Annons:
Etiketterlänkarartiklarnyheterskvaller
Läst 569 ggr
Cireea
10/14/19, 1:31 PM

Sulli avliden

Sångerskan och skådespelerskan Sulli har avlidit. 
Enligt Seongnam Sujeong polis var det Sullis manager som hittade henne död i sitt hem i Seongnam  den 14 oktober runt 15:21 koreansk tid. 

Sulli  föddes 1994 och har varit aktiv sedan 2005 då hon gjorde sin debut som skådespelerska. 2009 blev hon en medlem i gruppen f(x) men lämnade gruppen 2015 för att fokusera på sin karriär som skådespelerska. 

Enligt Koreaboo har polisen bekräftat att Sulli tagit sitt eget liv, detaljen utelämnar jag men finns att läsa om i länken nedan. Övriga medier skriver att man utreder dödsorsaken men att man har misstankar om självmord. 

------

Källor: 
Naver
Soompi 
Koreaboo


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
10/14/19, 1:37 PM
#1

Fruktansvärda nyheter, hon blev bara 25 år gammal. 😕
Det är alltid lika ledsamt att läsa nyheter om när unga människor tar sitt liv. Industrin i Sydkorea är tuff och dom utsätts för enorm press och stress.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
10/14/19, 1:39 PM
#2

BBC har en artikel om det också. 
Där ser man följande, jag citerar: 

"Some believe the artist, whose real name is Choi Jin-ri, suspended her K-pop work after struggling with the abuse she got online."

Det är inte svårt  att föreställa sig med vad hon gick och bar på inom sig. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
10/14/19, 3:23 PM
#3

Även Aftonbladet har en kort artikel om händelsen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
10/17/19, 2:13 PM
#4

Hmm, jag har också läst det och har funderingar. På dom flesta fotona syns en person som inte riktigt uppvisar "synliga" problem, få synliga rynkor i ansiktet, vilket iofs gäller många unga artister. Visst, sådana foton kan också vara svårtolkade och t ex smink kan dölja detaljer.

Sjukvårdspersonalen (paramedics) försökte inte ens starta hjärt-lungräddning (CPR), vilket är mycket ovanligt utan närvarande läkares beslut. Korea Herald, 2019-10-14

Och även om en läkare finns närvarande, brukar man i allmänhet ändå göra hjärtlungräddning åtminstone en halvtimme, också i fall där sannolikheten för återupplivning är låg. Sulli, även Choi Jin-Ri (wiki). På wikipedia nämns att Sulli inte uppvisade några yttre tecken på att ha utsatts för fysisk påverkan (våld?), vilket gör den uteblivna hjärtlungräddning än mer förvånande.

Jag tycker polisen var alltför snabb med ståndpunkten att det var självmord, timmarna efter att hon hittades.

Inget "självmordsbrev" återfanns. KT

Sulli citerade en kryptisk diktvers för ett halvår sedan på Instagram. Jag misstänker att den engelska översättningen är aningen fel. KT

Precis efter att en artikel i KH förklarade att Sulli var död, fanns en bild på henne som i praktiken är det enda fotot där jag kan ana att hon fått utså påfrestningar. Bilden byttes inom några timmar mot en mera glad bild. KH

Den ursprungliga bilden lyckades jag hitta i en äldre artikel, här: KH, 2017-07-11

Den ursprungliga bilden är publicerad "seven-eleven". Visst, det kan vara som media skriver. Jag är ändå förbryllad.

Cireea
10/17/19, 2:39 PM
#5

#4 Fast nu har vi inte fått veta dödsorsaken, men om hon exempelvis hängt sig själv och var synligt död..då förstår jag att man inte använde HLR. Och finns det källor som påstår att det visst funnits någon form av efterlämnat brev. 
Jag tror man får vänta in lite tills alla rapporter kommit in. 

Bara för att det inte syns utanpå betyder det inte att en person går igenom något inombords. Man måste inte få stressrynkor eller uppvisa att man mår dåligt utvändigt. Jag tycker faktiskt att det är väldigt trångsynt att tro att psykisk ohälsa ska synas, för det gör det verkligen inte. Psykisk ohälsa blir inte mindre verklig bara för att den inte syns.

Jag tror att 99% av dom som träffar mig aldrig ens skulle tro för en sekund att jag lider av diverse problem inombords. För det syns inte. 
Det här är lite känsligt för mig, och många andra, för att allt för många människor tar för lätt på psykisk ohälsa bara för att det inte syns eller märks lika tydligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
10/17/19, 4:21 PM
#6

#5 Ja, du har rätt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: