Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1055 ggr
Cireea
5/6/19, 3:17 PM

Klotterplank #14

Här kommer ett nytt och fräscht klotterplank! SkrattarKänn dig fri att prata om lite vad som helst, tänk på att respektera andra och hålla dig till våra sajtregler.

Write responsibly 


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
5/6/19, 3:17 PM
#1

Jag läste igenom gamla klotterplank tidigare och insåg hur mycket jag saknar alla medlemmar som var aktiva här inne förr. 😕 Usch vad ensamt det känns emellanåt, saknar alla roliga konversationer vi hade! 💔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
5/7/19, 11:38 AM
#2

Många ifokussajter har i stort sett helt tappat sitt folk. Frågan är vart intresserade tar vägen? Jag tror inte att alla medlemmar inom ett område tappar intresse, utan det måste vara något annat som händer, andra forum (?) på andra ställen som drar.

Cireea
5/7/19, 11:58 AM
#3

Ja, så kan det vara. Sen tror jag att många föredrar Facebook-grupper också.
Jag hoppas att folk hittar tillbaka till iFokus.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
5/7/19, 12:31 PM
#4

Facebooks dataextraktion och -spridning borde få folk att tänka två gånger, men kanske är det inte så.

Snurrig
5/8/19, 5:24 PM
#5

Någon som sett "kill it"? Började precis se på det och det verkar awesome! Han som spelar huvudkaraktären var med i en annan serie som heter come and hug me och den tyckte jag också väldigt mycket om. Nana ser såååå annorlunda ut än vad jag minns henne som (har inte sett henne på länge). Men vet inte varför jag tycker det haha.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
5/8/19, 8:14 PM
#6

#5 Inte sett den, vad handlar den om? 

Jag har inte sett en enda Kdrama eller Kmovie på….evigheter. Skäms på mig!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
5/8/19, 8:25 PM
#7

#6 "Kim Soo-Hyun (Chang Ki-Yong) is an elite assassin. He kills his targets and disappears. His identity like race, age or name is unknown to others. Individuals, gangs and organizations from all over the world hire Kim Soo-Hyun. Deep within his mind, he wants to have affection from people. Now, Kim Soo-Hyun has to kill to find his family. Do Hyun-Jin (Nana) graduated at the top of her class from a police university. She is an excellent detective who is also arrogant. She is usually dressed fashionably. Do Hyun-Jin comes across as cold-hearted, but she sympathizes with those in painful situations. Now, Do Hyun-Jin chases after Kim Soo-Hyun to reveal a mystery related to her lover's death." Äh, man måste inte titta på Kdrama eller filmer hela tiden, dom försvinner inte om du vill se det i framtiden. Det ska ju kännas rätt och kul :)

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
5/8/19, 11:04 PM
#8

#7 Den där lät riktigt bra faktiskt, måste nog lägga till den på min lista! 

Nej, det är sant. Men man saknar det emellanåt men det känns som om jag inte hittar något som fångar mig direkt. 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
5/9/19, 10:09 AM
#9

#8 Det håller jag med om. Det är svårt att hitta något man vill se, och ofta tycker jag det är halvt tråkigt när jag väl börjar titta på det. Men ibland hittar man något speciellt som är riktigt bra. För två år sedan såg jag en trailer till "the wolf" en kinesisk drama, och datumet när det ska komma ut har ständigt förlängts. Det har alltså inte kommit ut än.. vet inte om det någonsin kommer att hända längre :( men det är något jag skulle faktiskt se fram emot att se.. och det skulle bli en riktig besvikelse om jag väntat i flera år för att sedan tycka det är skit haha https://mydramalist.com/24662-the-wolf

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
5/9/19, 11:39 AM
#10

#9 Sånt hatar jag verkligen! 
När en serie liksom är "out there" och man vet att det funnits en tanke på att producera och släppa den… men sedan släpps den aldrig. Det är frustrerande, allra helst om man verkligen sett fram emot den. 

Hittar du något om varför datumet skjutits upp? 
Dom verkar ju ha skådisar och allting …


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
5/9/19, 11:49 AM
#11

#10 Jag har ingen aning.. jag har bara läst vad andra skrivit på Youtube och sånt. Har sett att någon påstått att det kommer komma ut nu i sommar, men att det inte finns något som är skrivet officiellt. Minns även att jag läst någon som skrivit att serien är färdiginspelad, men att det tog en halv evighet bara att klippa ihop trailern för att dom är extremt petiga med hur allt är.. men det har gått så lång tid nu att jag inte vet längre. Hittar inte mycket när jag söker på det heller. Finns säkert mer information på kinesiska sidor och sånt..

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
5/9/19, 11:59 AM
#12

#11 Vad irriterande ändå, med sådan ovisshet. 
Tyckte själv att serien lät intressant så nu blev jag lite otålig 😂 Varför gjorde du såhär mot mig för? 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
5/9/19, 12:02 PM
#13

#12 Haha, sorry! Jag har undvikit att se på trailern fler gånger för att jag blir så extremt sugen då, men för någon vecka sedan kunde jag inte låta bli att se på den igen och då var det kört. Men brukar titta efter något officiellt datum regelbundet, så jag kan säga till om/när den kommer ut.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Cireea
5/9/19, 12:15 PM
#14

#13 Jag hoppas den kommer ut! 

Har du förresten några bra tips på historiska draman? 
Jag har fastnat på sånt sedan jag såg på Scarlet Heart Ryeo.

Har för mig att jag frågat om det här förr men det var säkert något år sedan, så det kan ju ha kommit något nytt intressant.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
5/9/19, 12:35 PM
#15

#14 Hmm.. nä. Jag kan inte komma på något. Jag har inte sett många historiska draman tyvärr. Men jag ser på en kinesisk fantasy drama som heter eternal love/three lives, three worlds and ten miles of peach blossoms. (https://mydramalist.com/16547-eternal-love). Det känns ju lite "historiskt" även om det är fantasy. Det var länge sedan jag började se på den, men det är så många avsnitt så jag har inte sett klart ännu. Brukar titta på ett avsnitt lite nu och då. Tycker jättemycket om den. Det finns en annan kinesisk drama med samma namn från samma år (Så du vet att det kan vara lätt att börja titta på fel :D) men jag planerar att se på den i framtiden också. (https://mydramalist.com/24275-the-eternal-love)

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
5/9/19, 12:38 PM
#16

#15 Tack, ska kika på dom! 

Jag har märkt att kinesiska draman ofta har många episoder i förhållande till koreanska draman. Min syster berättade för mig någon gång att när det är sådär många episoder är det mycket "fillers" …


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
5/9/19, 1:45 PM
#17

#16 Jo, det stämmer nog. Men äh, blir det tråkigt får man helt enkelt sluta titta. Jag tycker Eternal Love är så avslappnande att titta på, älskar musiken och hur allt ser ut. Dessutom är fantasy en av mina favorit genres. Ibland så känns det lite komiskt, när dom flyger och allt ser så extremt overkligt och dåligt gjort ut. Men det har definitivt sin charm. Appropå Kina, jag har beställt hem för att kunna börja göra min egen kombucha. Det känns så spännande att få göra sin egen dryck. Har du druckit det någon gång? Eller t.o.m gjort din egen?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
5/9/19, 2:26 PM
#18

#17 Ärligt talat så har jag inte ens hört talas om det förrän nu. Vad är kombucha för något? Går det att få tag på i Sverige?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
5/9/19, 2:37 PM
#19

#18 Det är fermenterad svart Te. Vissa gör det på grönt och vitt Te också men det blir inte lika bra. Det sägs vara väldigt nyttigt att dricka och man kan smaksätta det med frukter och bär. Jag har endast druckit kombucha som jag köpt på Ica, och det sägs att dricka hemgjord är en helt annan upplevelse, dessutom så blir det betydligt billigare. Så jag längtar tills jag kan börja brygga! Edit: man använder alltså en speciell kombucha kultur för att göra det.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
5/9/19, 3:05 PM
#20

#19 Vad spännande och intressant, jag måste nästan testa köpa kombucha bara för att få smaka på det. Om det fortfarande är intressant efter det får jag nog också köpa för att göra eget.

Var beställde du ifrån? 
Kan du tänka dig att göra en tråd om det här inne när du väl börjat brygga? Jag vill gärna följa din process och dina åsikter. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
5/9/19, 3:57 PM
#21

#20 Ja, det måste du smaka! Jag har endast testat tre olika smaker av märket Humm. Favoriten var citron+ingefära, men jag gillade även blåbär+mint. Minst gillade jag hallon+granatäpple. Jag har beställt min kultur från Forsnäs Hemman för 342:-. Det kommer att skickas ut på söndag så jag får kanske hem det på tisdag. Det finns även att beställa på andra ställen, jag funderade mycket på Humlegårdens ekolager eftersom dom säljer laboratorieframställd kultur för 399:-, och det känns som att då vet man med säkerhet vad man får. Det finns även billigare om man orkar leta, men tror att det många gånger är av mindre mängd och det kommer då ta lite extra tid att brygga innan man kommer upp i någon större mängd kombucha. Jag är lite otålig. Dessutom så kommer jag kunna använda det för evigt såvida jag inte råkar göra något fel så att det blir mögel. Jag kan tänka mig att det är många privatpersoner som säljer för en billig peng, men jag litar inte på att det är tillräckligt bra då haha. Visst skulle jag kunna starta en tråd men det är väl inte direkt kopplat till Sydkorea.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
5/9/19, 4:19 PM
#22

#21 Helt klart intressant, tack för informationen. Det här ska jag kolla närmre på.
Jag skulle nog också vara rätt skeptisk mot privatpersoner, man vet ju aldrig.. 

Man vill nog göra rätt från början, så jag hade nog inte chansat på något halvdant. 

Det finns en OT kategori här inne på sajten😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
5/10/19, 1:14 PM
#23

Av någon anledning så påminner den här låten mig jättemycket om när man simmade i vatten i Mario (Nintendo 64) som man spelade när man var liten.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
5/10/19, 1:25 PM
#24

#23 Den påminner faktiskt lite 😂 Vad störigt! 

Jag jobbar med världens jobbigaste och längsta uppgift någonsin i min historiakurs. Nio sidor and counting… 🤦‍♂️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
5/10/19, 1:55 PM
#25

#24 Usch, stackare. Du får ge dig själv en belöning när du är klar!

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
5/10/19, 2:16 PM
#26

#25 Det kommer jag definitivt! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
6/1/19, 5:47 PM
#27

Socialrealistiska filmen Parasite har fått höga betyg, kanske 10 av 10 i betyg. KT

Filmen verkar handlar om dubbelmoral och spänningar mellan två familjer i olika socialgrupper. Parasite fick priset Palme d'Or vid Cannes filmfestival.

Annons:
Cireea
6/2/19, 8:08 PM
#28

#27 Intressant, den måste jag nog kolla upp!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
6/4/19, 12:45 PM
#29

Nu har jag snurrat in på en del Kdrama och Kmovies igen, jag hittade en film från 2006 som fångade mitt intresse. 200 pounds beauty heter den!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
6/6/19, 6:40 PM
#30

#29 Vad tycker du om den? Har haft den på datorn i några år, men det har inte blivit av att jag sett den.. Jag har sett klart 'kill it' (som jag nämnde tidigare) och rekommenderar den verkligen. Superbra! Har även börjat titta på en serie som heter 'the smile has left your eyes', har du sett den? Rätt bra, även om vissa saker stör mig.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
6/6/19, 8:35 PM
#31

#30 Jag har inte hunnit se den än men hoppas kunna göra det i helgen!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
7/19/19, 2:40 PM
#32

Hej alla! Har glömt att skriva här men serien the wolf (https://mydramalist.com/24662-the-wolf) som jag väntat på i två år har äntligen fått ett (nytt) datum när det ska starta, 27 juli. Folk verkar inte helt säkra på att det faktiskt stämmer men jag hoppas verkligen det. Jag har börjat titta på Moon Lovers: Scarlet Heart Ryeo nu och åh så bra det är! ♥️ Cireea, smakade du kombucha någon gång? Isåfall vad tyckte du? Och förlåt att jag aldrig skapade någon tråd om det.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
7/21/19, 5:08 PM
#33

#32 Nej vad kul att det verkar bli av! Hoppas att serien verkligen släpps.

Hade helt glömt bort att smaka kombucha, får ta och göra det!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
7/30/19, 10:08 PM
#34

BMW-bilar brinner även i Sverige, fast media har inte skrivit så mycket. SVT samt SVT

Alltså, självantändande bilar.

Annons:
Huygens
7/31/19, 6:53 PM
#35

Det är stor skillnad mellan svensk Kalle Ankamyndighets agerande och sydkoreansk. SVT

Ännu ett exempel på den snabba branden i BMWs självantändande bilar. SVT samt SVT

Huygens
8/4/19, 5:55 PM
#36

Mystisk försvinnande igen. Denna gång återfanns personen levande.

En förståndshandikappad flicka på 14 år, gick från sina föräldrar på en stig på ett berg (vilket?) i Boeun, Chungcheongbuk. Hon hittades efter 10 dagar och var pratbar. Mycket märkligt att det tog så lång tid att hitta henne då hon bara var 1,7 km från platsen hon försvann. Massvis med sökhundar, sökpersonal och soldater hade letat efter henne. 5700 personer + drönare letade efter henne. KH samt KT

Huygens
8/6/19, 1:45 PM
#37

Otroligt. Enligt Arirang News kan det komma 200 mm regn på östkusten idag. Maxtemperaturen är 37 oC.

Cireea
8/6/19, 2:09 PM
#38

#37 Oj, vilken mängd! och vilken temperatur!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
8/6/19, 2:32 PM
#39

#38 Ja, dom måste ha bra system för avrinning. Tur att det är nära havet.

Huygens
8/11/19, 10:50 PM
#40

Hur uppstod Japans yakuza? Ur ett kastsystem skapat av Konfucius - dom kastlösa, oberörbara. Två lägstagrupper - orena och ickemänniskor. Deras hemort listades i deras papper, så att företag inte skulle anställa dom av misstag. Myndigheterna tvångsförflyttade och tvångstatuerade ickemänniskorna, burakumin.

Därför har yakuza idag tatueringar som hågkomst av sitt ursprung. (wiki)

(YT/Rare Earth, 2017-08-15, 9 min)

Frågan är var koreaner passar in i det kastsystemet? Och andra?

Snurrig
9/6/19, 12:30 PM
#41

Brukar ni spela datorspel? Något online spel ni kan rekommendera? =^_^=

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Cireea
9/6/19, 12:30 PM
#42

#41 Oj, det måste ha varit jobbigt? 

League of Legends 😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
9/6/19, 12:34 PM
#43

#42 Ja. Jag brukade ladda ner filmer och serier hos mina föräldrar på helgerna som jag kunde se på vardagarna men kunde inte lägga ner tid på online spel eller så heh. Tack

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
9/6/19, 12:36 PM
#44

#43 Jag kan inte tänka mig att inte ha tillgång till internet hemma 😮Men sen är det extra viktigt för mig som går distanskurser på universitetet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
9/6/19, 12:41 PM
#45

#44 Jo då kan man inte leva utan det :D Intressant upplevelse oavsett. Även om jag inte var helt frånkopplad. Hade fortfarande telefon med internet och så men man är helt klart begränsad.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
9/6/19, 12:58 PM
#46

#45 Idag är samhället verkligen uppbyggt för att man ska ha internetuppkoppling. När det helt plötsligt blir begränsat blir man ju lite vilsen, åtminstone i början.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
9/21/19, 3:50 PM
#47

500 brott mot arbetsmiljölagen i Oslo, Norge. NRK

Förbryllande. Skulden läggs på norska kommunpolitiker.

Cireea
9/21/19, 6:21 PM
#48

Aj aj aj… 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
9/21/19, 6:39 PM
#49

#47 är såklart ett I-landsproblem. Jag tänkte det lite som jämförelse att Japan vill släppa ut vattnet från Fukushima i havet.

Cireea
9/21/19, 8:19 PM
#50

Fortfarande ofattbart att man vill släppa ut vatten från Fukushima i havet. Hur är strålningen där nu dock? Tänkte om man kommit fram till att vattnet kanske inte är så farligt som man kan tänka sig? 

Jag är inte så insatt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
9/21/19, 9:37 PM
#51

Jag är heller inte så insatt. Förut strömmade 300-400 m3 radioaktivt vatten ut varje dag i havet. Jag tror (?) att den sk ismuren, frysningen av marken under Fukushima Daiichi är genomförd och flödet av radioaktivt vatten ut i havet (?) minskat till 100 m3/dag, men det är dyrt att hålla marken frusen.

Vattnet i cisternerna filtreras mer eller mindre dåligt (?) från radioaktiva ämnen, och man kan inte få bort radioaktivt väte, tritium, halveringstid 12 år.

Fortfarande ökar mängden radioaktivt vatten i cisternerna, men det är lite oklart om Tepco börjat ge upp och redan nu släpper ut en del av det mindre radioaktiva vattnet i havet.

Önskemålet från Tepco är att tömma allt radioaktivt vatten ut i havet och sluta ta hand om mera radioaktivt vatten. Det kommer spara pengar åt företaget. Regeringen har gett indikationer på att dom kanske kommer gå med på att tömma det radioaktiva vattnet i havet, men ingen vet vad som händer.

Strålningen i vattnet har gått ner, men även om man filtrerar vattnet maximalt, skulle man under normala omständigheter inte släppa ut filtrerat radioaktivt vatten i havet på minst 30 år.

Med tanke på att Japan är så otroligt högteknologiskt är det ett mysterium att Fukushima hanteras så dåligt, om det radioaktiva utsläppet inte är gjort med flit. Jag har tittat på ett antal dokumentärer om katastrofförloppet och det hela ter sej som ett obegripligt mysterium av inkompetens och omöjliga tekniska fel. Jag får känsan av en avsiktligt skapad katastrof. Tsunamin är inte på långt håll motivering för den katastrof som sedan inträffade med Fukushima. Det fanns enorma mängder med tekniskt material och möjligheter att förhindra explosionerna av reaktorbyggnaderna.

Det mest obegripliga är att elektrisk ström inte fördes tillbaka till Fukushima så att kylvattnet kunde starta. Man flög inte in dom dieselgeneratorer som behövdes för el. Istället flögs massvis med småbatterier in med helikoptrar. Helt obegripligt när det stod klart vad som behövde göras. Den explosiva vätgasen vädrades inte ut. Vätgas är lätt och hade man öppnat en av plåtskivorna i taket hade vätgasen självmant stigit ur byggnadne. Dom 50 cm tjocka armerade betongväggarna pulvriserades, kan omöjligt ha förstörts i en vätgasexplosion och har troligen förstörts med sprängämnen.

Vätgas blandad med luft kan nämligen inte explodera med en tryckvåg med en hastighet av mer än 300 m/s, vilket är under ljudhastighet. Ändå kan man se på nyhetsbolagens filmer att vid en av reaktorexplosionerna expanderar tryckvågen utåt fortare än ljudhastighet.

Cireea
9/21/19, 10:05 PM
#52

Hmm.. ja 🤔 Önskade att man kunde mer om ämnet


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
9/21/19, 10:06 PM
#53

Tyvärr hittar jag inte den riktigt bra föreläsningen av Gundersen, bara ett intervjusvar om explosionen vid Fukushima reaktorbyggnad 3.

Kärnkraftsingenjör Arnie Gundersen: (YT/BassD77, 2011-04-27, 8 min)

Notera också att delar av betongtaket slungas 300 m upp i luften vid explosionen av reaktor 3. Man ser stora svarta sjok falla ner. Det är resterna av det tjocka betongtaket.

Tessan01
9/26/19, 3:53 PM
#54

Haaalloooj! 😃

Cireea
9/26/19, 3:58 PM
#55

Heeeej! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Tessan01
9/26/19, 4:01 PM
#56

Det var lääänge sen, hur står det till här?
Såg att nån nämnde LoL.. 😎

Cireea
9/26/19, 4:02 PM
#57

Spelar du? 😃EUW? 

Det är lite tyst och dött.. saknar alla som brukar hänga här inne 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tessan01
9/26/19, 4:08 PM
#58

Om jag spelar! 😃 Nää, jag o killen brukar mest spela på EUNE, men har ett konto på EUW också. Cool Är dock level 6, behöver komma upp i level..

Ajdå.. 😐Nu är jag i alla fall här :c

Cireea
9/26/19, 4:12 PM
#59

Aaah, jag spelar på EUW 😃 En större server med mer folk. 
Du kan adda mig om du vill: Xitia 

Skönt att du är tillbaka 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tessan01
9/26/19, 4:21 PM
#60

Addar dig strax! 😃
*lite stalkning senare*
Uuu, du kör mycket support ser jag! 👍

Cireea
9/26/19, 4:22 PM
#61

Ja 😃Jag är en support main. 
Vad spelar du mest/helst?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tessan01
9/26/19, 4:30 PM
#62

Jag med. Skrattar Jag o killen kör botlane duo, han är före detta support main men nu är han mest ADC, whopsie. Ibland kan jag dock hamna i djungeln med  🎧

Annons:
Cireea
9/26/19, 4:33 PM
#63

#62 Haha precis som jag och min, vi är också duo bot 😃
Men han kan köra jgl eller mid också. Jag föredrar dock att stanna som support, det är min starkaste roll 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tessan01
9/26/19, 4:36 PM
#64

#63 Åhh, mysigt! Min kan köra top och mid också men han föredrar botlane med mig.. 😃 
Yep, support är där man hör hemma 😉

Cireea
9/26/19, 4:44 PM
#65

#64 Vi får spela tillsammans någon gång 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tessan01
9/26/19, 5:22 PM
#66

#65 Jaa, jag kan offra mig att gå någon annanstans så får du köra pro supp 😃

Cireea
9/26/19, 6:14 PM
#67

#66 Pro och pro 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tessan01
9/26/19, 10:00 PM
#68

#67 Jaja, självklart pro!

Cireea
9/27/19, 12:04 PM
#69

#68 Haha jag önskade det 😂
Vilken level är ditt vanliga konto på EUNE?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Tessan01
9/27/19, 7:21 PM
#70

#69 Ööö, typ 83 om jag minns rätt. Typ hälften av ditt 😃

Cireea
9/27/19, 7:27 PM
#71

#70 Inte illa ändå 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
10/22/19, 10:20 PM
#72

Son Heung-Min (wiki) gjorde 2 mål för Tottenham denna afton mot serbiska Röda Stjärnan, Champions League.

Huygens
11/1/19, 1:47 PM
#73

Ska man flyga med helikopter ska man kanske undvika EC-225 Super Puma. Den verkar krascha, hände även i Norge. Nu nära DokdoKorea Times

Huygens
11/3/19, 10:19 AM
#74

Utegångsförbud och särskild närvaroplikt gäller tydligen bara sydkoreanska studenter på högskoleområden. Utländska studerande får göra hur dom vill. Sydkoreanska studenterna begär nu lättnader i dom strikta förbudsreglerna om var man måste befinna sej. Korea Times

Huygens
11/29/19, 11:26 AM
#75

Domar i Burning Sun. KH

Jung Joon-Young, 6 års fängelse (JJY Band - Drug Restaurant) (wiki)
Choi Jong-Hoon, 5 års fängelse (F.T. Island) (wiki)

Huygens
12/12/19, 4:15 PM
#76

Vitamin E-acetat i e-ciggaretter kan orsaka lungskador, vid sk vaping. Mer än 153 möjligen skadliga ämnen finns i e-cigg. KH

Annons:
Upp till toppen
Annons: