Annons:
Etiketterallmäntkultur
Läst 3594 ggr
[RedHood]
2014-10-26 20:50

Sydkoreas födelse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Historiefantast som jag är så har jag länge velat läsa på om historien om Sydkorea, det land som vi älskar. Så nu när jag blev medarbetare så vill jag dela med mig av mitt intresse och förhoppningsvis så kommer ni tycka lika mycket om det som jag! Nu börjar första delen av mitt artikelskrivande, födelsen av Sydkorea till 1392! (Jag kommer använda "f.v.t" före vår tidräkning, istället för "f.kr." före Kristus)

Enligt legenden fanns det ett rike vid namn Choson där koreanerna lär härstamma ifrån. Choson grundades år 2333 f.v.t och låg på den nordvästra delen av den Koreanska halvön. Detta är då man tror att det koreanska folkslaget uppkom.

Cirkus 2000 år efter Choson grundades, runt 300-talet f.v.t, så ska de ha utvidgat sitt rike och tagit området som nu är det kinesiska Manchuriet och konflikten mellan koreanerna och kineserna blev stor.

År 108 f.v.t erövrades den norra delen av Koreahalvön av Kina som hade kolonier i nordväst i 300 år. Dock så kämpade koreanerna för fullt och utvecklade sina egna stadsstater, däribland Koguryo som låg i Manchuriet. I Koguryo drev de bort kineserna i början av 300-talet.
Under 600-talets slut så enades halvön med Silla i sydöst, Paekche i sydväst och Koguryo i norr och bildade Koreas tre kungadömen. 

Under åren efter halvöns enande så var det mycket osäkerhet då blomstringsperioden för de tre kungadömena övergick i sönderfall och en ny dynasti* vid namn Koryo. Man förklarade krig till angränsande stammar som faktiskt följdes av en stormaktstid både ekonomiskt och kulturellt under 1000 och 1100-talet och då man hade Kina som förebild utvecklades bland annat boktryckarkonsten.

Dock så avbröts stormaktstiden av mongoler som invaderade den koreanska halvön på 1200-talet men de hann inte vara där så länge för i början av 1300-talet återtog Koryo-dynastin makten igen. Det fanns dock mer problem. Den kinesiska armén började attackera och en maktkamp vid hovet utbröt men som tur var för de koreanska folket så tog general Yi Song-gye makten 1392. Med den nya makten så bildades en ny dynasti med Seoul som huvudstad och med ganska Choson-rikets namn så fick dynastin tre olika namn, Choson-dynastin, Joseon-dynastin och Yi-dynastin.

*Dynasti: En period i ett lands historia då en viss familj eller släkte regerar.

Huvudbild: Målning av Joseon Dynastins landskap (Public Domain, ingen källa behövs)

Annons:
Cireea
2014-10-26 22:58
#1

Åååh! 😍Jag som älskar historia blir hur exalterad som helst av att läsa den här artikeln. Längtar redan efter nästa del!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[RedHood]
2014-10-26 23:15
#2

#1 Så bra! Blir glad nu 😃

[RedHood]
2015-07-16 10:48
#3

Puttar upp denna tråd!

Jag håller på att skriva nästa del så stay tuned!

Cireea
2015-07-16 12:00
#4

Woho! :D Längtar redan!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: