Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6465 ggr
Cireea
2017-09-09 00:10

Klotterplank #13

Här kommer ett nytt och fräscht klotterplank! SkrattarKänn dig fri att prata om lite vad som helst, tänk på att respektera andra och hålla dig till våra sajtregler.

Write responsibly 


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
2017-09-09 00:14
#1

11 låtar som olika Kpopgruppers 'Rap Lines' släppt. ->Soompi 😎 Är väldigt glad över att se både B.A.P och Block B i listan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-09-10 17:28
#2

#1 Åh, älskar den låten med Zelo och Yongguk!

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-09-10 17:32
#3

#2 Samma här! 😍

Alltså INFINITE H ❤️ R.I.P 😭


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2017-09-12 01:20
#4

Ny vecka med nya möjligheter! 

Jag var på MR-röntgen i torsdags och då röntgen i sig tog cirka 60 minuter så erbjöd personalen mig musik i hörlurar under tiden. Dom frågade om jag hade önskemål om radiostation och jag bad då om Kpop.
Personalen var helt chill och lät väldigt intresserade när jag förklarade vad det var. Dom hittade en bra radiostation och det blev go musik under hela röntgen, bland annat Bermuda Triangle av Zico, Dean och Crush. ❤️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2017-09-21 15:02
#5

Idol by day, gamer by night, Sompi har gjort en artikel om åtta idoler som spelar en hel del dataspel.😂Inte förvånad över att se Super Junior Kyuhyun och Heechul samt EXO Baekhyun i den listan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-26 16:29
#6

Se upp med svensk salami av märket Zeta och Fuet, den har salmonella. SVT

Annons:
Cireea
2017-09-26 17:40
#7

#6 Ajdå! Tur att jag inte brukar köpa dessa 🤮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2017-09-28 22:54
#8

Can You Hear My Heart av Epik High och Lee Hi från Scarlet Heart. Det kan seriöst vara en av de bästa låtarna jag hört i en drama. Älskar den. 😍

Forgetting You av Davichi är också helt makalös.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-09-28 22:59
#9

#8 Så fin! Tack för tipset.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-09-28 23:00
#10

#9 ❤️

Hörni, vi måste prata… det är 13 (!!!) fredagar kvar innan jul. TRETTON! 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-09-28 23:08
#11

#10 Åh, herregud. Jag satt bara för någon timme sen och tänkte.. snart är det jul. Frågar någon om jag vill ha något i present säger jag bara en sak: choklad. Jag har inte ätit choklad på hela året och jag tror att jag dör snart.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-09-28 23:09
#12

#11 Oj, hur har du lyckats hålla dig ifrån choklad hela året?! 😮 Vänta.. har inte du sagt något om det förut? Tycker jag känner igen att du inte tänkte äta choklad?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-09-28 23:18
#13

#12 Bestämde mig för att inte äta kakor/godis/glass/liknande under hela året. Jag har säkert nämnt det flera gånger, choklad är nämligen det enda som existerar i mitt huvud. 😃Det har dock varit ett undantag då jag dricker Oatlys chokladdryck ibland, och använder det för att göra chiapudding, men det är sparsamt och räknas inte.. 😊
MEN SNART ÄR PLÅGAN ÖVER!

Ah, så det här betyder att man måste börja leta julklappar.. jag som inte ens klarar av att hitta en present till min syster som fyller 30, och det är betydligt mer bråttom.. what to do…

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Cireea
2017-09-28 23:20
#14

#13 Ah, jag tänkte väl att du berättat något om det förut. 😃 Minnet är bra men kort ibland! Vad för choklad gillar du? Alltså om du föredrar någon speciell smak eller viss % kakao osv. 

Ja.. jag får ångest bara av att tänka på julklappar. 🤦‍♂️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-09-28 23:31
#15

#14 Jag föredrar ljusare choklad, men tycker även om mörk, och vit och med olika smaker. Jag har haft svårt för alltför hög kakaohalt, men förhoppningsvis har jag fått en ändrad uppfattning av smaken.. från och med 2018 kommer jag endast köpa vegansk choklad, och utbuden av ljusare choklad verkar inte vara det bästa. Ska testa massvis med nya chokladsorter. Drömmer om alla möjliga olika.. längtar så mycket. 🤤Men har jag klarat mig i 9 månader så ska jag klara mig i 3 till!

Självdå?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-09-28 23:32
#16

#15 Spännande, jag älskar också choklad 😃 Har alltid ogillat mörk choklad men har på senare tid hittat några som passar mig faktiskt. Tycker nästan ljus choklad känns ovanligt söt i jämförelse.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-09-28 23:38
#17

#16 Jo, jag har haft en del "problem" med mörk choklad. Men jag har successivt minskat på socker och godisintaget, även chocklad, redan innan mitt totalstopp 2017, och då när jag testade mörk choklad efter en period av ingen choklad… det var så underbart att äta, och när man äter ljus efter så smakar det knappt choklad, men äter man mörk efter ljus så smakar det inte så gott som det kan smaka. Synd att dom förstör för varandra.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-09-28 23:41
#18

#17 Exakt så! 
Man får verkligen se till att låta det gå en tid mellan de olika sorterna. Samma gäller vit choklad, som också smakar helknäppt om man äter det  efter någon annan typ av choklad.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-09-29 00:03
#19

Varning: Nu loggar jag ut. Måste hinna sova lite innan jobbet imorgon. 😉

Godnatt!

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-09-29 00:06
#20

#19 Vad snällt med en varning! 🤗
Hoppas du kommer in snart igen, har saknat dig! 

Natti


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
2017-09-29 16:24
#21

#20 Haha, vet att det känns hemskt om man skriver något och förväntar sig ett svar och så kommer det aldrig..

Saknat att vara här också 🤗

Jag måste se på någon k-drama eller nått aahh.. vad har hänt med mitt liv?! Jag har inte hunnit sett något på jättelänge, det är typ katastrof. Har inte haft tid. Måste fortsätta med de jag börjat på, men man har ju glömt bort vad som hänt, så det är ju alltid enklare att börja med nya.. tips någon? Finns det någon ny bra serie? =^_^=

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-09-29 16:26
#22

#21 Andante har ju precis börjat och även While You Were Sleeping. Den sistnämnda har fått en hel del praise från tittare. 

Hmm.. Legend of the Blue Sea gick ju för ett tag sen. Sweet Stranger and Me om du inte sett den. The King Loves . Manhole. 😛 Någon av dom kanske?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-09-29 16:31
#23

#22 Sweet Stranger and Me är en av serierna som jag börjat titta på, men pga pausen minns jag inte vad som har hänt. Men gillade det jag såg!

Legend of the Blue Sea är kanske något för mig. Har du sett den?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-09-29 16:43
#24

#23 Jag började se den men orkade inte vänta på avsnitten (är så otålig, haha!). Nu när serien är klar tänkte jag ta upp den igen. Det jag såg verkade lovande iaf!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2017-10-01 19:14
#25

Jag hatar att festa på lördagar, det fuckar upp hela helgen. 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-03 17:09
#26

För den som följer nyhetsflödet, den senaste skjutningen i Las Vegas kan vara ännu en falskflagga. Skytten uppgavs vara ensam och avfyrade vapen från 32:a våningen, men på flera videoklipp syns mynningseld även från 4:e våningen.

Mönstret följer det typiska sk "ensamvargspåståendet", så vem var mångmiljonären Stephen Paddock? Han påstås ha jobbat som revisor i 3 år runt tiden han var 30 år för militärföretaget Lockheed Martin.

Problemet är bara att hans far var en beryktad seriebankrånare på 1960- och 1970-talen (wiki). Ddet är nästan osannolikt att sonen till en tungt kriminell tillåts komma in i det allra heligaste, dessutom med arbetsuppgiften att övervaka det ekonomiska flödet i militär vapenproduktion. Hur blev Stephen miljonär? Något är konstigt, Ed har mer att berätta. (YT/Outer Light, 2017-10-02, 25 min)

Händelsen verkar vara psy-op lång väg.

Cireea
2017-10-03 17:42
#27

Jag läste något kort om skjutningen i Las Vegas. Dock inte följt det särskilt noga. 

Är det bara jag eller.. känns det som att skjutningar, bombningar och diverse andra otrevligheter bara blir vanligare och vanligare? Man blir som inte ens förvånad längre..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-10-15 17:10
#28

Fuskarbete med stål, aluminuim och koppar på Kobe Stål i Japan har drabbat 500 företag. Bl a kan sydkoreanska biltillverkare vara drabbade av att ha använt undermåligt stål i sina bilar, vilket kan leda till återkallanden. Konstigt att Kobe Stål gjort sådant fusk, men ännu mer konstigt att ingen upptäckt det förrän nu. Korea Times, 2017-10-12 och DM

Även flyg, kärnkraftsverk och höghastighetståg innehåller defekt och klent stål.

Huygens
2017-10-19 11:52
#29

Googles Deepmind AI-program AlphaGo Zero slog det äldre programmet AlphaGo efter endast tre dagars träning med sej självt. (YT/ARIRANG, 2017-10-19, 2 min)

AlphaGo Zero slog det äldre AlphaGo med 100 - 0 i matcher. Google ska nu använda AI-programmet på andra områden. Global Kontroll.

Cireea
2017-10-19 13:36
#30

#29 Nu är inte jag så kunnig inom det här området, så jag ber om ursäkt om min fråga är korkad. 😃 Vad innebär det i praktiken med det här nya programmet? Vad är det till för?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-19 13:59
#31

AlphaGo Zero spelar det som i Sydkorea kallas Baduk, som kom från Kina och då kallades weiqi (wiki). I Japan kallas det go och påminner lite om schack på så sätt att det finns ingen slump, utan man måste tänka ut alla dragen. SVT har en artikel.

En koreansk professionell spelare har vunnit mot den äldre versionen av AlphaGo, men den nya versionen (Zero) är nog svårare att vinna mot. Väldigt länge trodde dataexperter att det inte gick att göra ett program som kunde slå en professionell badukspelare, då Baduk spelas på betydligt större bräde och därför anses mer komplicerat än schack.

Man kan kort och gott säga att AlphaGo är ett dataprogram som fungerar som en schackdator fast för Baduk, ungefär som en badukdator eller weiqi-/godator.

Sydkorea och Kina har baduk-/weiqiskolor, men man brukar avråda barn från att gå i dessa skolor eller om man misslyckas, ska man misslyckas så tidigt som möjligt och gå tillbaka till vanlig skola. Orsaken är att på en badukskola spelar man bara Baduk i flera år. Om man misslyckas med graderingen att bli professionell spelare när man går ur gymnasiet, saknar man i praktiken utbildning från årskurs 5 och framåt. Konkurrensen är stenhård och Baduk är ungefär lika svårt att lyckas i som schack. Det finns massvis med misslyckade badukspelare som har en utbildningsnivå ungefär som en 12-åring.

Cireea
2017-10-19 14:04
#32

Intressant!☝️

Och lite skrämmande med dom där skolorna måste jag säga, allra helst att själva allmänbildningen lider för att man ska spela Baduk enbart. Utbildningsnivå som en 12-åring.. låter inte bra. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2017-10-23 14:28
#33

Ny veckaaaaaaaa 🤦‍♂️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2017-10-26 20:50
#34

Har ni följt utvecklingen kring Martin Timell?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-10-28 22:07
#35

Har inte följt direkt, men det låter inte riktigt bra. Upplever samtidigt att Timell är lite "tönt" så jag har svårt förstå vad som pågår. Han ter sej inte som en brutal förbrytare.

Cireea
2017-10-29 00:53
#36

#35 Fast.. många som visar sig vara förbrytare av något slag brukar beskrivas som "helt vanliga" av familj, vänner och grannar liksom. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-29 01:30
#37

Ja, det är kanske så. Och boken med skämt som skrevs var dålig.

Cireea
2017-10-29 12:54
#38

Jag tycker faktiskt det är lite obehagligt att det han hållit på med mörkast av ledningen i så många år. Det bevisar att även Sverige har sina korrupta ledningar. Liksom, enbart för att Timell är lite av en pengakossa så måste man tysta ner hans äckliga beteende. 🤮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2017-11-05 00:37
#39

Snart är det jul och nyår… 🤦‍♂️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-09 14:09
#40

Problem med fint damm i luften?

Det visar sej att New Delhi, Indien, har minst 999 μg/m3 damm i luften. Anledning till att det blev just 999 μg/m3 är att mätinstrumenten inte kan mäta högre, så den verkliga halten av ohälsosam luft är antagligen mycket högre. Gränsvärdet för skadlig luft går vid 25 μg/m3 enligt WHO. (YT/ARIRANG, 2017-11-08, 2 min)

Luftkvaliteten motsvara att röka 3 paket cigaretter/dag. Min misstanke är att indiska politiker inte har intresse av att göra något åt saken.

Cireea
2017-11-09 21:00
#41

Oj 😮 tre PAKET cigaretter. 
Det måste dö mycket folk i Indien på grund av den dåliga luften?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-11-09 21:44
#42

På sikt är det mindre bra. Dock tror jag inte Indien har lika dålig luft hela tiden, utan bara kortare perioder varje år.

Cireea
2017-11-09 22:41
#43

Ja i för sig, det låter rimligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2017-11-17 08:39
#44

Aj aj aj.. läste nyheter om att Super Junior Kangin anklas för att ha sexuellt trakasserat sin flickvän.. 😐 Tror att Kangin är klar som artist snart..kommer fans verkligen förlåta detta?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2017-11-17 09:07
#45

Tydligen ska hela grejen med Kangin vara ett missförstånd (?). 

Länk: http://www.koreaboo.com/news/kangin-found-releases-statement-talking-assault-scandal/ 

Tycker det luktar begraven hund här. Hur kan man få en liten argumentation till att bli ett sexuellt trakasseri? Fishy.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-19 13:32
#46

#45 Enligt Korea Times verkar det vara ett högljudt gräl mellan Kangin och hans flickvän. Uppgiften kommer från polisen, som man kanske inte kan lita helt på efter händelsen med T.O.P.

Tydligen har Kangin från Super Junior vid något tidigare tillfälle varit alkoholpåverkad och smitit från en trafikolycka, enligt artikeln. Och underförstått har han därefter varit "instabil".

Cireea
2017-11-19 16:04
#47

#46 Jag har för mig att han har två DUIs sedan tidigare. 
Fans I Korea är inte glada och kräver att Kangin ska sparkas ur Super Junior.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-21 11:47
#48

Första snön har fallit i Seoul. Tydligen kan man cykla på övergångsställena och vida klänningar skyddar mot kylan. Korea Times, 2017-11-20

Annons:
Cireea
2017-11-21 14:12
#49

Vad fina bilder  😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-11-24 17:16
#50

Ingen som har funderat på att starta upp den här sidan, fast på savvity? 😎

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-11-24 23:52
#51

#50 Det har jag funderat på men funderar på om det verkligen  kommer finnas fler medlemmar där än här.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-11-25 10:59
#52

#51 Mjo. Savvity är ju rätt dött som det är. Vore kul om det kunde vara någon form av reklam för det någonstans.. men det borde ändå vara enklare att värva medlemmar, då det helt klart finns fler människor som pratar engelska än svenska. Frågan är hur man får ut informationen att sidan existerar.Jag tyckte det var så kul när savvity startades upp, trodde många skulle gå med i det, men tydligen inte.. När det är tomt där så skriver man ju inget. Fast det är klart, att man måste ju börja någonstans.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-11-25 15:36
#53

Mitt bekymmer när det kommer till  en systersajt på Savvity för Sydkorea är just att det finns så många andra plattformar för ämnet redan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-11-25 16:28
#54

Det är sant, men det gäller alla ämnen, inte bara sydkorea. Det finns redan forum specifika forum för saker som t.ex hundar, kaniner, veganism osv. Men just vad jag tycker om med just iFokus och savvity är att man har tillgång till alla möjliga olika sajter, utan att behöva vara medlem på flera olika ställen. Det är ett stort plus för mig personligen iaf. 🙂

Sen så är det nog många som hellre skriver på facebook, för det finns ju lika mycket där och då har man även ifokus/savvitys fördelar, dvs man behöver bara ett konto..

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-11-26 00:26
#55

#54 Ja, Facebook är ju en populär plattform för grupper. Jag är huvudadmin i en svensk Kpopgrupp och vi är faktiskt över 3000 medlemmar, vilket är imponerade då just Kpop inte varit särskilt stort i just Sverige. Häftigt att så många hittat. till gruppen 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
2017-11-26 02:34
#56

Ja, wow, 3000 är inte lite. Älskar att Kpop överhuvudtaget verkar växa och att fler får upp ögonen för det. 😃

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-11-26 02:53
#57

#56 Du har väl inte missat att BTS fått sjukt mycket uppmärksamhet sedan AMA?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2017-11-26 09:54
#58

#57 Nä, såklart inte. Trodde det aldrig skulle hända typ.. inte med just BTS iaf. 😃

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2017-11-26 16:04
#59

#58 Nä, det var det nog ingen som trodde. Läste en diskussion mellan några svenska fans och det är väl lite delade känslor, dom är glada men samtidigt ledsna då det betyder att BTS inte kommer komma till Sverige igen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-11-30 10:11
#60

Kanske inte så mycket mot Nordkorea utan mer internpolitik.

Trump går raskt på i ullsockorna och kvittrar om USAs hemliga permanenta skuggregeringen. twitter (Trump), 2017-11-29 samt twitter (Trump)

Problemet är bara att Trump precis som Clintons är kontrollerade och finansierade av den Djupa Staten. Och därför är det nog mest varm luft som vädras, men frågan är hur det ska tolkas.

Huygens
2017-12-02 12:16
#61

Sydkorea och Sverige är lottade i samma VM-grupp (F) och ska spela i juni 2018 i Ryssland. Även Mexiko och Tyskland är i samma grupp, så det blir tufft.

Sydkorea är kända för att vara lättrörliga och kvicka. Sverige kan vara ojämnt, men har ofta haft ett stadigt försvar, tyvärr saknas Sverige klara målgörarna. Sverige är mer som en arbetshäst när spelarna har självförtroende och som en skrämd eller passiv travare när spelarna inte vet vad dom ska göra. Tuffast motståndare för Sverige är nog Tyskland.

Tyskland är ett världsmästarlag och Mexiko är snabba, tekniska och har ibland varit lite odisciplinerade. Om Mexiko håller sitt spel stabilt kan dom bli mycket svåre att möta, då spelarna ofta har en forcerande, rå stil som tänjer på gränserna och ger motståndarlaget väldigt lite andrum. Många mexikaner är målgörare.

Sydkorea har en lätthet i spelet och har en (för europeisk fotboll) ovanlig spelstil som kan ställa motståndarna. Sydkoreanska målgörare har varit överraskande och artistiska, det närmaste jag kan jämföra med är holländska spelare som van Basten. Tuffaste motståndaren för Sydkorea kan bli Mexico, då Sydkorea inte är vana vid fulspel.

Cireea
2017-12-03 12:40
#62

Jag läste också om fotbollen, känns ju väldigt kul att Sydkorea och Sverige hamnade i samma grupp. 👍 Jag tror att många underskattar Sydkorea i fotboll.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2017-12-03 14:18
#63

Ja, det kan nog bli tufft för Sverige att möta Sydkorea, även om jag tror lagen är jämna. En svårighet för Sverige är att svenska spelare kan ha för mycket förväntningar på hur ett motståndarlag förväntas spela vid första mötet.

Allra svårast för Sverige blir troligen Tyskland, som Sverige nästan alltid haft svårt för.

Kul att Danmark också är med i grupp C (Frankrike, Australien, Peru). Danmarks instats i Dublin var förbluffande (5 - 1), det krampaktiga spelet var borta.

Cireea
2017-12-03 15:13
#64

#63 Precis, ska bli intressant oavsett! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-06 09:51
#65

Julia Mullock, Koreas sista prinsessa har gått bort 94 år, på Hawaii. Hon var gift med prins Yi-Gu som pressades av Yi-klanen att skilja sej då Julia Mullock inte producerat någon arvinge. Korea Herald

Cireea
2017-12-06 23:21
#66

Åh.. så pass!

Visste inte att det fanns något sånt kvar från Sydkorea..alltså prinsessor eller liknande.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-16 13:13
#67

#66 Jag visste heller inte att dom hade sånt. Tror att det fortfarande lever en prins i Sydkorea, men har inte kvar länken.

OT - Riktlinjer från Kaliforniens Hälsomyndighet att inte bära mobilen nära kroppen. Jag kopierar inte hela texten, utan länkar bara till tråd på Utomjordiskt.

Cireea
2017-12-17 20:51
#68

#67 ooh, häftigt! :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2018-01-02 13:15
#69

Hur mår alla här inne?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
2018-01-04 13:23
#70

#69 Nytt år så ääääntligen kan jag äta choklad och sånt igen. Men har nog överätit lite. Oops. Hur är det med dig själv?

Såg på en japansk film för några dagar sedan, The Kodai Family, verkligen bra, om någon är intresserad av att se den - do it!

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2018-01-09 10:51
#71

#70 Men grattis att du klarade ett år utan choklad! 🤗
Själv mår jag rätt blä. Inte sjuk utan ja..annat. 

Vad handlar The Kodai Family om?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2018-01-09 15:57
#72

#71 Därför du inte har varit här och skrivit? Började fundera när jag inte sett något inlägg från dig på ett tag.. du är saknad! ❤️

The Kodai family är en familj, eller tre syskon som har ärvt sin mormors gåva, att kunna läsa andras tankar. Huvudpersonen träffar på en av syskonen på jobbet, och eftersom hon dagdrömmer väldigt mycket så står hennes tankar ut från mängden. Det är väl allt du behöver veta. 👍

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2018-01-09 16:32
#73

#72 Ja det har varit lite struligt på senaste så har helt lagt iFokus åt sidan. Men jag mår bra av att vara här inne så jag måste bättra mig. Tack för att min frånvaro märks i alla fall 🤗 Saknat er med! 

Åh, den lät ju bra! Var kan man se den?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2018-01-09 16:40
#74

#73 Du ska göra det som är bäst för dig. Det är okej att ta pauser också. 🤗

Jag vet inte riktigt vart man kan se den, laddade själv ner på asiatorrents.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Huygens
2018-01-09 16:51
#75

#73 Du gör ett jättebra jobb och är en av dom bästa admins jag någonsin haft.

Cireea
2018-01-09 20:56
#76

#74 Absolut, och nu har jag haft en rejäl paus. Känns mysigt att vara tillbaka och hänga med i vad som händer. 

#75 Åh tack Huygens! ❤️ Det värmer hjärtat att höra!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2018-01-09 21:07
#77

Jag förlorar min kreativitet i administrativa roller, så jag är glad när andra vill hålla dom arbetena. När jag inte känner pressen från en roll, kan jag alltid skriva på ett forum när som helst, det blir liksom inget "måste". Och vill jag inte skriva, kan jag istället pausa. Det gör det lättare för mej att skriva ett inlägg i taget och därför är jag tacksam inför alla som sköter forumadministration.

Cireea
2018-01-10 12:53
#78

#77 Jag förstår vad du menar, även om jag själv inte är likadan. 😃 Jag är åt andra hållet, jag gillar att hålla i tyglarna och ha kontroll.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-01-14 10:44
#79

Jeju flygplats är åter öppen efter det kraftiga snöfallet. Korea Herald

Huygens
2018-01-26 18:22
#80

Översätterskan Kim So-Yeon och fd tyske kanslern Gerhard Schröder ska gifta sej. Korea Times

Här besöker So-Yeon och Schröder gränsen mot norr. Korea Herald

Cireea
2018-02-25 16:22
#81

Hej alla! 
Hur är det med er?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-03-13 01:19
#82

Stillsamt här. :)

Japans statsminister Shinzo Abe erkänner och ber om ursäkt för svågerpolitik när staten fördelaktigt sålt land till tredje part. (YT/ARIRANG, 2018-03-12, 1 min)

Shinzo Abe anser sej dock inte ha gjort något fel.

Cireea
2018-03-14 21:33
#83

Ja okej, fine att han erkänt och ber om ursäkt men det känns inte som att ursäkten är värt någonting när han anser att han inte gjort något fel.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2018-03-14 21:52
#84

Shinzo Abe vann senaste valet stort så han känner nog att han sitter säkert i sadeln. Vi får se om något mer händer. Känns lite som att Abe har samma maktposition som Myung-Bak under sin tid.

Japan har ändrat myndighetsåldern från 20 år till 18 år, som större delen av övriga världen. Dock måste man fortfarande vara 20 år för att röka och spela om pengar i Japan.

Edit: Hum, tydligen är man myndig vid 17 år i Nordkorea och 19 år i Sydkorea. (wiki)

16 år (??) i Storbritannien?

Huygens
2018-03-21 23:18
#85

Kunskapskanalen visade en dokumentär om svartbjörnar i Minnesota, USA. Dom är lika stora som kragbjörnar.

Folk i området matade svartbjörnarna ur handen. Det hade jag inte trott var möjligt.

https://www.svtplay.se/video/17324614/varldens-fakta-bjornfamiljen/bjornfamiljen-sasong-1-avsnitt-3-1

Cireea
2018-03-23 16:10
#86

Oj, gud vad häftigt…men skrämmande ändå 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-04 11:31
#87

Mystiskt försvunnen kvinna hittad efter en vecka. Hon hade levt på azaleor ute i naturen vid Busan. Skrev om det på UiF (inlägg).

Cireea
2018-04-04 14:14
#88

Oj vad skumt?! Varför har hon inte försökt ta sig tillbaka till civilisationen?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-04 14:41
#89

Ingen aning. Känns som ett sånt där David Paulides, okänt försvinnande, Missing 411. Han har undersökt dessa fenomen i 20 år och saknar fortfarande svar. En konstig bit är myndigheternas motvilja mot att vilja utreda dessa typer av speciella försvinnande och motarbetandet av Paulides. När han ville ha ut rapporterna från USA:s "skogsstyrelse"/nationalparkerna, krävde dom honom på miljontals dollar, trots att det är allmän information.

Just att den försvunne saknar skorna och tappat minnet är vanligt förekommande. Det som är lite ovanligt i fallet i Busan är upphittandet av en filt. Det går inte att avgöra vad som hänt om man inte får mer info, men jag ska hålla ögonen öppna.

Cireea
2018-04-04 14:57
#90

Verkligen skumt 😮 Hoppas det dyker upp mer information om det här, blev väldigt intresserad över vad som kan ha hänt människan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2018-04-15 11:59
#91

Trevligt på Korea Air.

Här är den påstådda ljudinspelningen av Cho Hyun-Min. Det går inte att höra allt och det är svårt att urskilja ljuden. Men visst låter det lite som något ur en koreansk skräckfilm.

https://youtu.be/7zYWLE03G8U

På slutet kommer mest djuriska skrik, det är inte säkert att stackars
Cho Hyun-Min mår så bra och samtidigt kan det vara en fasa för dom underlydande.

Cireea
2018-04-15 20:21
#92

Oj då.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-15 21:54
#93

En charad?

Vad är verkligt, vad är talchumteater?

När Cho Hyun-Min återvände till Sydkorea såg hon mer ut som en mycket ångerfull kinesisk oppositionell som bad om ursäkt för sitt skymfande av Kinas lysande nation, än som en extremt rik oberoende koreansk chaeboldotter.

Jag tror att delar av hennes utbrott även hörs på klippet nedan. Hennes ångerfulla själv syns bara en liten stund i början och då verkar hon sliten och 20 år äldre än den charmerande offentliga figur hon framträtt som i vanliga fall.

(YT/doob Tv, 2018-04-14, 1 min)

Jag undrar vad hon säger, speciellt när hon tittar ner och gömmer sej i halsduken. :)

Huygens
2018-04-17 14:39
#94

Återkommande Explosiv Störning. Korea Herald

Ja, nu kommer en psykiatrisk diagnos på stackars Cho Emily Hyun-Min, på engelska Intermittent Explosive Disorder. Jag funderade först på om dom två systrarna använde droger, men det kan ju vara en psykisk störning som löper i släkten och får uttryck bland kvinnorna. Brodern har dock gjort något konstigt, smitit från trafikolycka. Såklart kan det finnas andra orsaker än ärftliga.

Tydligen har fallen av Återkommande Explosiv Störning (wiki) stadigt ökat dom tre sista åren och 2017 sökte 6000 koreaner behandling för den mentala störningen, 84 % män.

Vredesutbrotten gör att spänningar släpper och personen mår bättre efteråt.

Tydligen lägger underordnade normalt sett locket på i sådana situationer när en överordnad kokar i skallen, och den anställde som läckte ljudvideon kände tydligen ett behov av att förklara sej. Korea Herald (Investor)

Det bekymmersamma i sammanhanget är att Korea Airs ledning mörka och döljer, döljer och mörkar samt lägger skuld på anställda lägre ner, som beskylls för att fara med osanning. Investor

Frågan är varför systrarna får utbrott. Dom ser bra ut och har alla pengar i världen, så dom skulle kunna ägna sej åt något mindre vredesframkallande. Kanske är det ett fenomen likt västvärldens unga som har hög materiell standard men ändå hög nivå av depression och psykiska problem, relativt uländer?

Cireea
2018-04-22 22:59
#95

Imorgon ska jag jobba, dags att krypa till sängs snart! 😴


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-05-01 17:28
#96

Lite bilder på Cho Hyun-Min när hon kommer till polisstationen i Gangseo, Seoul, för förhör om diverse förseelser. Korea Times samt Korea Times

Jag slås av att fotona ser ut som något från marknadsföringen av en film, ett drama med inslag av politiskt och kriminellt tema och med ett uns av koreansk skräckfilm. Hon verkar nästan mera arg än ledsen.

Huygens
2018-05-02 11:11
#97

Cho Hyun-Min lämnade polisstationen efter 15 timmars förhör. Hon ser inte ut att vara på särskilt bra humör eller så tog fotografen ett mindre smickrande foto på henne. KT

Det känns som en väldigt dålig idé att reta upp henne när hon är på det humöret.

Annons:
Huygens
2018-05-30 11:39
#98

Japan har dödat 120 gravida valar i "forskningssyfte". Valarna slaktas och styckas. Det sk "forskningsresultatet" hamnar på matbordet i lyxrestauranger.

Sammanlagt dödade Japan 333 valar förra året, varav 120 var gravida och 114 var ej fullvuxna. Korea Times

Cireea
2018-05-31 12:13
#99

Men nej 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-06-14 19:32
#100

Sydkorea - Sverige kl 14 på måndag, fotbolls-VM.

Cireea
2018-06-15 20:06
#101

Oj vad kul! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-06-18 16:03
#102

hehe, vad ska man säga. Två lag utan avslutare. Det var risk för ännu ett 0-0.

Sydkorea var ofta långt tillbakapressade första timmen. Sydkoreanske målvakten höll absolut världsklass. Domaren från El Salvador var inte lättcharmad och tyckte inte det var straff på flera tveksamma situationer fram till 65:e minuten. Efter videogranskning kunde man se att svensken spelade bollen och sedan blev saxad av en sydkorean. Straffen sattes av Granqvist.

Därefter backade Sverige och det tog Sydkorea nästan 5 minuter att inse att dom fick spela på svensk planhalva. Sydkorea fick flera chanser. Svenska försvaret var svagt och Sverige lät sej pressas tillbaka. Sydkorea gjorde dock en del dåliga passningar som rullade ut över kortlinjen. En sydkoreansk nick utanför ena stolpen var en av dom bättre chanserna på slutet. Sverige kollapsade nästan helt sista 5 minuterna med flera spelare som ramlade ihop i krampkänningar.

Sydkorea - Sverige:    0 - 1

Cireea
2018-06-19 15:10
#103

Heja Sverige 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-06-19 16:11
#104

Det blir tufft framöver för Sverige. Och Sydkorea har fortfarande chansen att gå vidare, men då måste laget nästan vinna mot både Tyskland och Mexiko.

Om Sverige och Tyskland spelar oavgjort har Sydkorea en liten, liten chans att gå vidare med en oavgjortmatch och en vinst.

Nästa VM-match:

Sydkorea - Mexiko, lördag, 23 juni, kl 17

Jag hittar ingen info om vilken huvuddomare som dömer i matchen, men det behövs någon som är uppmärksam på Mexikos tuffa spel. Sydkorea måste i alla fall få oavgjort för att ha chans.

Annons:
Cireea
2018-06-20 10:00
#105

Heja Sydkorea! Hoppas dom lyckas vinna över Mexiko🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-06-20 15:37
#106

Ja, minst en vinst vore kul. Tufft motstånd dock. Jag vet inte om ålder påverkar. En video jag såg nämnde att högre ålder ger mer respekt i Sydkorea och svenska laget består av många gamla spelare, +30 år.

Japan vann sin match mot Colombia efter att en colombian spelat handboll i straffområdet och fick lämna plan, 3 minuter in i matchen.

Sen har ännu ett konstigt försvinnande inträffat, som ur Paulides beskrivningar, se #87 o #89.

En tjej på 16 år i Gangjin, Jeolla-nam, skulle i lördags 2018-06-16, kl 14, gå till sitt deltidsjobb. Hon arbetade hos en 51-årig man, en vän till hennes far. Polisen genomförde en undersökning och fann 51-åringen död, i något som liknade ett självmord på söndagen. Korea Herald, 2018-06-20

Flickans mobil slogs av kl 16:30 vid berget intill Doan-Myeon, Gangjin och sedan är spåren borta. Korea Times, 2018-06-19

Cireea
2018-06-20 15:59
#107

Så..mannen är död och flickan borta? 🤦‍♂️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-06-23 18:59
#108

Sydkorea - Mexiko:    1 - 2

Det är svårt för Sydkorea nu, nästan utslagna, mindre än 5 % chans till avancemang.

Cireea
2018-06-24 15:32
#109

Aj då! 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-06-24 17:05
#110

Jag hittar inte längre dokumentären om Huaxi, men det finns vissa klipp ifall man tittar på detta yt-sök. Då många kineser inte tror på existensen av en hel by med "miljonärer", som har "egna" lyxvillor och bilar, så arrangeras kontrollerade halvdyra "turistresor" med buss genom Huaxi för hågade kineser.

Vad jag kanske kände var att dokumentären var vinklad och Huaxi framställdes i så fördelaktig dager som möjligt av kinesiska myndigheter och i en viss ogynnsam dager av västerländsk media.

Cireea
2018-06-24 23:42
#111

Så denna by existerar fortfarande?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2018-06-25 10:17
#112

Jag koillade lite mer på nätet och Huaxi räknas som en by med 2000 invånare som är miljonärer och 20300 gästarbetare, vad det nu innebär, samt 28000 "närbelägna" bybor (wiki).

Byn/staden Huaxi har en skyskrapa i mitten som är 328 m hög. Huaxi grundades år 1961. Vad som är verkligt och vad som är myt kan vara svårt att få fullständig klarhet i. Huaxi är en lite svårbegriplig företeelse. Kan staden vara som en morot för att arbetare ska jobba mer i andra regioner?

Jag hittade inte vad företaget heter, men miljonärerna sägs alla vara delägare av företagat och Huaxi sägs vara ett socialistiskt föredöme.

Jag tror att Huaxi betyder "blommor" eller "blomster-", då det finns andra områden som också benämns Huaxi och "Huaxifloden" översätts som blomsterån på engelska.

Huygens
2018-06-27 18:01
#113

Sydkorea - Tyskland:   2 - 0

Tyvärr är Sydkorea utslagna ur VM. Sverige och Mexiko går vidare från gruppen.

Cireea
2018-06-27 23:08
#114

TYSKLAND åkte ut! 😮 Dom brukar väl ändå vara bättre än så?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-06-27 23:14
#115

Ja, lite oväntat. Frågan är om Tyskland tog för lätt på sista matchen och om Sydkorea spelade mer avslappnat och kreativt. När det sen inte blev så lätt kan tyskarna ha blivit spända och spelet knutit sej. Jag såg inte matchen så det är svårt att veta.

Sydkorea måste i alla fall haft väldigt bra försvar sista matchen.

Cireea
2018-06-28 13:23
#116

Tråkigt att Sydkorea åkte ut, men kul att vi kom vidare!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-07-02 21:56
#117

Hårda bud, Danmark och Japan utslaget i åttondelsfinal. Japan låg över 2 - 0 mot Belgien, men förlorade.

Japan - Belgien:   2 - 3

Huygens
2018-07-30 12:48
#118

Buddhistinriktningen Jogye i Seoul har problem med korruptionsanklagelser och missförhållanden. En äldre munk hungerstrejkar i protest. Korea Times

Annons:
Cireea
2018-08-01 13:16
#119

Oj, vad är det för anklagelser?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-08-01 13:59
#120

Jag vet inte dom exakt detaljerna utan har bara sett att buddhisttemplet förekommit flitigt i nyhetsflödet. Tydligen anses en av buddhistledarna stoppat rikedomar i egen ficka och han anses av vissa ej vara munk, då tidpunkten som han uppgivit för sin "munkcertifiering" är på 1960-talet då han var alltför ung för att kunna bli munk.

Cireea
2018-08-07 13:10
#121

Men jisses :/


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-08-13 15:14
#122

Tydligen förbjöds RoundUp år 2015 i Sydkorea, när det framkom att små mängder RoundUp troligen orsakar cancer hos däggdjur. Men sedan har WHO godtyckligt påstått att RoundUp inte orsakar cancer och RoundUp har tillåtits i Sydkorea igen (inlägg).

När jag undersökte saken för några år sedan visade det sej att Monsanto hade hemligstämplade (affärshemligheter skyddade av lag och en armé advokater) egna forskningsstudier där Monsanto redan år 1978 visste att RoundUp gav cancer.

Dom forskningsstudier WHO hänvisar till, testar RoundUp på en typ av särskilt cancerkänsliga råttor, men testtiden är bara tre månader lång och därför hinner råttorna inte utveckla cancer. Professor Seralini testade år 2012 råttorna i 6 månaders tid och upptäckte att vissa råttor började utvecklade cancer efter 4:e månaden. Nivån av RoundUp i råttornas dricksvatten låg under EU:s gränsvärde för RoundUp i dricksvatten till människor. Råttornas generella livslängd förkortades också om dom fick dricka vatten med RoundUp, även hos råttor som aldrig utvecklade cancer. Ämnet är lite för långt för Klotterplanket. Den intresserade kan dock leta på nätet och forskningsintervjuer på yt.

Cireea
2018-08-14 19:07
#123

Men jisses… det här är ju fruktansvärt… 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-08-15 02:35
#124

RoundUp verkar genom att bryta shikimatflödet (wiki). Däggdjur har inget shikimatflödet och kan därför inte tillverka vissa ämnen. Våra tarmbakterier, som hjälper till att tillverka aminosyror vi inte själva kan skapa, har shikimatflödet. När vi får i oss pyttesmå mängder RoundUp t ex med GMO, dödas bakterierna i magen som har shikimatflöde.

Till en början märker vi inte så mycket, men efter några år får vi brist på vissa viktiga aminosyror, vilket leder till förtida åldrande, och det kan vara orsaken till att råttorna som INTE fick cancer i Seralinis experiment, ändå dog tidigare, än råttor i Seralinis jämförelsegruppen som fick rent dricksvattnet utan RoundUp.

Cireea
2018-08-15 14:34
#125

Nej men gud så hemskt.. hur vet man vad som innehåller det här ämnet? Du kanske har skrivit det men jag är så virrig nu så jag minns inte.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2018-08-15 14:49
#126

Jag har inte tidigare skrivit om det på Sydkorea och inte speciellt systematiskt ens på iFokus. Jag nämnde något på ett annat (?) forum när den första rapporten kom att RoundUp orsakade cancer. Jag har lagt upp en tråd om autism på UiF (tråd) som berör ämnet, en lång tråd.

Huygens
2018-08-22 11:00
#127

Damfotbollens U20 VM-final avgörs på fredag, kl 19:30 (tror) och visas på Eurosport. Japan är i final mot Spanien. Japan spelar oftast enligt reglerna och är kreativa. Spanien har varit mer hårdförda, uthålliga, med ibland skallningar och nedsparkningar. Trots en utvisning (vid mittcirkeln) och en straffspark mot sej, gick Spanien till final. Japan spelar tekniskt med påfallande välriktade långskott och roligt spel.

Nordkoreas U20 damer lyckades ta sej till kvartsfinal (blev utslagna) mot Frankrikes U20 damer. Varken Sydkorea eller Sverige deltog (kvalade ej?) i årets U20 damfotboll-VM, som hålls i Frankrike.

Tyvärr fortsätter Japan sin valjakt och fångade 177 valar senaste kvartalet. Korea Times

Tyfonen (cyklonen?) Soulik är på väg mot Seoul. Dom första påkänningarna har nått Jeju och förväntas ge 10 - 40 cm regn i dom värst drabbade områdena på land. Tyfonen tros passera under torsdag-fredag. Temperaturen kommer ligga mellan 30 - 35 oC dagtid (kanske även i regnområdet). Korea Times

Snurrig
2018-09-13 16:32
#128

Har ni sett det med Hyuna och E'Dawn? Alltså att dom är kickade från cube? Det känns så.. overkligt. Är det verkligen sant?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Huygens
2018-09-13 16:46
#129

Hm, jag såg något sådant helt kort. Påståendet var "brutet ömsesidigt förtroende". Är det för att dom haft en relation och sånt regleras i strikta musikproduktionsavtal?

Korea Herald Korea Times

Det är i så fall hårda bud.

Snurrig
2018-09-13 16:52
#130

Många fans blev upprörda och arga när dom "kom ut" med att vara (och varit under en längre tid) i ett förhållande. Så antar att det beror på det.. hade reaktionerna varit positiva så hade det nog inte fått så stora konsekvenser. Men det känns ändå overkligt..

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2018-09-13 16:53
#131

Sen vad vet jag, det kanske finns fler anledningar.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2018-09-13 17:59
#132

Jag läste det också, hur sjukt som helst! 

Tycker det är så fel att dom ska bli kickade från sitt bolag för att fansen inte kan respektera idolers privatliv. Det är en sak som stör mig något enormt inom den industrin i Korea. 

Älskar också att Cube senare gick ut med att "nej vi har bara en diskussion om att dom ska lämna. Inget är bestämt" - detta efter att fans blev upprörda över nyheten samt att deras aktier gick åt helvete (apparently)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
2018-09-13 18:50
#133

Ja, jag såg det precis. Undrar hur det här kommer sluta..

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Huygens
2018-10-11 09:30
#134

En lite tyst händelse i media.

Det radioaktiva vattnet från Fukushima sägs kunna renas på cesium och strontium, men radioaktivt tritium (väte) kan inte renas eller filtreras bort. Ändå verkar det finnas planer på att släppa ut radioaktivt vatten med tritium i havet från Fukushima. Tydligen finns det planer på att släppa ut massvis med mängder tritium, kanske upp till 90 % av det radioaktiva vattnet som nu finns i cisterner vid Fukushima. Orsaken är att Fukushimas cisterner är överfulla och det påstås inte finnas plats att bygga fler cisterner. Bild på demonstration utanför Japans ambassad i Seoul. Korea Herald

Dessutom flöder nytt regnvatten hela tiden till området runt Fukushima, vatten som blir radioaktivt och delvis strömmar orenat ut i havet.

Cireea
2018-10-11 16:11
#135

Nej men vad säger du?! Släppa ut radioaktivt vatten?!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-10-11 20:36
#136

Officiellt sett är det främst företaget Tepco som vill släppa ut vattnet, men nu kommer signaler att även japanska regeringen kan tänka sej att tömma en ganska stor mängd radioaktivit vatten i havet. Dom har troligen inte beslutat något ännu.

Cireea
2018-10-12 18:47
#137

Idiotiskt..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-10-26 13:49
#138

På hösten blir gräset ljuslila och rosa. Korea Herald med höstfärger.

Cireea
2018-10-26 19:54
#139

#138 Så vackert!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2018-11-07 15:38
#140

Hm, motiv är svårt kring Sewol. Det är svårt att veta vad som motiverar makthavarna. Jag skrev en sammanfattning om svårigheten med motiv på Lika Villkor iFokus (inlägg), tråd om Nya Karolinska sjukhuset.

Huygens
2018-12-05 13:59
#141

Torkad rädisblast är tydligen ätbar och nyttig. Bilden på torkningen är halvvägs ner på sidan. Korea Times

Cireea
2018-12-05 16:36
#142

#141 Länken fungerar inte för mig, kommer inte in på någon artikel 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-12-05 19:24
#143

hum, kanske ett tillfälligt problem? fick dock upp sidan i #141.

Cireea
2018-12-05 21:36
#144

#143 Jag får bara upp "photo news" men ingenting om det du skriver om.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-12-05 22:17
#145

jaja, det är photo news, bilden med rädisblasten är halvvägs ner. KT har ofta sådana korta nyheter från alla möjliga platser med bara bilder och kort text under.

Huygens
2018-12-08 10:40
#146

Årets julbonus blev relativt hög för vissa Samsunganställda. 5 månadslöner extra. Korea Times

Annons:
Cireea
2018-12-08 13:58
#147

En sån bonus skulle man velat ha..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-12-08 14:38
#148

ja, det hade varit bra. :)

Huygens
2018-12-10 14:00
#149

Lite oväntat. 160 vattenmätare har råkat ut för issprängning pga den låga temperaturen dom senaste dagarna i Seoul. Det måste innebära att vattenledningar i en del byggnader inte riktigit dragits skyddade från frost. Korea Herald

Det var -11 oC i Seoul.

Smaskiga Fukushimanudlar slutas säljas av koreanska "Homeplus and Wemakeprice". Orsaken är att ursprung anges som "Japan" på koreanska, men med japanska tecken anges ursprunget till "Fukushima" på förpackningarna, vilket gör att vissa kunder känner sej lurade, då dom inte kan läsa japanska. Korea Herald

Dom smaskiga och stärkande nudlarna är ej farliga, har godkänd radioaktivitet samt produceras i en fabrik i japanska Kitakata, 100 km från dom havererade Fukushimareaktorerna. Mätningen av godkänd radioaktivitet gjordes i Japan.

Cireea
2018-12-10 18:56
#150

Brukar det vara så kallt i Sydkorea? Jag tänkte om det inte är så vanligt med så låga temperaturer och att man därför inte tänkt på det..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-12-10 19:12
#151

Mitt intryck är att det var ovanligt kallt. Det kanske är vanligare i Nordkorea att det blir så kallt?

Lite överraskande med tanke på att Seoul ligger så nära havet som borde värma. Jag ska försöka följa, för det kan ju vara intressant att veta hur vintern blir i jan-feb.

Cireea
2018-12-11 14:14
#152

Ja, jag tänkte också att det låter lite ovanligt kallt. 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-12-13 06:58
#153

Stadselen Samseong-Dong i den dyra stadsdelen Gangnam i Seoul har ett delikat problem. Kontorshuset Daejong riskerar att störta samman.

Daejong byggdes år 1991 och har 15 våningar över mark och 7 våningar under mark. Väggarna har spruckit av oklar anledning och dom bärande betongpelarna har smulat sönder till upp mot 20 %. Stålbalkar på olika håll har börjat lägga av. Det ser illa ut. Korea Herald

Kan vara idé att inte bosätta sej i ett litet hotell alldeles intill Daejong ifall byggnaden skulle tippa över.

Annons:
Cireea
2018-12-13 15:02
#154

Aj aj aj, inte bra! 
Det där måst dom lösa innan huset kollapsar 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2019-01-08 00:38
#155

En blåfenad tonfisk såldes i Tokyo för nästan 30 miljoner kr. 280 kg fisk som hamnar på några rika personers middagsbord. (YT/ARIRANG, 2019-01-06, 1 min)

På något sätt känns det som om den blåfenade tonfiskens framtid ser mörk ut.

Cireea
2019-01-09 12:54
#156

#155 Jag läste om det, helt sjukt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2019-02-04 11:59
#157

Vad jag inte kände till är att Skopje (wiki) i Makedonien har ett av dom värsta områdena i Europa med fint damm i luften. KH

Bilavgaser, stålverk och mycket eldning med kol, damm i luften av 188 μg/m3.

Huygens
2019-03-03 19:15
#158

Luften är sådär i Bosnien. SVT

Huygens
2019-03-06 17:00
#159

Lägger detta här, ref svar till (inlägg).

Ja, det är en fulkomlig gigantisk tvätthärva som pågått i mer än 20 år. Det är många multinationella banker och storföretag inblandade som håller varandra om ryggen. Vi kan t ex se resultatet i Frankrike där bankerna i många år helt "lagligt" kunnat plundra landet på 100-tals miljarder skattepengar med sjunkande löner som resultat och upproret från dom Gula Västarna som är inne på sin 16:e vecka.

En bidragande orsak till den stora fuskhärvan är att bankerna och storindustrin lyckats pressa fram beslut från västregeringar som gett bankerna myndighetsstatus utanför den demokratiska processen och t ex rätt att fråga bankens småkunder om personliga politiska åsikter eller andra privata uppgifter, utan att bankerna måste göra någon egentlig motprestation.

Traditionella myndigheter har släppt greppet och insynen har gått förlorad (åtminstone i officiella förklaringar) via lagstiftning. Det ger bankerna och storföretagen enorma möjligheter att tvätta pengar från olaglig verksamhet eller från ren skatteflykt. Svenska Finansinspektionen har ju sagt sej lita på bankernas uppgifter. Med några års mellanrum har dock Finansinpektionen pliktskyldigt utdelat en straffavgift på upp till 50 miljoner kr för t ex Nordea, men inga chefer har dömts eller ens åtalats i domstol.

Jag har heller inte sett att svensk åklagarmyndighet börjat utreda Swedbanks och Nordeas penningtvätt. På sin höjd har minister Per Bolund kallat parterna till "samtal". Min åsikt är att det som sker nu, på ett eller annat sätt följer Bilderberggruppens agenda via beslut från dolda makthavare som EU:s ledare rättar sej efter. På samma sätt som Nuonskandalen, Saabkonkursen, Transportstyrelsen, Rikspolisen, MSB, 1177-sekretessbrotten, skogsbränderna och den ekonomiska skandalen kring bygget av Nya Karolinska Sjukhuset noga följer dolda beslut.

Huygens
2019-03-27 19:32
#160

Gryningsräd idag på Swedbank. SVT

Annons:
Cireea
2019-03-27 20:37
#161

#160 Oj, vilka har påverkats av detta? Jag är inte så insatt i vad som hänt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2019-03-27 20:51
#162

#161 Jag är heller inte så insatt. I värsta fall påverkas hela Sverige om USA drar in Swedbanks (och Nordeas?) rättigheter att göra bankaffärer i dollar.

Huygens
2019-04-26 10:06
#163

Ultrafint damm över Sverige påstås vara sand från Sahara. Sandkornen påstås vara mindre än 2,5 μm och går in i blodomloppet. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. SVT

Cireea
2019-04-26 10:16
#164

Det låter lite mäktigt faktiskt, att sand ända från Sahara kommit till Sverige. Men inte helt omöjligt såklart!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2019-05-06 15:16
#165

Jag kickar upp ett nytt klotterplank, det här börjar bli lite trögt att scrolla genom.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: