Musikföretagens moral?
Hur skapas dom populära banden i Sydkorea och vilka drivkrafter och mekanismer finns bakom musikföretagen?
Gruppen Gfriend, ett tjejband, hade nyligen en konsert. På mej verkar det som om någon ansvarig bortsett från säkerheten och kommentaren efteråt är konstig. Golvet verkar väldigt halt och flera gruppmedlemmar halkar omkull medan dom dansar på scenen.
En medlem har dessutom redan ett bandage runt knät.
Jämför jag med dans på teater, är man ofta noga med att få bort vatten från golvet ifall clowner eller trollkonstnärer i ett tidigare nummer sprutat vatten omkring sej. Allt för att undvika att dansarna halkar omkull.
Usch! 😕Sånt där har man ju sett hända förr, allra helst de "mindre kända" grupperna brukar ju råka ut för sämre scenförhållande så att säga. Varför ena medlemmen har bandage runt knät framgår väl inte riktigt så jag vill inte kommentera det allt för mycket, det kan lika gärna ha hänt på fritiden när de varit ute och cyklat, shoppat eller gått i en trappa liksom.
Men vilket som, det är förjävligt att dom ska behöva uppträda på en hal scen. Det kan ge rejäla skador om man ramlar fel!
En annan mindre grupp som jag sett mycket av är HISTORY och i deras koreografi för låten "Might just die" har dom en del där de hoppar upp i luften för att sedan ta emot fallet med händerna, det innebar att killarna hade bandage runt handlederna efter ett antal genomgångar av koreografin! 😕Varför har man sån koreografi egentligen? Det skadar ju idolerna och kan göra att deras karriär blir lidande. En enda fel landning hade lika gärna kunnat leda till en bruten hand precis som att någon av tjejerna i Gfriend kunnat bryta foten/benet i deras fall..
Inte alls acceptabelt!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Orsaken till bandaget kan vara svårt att veta, men hon halkar omkull mest av alla, speciellt när hon tvingas ta stöd med det skadade benet bakut.
Min misstanke är att det gör för ont för att hon ska klara av att hålla emot och kanske därför ramlar hon. I vilket fall som helst är det knepigt att musikbolaget som sköter verksamheten inte är mer proaktiv. Hade det rört sej om en professionell fotbollsspelare hade denne tagits av plan eller i alla fall inte förväntats utföra några krävande manövrer.
Reaktionen från musikbolaget verkade mest vara att det var bra att tjejerna härdade ut, vilket kan resultera i att samma sak kan hända igen.
Vilket väcker frågor om både bolagsprinciper och om hur sydkoreans massmedia relaterar till händelsen.
Jag håller helt med dig i dina funderingar…
Det verkar vara rätt vanligt också. Oavsett vad som händer så ska dom härda ut och ändå göra det. Har sett många videoklipp där någon i gruppen verkar sjuk, klarar knappt av att uppträda, ramlar osv, men ändå så bara fortsätter dom. (Pratar inte om någon specifik grupp, utan olika). Det verkar vara rätt extremt.
#1 Även om risken att dom skadar sig såpass mycket att deras karriär blir lidande så "måste" man väl ta chansen för att ens kunna ha en möjlighet i branschen. Man gör väl allt för att utmärka sig, för att folk ska minnas en, även om det innebär att man måste göra farliga saker. Vilket inte nödvändigtvis är rätt, men samtidigt förstår jag varför dom gör det.
"The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
but in developing the capacity to enjoy less."
#4 Självklart är det så som du säger Isaac. Jag hade tänkt lägga in en till kommentar om just det men annat kom i vägen så jag skippade den delen.
En del grupper glider in på en gräddfil medan andra måste kämpa och verkligen göra extrema saker för att ta sig någonstans. En del grupper måste göra det där lilla extra för att nå framåt, det är inte alla gånger det smartaste valet men som du säger: fullt förståeligt VARFÖR dom gör det men det ska inte BEHÖVAS. 😕
Det är som två skilda saker..
Jag tror detta till viss del också kan relateras till den stora diskussionen om kpop-industrin där artisterna dessutom utnyttjas under så kallad slavkontrakt m.m.. När de får jobba som galningar och nästan inte får något betalt och där de hamnar i skuld till bolaget för allt de får från dem. De har inte möjlighet att säga ifrån vid sådana här tillfällen för att de inte har råd och är rädd att bolaget ska göra sig av med dem om de klagar för mycket… Det här är den sida av Kpop som jag inte gillar 😕
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
Håller med Cireaa! Det kan inte ta SÅ lång tid att fixa ett ok golv… Tycker synd om dom att det var tvungna att dansa på ett halt golv! Några halkade ju ansiktet före… Duktiga var dom iaf som fixade det fint till slutet! :) På tal om HISTORY's koreografi, man man fick ju ont bara man kollade på deras träningar.. :/ Det var någon som vred sin rygg också…