Sydkorea iFokus

Sydkorea

Etiketter: länkarartiklarnyheterskvaller
Läst 1060 ggr
Cireea
0

Mers härjar i Sydkorea!

Fick precis reda på av en svensk som bor i Sydkorea att viruset "Mers" har skördat sina första två dödsoffer samt att närmare 700 personer blivit isolerade på grund av händelsen. Känner ni någon som är i Sydkorea eller som ska åka? Skicka vidare informationen så fler kan bli informerade om vad som händer.

Jag letade direkt upp ett par länk för er andra så ni kan läsa om vad som hänt:
http://www.bbc.com/news/world-asia-32969054
http://www.dn.se/nyheter/varlden/700-isoleras-nar-mers-viruset-sprids/

Jag hoppas innerligt att det här inte är ett virus som tänker stanna i Sydkorea utan det jag hoppas på är att dom får bukt med problemet snarast. Om ni ser/läser några nyheter om detta kan ni gärna dela dem i tråden!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Sara-Kpop]
0

Fyyy usch va hemskt! 

Har en vän som var i Sydkorea bara för några veckor sedan så har meddelat henne nu. Himla tråkigt med all sådan här skit 🤔

Cireea
0

Ja eller hur! Jag hade ingen aning om att det här hänt och ingen större tidning har liksom uppmärksammat det utifrån vad jag sett.. 🤔

tlover
0

Hoppas det fixar sig och det är snart. Jag har en vän som ska dit i Augusti. (Fast jag hoppas det fixar sig även för alla drabbade).

l'm back

Cireea
0

#3 Det viktigaste är ju att man är noga med hygienen samt att man har på sig en ansiktsmask hela tiden och inte är och rör i folk hur som helst.

tlover
0

#4 Han ska tävla (beridet bågskytte) så jag vet inte om man kan ha ansiktsmask då?

l'm back

Cireea
0

#5 Det kan man ha, masken är ju bara för mun och näsa! Men det kanske stör lite.. men på väg dit och därifrån kan han ju alltid ha masken på sig men medan han tävlar kan han ju ta av sig den.

tlover
0

#6 Det tänkte jag inte på, när han rider är det ju inte mänger med folk nära.

Tack för varningen.

l'm back

Cireea
0

Inga problem!

[Sara-Kpop]
0

En av de stora drömmarna jag har är att åka till sydkorea (som många andra här inne kan jag tänka mig ) 😉och få se artister/skådeseplare live, för att inte få tala om RM 😃 Men när man läser detta så skulle jag inte vilja ta risken att åka dit..

Cireea
0

Jag kommer åka till Sydkorea så snart alla planer gått i lås, då får man åtminstone dö lycklig om det vore så❤️

[Sara-Kpop]
0

Lyckliga du! Bara du kommer hem frisk så 🙂 För då kan du ju åka tillbaka fler gånger! ^^

AnnaMoonshadow
0

Usch, läste om det igår kväll. Sjukdomar och epidemier är aldrig roligt 😕

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Cireea
0

#11 Jag är inte orolig 🙂

#12 Aldrig! 😕

Marsvin-hund
0

Usch då, så tråkigt! Hoppas allt blir friskt. ^^

라키Hjärta

Cireea
0

Ingenting nytt från nyheterna. Läste dock lite mer från personen som bor där borta i Sydkorea, hon bor nära där de första dödsfallen uppmärksammades. 

Man har tydligen fått uppmaningen att alltid bära ansiktsmask, inte dricka från andras glas, sprita händerna så fort de tagit i dörrhandtag, vara noga med hygienen (allra helst händerna) och undvika stora folkmassor. Många skolor har dessutom stängt på grund av det här.

Cireea
0

Cireea
0

Och nu slår oron  emot nöjesindustrin … 

http://www.koreaboo.com/news/mers-scare-hits-entertainment-industry/

Cireea
0

AnnaMoonshadow
0

usch usch :/

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Cireea
0

Låter som att det inte går allt för bra där borta. Väldigt många har ju ställt in sina resor till landet också, vilket är fullt förståeligt med tanke på smittan. Det är nog ganska strikta regler nu om man åker dit.. 😕

Cireea
0

Unibrow
0

Pratade med några kompisar från Sydkorea och de flesta av dem är inte så oroade, en trodde att det berodde på de falska hoten från Nordkorea som sprids i media och gör populationen reaktionssvag, och en annan var inte särskilt orolig eftersom sjukvården är så pass bra där ändå. Plus tyckte de att 1500 människor av 50 miljoner inte var en särskilt stor andel.

Cireea
0

Läste det här också idag: http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Seoul/Aktuellt/Nyheter/Angaende-MERS-sys/ 

Det känns som att media har förstorat hela grejen en aning. Med tanke på att man inte är orolig över de personer som ska åka till Sydkorea från Sverige så gissar jag på att läget är under kontroll. 

#22 Jag tror nog det beror på VAR i Sydkorea man bor också. Hittills har väl alla dödsfall varit väldigt centrerade utanför Seoul?

Unibrow
0

#23 Råkade glömma att svara, men 3 av de jag pratar med bor i Seoul, medan en annan bor i Jeju och de 2 andra bor i Daegu. Vars dödsfallen har varit mest har jag noll koll på faktiskt :P Den som var mest orolig var ändå i Jeju-do.

AnnaMoonshadow
1

Hörde på nyheterna igår också att de har börjat fått bukt med spridningen, tror också att media gärna målar upp sjukdomen lite :/

Vea <3 

Cireea
0

#25 Ja, fast så är det ju alltid.. skönt ändå att dom börjar få ordning på spridningen. Det är ju den man måste stoppa först innan man kan göra något annat..

AnnaMoonshadow
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

appropå så såg jag den här videon igår

Vea <3 

Cireea
2

Jag känner mig bara mindre och mindre oroad för varje dag som jag hör folk från Sydkorea kritisera nyheterna. Dessutom vet jag ju sen tidigare att tidningarna älskar att göra stora rubriker.. "MERS I SYDKOREA - VI KOMMER DÖ!!" - Ungefär sådär ser det ut liksom.

Huygens
0

Mycket har tydligen spridits från ett sjukhus. Ger lite Galen-Doktor-Frankenstein-vibbar.

Den sydkoreanska MERS-epidemin har spridits från företaget Samsungs prestigefyllda sjukhus.

Cireea
0

Det var väl också en läkare som stuckit utomlands eller något trots att han satt i karantän? Eller så minns jag galet. Vet iaf att någon trotsade karantänen och drog iväg.