Annons:
Etikettermatrecept
Läst 1012 ggr
Cireea
2/22/19, 3:21 PM

Hemmagjord Kimchi

Nu har jag för andra gången försökt mig på hemmagjord Kimchi. 🙂
Fösta gången jag testade var 2015, då blev väl vår Kimchi lite sisådär på grund av räkorna som vi hade i. Mitt inlägg om den omgången med Kimchi går att läsa här.

Denna gång testade jag och sambon en Kimchi-kryddmix (denna) som vi köpte i en asiatisk butik här i Norge. Vi gjorde vår Kimchi igår och lät lådan stå framme i rumstemperatur över natten. Idag delade vi upp allt i två glasburkar innan det ställdes in i kylskåpet. Nu är det bara att vänta ca två veckor innan vi får testa den. 

Vi tog en liten smakbit idag och det var gudomligt redan nu! 😃

(bilden tillhör mig och får inte användas av andra utan tillåtelse)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

  • Redigerat 9/22/20, 2:45 PM av Cireea
Annons:
kattöga
2/22/19, 3:32 PM
#1

Åh, vad roligt! Jag måste absolut se om jag kan hitta kryddmixen. Jag älskar Kimchin som jag köper här i Sverige (denna från Tistelvind), supergott! Den är ganska dyr däremot, och jag har länge tänkt på att hitta ett recept som jag kan prova själv. Men har inte kommit till skott ännu. Hittar jag kryddmixen så kommer jag nog igång…. 😉Det är ju alltid kul att testa att göra sin egen version också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Cireea
2/22/19, 3:36 PM
#2

#1 Förhoppningsvis är det någon butik som har kryddmixen, eller har möjlighet att ta in den åt dig! 🙂 Om du absolut inte hittar något så säg till, jag kan gärna skicka några åt dig om du vill.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

kattöga
2/22/19, 3:37 PM
#3

#2 Helt fantastisk! Du är guld! Jag hoppas och tror att jag kan hitta. Om inte i Sverige så i Holland (min mans hemland). Annars lovar jag, jag hör av mig! 👍🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Cireea
2/22/19, 3:39 PM
#4

#3 Bara kul att hjälpa till😊 
Du får uppdatera mig när du hittar mixen och fått testa göra egen Kimchi! 🤗 
Det är alltid roligt att höra hur andra upplever det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tant Grön
8/6/19, 11:36 PM
#5

Men blir det lika nyttigt med en mix? Jag gör på färsk vitlök, färsk ingefära, färsk rättika och äkta koreansk chili. Blir makalöst gott och känns supernyttigt. Har lite kvar i kylen och måste snart göra en ny sats. Det är ju nästan beroendframkallande. Har också gjort gurkkimchi och det var väldigt gott,  fräscht och krispigt. Har också tänkt att prova morotskimchi.

Cireea
8/7/19, 12:15 PM
#6

#5 Det tror jag absolut, mixen är ju kryddor.

Dock ansåg vi att mixen kändes för tydligt i vår Kimchi. Nästan som om kryddan inte riktigt blev "upplöst" som den skulle. Vi ska göra utan mix nästa omgång.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Tant Grön
8/7/19, 5:52 PM
#7

#6 Annars måste det vara bekvämt med en mix. Det är ju lite jobbigt att göra fyllningen och det tar tid. Ser att mixen innehåller torkade räkor och jag är ju vegetarian, så det vill jag inte ha.

Tant Grön
8/13/19, 11:59 PM
#8

Har nu skaffat en suveränt bra mandolin som är perfekt till Kimchi. Rättikan skall ju vara i mycket tunna stavar och det har jag stått och skurit för hand. Ingefäran är också jobbig att riva på vanligt rivjärn. Den här mandolinen har en skiva för att riva som passar perfekt till ingefära. Det går jättesnabbt. 🙂
Finns också en skiva för att skära rättika m.m. i små stavar, går sååå snabbt. 🤗
Vet inte om det är ok att göra reklam för den, men jag blev så väldigt nöjd. 😃
Köpte den på fyndig, frakten var bara 9 kr. https://fyndiq.se/search/?q=mandolin&search=enter#20072144-mandolin-for-gronsaker
I morgon skall jag göra morotskimchi. 🙂

Cireea
8/14/19, 1:28 PM
#9

#8 Vad skönt, och ett perfekt tips! 😍

Jag vet inte om jag frågat förr, men vad har du för recept till din Kimchi? Hade mer än gärna testat din version, om du är villig att dela med dig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tant Grön
8/14/19, 2:11 PM
#10

#9 Jag lägger in det här när jag får tid. Hade ett annat recept förut som jag ibland misslyckades med. Tycker detta verkar bättre.

Cireea
8/14/19, 4:01 PM
#11

#10 Spännande, då inväntar jag det! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tant Grön
8/29/19, 10:34 AM
#12

Kimchi. Brukar göra halv sats av detta och har hittills inte misslyckats.

1,5 kg salladskål
1,5 dl salt utan jod
250 gr.  vit rättika
2 msk finriven ingefära
3 msk pressad vitlök
3 dl finhackad purjolök
5 msk koreansk chilipeppar (gochugaru)
1 msk socker
1 msk fisksås (det har inte jag i, eftersom jag är vegetarian.)
Vatten

1. Halvera salladskålen på längden
2. Lägg kålen med snittytan upp i en stor bunke och strö salt över och mellan bladen.
3. Häll på vatten så det täcker. Lägg på en tallrik med en tyngd på, så att kålen hamnar i press. Låt stå ett dygn i rumstemperatur.
4. Låt kålen rinna av i ett durkslag.
5. Skala och strimla rättikan mycket fint. Blanda ingefära, vitlök, purjo. rättika, chilipeppar, socker och ev. fisksås.
6. Fördela blandningen ordentligt mellan bladen och runt kålen.
7. "Tvinna" de halva kålhuvudena och lägg dem i plastpåse (sug ut luften) eller i en burk med tättslutande lock.
8. Låt stå 1 dygn i rumstemperatur. Ställ därefter in den i kylen 5 - 7 dagar.

Jag brukar sedan skära upp kimchin och lägga i sterila burkar.

Lycka till.

Reseptet kommer från restaurangen Arirang.

Tant Grön
8/29/19, 11:02 AM
#13

Glömde skriva att man kan smaka av kålen innan man tillsätter chiliblandningen. Den skall ju vara ganska salt för att bli bra. Är den för lite salt så kan man tillsätta mer salt i chiliblandningen. Är den för salt så kan man skölja den.Det har aldrig hänt för mig, utan den ha blivit lagom salt.

Annons:
Cireea
8/29/19, 2:05 PM
#14

Tack för receptet, det ska jag testa!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: