Vilken Sushi föredrar du?
Det finns en uppsjö av olika Sushi-bitar att välja mellan när man beställer. Det finns allt från de vanliga rullarna till lite ovanligare varianter. Föredrar du kanske Gimbap-varianten där man inte använder rått kött alls, eller en vegetarisk rulle?
Vilken Sushi-bit föredrar du att lägga på tallriken?
Ni behöver såklart inte kunna det riktiga namnet, men det ger pluspoäng! 
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Svår fråga. Det finns ingen sort jag skulle kunna äta varje dag. Jag gillar blandningen och brukar beställa vegetarisk. Någon sorts sjögräsrullar kanske blir favorit om jag måste välja en.
Sedan finns ju olika versioner av Maki också. Det finns varianter som är helt utan rå fisk och sedan den vanliga traditionella som innehåller rå fisk (ofta lax) tillsammans med gurka och avokado.
Gimbap är en annan version av Maki, det är vanligare i Sydkorea. Gimbap är exakt som Sushi förutom att köttet inte är rått utan ofta tillagat på något sätt.

Föredrar nigiri, de godaste tycker jag är:
1. små råa räkor (ovanligt att hitta på menyn dock)
2. lax
3. avocado
4. tunt skivad pilgrimsmussla
5. japansk omelett
Nigiri med räkor(ej råa), rå lax eller avocado är mina favoriter men makibitar funkar det med. 🙂
Nu blev jag ju hungrig. 😭
#5 Åh, jag har aldrig testat Nigiri med bläckfisk faktiskt. För jag gissar på att det är den typen du menar? Alltså risbädd med en bit bläckfisk ovanpå som ett pålägg?
#6 Åh, massa gott! 🤤
#7 Haha, jag blev också sjukt hungrig. Lite sugen på Sushi.. kanske får köpa det till lunch imorgon! 😃
Hemmagjord Sushi är ju bäst, min favorit är maki med någon ovo-vegetarisk fyllning efter säsong.
Andra gillar däremot mina Nigiri med rullad omelett (om dom med omelett heter nigiri, jag bara gör som kan inte namnen så bra) eller californian rolls (även dessa ovo-veg).
Köper jag är det den vegetariska som jag köper och även då gillar jag makirullarna mest även fast det inte kommer i närheten av hemmagjord.
l'm back
Jag har fått bläckfisk som sashimi ett par gånger och det har varit en riktig besvikelse. Den har varit så fasansfullt seg att den inte gått att tugga, än mindre försöka svälja 😮. Därför har jag aldrig beställt nigiri med bläckfisk.
Men i japanska kokböcker har jag sett Sushi toppad med någon sorts liten bläckfisk (iidako tror jag den heter) och den borde vara mör & god… Kanske är det samma minisort som ibland serveras friterad i medelhavsländerna och som jag alltid väljer hellre än de där halvsega ringarna.
P.S. den vita sorten på bilderna i länken kanske också är helt OK enligt min smak men den har jag tyvärr aldrig träffat på
#11 Håller helt med dig, inget slår hemmagjord Sushi! 👍Och jo, det är en Nigiri men dom kallas Tamagoyaki.
#12 Oj, tråkigt att det blivit en upplevelse. Dom säger att den åttaarmade bläckfisken är segare än den tioarmade.
Den tioarmade är den vita utan sådana där sugproppar medan den åttaarmade ofta har sugpropparna kvar och har en röd/vit-isch färg.
#13 Ja, det är definitivt den åttaarmade sorten jag träffat på hittills. Tror den kallas tako på japanska.
#14 Helt rätt, Tako är väl den vanligaste här i Sverige. 🙂Har inte kollat hur det ser ut med bläckfisk-utbudet här hos oss, får nog kika på det nästa gång. Vem vet, det kanske finns tioarmad bläckfisk här!
#4: Jag tycker mycket om Sushi med rå fisk också men väljer oftast vegetarisk ändå. :-)
#17 Måste verkligen leta upp och testa! 😃
Jag har ju lite svårt för rå fisk (gillar inte alls konsistensen) så för mig får den gärna vara vegetarisk eller Gimbap. Tamagoyaki (japansk omellett) är supergott som nigiri 🙂 För den som har svårt med sushi-begreppen är ni välkomna in på Japan.ifokus där vi har artiklar på ämnet.
Vea <3
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]
"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3
#21 Jag förstår dig, vet många som har svårt för det här med rått.
Vi åt förresten Sushi till lunch idag (läs: onsdag) och det var så himla grymt. Vi testade ett nytt ställe som ligger nära oss och det var verkligen bra Sushi där. 🤤Sambon tog en bild, ska be honom lägga upp den här i tråden!
Enbart för att fresta alla er andra, såklart. 😃