Sydkorea iFokus

Sydkorea

Etiketter: musikdans
Läst 1395 ggr
RomDoll07
0

Hur upptäckte ni Kpop?

Hej!

Tänkte jag skulle starta en tråd där man kan berätta hur man kom in på Kpop, vilken den första gruppen/artisten man lyssnade på var osv. Så det är bara att skriva på för den som vill.

Jag själv kom i kontakt med Kpop för allra första gången när jag var nånstans runt 13 år (är 21 nu). En kompis som var väldigt inne på anime och Japan fick mig att börja lyssna på japansk musik och genom det upptäckte jag av en slump min allra första Kpop-grupp: DBSK. Jag tittade på deras musikvideor Hug, The Way You Are och Rising Sun och blev alldeles till mig, så här i efterhand förstår jag att det måste ha varit kärlek vid första ögonkastet :P

Trots min stora förälskelse glömde jag efter ett tag bort DBSK och hade en period på några år då jag i princip bara lyssnade på heavy metal. Men sen i februari 2010 upptäckte jag DBSK igen och ända sedan dess har jag varit helt besatt av Kpop och egentligen allt som har med Sydkorea att göra. Från början ägnade jag mig enbart åt DBSK till 100% och slukade allt DBSK-relaterat jag kom över, jag lyssnade på varenda låt de hade gett ut och tittade på så många Youtube-klipp jag bara kunde. Sen började jag så småningom intressera mig för andra grupper, det började med Super Junior, sen Big Bang och så vidare.

Mer än 4 år senare har jag nu gått igenom en massa olika grupper/artister och har bytt favorit åtaliga gånger. Så man kan knappast kalla mig ett lojalt fan, men jag är i alla fall ett oerhört lojalt fan av Kpop i allmänhet ;)

Cireea
1

Det var min syster som spelade låten "Crayon" av G-dragon någon gång under 2012 men jag visade inget större intresse i Kpop förutom just den låten. Senare, kanske ett halvår efteråt, spelade hon "Fantastic Baby" av BIGBANG medan jag lagade mat och det var då jag fastnade på riktigt  😍Det hela började alltså med Crayon på riktigt egentligen men jag började aldrig utforska Kpop förrän jag hörde BIGBANG. Jag hade dock hört PSY tidigare (runt 2011) men som sagt inte alls fastnat för Kpop just då. 

Sen började jag leta reda på egna grupper såsom B.A.P , Block B, 2NE1, C-Clown, NU'EST osv osv 🙂En del tog det lång tid att börja gilla medan andra grupper hamnade direkt på spotify-listan. Nu är jag fast i Korea-världen med inte bara musiken utan även mat och serier, ja hela kulturen! 😃

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

RomDoll07
0

Oj, är det så länge sedan Crayon kom ut, känns som det var ganska nyss. Det händer så otroligt mycket inom Kpop-världen, man hinner inte med :P

Cireea
0

#2 Ja jag tyckte det var nyss som jag hörde Fantastic Baby men det är ju fasen två år sen 😮

[RedHood]
0

Jag kom först i kontakt med Kpop för kanske 6-12 månader sedan! Jag lyssnade väldigt mycket på japansk musik och ramlade in på Super Junior och deras låt Sexy, Free and Single och min klasskompis och jag blev fast! Sedan dess har jag lyssnat på Kpop varje dag 😃

PrincessMelpomene
2

var väl runt 2001 som jag kom in på det. Lyssnade mycket på japansk musik pga anime, j-pop, j-drama. men sedan började istället gå över till k-drama vilket jag gillade aningen mer än j-drama. Och där kom musiken automatiskt in ^^

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

TicTac
0

Heh… Gick ju inte att undvika att när Gangnam Style kom. 😃

Whut?! De kan göra musik i Korea!! 🥳

You'll never walk alone

Cordata
0

Min vän visade mig Kpop för ett par år sedan. Mitt favoritband blev genast sistars men även BINGBANG och några andra. Sen slukar jag rätt mycket musik så Kpop blir det mest när jag dansar eller behöver något riktigt uppiggande :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Cireea
1

Puttar upp denna :)

AnnaMoonshadow
0

Mitt intresse kom krypande från mitt japanintresse  liksom #5. Kan inte direkt sätta nån tid på det men måste vara 4-5 år sedan i alla fall, kanske tidigare…

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Jazmin1e
1

Tror det var 2010  på Foki's blogg då hon hade lagt upp en låt med Girl's Generation, men det var SHINee som fick mig att älska Kpop. 😃 Har lyssnat på Kpop varje dag sen dess och upptäckt många helt fantastiska grupper & artister.