Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 13670 ggr
Cireea
9/10/15, 4:35 PM

Koreansk ålder

Ibland blir det lite förvirring när man pratar med en korean, de kan exempelvis vara född 1994 men ändå säga att dom är 22 år gammal i år. Hur hänger det ihop? 

Svaret är väldigt simpelt! 
I Sydkorea räknar man att en person fyller 1 år dagen då den föds. Man firar alltså att man är ett år äldre än man egentligen är. Denna ålder är inofficiell och används inte vid exempelvis rättsliga ärenden eller på viktiga officiella dokument utan då använder man samma system som man har här i västvärlden. 

Man har också ett traditionellt sätt att räkna åldern och det är genom hela år. Då spelar det ingen roll NÄR på året du fyller år utan man räknar hela år. Vilket då betyder att jag som är född den 25:e september 1994 redan är 22 år, det blev jag redan vid nyår.
Det här används i det dagliga livet i Sydkorea. Det här den här åldern som räknas när man börjar skolan, köper alkohol, blir byxmyndig osv.

Man kan räkna ut sin egen koreanska ålder genom att ta det aktuella året minus det året du är född. Sedan tar du den siffran och plussar på 1 så får du din ålder. Såhär kan det se ut: 2015 - 1994 + 1 = 22 🙂

Hur gammal är du i koreansk ålder? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Tessan01
9/10/15, 4:54 PM
#1

Toppenbra inlägg, väldigt informativt (som vanligt!) 👍

Jag är 15 år i koreansk ålder 🙂

Cireea
9/10/15, 5:00 PM
#2

#1 Tack Tess! Jag gör mitt bästa för att alla ska förstå. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
9/10/15, 5:10 PM
#3

Jag är 22 år i koreansk ålder. Känner mig genast ett år äldre😉

lite kul att man i så fall skulle kunna säga att man är 20 efter nyår, när man i verkligheten endast är 18 år, och kanske inte fyller 19 förrän i december. 20 låter betydligt äldre än 18. Eller att man är 3 år när man egentligen bara är 1 år. XD

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Tessan01
9/10/15, 5:12 PM
#4

#2 Det verkar fungera bra! Även jag som är ibland riktigt trögfattad förstår hur du menar 👍

Cireea
9/10/15, 6:04 PM
#5

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: