Etikettspråket
Läst 2910 ggr
Cireea
2015-01-18, 16:34

Hangul

Hangul är ett alfabetiskt skriftsystem i Sydkorea som består av 24 bokstäver. Det används alltså för att skriva på koreanska. Hangul används för att skriva i både Nord och Sydkorea men i Syd kompletterar man fortfarande med hanja som är inlånade kinesiska tecken. 

Ursprungligen skrev man helt med hanja och det var inte förrän på 1400-talet som Hangul kom till. Förr skrev man Hangul precis som kinesiska: uppifrån och ner. Numer skriver man från vänster till höger i horisontella rader, precis som vi gör.

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

RomDoll07
2015-01-18, 23:50

Gillar 한글 väldigt mycket, trodde först det var lika komplicerat som kinesiska men det är ju i princip lika lätt som vårat alfabet, bara det att bokstäverna sätts ihop i grupper. Jag har lagt till koreanska som språk i datorn så jag kan skriva hangeul med tangentbordet som vanligt, är väldigt kul att leka med det. Har skrivit flera inlägg på Facebook med hangeul bara för skojs skull, då får folk använda Google Translate för att förstå vad jag skriver :P

한글 정말 좋아해요. 생각보다 쉬워요.

RomDoll07
2015-01-18, 23:52

Förresten, använder man alltså inte hanja i Nordkorea?

Cireea
2015-01-18, 23:56

Precis, Hanja finns inte i Nordkorea alls. Just varför vet jag inte! 

Jag är inte så bra på Hangul faktiskt men jag har inte heller riktigt orkat sätta mig in i det, än! Jag vill dock lära mig :)

Eyos Hamsteruppföding

RomDoll07
2015-01-19, 00:51

Nu har jag visserligen väldigt lätt för språk men jag lärde mig alla hangeul-tecken på typ några minuter, det är verkligen inte särskilt svårt. Så korea-nördig som jag är skulle jag aldrig stå ut med att inte förstå skrivspråket, då skulle jag missa så mycket. Så det är absolut värt att lära sig, tycker jag i alla fall.

한글 배우면 후회 안할거예요.

Cireea
2015-01-19, 10:03

Jag har också lätt för språk men jag lär mig snabbare genom att lyssna när det pratas. Jag lärde mig portugisiska genom att lyssna helt på hur dom pratade 😛 

Men som sagt, jag ska försöka sätta mig in i det. har du någon bra sida med tecknen eller något så jag vet att jag inte lär mig något hitte-på tecken som någon varit rolig att lägga till. 

Men när du lagt till koreansk tangentbord, skriver du bara som vanligt så sätts det ihop till koreanska meningar? Eller hur funkar det? :)

Eyos Hamsteruppföding

RomDoll07
2015-01-19, 15:15

Jag skulle kunna göra en tråd där jag går igenom alla tecken lite grundläggande om du vill, då kan ju andra här på sajten också lära sig.

Ja, jag skiver bara tecknen i ordning så bildar dom automatiskt grupper med stavelser, det vet programmet själv hur tecknen ska grupperas.

Cireea
2015-01-19, 16:53

Aah, ja gör gärna det! :)

Eyos Hamsteruppföding

RomDoll07
2015-01-19, 17:11

Ok, då ska jag ta och knåpa ihop lite info.

Upp till toppen