Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1465 ggr
Huygens
2017-09-15 12:35

Matproduktion

En lite generell titel; "Matproduktion".

Jag tänkte först skriva om ginsengskörden, men insåg att det kanske är bättre att hålla trådens titel mer öppen, då det kan komma fler artiklar om annan matproduktion.

.

Ginseng skördas idag i Asan. Tydligen varar skördetiden till november och det används mycket manuell arbetskraft. Korea Herald, 2017-09-15

Jorden gödslas och förbereds under två års tid. Därefter sås ginsengplantorna som till slut skördas efter 6 år. Tålamod och dyra plantor.

Ginsengplantorna tvättas från jord och ser då nästan lika ljus ut som gulvit potatis. Därefter ångas (ångkokas?) ginsengen så att den blir röd ginseng, sk hongsam. Ginseng är inte att leka med och kan överdoseras (wiki).

Ministeriet för Livsmedels- och Medicinsäkerhet (se även Lotte för Ministeriets hantering av giftäggen och Lilian) har klassat röd ginseng som förbättrande för immunsystemet, ökar blodcirkulationen, motverkar åldrande med antioxidanter, motverkar trötthet, förbättrar minnet och förbättrar kvinnohälsa vid menopaus.

9000 ton ginseng skördas varje år och måste vara en av jordens mystiska växter.

Annons:
Cireea
2017-09-15 16:10
#1

Oj, vilken tid det tar innan de går att skördas! 8 år totalt! 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-15 16:18
#2

Ja, det är en imponerande lång tid. Troligen måste dom också hålla efter ogräs under nästan alla 8 år.

Cireea
2017-09-15 16:27
#3

Helt otroligt!
De måste ha ganska stora (enorma?) områden där de planterar dessa ginseng, med tanke på att de bara kan skörda vart åttonde år. 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-09-28 16:14
#4

Då många koreaner gått över till att äta andra typer av baslivsmedel har Sydkorea producerat för mycket ris. Jordbruksministeriet har därför beslutat stödköpa
720 000 ton ris. Exakt vad som ska göras med allt överflödigt ris är en bra fråga. Tills vidare placeras riset i stora lagerbyggander. Korea Herald, 2017-09-28

Under tiden hungrar 70 % av folket i Nordkorea och måste leva på FN:s nödpotatis. (inlägg)

Myndigheterna inför nya kontroller av ägg för att hitta nervgifter och antibiotika, (se äldre inlägg). Reglerna upprättas av Ministeriet för Livsmedel och Medicinsäkerhet. Korea Herald, 2017-09-21

Cireea
2017-09-28 18:20
#5

Vad för andra typer av baslivsmedel? 🙂
Tragiskt att så mycket som 70% av Nordkoreas folk går hungriga..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-18 07:22
#6

#5 Jag tror det är baslivsmedel som består av dom vanliga 4 sädesslagen. Korn, vetemjöl och havre konsumeras mer idag. Och så äts det mer bönor och majs.

Som analogi på "ingen fruktar den spanska inkvisitationen"…

Åklagarmyndigheten har gjort en gryningsräd mot McDonalds huvudkontor i Seoul och beslagtagit bevismaterial. Även tre livsmedelsföretag till har fått tidigt morgonbesök av åklagare.

Troligen är det dom många skandalerna med bakteriefyllda hamburgare som till slut tagit ut sin rätt. Jag har nog inte nämnt bakteriehamburgarna förut och äggskandalen (jordbruksgifter) tog ju uppmärksamheten. Korea Herald, 2017-10-18

Men tydligen har barn blivit väldigt sjuka av att äta för dåligt stekta hamburgare. En flicka fick sina njurar permanent förstörda och måste nu ha livslång återkommande dialysbehandling. Även vuxna har råkat ut för McDonalds uselt stekta burgare som haft rikligt med bakterier, kanske pga slarvig och hafsig slakt?

Det bästa vore nog att inte ha bakteriefyllt hamburgerkött alls. Men i brist på sådant måste allt hamburgerkött värmas till minst 70 grader.

Med lite svart humor kan man säga att förutom fugu, har koreanerna nu McDonalds.

Annons:
Cireea
2017-10-18 13:20
#7

#6 Okej, då tänkte jag rätt! 🙂

Oj fy 🤮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-19 17:11
#8

Hur går det med Fukushimafisken?

Ja, import av japansk radioaktiv Fukushimafisk är förbjuden. Det gjorde att Japan för en tid sedan ställde Sydkorea inför handelsdomstolen WTO. Nu har WTO kommit med ett första beslut som kommer att mörkas för allmänheten fram till våren 2018. (YT/ARIRANG, 2017-10-19, 5 min)

WTO hävdar att domstolen enbart mörkar sitt beslut för att ge båda parter möjlighet att tänka över situationen. Om allmänheten var hotad skulle WTO givetvis offentliggöra sitt första beslut.

Givetvis.

Det är värt att nämna att koreanska forskare i en delvis internationell forskarstudie ville utföra mätningar år 2015, av den ständigt läckande radioaktiviteten i havet utanför Fukushima. Det rör sej om 100-tals ton radioaktivt vatten varje dag som orenat läcker ut i havet.

Japan godkände först undersökningen, men när koreanska forskare ville sänka ner testsonder mot havsbottnen från fartyg, för att mäta den allt högre radioaktiviteten, förbjöd Japans regering all vidare forskning. Den internationella koreanledda forskapanelen förbjöds undersöka Fukushimas radioaktivitet i havet och forskarpanelen kastades ut ur Japan.

Istället anmälde Japans regering det sydkoreanska importhindret av radioaktiv Fukushimafisk till WTO, i syfte att häva handelshindret av radioaktiv Fukushimafisk.

Japans regering hävdar att Sydkorea saknar forskarstudier som motiverar ett importstopp och kräver därför att Sydkorea ska återuppta importen av radioaktiv Fukushimafisk.

Om Japan får igenom sitt krav är det Illuminati som jobbat på högtryck.

Cireea
2017-10-19 17:13
#9

"import av japansk radioaktiv Fukushimafisk är förbjuden" 

Vad konstigt att det är förbjudet med radioaktiv fisk 😉

-

Tragiskt att Japan inte tillät vidare forskning. Sånt är alltid viktigt. 

Jag förstår inte heller varför Japan anmälde importhindret till WTO? Jag menar, är det konstigt att man inte vill importera radioaktiv fisk? Det måste landet själv få bestämma? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-10-19 17:24
#10

Sydkoreas livsmedelsministerium mörkade en undersökning om radioaktiv fisk fångad nära Japan. (Maritime Executive, 2016-04-06)

Huygens
2017-11-11 18:57
#11

Det ska tydligen gå att odla geuk, en frukt som liknar en bandyboll. Även andra frukter som kräver varmt klimat går att odla i södra delen av landet, däribland ananas. Korea Herald, 2017-11-11

Cireea
2017-11-12 01:23
#12

#11 Vad kul! 😍Geuk såg väldigt spännande ut!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-20 05:18
#13

Pojangmacha är små, ofta röda tält, som säljer maträtter och alkoholdrycker mitt på gator och torg. Pojangmacha betyder "täckt vagn" och priserna är ofta nästan samma som på riktiga restauranger.

Det är oklart varför pojangmacha klarar av att dra till sej gäster, trots dom mycket enkla förhållandena. Kanske är det just för att det är så anspråkslöst som stressade kontorsanställda dras till en måltid och en starkdryck i en pojangmacha.

Dom röda tälten reses ofta vid 19-tiden på kvällen och har sedan öppet fram till morgontimmarna. Myndigheterna slår ibland ner på pojangmacha och det finns omständigheter som gör framtiden för pojangmacha osäker. Korea Herald, 2017-12-08

Annons:
Cireea
2017-12-20 16:56
#14

Nu bor ju inte jag i någon enorm stad, så jag vet inte hur det ser ut neröver i Sverige. Men jag tycker det känns som att det är väldigt mysigt i Sydkorea (Seoul exempelvis) med alla mattält och liknande.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-20 18:23
#15

Ja, jag håller med, det verkar vara en väldigt trevlig stämning med stor variationsrikedom på små gaturestauranger och -bagerier.

Cireea
2017-12-27 15:49
#16

Verkligen, jag vill verkligen uppleva det!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-10 11:11
#17

Det var demonstration i Seoul idag från småbönder och andra aktivister som protesterade mot GMO. Det verkar som om många demonstranter är lite äldre personer. Korea Times

Tydligen har Sydkorea 438 matprodukter (troligen importerade) som innehåller GMO. Ingen av matprodukterna är märkta GMO.

Sydkorea är näst största importören av USA:s nötkött. Japan är största importören. Korea Herald, 2018-04-09

Cireea
2018-04-10 18:48
#18

Hur ser Sydkoreas egna produktion av nötkött ut? Är den låg? Hur mycket nötkött importerar dom i jämförelse med sin egen produktion?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-10 20:11
#19

Efter lite letande på nätet och läsande av artikeln, tror jag att varje sydkorean äter 15 kg nötkött/år. 23 % av det köttet, dvs 3,5 kg/(år och person), är importerat kött. Av det importerade köttet som äts, är nästan 2 kg/(år och person) från USA och det resterande är mestadels australiskt.

Jag tror det äts 773 000 ton nötkött/år, varav 184 000 ton nötkött är importerat. Räknar jag rätt är 12 % av allt nötkött som äts i Sydkorea från USA just nu.

Sydkorea har tydligen 4 olika sorters inhemska nötkor som samtliga är ganska små (400 kg), men det inhemska köttet har väldigt hög kvalitet och god smak. En sort är hanwoo (wiki).

Wikipedia har en (vinklad) sida om nötköttsprotesterna år 2008 (wiki).

Cireea
2018-04-12 10:38
#20

Intressant, jag har alltid trott att Sydkoreaner äter mer nötkött än vi Svenskar men vi förbrukar tydligen betydligt mer. Läste någonstans att vi i Sverige förbrukade 24,5kg/år per person under 2017.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2018-04-12 13:45
#21

Beräkningen av köttkonsumtion är lite lurig. Tydligen pratar man i Sverige om Totalkonsumtion, där även vikten av ben mm ingår och Direktkonsumtion som bara är vikten av det som stoppas i munnen. Kött som hushållen t ex slänger, ingår ej i Direktkonsumtion utan räknas schablonmässigt ifrån inköpet. Det finns någon siffra på "Köpkonsumtion", dvs vikten av det som köps i butik "Fsg i detaljhandeln" (länk svensktkött).

Cireea
2018-04-12 18:23
#22

Ja verkligen lurigt det där 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-04-23 13:36
#23

Lite överraskande är 34 % av restaurang- och matbespisningsbesökare oroliga för maten. Oron rör vilka råvaror som används, besprutningsmedel och andra mindre lämpliga kombinationer samt hygienförhållanden vid tillagningen av maten. Korea Herald

Är maten säker att äta, frågar sej många och en orsak till oron är myndigheternas otillräckliga inspektioner.

Cireea
2018-04-27 00:09
#24

#23 Bra dock att folk är kritiska. Hoppas bara att myndigheterna tar deras oro på största allvar och förbättrar inspektionerna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-05-05 13:34
#25

Dom två chipsproducenterna Orion och Haitai har fått böter för att ha importerat frusen potatis som innehåller det ej godkända tillväxthämmande medlet 2,6-diisopropylnaftalen. Den frusna potatisen har importerats från USA. KT, 2018-05-03

Jag förstår inte. Varför har producenterna i USA stoppat in tillväxthämmande medel i frusen potatis, som rimligen inte borde kunna växa eller slå skott i fruset tillstånd?

Och varför importera frusen potatis från USA, då färsk potatis är så enkelt att odla lokalt. Att hålla en båtfrakt med frusen potatis över Stilla Havet är ju en onödig kostnad och lönekostnaderna i USA är troligen högre än i Sydkorea.

Cireea
2018-05-05 17:09
#26

OJ! 😮Vad fasen gör USA och varför har Sydkorea importerar detta..?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-05-05 18:59
#27

Jag tror att USA har mer generösa lagar med vad som får användas av kemikalier inom jordbruket och det här (#25) var en ny "ofarlig" kemikalie.

Annons:
Huygens
2018-05-06 13:37
#28

Begagnad mat?

Nja, kanske inte. För att minska matslöseriet återanvänder vissa restauranger mat i förslutna förpackningar som kunderna inte ätit upp. Ett domstolsutslag fastställer att så är tillåtet. Korea Times

En kund fick två förpackningar med ris men åt dom inte och lämnade plastförslutningen kvar. Kocken tog då riset och gav det till nästa kund, som kanske upprörd filmade vad som skedde. Många restauranger server extra sidorätter som aldrig rörs. Jag får inte klarhet i från artikeln om dessa orörda sidorätter slängs eller återanvänds. Sydkorea har annars ganska hög matstandard jämfört med omkringliggande länder, så risken för oren mat är nog liten.

Huygens
2018-05-22 15:34
#29

Smaskigt på tallriken?

Självdöd vikval, 4,4 m lång. Det är lite bekymmersamt då vikval först anses vuxen när den nått en längd av 7 m. Min misstanke är att den unga vikvalen dött av miljögifter eller sjukdom. En tveksam kulinariska upplevelsen av mer än ett skäl.

Nåja, somliga är inte för kräsna för delikatessen. Den självdöda vikvalen såldes av en nöjd fiskare för 300000 kr och kommer serveras på dyrare restauranger, kanske i Gangnam. Korea Times

Valjakt är förbjudet, men det är tillåtet att sälja självdöd val som hittats i havet eller som drivit i land på stranden.

Cireea
2018-05-24 20:05
#30

Så tragiskt😕 Dock är det ju inget konstigt att djur självdör, det måste inte vara en påverkan av miljön utan kan även handla om genetiken bakom djuret.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-05-24 20:28
#31

ja, när du säger det. Det kan ju varit en medfödd defekt.

Jag upptäckte precis att hyvlad glass heter bingsu. Hotellen tävlar i att göra den mest dekorativa bingsu, för gästerna fotograferar och lägger ut på nätet. Korea Times

Sista bilden ser ut som en kaloribomb.

Edit: Oj, jag såg det nu. Har t o m skrivit där och hade helt glömt det.

Cireea
2018-05-24 20:30
#32

#31 Vi har en artikel om det här på sajten också som heter Patbingsu! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-11-06 16:08
#33

#32 Ja, Patbingsu ser ut som en läckerhet.

Fiskmarknaden i Noryangjin, Seoul är en källa till konflikt. Den nya marknaden för handlarna är dyrare och har mindre utrymmen, så minst 250 fiskhandlare vägrar flytta från den gamla marknadsplatsen. Handlarna blockerade även lastbilar till den nya marknaden. Korea Herald

Myndigheten/företaget Suhyup (?) har svarat med att stänga av vatten och el till den gamla marknaden som är delvis utomhus. Fyra gånger förra året försökte polisen vräka fiskhandlarna, men det gick inte då fiskhandlarna och deras vänner gjorde för mycket motstånd.

Cireea
2018-11-07 13:09
#34

Varför måste man flytta fiskmarknaden? Och varför är den nya platsen dyrare? Tråkigt med konflikten, förstår att fiskhandlarna är upprörda.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2018-11-07 13:23
#35

Jag vet inte. Det antyds i artikeln att den gamla marknadsplatsen inte är hygienisk nog, men jag tvivlar på den saken. Den nya marknaden är en nybyggd inomhushall och nybyggt är oftast dyrare. Eller så är det någon som vill tjäna mer pengar på fiskhandlarna.

Huygens
2019-04-13 18:49
#36

Världshandelsorganisationen WTO har, efter att länge och väl släpat fötterna i marken (sedan år 2015), beslutat att Japans radioaktiva Fukushimafisk inte behöver säljas i Sydkorea. Mycket till Japanska regeringens förtret. KT

50 länder över hela världen upprätthåller importrestriktioner mot den radioaktiva Fukushimafisken, men Japan har bara opponerat sej till WTO mot ett enda land - Sydkorea.

Cireea
2019-04-13 19:58
#37

Vad märkligt att dom bara bryr sig om Sydkorea, hur kommer det sig? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2019-04-13 22:00
#38

Jag misstänker att det har att göra med japanskt herrevälde över Korea under 1910 - 1945 och mediauppmärksamheten kring slavarbete, domstolsutslagen, sällskapskvinnor etc.

Upp till toppen
Annons: