Fooo kopierar EXO?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
aftonbladet publicerade igår den här artikeln om hur svenska pojkgruppen The Fooo "inspirerats" av EXO och anklagas för plagiat.
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
Jag tycker faktiskt att det var väldigt likt EXO's dans i Growl ..
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
jo, jag håller med. The Fooo har ju efter det här sagt att de "inspirerats" av EXO. Då är ju frågan, får man göra sånt när det gäller dans? alltså kopiera andra? musik kan ju bli belagt med straff om de är för nära originalet men dans är ju en annan sak…
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
Hmm, jag vet faktiskt inte vad lagen säger om det här, jag ska gräva lite och se om jag får fram något!
jag tror inte det går att lagbestämma koreografi på samma vis som musik eller video tyvärr :( Det är fortfarande lika dålig stil att kopiera någon när det gäller det dock, speciellt om man från början inte varit tydlig med att ge originalet en del av kakan/uppmärksamheten.
Vea <3
#4 Det har du i för sig rätt i och jag håller med dig. Dom har inte sagt något om inspiration från EXO förrän NU när fansen upptäckt vad dom gjort.
Gud vad jag skäms över att vara svensk just nu och jag blir lika förbannad som alla andra EXO-L's över det här.
Jag gillar EXO och har inget intresse av The Fooo men jag tycker ärligt talat att dessa anklagelser är ganska fåniga. För det första, vad är dans? Det är en massa grundrörelser som kopplas ihop till en sammanhängande koreografi. Dessa grundrörelser används om och om igen i olika danser, det är hur de kopplas ihop som är det viktiga och som skiljer danser från varandra. I The Fooo's dans var det några få rörelser som liknade EXO's men rörelserna före och efter var helt annorlunda så jag tycker absolut inte att man kan säga att dom kopierat nånting utan snarare som dom själva säger enbart tagit inspiration från EXO, och det måste man ju få göra. Det visar ju bara att dom ser EXO som stora förebilder och det är ju inget negativt.
#6 Mja, tänk dig vilket hysteri det skulle varit om exempelvis EXO "inspirerats" Michael Jacksons dans? Då hade det pekats fingrar med en gång.
Sen ska vi inte glömma hur det lät när PSY släppte låten Gentleman, hans dans var "kopierad" av en annan (minns inte vad den heter) och det blev ett ramaskri över den plagierade dansen.
Självklart kan man plagiera en dans, en koreografi! Nu var det inte extremt i det här fallet men det många är upprörda över är det faktum att The Fooo inte ens nämnt EXO förrän fansen reagerat på deras dans, alltså skulle dom inte ge någon cred till EXO alls om det inte upptäckts. DET är dålig stil och det är vad de flesta är upprörda över.
Har aldrig riktigt förstått mig på det hår med att "härma". Om jag skulle komma på något, och någon annan gillar det, och gör likadant, skulle jag väll vara glad att jag kommit på det. Så har iaf inte än någon åsikt om detta. Och detta säger jag inte för att jag är en Fooer, utan för det är hur jag tycker / tänker kring saken. :)
#8 Men om du inte får någon som helst cred för ditt verk som någon tagit? Du har gjort en dans som sedan någon lånar/tar/kopierar och andra älskar dansen MEN du får ingen som helst cred (uppmärksamhet eller tacksamhet) för det DU gjort, skulle inte du också bli lite arg då?
Om nu The Fooo gått ut med att "Vi har inspirerats av EXO och lånat några av deras moves" - redan från början så hade det inte blivit lika stor hysteri över det. MEN nu sa dom inget om EXO förrän EFTER fans reagerat på det. Förstår du skillnaden?
#9 Aha, nu förstår jag bättre :) Dåligt gjort av The Fooo måste jag säga… Får se vad som händer med saken härnäst :P
Ja, om något händer lär det vara SM Entertainment som har något att säga skulle jag tro.
jag tror inte det kommer bli nå mer av det hela faktiskt. Det är kanske lite fult gjort men Fooo har ju erkänt att de inspirerats av EXO och det är ju inte hela koreografin. Fansen kommer väl muttra ett tag och sen kommer det rinna ut i sanden ^_^
Vea <3
#12 Tror jag också 😃Inte ens Koreaboo har tagit upp det så varken EXO eller SM Entertainment bryr sig om det.