Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 681 ggr
Huygens
12/11/18, 1:20 PM

Korail

Korail (wiki) är järnvägs- och tågsystemet som sköts av infrastrukturministeriet.

KTX är beteckningen på höghastighetstågen (eng bullet trains) och är den snabbast klassen av tåg.

2018-12-08 spårade en KTX ur i en hastighet av 103 km/h efter avgång från Gangneung. Samtliga 10 vagnar hoppade ur spåret och dom två främre vagnarna ställde sej på tvären. Flera personer skadades. Korea Times samt Korea Times

Referensen till den brustna vattenledning i andra artikeln ovan finns nämnd här (KT-artikel). En varmvattenledning gick av under gatan och kokade en bil + förare i Ilsan. KH-artikel.

Jag trodde först att olyckan utanför Gangneung bara berodde på ovanligt kallt väder. Men det visar sej att Korail är omgärdat av olyckor. Olyckan med KTX från Gangneung var den 10:e olyckan för Korail på 3 veckor. Korea Times

Här kraschade t ex ett train from Busan (ironi), en KTX, in i en grävmaskin som parkerats olämpligt vid spåret på bangården nära Seouls centralstation. Grävmaskinen tog stryk och KTX-tågets maskinrum skadades. Det känns som ett planerings- och övervakningsfel. Korea Herald, 2018-11-19

Korail har haft mer än 600 "mekaniska fel" (olyckor?) över 6 år. Ändå har myndigheterna dragit ner på underhållet och planerar att minska underhållet ännu mer för att spara pengar. Inga uppgifter i artikeln nämner hur stora %-uella nedskärningar som görs, men 200 tågreparatörer har fått gå över ett par år. Korea Times

Jag började ana att allt inte stod rätt till när infrastrukturministern Kim Hyun-Mee med sänkt huvud kom och bad om ursäkt för urspårningen i Gangneung. Korea Herald

Nu visar det sej att VD:n Oh Young-Sik för Korail avgår. Även han visade upp sej för media med sänkt huvud. Fd VD:n Oh Young-Sik har tydligen varit riksdagsledamot i 15 år innan han blev VD för Korail i februari 2018. Korea Herald samt KT

Fd VD:n Oh Young-Sik säger att han prioriterade tågsäkerhet som sin främsta arbetsuppgift.

Felet som orsakade tågurspårningen sägs nu vara ett mindre växelfel, där två kontakter kopplats i omvänd ordning. Felet har tydligen funnits i tågväxeln i 15 månader utan att någon uppmärksammat problemet.

Inspektion och test av järnvägssystemet har tydligen brustit.

Annons:
Cireea
12/11/18, 2:14 PM
#1

Usch vad otrevligt med alla dessa problem.. hur vågar ens folk fortsätta åka med dom tågen?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
12/11/18, 2:22 PM
#2

Folk bor kanske långt bort från arbeten och måste pendla? Så länge inga riktigt allvarliga olyckor inträffar fortsätter folk nog resa med tåg. För sådana här urspårningar är det kanske bättre att inte vara i dom allra främsta vagnarna. Moon Jae-In har många saker han måste hålla reda på. Svårigheten är nog att delegera och hitta bra rådgivare.

Cireea
12/11/18, 2:23 PM
#3

Ja det är ju sant att många måste pendla. Jag hade då dragit mig för att ta tåget med sådana här urspårningar. 😕 *ryser*


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
12/13/18, 6:45 AM
#4

Det framkommer nu att orsaken till att evakueringen av det urspårade KTX-tåget dröjde något, dels berodde på att tågpersonalen först måste fråga en chef om tillåtelse att evakuera tåget och delas att tåget endast hade tre anställda ombord för att hantera dom 10 vagnarna. Korea Herald

Korailpersonal som inte har chefbefogen får enligt instruktionsmanualen för nödsituationer, ej genomföra evakuering av tåg.

I det aktuella fallet hade den tredje urspårade vagnen tappat radioförbindelse och tjänstepersonen kunde därför inte komma i kontakt med en chef. Tjänstepersonen sprang ur vagnen och fram till den ännu mer urspårade andra vagnen. En chef i vagn två kunde därefter beordra evakuering.

För dom övriga bakomvarande vagnarna fanns det ingen tågpersonal, men militära befäl som färdades ombord som passagerare, medverkade vid evakueringen.

Cireea
12/13/18, 2:59 PM
#5

Jag tycker det låter väldigt dumt att personalen måste fråga en chef innan evakuering. I extrema nödfall finns kanske inte den tiden..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
12/13/18, 7:05 PM
#6

Ja, det känns som lite väl hierarkiska och något åldrade regler.

Tydligen har Säkerhetsminister Kim Boo-Kyum fått i uppgift att leda arbetet med att förbättra regler på alla möjliga plan, inklusive för tåg, utbrända datacenter och brustna varmvattenrör. Korea Herald

Annons:
Huygens
4/29/19, 9:33 AM
#7

Kort historik om det som blev Korail och KTX. Första tåget började köra år 1899. KH

Upp till toppen
Annons: