2018-10-14, 2 min)

Annons:
Huygens
2018-10-29 12:14
#98

Forskare har upptäckt en metod att framställa astaxantin (wiki) i större skala. Astaxantin är ett rött färgämne i fisk och räkor och anses vara en antioxidant. (YT/ARIRANG, 2018-10-28, 2 min)

Huygens
2018-11-02 11:29
#99

Hanmi Pharmaceutical har fått tillstånd i USA att testa en ny medicin mot en viss typ av akut leukemi. Korea Herald, 2018-10-31

Deep Medi har utvecklat en app på mobilen som kan mäta (visst) blodtryck, men tekniken behöver förbättras. Man håller fingret på kameralinsen i en minut och väntar på resultatet. Korea Herald

Cireea
2018-11-07 13:10
#100

#99 Vad ska man testa den medicinen på? Människor?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-11-07 13:25
#101

#100 Min gissning är att medicinen kommer testas på människor då den är så specifik och långt kommen. Troligen har den på något sätt redan testats på djur.

Huygens
2018-12-16 05:09
#102

Läkemedelsföretaget Hanmi Pharmaceutical har gett läkemedelsproducenten Sanofi, licens att genomföra sluttest i USA, av en ny typ 2-diabetesmedicin baserat på ämnet efpeglenatide.

Nuvarande ämnen metformin och sulfonylurea, mot typ 2-diabetes, har olika slags olämpliga biverkningar. Förhoppningen är att Hanmis nya medicin ska ha färre biverkningar och därmed bli ett möjligt alternativ till existerande mediciner mot typ 2-diabetes. Korea Herald

Huygens
2019-05-18 11:35
#103

Regeringen och ministerierna planerar att gå över till Linux då Windows 7 ej längre duger. Exakt vilken variant av Linux som ska användas framgår inte. KH

Det kan innebära att myndigheterna tilldelar personal för att delta i utvecklingen av Linux om dom väljer ett öppet system. Annars finns det kommersiella slutna system.

Nordkorea använder sedan år 2008 den egentillverkade Linuxvarianten Red Star OS (wiki).

Huygens
2019-06-19 14:39
#104

Regeringen redogör idag för sin plan att förmå industrin bygga 2000 nya fabriker med AI- och robotteknik till år 2030. KH

Bakgrunden är att många av dagens fabriker redan börjar bli gamla även om dom inte byggdes för så länge sedan på 2000-talet. Regeringen kommer att erbjuda chaebols och annan elektronisk storindustri minst 70 miljarder kr om dessa industrier själva skjuter till ett stort (läs: större) belopp pengar, sammanlagt läggs troligen 1500 miljarder kr på dom nya fabrikerna, varav den största delen av pengarna kommer från industrin själv.

Investeringarna anses nödvändiga för att behålla en ledande position och öka världsmarknadsandelarna med 25 - 30 %.

Annons:
Huygens
2019-08-08 12:39
#105

För att motverka Japans handelssanktioner där Sydkoreanska företag inte kan köpa eller måste betala höga avgifter för japanska produkter, har Moon Jae-In börjat uppmuntra inhemsk industri.

Moon Jae-In vill stödja nationella företag att ta över produktion av varor som inte går att få från Japan till rimlig kostnad. KH

Sen lite mer obehagligt. 5G har nu 2 miljoner abonnenter. KH

Huygens
2019-08-28 13:34
#106

Moon Jae-In har bytt sin presidentbil till en bil som är vätgasdriven i syfte att motverka ultrafint damm i luften. År 2017 såldes 170 vätgasbilar. I år hoppas man att 6400 vätgasbilar ska säljas. KH

Huygens
2019-12-04 17:07
#107

Professor Kim Min-Kyu på Chungnam Nationella Universitet, har tillkännagett ett lyckat kloningsexperiment. KH

Man har lyckats klona sju hundar av sorten Sapsaree, som klassas som hotad. Japan dödade dom flesta Sapsaree under sitt välde. Dom sju klonade Sapsaree är nu ett år ganla och förväntas kunna föröka sej. Sydkorea har ungefär 600 Sapsarsee, varav bara 50 är korthåriga.

Hundarna har fått sina klonade gener från en korthårig badugi, där badugi betyder "fläckig". Två av dom klonade hundarna är korthåriga. Dom långhåriga Sapsarsee verkar anpassade för ett mera kallt klimat och ser ut att vara nästan lika stora som schäfrar.

Cireea
2019-12-04 17:09
#108

Oj, det måste ju vara ett stort steg inom det forskningsområdet?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2019-12-04 17:23
#109

Ja, det kan ju hjälpa utrotninghotade arter.

Huygens
2019-12-14 13:04
#110

Samsung investerar ytterligare 80 miljarder kr i sin fabrik för V-NAND, minneschips, i Xian i Kina. KH

Upp till toppen
Annons: