Koreansk supermiddag!
Jag och sambon började fundera på att göra en koreansk supermiddag till veckan där vi liksom smäller upp flera olika smårätter för att testa så mycket som möjligt på samma gång. 😃
Vår plan var att köra på Japchae, Gyeoja-naengchae, Hobak-Jeon, Mandu, Gimbap (eller traditionell Sushi med lax), stekt nötkött som vi marinerat och sedan skär i tunna skivor och så kokt ris.
Vad tror ni, låter det som en bra blandning av flera mindre sidorätter? 🙂Det lär säkert bli några fler minirätter med bambuskott, vattenkastanjer och annat småplock men de nämna rätterna ovanför är i alla fall spikade. Om ni har några tips på vad man kan göra med exempelvis bambuskott och vattenkastanjer så är ni mer än välkomna att dela med er! ☝️
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ååh, låter intressant (för en som aldrig testat någon koreansk rätt)! 😃
Tycker det låter som en jättebra blandning :D har inga bra och snabba förslag på andra rätter
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
Då kör vi nog på det! 😃Är redan sjukt sugen så det kommer bli svårt att hålla sig till på onsdag. Jag kommer aldrig klara det!
Ååh, håll oss uppdaterade!
Bilder kommer definitivt! 👍
👍
Nu har vi börjat med middagen iaf! 😃Ni får lite bilder senare när alla rätter är klara och vi ätit.
#7 👍
Mmm ser gott ut 🤤
#9 🤤
Det var verkligen super!
Alla rätterna var otroligt goda, det fanns praktiskt taget ingenting att klaga på. Om vi ville vara petiga var det väl att vår Gyeoja-naengchae hade lite för mycket vinäger i senapssåsen men annars var det inget som jag ville klaga på i alla fall. Som ni ser har vi bara använt päron och gurka. Ingen av oss gillar crabsticks så vi hoppade över den. Päronen smakade otroligt nog jättegott med senapssåsen, jag blev faktiskt lite förvånad över hur bra det passade ihop!
Hobak-Jeon var hur gudomligt som helst, men såsen var verkligen ett måste. Med såsen balanserades Zucchinin som bäst då den annars är ganska smaklös ensam. Jag kan tillägga att såsen var ruskigt stark men med fin smak!
Vår Japchae innehöll svamp, rödlök och morötter bortsett från glasnudlarna som legat i sesamolja och det var verkligen super. (På bilden är det den blå skålen med ljusa glasnudlar i + att ni ser morötterna tydligt). Sesamoljan tog inte alls över som när vi gjorde Dakjjim men det kanske var för att jag tog det extra försiktigt när jag ringlade den över nudlarna.
Den andra blå skålen med en mörk rätt i är något som jag slängde ihop själv. Den innehåller stekt kött (Fläskkött), glasnudlar morötter, Zucchini och vattenkastanjer. På det hällde jag ostronsås över medan jag stekte. Smakade helt förträffligt gott!
Vår Mandu är köpt och inte hemmagjord, dock lika goda för det! 😃
Gimbap blev vanlig traditionell Sushi! Vår rulle innehåller gurka, avokado och fisk. Precis som det brukar vara.
Jag måste säga att det var mycket jobb och det var svårt att få alla rätter klara samtidigt men vi lyckades ganska bra med timingen tycker jag. Middagen var helt klart den bästa på länge! 😃
#12 Låter supergott! :D
fyy så gott det ser ut, skicka lite till mig ;)
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
#14 Tyvärr, vi har tjockat i oss allt! 😭ville ju ha mer!
jag skulle också ha ätit upp allt!
Vea <3