Annons:
Etiketterfangirlingfanboying
Läst 1530 ggr
AnnaMoonshadow
4/17/15, 12:12 PM

Sasaengs

sasaengs eller Sasaeng fans är benämningen på människor som är besatta av Hallyu, Kpop och utvalda artister. Egentligen tar många avstånd från att kalla denna grupp för fans då deras besatthet går långt utanför det som ett fan förespråkar och bryter mot gränser som vanliga fans aldrig kliver över. Det kan handla om att invadera och trakassera artister och deras privatliv, skicka väldigt konstiga presenter till dem, eller till också med hota och önska livet ur kändisar som 1. är en fara för den/de artister som personen är besatt av eller 2. den person som är föremål för deras besatthet men som gjort något som brutit den drömbild som "sasaengen" har av hen.  

Gruppen sasaengs sägs vara främst kvinnor i åldern 13-17 år, men jag har dock inga officiella siffror på detta. 

Sasaengs har orsakat en hel del skriverier. I vanligaste fall handlar det om stalking, där det sagda fanet följer en kändis allt för mycket och så långt att personen som förföljs känner sig jagad och i fara. Detta har också lett till t.ex. trafikolyckor där "fansen" följt sina idoler i taxi och bil. Det har även förekommit inbrott i hem och hotellrum där kändisarna bor. Skriverier och trakasserier på nätet är heller inget ovanligt och smutskastningen och de personliga påhopp som förekommer går långt utöver det kändisarna borde behöva utsättas för.

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Annons:
Cireea
4/17/15, 12:38 PM
#1

Hahah jag skulle precis skriva ett inlägg om det 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

AnnaMoonshadow
4/17/15, 1:54 PM
#2

jag hann före! :P och det är ju på tiden att jag skriver nå på sajten igen. Har varit så upptagen på sistone att jag inte hunnit med. Men tycker du det fattas något i min beskrivning ovan?

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Cireea
4/17/15, 2:00 PM
#3

Nej jag tycker det var en bra beskrivning av sasaengs 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: