Sydkorea iFokus

Sydkorea

Etiketter: musikdans
Läst 1337 ggr
AnnaMoonshadow
1

Sex i Kpop

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag läste den här artikeln om varför Dalshabets Joker blev bannad från koreanska medier och kan inte låta bli att både skratta och bli lite förskräckt. Teorin som presenteras i artikeln menar att ordet "Joker" kan låta nästan som stor  "manligt könsorgan" (okej, jag redigerade lite så det inte ska låta för vulgärt)  på Koreanska och texten fortsätter t.ex. sedan med bland annat "I want it, I am out of breath, baby good night" vilket gör en sexig låt än mer sexig. 

Då är min första fråga: vad tycker ni om det här? Är det löjligt att banna sådant? eller är det klokt? 

och så vidare: Varför? jag kan inte låta bli att fundera vem dessa supersexiga låtar egentligen riktar sig till. Visst, jag vet att Dalshabet ofta spelar på sex i sina videos och danser, men det är inte bara de som jag sett på sistone. Och jag personligen kan tycka att det kan bli lite trist i långa loppet? 

och så slutligen: har ni några sexiga videos på lager? Posta dem!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Cireea
0

Personligen så är jag en sån som rycker på axlarna åt sånt där. Vill man ha ett sexigt koncept, why not? 
EXO släppte ju Call me baby och där var det ju väldigt mycket hip thrusts och sånt där men det var väldigt uppskattat då dom tidigare inte haft ett sexigt koncept. 

Jag lägger inte märke till att massor av grupper kör på ett sexigt koncept nu på senaste, är det tjejgrupper du menar som kör på sexigt koncept? För i så fall vore det logiskt att jag missat det med tanke på att jag ratar nästan alla tjejgrupper. 

Vad jag däremot ser i det stora hela om man kollar igenom tidslinjen för tjejgrupper inom Kpop generellt (alltså inte just på senaste utan överlag) så tycker jag oftast att tjejgrupperna ska ha lite mer sexiga danser och lite "vågade" kläder om man jämför med killgrupperna. Just därför ratar jag oftast tjejgrupper för enligt mig så tillför dom inte särskilt mycket utan det är mer en sexig dans och that's it. Det är inte ofta jag hört tjejgrupper som har djupare låtar som verkligen berör men det hittar jag desto oftare hos killgrupper. 

Men men, i vilket fall som helst så tycker jag personligen att det var lite overkill att banna videon. Det kan betyda två olika saker, vilket garanterat är meningen. Lite som med Lady Gagas låt "Lovegame" - då sjunger hon "I wanna take a ride on your discostick" och man förstår ju tydligt vad hon vill ha sagt med meningen men eftersom hon inte sjunger rakt ut *insert manligt könsorgansord av eget val* så kan man som inte direkt bli upprörd och banna låten bara för att det kan betyda något annat än det som sägs.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

AnnaMoonshadow
0

#1 jag är inte heller känslig när det gäller sexiga koncept egentligen men i jag börjar bli lite less på att det är det enda tjejgrupper verkar få göra just nu. Som du säger så saknar jag djupare meningar med många av de låtar och videos de släpper och ja… Jag är väl trött på det här objektifierande av kvinnorna liksom. Även om jag kan förstå varför de uppskattas. 

När det gäller bannen så tror jag det inte bara hade att göra med vad det kan låta som de sjunger, det är även en fruktansvärt sexig dans och övrig text också. Men samtidigt tycker jag att det där bannandet av musik är löjligt från början xD

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Cireea
0

#2 Det är tyvärr ofta så inom musik överlag att tjejer ska ha ett sexigt koncept för industrin tänker väl: Vilken kille skulle lyssna på låten om en tjejgrupp hade samma koncept som exempelvis BIGBANG - Bad Boy eller BIGBANG - Blue ? Antagligen sjunker tjejernas popularitet då och ja.. tada! Därför har dom sexigt koncept. Det är vanligt men sjukt tråkigt i längden och just därför ratar jag tjejgrupperna.

Jazmin1e
0

Jag tycker inte låten Joker ska bannas det är bara löjligt. Ser inget fel alls. Jag bryr mig inte alls om tjejer eller killar kör sexiga koncept. Om tjejer kör på det mer än killar för locka till sig fans so what. Så länge dom vill så varför inte?! Deras låtar kan fortfarande vara bra även om de inte har någon djupare mening. Jag gillade faktiskt Joker 😊

Här är en annan sexig låt som många kanske stör sig på 😎, men jag gillar den och ja jag är tjej.

Cireea
0

Jag gillar faktiskt också Joker 😃

Som sagt så får alla artister och grupper göra som dom vill, bara för att jag inte gillar det så betyder det inte att dom borde köra något annat koncept. 😂Whatever floats your boat så att säga!

AnnaMoonshadow
0

#4 jo men jag håller med dig. Jag gillar också joker och jag lyssnar även på andra tjejgrupper som kör på sexiga koncept. Jag lyfte bara frågan för att jag själv kan ibland tänka "jag har redan sett det här", och det kan gälla killgrupper också iofs. Dessutom tycker jag att banningen av musik i Korea ibland är så löjlig, som om folk inte ser videos m.m. av sina favoritartister på nätet bara för att de inte visas på tv och spelas på radio liksom!  

Jag sitter och funderar över fler sexiga videos och kom att tänka på Gain, hon gör ju ofta sexiga saker i sina videos men för det mesta tycker jag de faktiskt lyckas med att få dem att bli lite konstnärliga samtidigt.

Vea <3 

Cireea
0

#6 Läste nu idag att KBS inte kommer tillåta tre av BTS låtar visas/spelas då dom texterna i dessa tre låtar var "olämpliga".

AnnaMoonshadow
0

jag tycker det är löjligt men så är det ju i Korea xD

Vea <3