Hangeul del 1: vokaler
I den här artikeln kommer jag gå igenom grunderna i det koreanska alfabetet hangeul (한글). Denna första del handlar om vokalerna och i del 2 går jag igenom konsonanterna.
Det finns 21 vokaler i det koreanska alfabetet. 10 av dessa är enkla vokaler och 11 är så kallade diftonger, som består av flera vokaler ihopsatta till en. Vi börjar med de enkla vokalerna och den första av dessa är:
ㅏ
Denna vokal romaniseras "a" och uttalas som svenskans korta a-ljud i t.ex. ordet "att".
ㅑ
Denna vokal romaniseras "ya" och uttalas som "ja" i ordet "jasså", alltså med ett kort a-ljud.
ㅓ
Denna vokal romaniseras "eo" och uttalas ungefär som svenskans långa a-ljud i t.ex. ordet "jag". Ibland romaniseras ㅓ som "u", men "u" används också för att romanisera vokalen ㅜ så för att undvika missförstånd föredrar jag personligen att skriva "eo" och inte "u" när jag menar vokalen ㅓ.
ㅕ
Denna vokal romaniseras "yeo" och uttalas som "ja" i ordet "jag", alltså med ett långt a-ljud.
ㅗ
Denna vokal romaniseras "o" och uttalas som svenskans korta o-ljud i t.ex. ordet "och".
ㅛ
Denna vokal romaniseras "yo" och uttalas som "yo" i ordet "yoga" med svenskt uttal.
ㅜ
Denna vokal romaniseras "u" eller "oo" och uttalas som engelskans "oo"-ljud i t.ex. ordet "moon".
ㅠ
Denna vokal romaniseras "yu" eller "yoo" och uttalas som det engelska ordet "you".
ㅡ
Denna vokal romaniseras "eu" och uttalas som svenskans korta u-ljud i t.ex. ordet "unik".
ㅣ
Denna vokal romaniseras "i" och uttalas som svenskans korta i-ljud i t.ex. ordet "inne".
* * * * *
Det var alla 10 enkla vokalerna, så nu går vi över till diftongerna.
ㅔ
Denna diftong är ihopsatt av vokalerna ㅓ (eo) och ㅣ (i). Den romaniseras "e" och uttalas som svenskans korta e-ljud i t.ex. ordet "ett".
ㅖ
Denna diftong är ihopsatt av vokalerna ㅕ (yeo) och ㅣ (i). Den romaniseras "ye" och uttalas som "ye" i ordet "yes".
ㅐ
Denna diftong är ihopsatt av vokalerna ㅏ (a) och ㅣ (i). Den romaniseras "ae" och uttalas egentligen som svenskans långa ä-ljud i t.ex. ordet "äta". I standardkoreanskan har dock detta ljud förändrats och uttalas numera mer som vokalen ㅔ (e) med ett kort e-ljud, som t.ex. i ordet "ett". När man skriver använder man dock fortfarande ㅔ (e) och ㅐ (ae) på samma sätt som förut och de kan inte bytas ut mot varandra.
ㅒ
Denna diftong är ihopsatt av vokalerna ㅑ (ya) och ㅣ (i). Den romaniseras "yae" och uttalas egentligen som "yea" i ordet "yeah". Som jag nämnde ovan har dock ljudet ㅐ (ae) förändrats så numera uttalas denna vokal mer som "ye" i ordet "yes" likt vokalen ㅖ(ye).
ㅘ
Denna diftong är ihopsatt av vokalerna ㅗ (o) och ㅏ (a). Den romaniseras "wa" och uttalas ungefär som "wa" i ordet "watch".
ㅝ
Denna diftong är ihopsatt av vokalerna ㅜ (u) och ㅓ (eo). Den romaniseras "wo" och uttalas ungefär som "wa" i ordet "warm".
ㅞ
Denna diftong är ihopsatt av vokalerna ㅜ (u), ㅓ (eo) och ㅣ (i). Den romaniseras "we" och uttalas som "we" i ordet "welcome".
ㅙ
Denna diftong är ihopsatt av vokalerna ㅗ (o), ㅏ (a) ochㅣ (i). Den romaniseras "wae" och uttalas egentligen ungefär som "wa" i ordet "wax" med engelskt uttal. Numera uttalas den dock mer som "we" i ordet "welcome" likt vokalen ㅞ (we).
ㅚ
Denna diftong är ihopsatt av vokalerna ㅗ (o) och ㅣ (i). Den romaniseras "oe" eller "oi" och uttalas ungefär som "we" i ordet "wet".
ㅟ
Denna diftong är ihopsatt av vokalerna ㅜ (u) och ㅣ (i). Den romaniseras "wi" och uttalas ungefär som "wee" i ordet "week".
ㅢ
Denna diftong, som romaniseras "ui", är ihopsatt av vokalerna ㅡ (eu) och ㅣ (i). Tyvärr kan jag inte riktigt hitta något svenskt eller engelsk ord som innehåller detta speciella ljud men det uttalas genom att säga vokalerna ㅡ (eu) och ㅣ (i) snabbt efter varandra.
* * * * *
Det var alla vokalerna i det koreanska alfabetet. I nästa del kommer jag gå igenom konsonanterna samt ge exempel på ord skrivna med hangeul så att ni kan träna på att läsa lite hangeul.
Del två hittar ni här: http://sydkorea.ifokus.se/discussions/54c386b9ce12c47eaa003c02-hangeul-del-2-konsonanter