Annons:
Etiketterlänkarartiklarnyheterskvaller
Läst 476 ggr
Huygens
4/6/19, 1:28 PM

Skogsbrand (Goseong mm)

Det har varit stor skogsbrand i Goseong (wiki) i Gangwon, som startade kvällen 2019-04-04 (torsdag). Även några andra områden i närheten är drabbade. Goseong ligger längst upp i nordost.

KH, karta.
KH samt KH och KT, branden.
KT, brända bilar.
KH, dagen efter.

300 byggnader är nedbrända och 4800 personer är evakuerade. KH

Annons:
Huygens
4/8/19, 6:40 PM
#1

Mer än 470 byggnader är brandskadade, flera är lantgårdar. KH

Frihetspartiet hindrade en förvaltningschef att lämna riksdagen när denne skulle medverka i räddningsorganisationen vid skogsbranden. KT

Cireea
4/9/19, 9:58 PM
#2

Jag hörde om den här branden, så hemskt! 😕 
Har någon blivit skadad? Några djur?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
4/9/19, 10:16 PM
#3

Folk har mestadels klarat sej, men det verkar ha gått sämre för lantdjuren inne på gårdarna. 1000-tals djur verkar ha bränt inne i byggnaderna.

Jag tror inte att man riktigt vet hur branden startat. Mitt intryck är också att området är delvis bergigt, vilket brukar göra att vilda djur lättare kan fly. Jag har dock inte fått någon helt klar bild av hur elden spridit sej. Är man ute och tältar i dessa områden, kan det vara bara att hålla koll på kartan var floder och dalsänkor finns. Jag hade inte förväntat mej att en så omfattande skogsbrand skulle uppstå, då våren borde vara en tid på året med relativt fuktigt väder.

Cireea
4/10/19, 4:42 PM
#4

Usch så hemskt! 😕
Och hur det här kommer påverka folket vars hus blivit totalt förstörda och djur som bränts ihjäl… så tragiskt. 

Dessa lantgårdar som blivit drabbade, har dom haft odlingar av något slag som kommer bli påverkade? Eller som kanske rent blivit nedbrända? Tänkte om deras inkomst kommer påverkas av branden. Jag vet inte om det skrivits om.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
4/10/19, 7:17 PM
#5

Jag har letat lite men inte hittat så speciellt många fler detaljer. Mediaflödet har avtagit. Jag förstår inte hur branden kunnat drabba lantgårdarna så hårt, med tanke på att gårdar ofta är omgivna av öppna plöjda fält (såhär års), som borde fungera som naturliga brandväggar.

Brandbekämpningen var dock väldigt resolut med mer än 10 000 aktiva brandbekämpare.

Huygens
5/6/19, 2:54 PM
#6

Videosammanställning av mental_boost med en rad frågetecken kring skogsbranden. (YT/mental_boost, 2019-05-04, 13 min)

Han är ganska observant, låter nyhetsklippen tala och han brukar inte kommentara så mycket själv, men ibland kan man läsa vad han skrivit nedanför videon och förstå att något är högst underligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: