Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 1288 ggr
Huygens
2017-12-04 12:48

Seonchang-1

Fiskebåten Seonchang-1 kolliderade och kapsejsade efter kollision med tankfartyget Myeongjin-15, 2017-12-03. Kollisionen inträffade i Gula Havet vid Yeongheung-do (wiki) nära Yeongheung-do bron utanför Incheon.

Tankfartyget på 336 ton, klarade sej utan några skador.

Fiskebåten på 10 ton, hade 20 fritidsfiskare (?) som skulle fiska med spö eller lina med agnar samt 2 besättningspersoner. 13 personer från den kapsejsade fiskebåten är avlidna, 2 personer saknas, däribland fiskebåtens kapten, 7 personer överlevde och är på sjukhus. Samtliga hade flytvästar.

Korea Times, 2017-12-03, första rapporten
Korea Times, 2017-12-03, fiskebåten upp-och-ner
Korea Herald, 2017-12-04

Korea Times, 2017-12-04
Korea Times, 2017-12-04, rättslig utredning
Korea Herald, 2017-12-04

Polisen ska nu undersöka GPS och kamerainspelning. Kaptenen "Jeon" eller "Jun" på tankfartyget är gripen och även styrmanen (?) "Kim" är gripen. Åklagarna har begärt dom båda misstänka arresterade, då det kan anses troligt att kapten och styrman inte gjorde allt vad dom kunde för att undvika kollisionen.

Kollisionen inträffade medan det var mörkt ute, men fiskebåten måste ha lagt märke till tankfartyget genom radar och tankfartygets lanternor. Fiskebåten Seonchang-1 lyftes med en kran ur vattnet samma dag som kollisionen, togs till Kustbevakningens kajplats i Incehon och lyftes upp på land.

Det sker årligen mellan 100 - 200 kollisioner till havs, men dom flesta är inte allvarliga. Senaste allvarliga olyckan inträffade i september 2015 när en fiskebåt sjönk vid Jeju Island och 15 personer dog och 3 personer är fortfarande saknade. Det är populärt bland fritidsfiskare att följa med en fiskebåt till havs.

7 personer påträffades i vattnet utanför fiskebåten Seonchang-1 och 13 personer återfanns inne i fiskebåten, 2 personer saknas. 4 personer från fiskebåten räddades ur vattnet av tankfartyget.

Här finns en tydlig parallell till färjan Sewol. 3 personer blev instängda i en luftficka inne i fiskebåten. En av fritidsfiskarna ringde då polisen (!) från sin vattentäta mobiltelefon och kunde uppge fiskebåtens position med en app i mobilen. Korea Herald, 2017-12-04

Nu varierar uppgifterna. Ett påstående är att Kustbevakningen var på plats inom 33 minuter, en annan uppgift anger att det tog 30 minuter innan en kustbevakningsbåt sändes iväg, se artiklarna.

Dom instängda i luftfickan räddades dock efter något över en timme, varvid dom hade börjat få svårt att andas. Frågan är hur dom räddades ur fiskebåten, då den verkar ha legat upp-och-ner hela tiden efter kapsejsningen, precis som Sewol.

Fiskebåten är visserligen mycket mindre än Sewol, men att ingen kunde räddas från Sewols luftfickor och att Sewols luftfickor tömdes på luft efter två dygn visar att något var helt galet.

59 båtar/fartyg, 59 dykare, 15 flygplan och 5 helikoptrar deltog i räddningsarbetet kring den kapsejsade fiskebåten, påstår myndigheterna. Även militären deltog i sökarbetet.

Kustbevakningen förhöra nu tankfartygets 27 besättningsmedlemmar.

Annons:
Cireea
2017-12-04 20:39
#1

Så hemskt! 😢
Dock känns det inte som att just denna händelse var riggat, låter snarare som en ren jäkla olycka. 

Sewol däremot verkar väldigt uppenbart ha varit ett inside-job. Varför man valde att döda alla dessa oskyldiga  människor är för mig en gåta men ja.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-06 10:28
#2

Dom två sista avlidna från fiskebåten Seonchang-1 har hittats, däribland kapten "Oh" som återfanns 3 km från olycksplatsen på grund kustnära havsbotten som låg fri pga ebb. Korea Herald, 2017-12-05

Tydligen styrde kaptenen på tankfartyget ensam sitt fartyg, trots att reglerna anger att det alltid ska finns två personer på bryggan under dom omständigheter som rådde (nattmörker). Den andre personen på tankfartyget som jag trodde var styrman, har troligen bara rank motsvarande erfaren matros, möjligen rorsman.

Tankfartyget avreste från ön Wolmi mot Pyeongtaek, provinsen Gyeonggi. Fiskebåten avgick från Yeongheung-do och skulle bara fiska i vattnen i närheten. Korea Times, 2017-12-05

67 båtar, 82 dykare och 15 flygplan deltog i sökandet efter dom två försvunna personerna från fiskebåten. Kustbevakningen säger att dom fick larm kl 6:09, att räddningsbåt avgick kl 6:26 och anlände till olycksplatsen 6:42.

Sen kommer det konstiga som jag har lite svårt att tro på.

Polischef (?) Hwang Jun-Hyun vid Incheon havsstation säger att Kustbevakningens räddningsbåt saknade mörkernavigeringsystem (!!) och tvingades stoppa många gånger pga åskväder (?!). Jag kunde inte se att vädret var så dåligt på dom bilder som visats, men det kan så klart vara efter att ovädret lättat. Korea Herald, 2017-12-05

Och exakt vad gjorde att räddningsbåten var tvungen att stoppa pga åskvädret?

Avsaknaden av nattnavigeringsutrustning skulle innebära att samma räddningsbåt inte kan navigera om kraftig dimma plötsligt rullar in och omsluter Kustbevakningens räddningsbåt, då sikten blir obefintlig.

Polischef (?) Hwang Jun-Hyun vid Incheon havsstation påstår att alla Kustbevakningens räddningsbåtar med nattnavigering är trasiga och håller på att repareras.

Det sistnämnda påståendet är svårt att tro på. Om så verkligen är fallet borde Kustbevakningen kunna tillfälligt låna båtar från andra kuststäder. Att en så stor stad som Incheon saknar nattnavigeringsutrustning på sina Kustbevakningsbåtar låter bara helt osannolikt, då dom svårast fartygsolyckorna ofta sker nattetid eller i väder med dålig sikt.

Och exakt vad är det för utrustning som är trasig? Om det är radar borde den kunna bytas ut ganska snabbt. Lanternor och strålkastare borde också kunna bytas snabbt.

Cireea
2017-12-06 23:20
#3

"Polischef (?) Hwang Jun-Hyun vid Incheon havsstation påstår att alla Kustbevakningens räddningsbåtar med nattnavigering är trasiga och håller på att repareras." 

Jo tjena.. låter som en snabb lögn.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-19 07:47
#4

Efter olyckan med Seonchang-1 kommer alla Kustbevakningstationer att få egna kajplatser meddelar Havsministeriet. Idag har bara 23 av dom 96 Kustbevakningsstationerna egen kaj. Korea Herald, 2017-12-19

Utrustning och manskap kommer att förbättras och Kustbevakningen kommer få ett eget direktlarmnummer så att att nödställda slipper gå genom nationella larmcentralen.

Cireea
2017-12-20 16:57
#5

Mycket bra! 
Tråkigt dock att det behövdes en olycka innan det rättades till.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-12-20 18:17
#6

Ja, det är nog så att en del kan behöva förbättras i Kustbevakningen.

Kustbevakningen fick ju delvis skulden för omfattningen av Sewolkatastrofen och upplöstes av Park Geun-hye. Det finns risk att hela organisationen eftersattes under den tid då Kustbevakningen fick bära hundhuvudet på myndighetsnivå.

Moon Jae-In som har en juridisk examen är troligen inte lika tekniskt förtrogen med hur modern sjöräddning ska gå till, så när han återinsatte Kustbevakningen som en egen myndighet var han nog tvungen att lita på sina förtrogna. Och att upprusta Kustbevakningen kostar såklart också pengar, som kanske inte skjutits till i den omfattning som behövts.

Det är otroligt hur omfattande presidentens ansvar är, trots att det finns en riksdag och en rad andra myndigheter som förväntas fungera automatiskt. Om Kustbevakningen anses ha agerat otillräckligt, finns risken att allmänheten tycker att det är presidentens fel.

Annons:
Cireea
2017-12-27 15:50
#7

Ja, nog har presidenten ett enormt ansvar på axlarna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: