Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 1402 ggr
Cireea
9/21/17, 8:00 PM

Aegyo

Aegyo betyder att man beter sig sött och tillgivet genom att exempelvis använda sig av en söt/baby röst, ansiktsuttryck eller gester.  Aegyo betyder bokstavligen att man beter sig på ett kokett sätt. 

Aegyo förväntas ofta av båda manliga och kvinnliga Kpopidoler, ofta som en slags fanservice. Det är dock inte alls ovanligt eller konstigt att vanliga människor använder sig av aegyo i sin vardag. Att använda sig av aegyo är ett vanligt sätt att visa tillgivenhet till människor i sin närhet såsom familj och vänner. 

Ordet aegyo är ofta översatt som "cuteness" i engelska, och kan jämföras med Japans Kawaii-koncept eller den japanska motsvarigheten aikyou. 

_______

Inlägget tillhör sajtens Lexikon.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
9/22/17, 2:55 PM
#1

Personligen finner jag aegyo underhållande när det är något personer gör av egen vilja. Jag och mina vänner brukar göra aegyo ibland på skoj.🙂 
Det är mindre underhållande när exempelvis idoler tvingas framföra aegyo trots att dom tycker det är extremt pinsamt eller jobbigt. Som tur är tar dom flesta aegyo med en klackspark och skämtar ofta genom att använda det. 👍

Bifogar en video med blandade Kpopidoler som gör aegyo.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: