Annons:
Etiketterlänkarartiklarnyheterskvaller
Läst 1051 ggr
Huygens
2017-07-17 16:09

KE917

Flyg KE917 från Seoul till Zürich i Schweiz, tvingades 2017-07-15 ner i Stuttgart, Tyskland, av två tyska stridsflyg. KE917 är en Boeing 777 (modell 777-300) och ägs av Korean Air (wiki). KE917 har registeringsnummer HL8011. Aero Inside, 2017-07-16

KE917 är en liknande typ av Boeing 777 (wiki), dock något längre, som det försvunna malaysiska planet MH370 (wiki) (modell 777-200ER).

.

Den officiella historien är att när KE917 var över Berlin, tappade KE917 funktionen att sända radiomeddelanden och därför slog piloterna om KE917:s transponder som sände ut radiomeddelandet att "radiomeddelande är omöjliga att sända".

Kontrolltornet på marken fångade upp radiomeddelandet att "radiomeddelande är omöjliga att sända" från KE917:s radiosändare, varvid militären varskoddes.

.

Två tyska stridsflyg sändes upp som slog igenom ljudvallen över Stuttgart och minst 250 upprörda tyskar ringde till polisen och meddelade att stridsflyg bröt ljudvallen över bebyggt område. Ljudbangarna hördes över 40 km bort.

KE917 tvingades eller styrdes sedan att landa i Stuttgart.

Dom flesta passagerare var sydkoreaner och dom 211 passagerarna tvingades sova på fältsängar i Stuttgart flygplats över natten, innan dom kördes med buss till Zürich nästa dag. Anledningen till att dom inte kunde flyga till Stuttgart under natten var att det rådde "flygutegångsförbud" (eng. flight curfew) för nattflygningar, vad i hela friden det nu kan innebära.

Ett egyptiskt flygplan råkade dagen innan ut för en liknande incident att tappa funktionen att sända radiomeddelande över Tyskland, men återfick funktionen när stridsflygen närmade sej. Deutsche Welle (DW), 2017-07-16

Det är märkligt att tysk militär reagerade så sent och långsamt (från Berlin), för KE917 var nästan framme vid Schweiz och tvingades göra en stor U-sväng för att kunna flyga tillbaka och landa i Stuttgart.

.

Nu är det problem.

Det är samma typ av problem som med MH370. En Boeing 777 har 9 (nio) olika möjligheter att sända radiomeddelanden, varav två radiofunktioner inte kan påverkas av piloterna. Det rör sej om HF, VHF, UHF och andra typer av radiokanaler.

Det är helt osannolikt att en Boeing 777 tappar all funktion att sända radiomeddelanden. Så frågan är vad som hänt KE917.

Det officiella påståendet är att efter en inspektion är det bekräftat att apparaturen för att sända radiomeddelanden hade gått sönder. Påståendet är att radiosändaren hade ett fel. Problemet är bara att en Boeing 777 har flera radiosändare, just för att utesluta situationen att en ensam fallerande radiosändare äventyrar flygplanets säkerhet i ett kritiskt läge.

Film på KE917 på marken. (YT/Stefans Kos-seite, 2017-07-17, 1 min)

Film på KE917 och dom två stridsflygen, troligen filmat från ett annat passagerarplan. (YT/World News, 2017-07-16, 7 min)

.

Sen är det lite knepigt att KE917 flög över Berlin som ligger i norr, när KE917 kom söderifrån, från Seoul och skulle till Zürich. Arirang uppger att KE917 avgick från Incheon. (YT/ARIRANG, 2017-07-16, 1 min)

Annons:
Cireea
2017-07-17 21:40
#1

Jisses 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: