Annons:
Etiketterlänkarartiklarnyheterskvaller
Läst 2254 ggr
Huygens
2017-03-09 17:09

Samsung Smart-TV

Samsung har troligen samarbetat med CIA och brittisk säkerhetstjänst MI5 för att möjliggöra avlyssning via sin Samsung Smart-TV. Sedan tidigare finns det kontroverser om oönskad reklam via Samsung Smart-TV (wiki).

Efter avslöjanden från Wikileaks att CIA kan avlyssna (och vissa fall filma) användare av olika Smart-TV-apparater, har det visat sej att Samsung Smart-TV kan spela in allt ljud och avlyssna personerna i bostaden, även när Smart-TV:n är avstängd.

När sedan internetanslutningen återställs, sänds Samsung Smart-TVs inspelade ljud till CIA-högkvarteret i Langley, Virginia, USA.

.

Välkommen till 1984.

Samsungs ingenjörer och brittiska tekniker kan ha samarbetat om tekniklösningen för massavlyssning via Samsung Smart-TV och har skapat datorprogrammet Weeping Angels (DailyMail).

.

Storföretag kommer aldrig att luras… Kom i så fall ihåg Volkwagens manipulering av avgasutsläppsdata (wiki).

Samsung har varit väl medveten om att deras Smart-TV avlyssnar och sänder ut inspelat ljud över internet. Samsung gick t o m så långt att Samsung år 2015 varnade sina Smart-TV-användare, att TV-användarna bör inte prata om "känslig" information i bostäder med Samsung Smart-TV.

Troligen gjorde Samsung detta uttalande för att täcka rygg i händelse av ett rättsärende. Samsung sa vidare att det inspelade ljudet från Smart-TVn kommer sändas ut över internet och delas med tredje part (skojar inte).

"…the information 'will be among the data captured and transmitted to a third party' …the voice control feature would 'listen' to what was being said and share it with Samsung or third parties.."

Storebror hör dej.

Annons:
lilssgu
2017-03-09 17:44
#1

Tack för intressant artikel!

Men… Varför avlyssna? Vinner de någonting på det, eller?

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Cireea
2017-03-09 17:58
#2

"Efter avslöjanden från Wikileaks att CIA kan avlyssna (och vissa fall filma) användare av olika Smart-TV-apparater, har det visat sej att Samsung Smart-TV kan spela in allt ljud och avlyssna personerna i bostaden, även när Smart-TV:n är avstängd." 

Vad i… 😮 Hell no, skaffar mig inte någon Smart-TV.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2017-03-09 18:34
#3

#1 Ja, varför?

Ingen vet officiellt svaret och ämnet ligger lite utanför Sydkorea.iFokus område. En av dom som troligen kommit närmare svaret är fotbollsspelaren David Icke, men inte ens han vet svaret. Ska jag hålla mej kort, så rör det sej om krafter som är verksamma på vår jord, som troligen inte är mänskliga och som varit verksamma väldigt länge.

Att CIA fått i arbetsuppgift att massavlyssna hela världens befolkning har väldigt lite att göra med att jaga "terrorister" eller jaga "ryska agenter".

.

#2 Även smartmobiler kan avlyssnas. Jag har skrivet mer utförligt om saken på Aktuellt iFokus i tråden här.

Redan för 20 år sedan ombads folk ta ur batteriet ur sina (icke-smart) mobiler vid möten som rörde känsliga affärshemligheter, då det hade framkommit att även vissa avslagna mobilmodeller fortfarande kunde sända ut datasignal.

Huygens
2017-03-15 12:59
#4

Samsung presenterar i dagarna sin nya Smart-TV som kan byta utseende till att likna en vanlig tavla. Du kan välja mellan landskapsporträtt och andra bilder.

Samsungs QLED Smart-TV är alltid påslagen.

Är alltid lyssnande.

När du går in i ett rum kommer du aldrig att veta riktigt säkert om du tittar på en ultratunn QLED Samsung Smart-TV som avlyssnar dej och spelar in allt ljud för att via internet överföra dina samtal till CIA-högkvarteret i Langley, Virginia eller om du bara tittar på en helt vanlig tavla i ett helt vanligt hem någonstans. (DM)

Samma situation gäller med Smart-mobiler.

.

Datorprogrammet Weeping Angel i Samsungs Smart-TV för massövervakning, utvecklades i samarbete mellan Samsungs ingenjörer och brittisk säkerhetstjänst MI5. Enligt Wikileaks dokument läckta från CIA, antyds att brittisk säkerhetstjänst tog namnet Weeping Angels från TV-serien Dr Who.

En gråtande ängel (Weeping Angel) är en varelse/staty i sten som kan förflytta sej när du inte tittar på varelsen. Vänder du ryggen till efter solens nedgång kan en Weeping Angel smyga upp bakom dej och anfalla.

Ifall du hinner vända dej tillbaks i tid och tittar mot den Gråtande Ängeln, stannar statyn omedelbart sin röresle. Stenstatyn står då med sina klor utsträckta och gapet öppet med blottade huggtänder. Fortsätt titta. Blinkar du en enda gång, rör sej den Gråtande Ängeln närmare.

lilssgu
2017-03-16 17:54
#5

#4 Usch, det där med ängeln var läskigt :S

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Huygens
2017-03-16 18:13
#6

Trailern finns här -> (YT) och den Gråtande Ängeln är aktiv redan dom första 10 sekunderna. Specialeffekterna är väldigt enkla och skådespelarna sådär.

Vissa av dessa Smart-TV har även inbyggd filmkamera och skickar inspelad film till CIA, enligt Wikileaksdokumenten. Man kan fråga sej, varför tillverkas en Smart-TV som avlyssnar och filmar köparen och dennes familj i bostaden?

Varför finns den funktionen alls?

Annons:
Huygens
2017-10-27 23:31
#7

Nu visar det sej att LG Hom-Bot Smartdammsugare kan spionera på dej och skicka ut rörlig bild på internet. DM, 2017-10-28

Dammsugaren kör runt i hemmet och filmar alla rum, så att ev inbrottstjuvar vet om någon är hemma. Faktum är att alla Smartapparater kan användas för att spionera på dej utan att du vet om det.

Cireea
2017-10-28 01:57
#8

#7 Obehagligt! 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Farwuq
2017-11-23 13:45
#9

Kan ingen berätta var mikrofonen i TV sitter så man kan koppla ur den?
En kamera kan man tejpa över, en mikrofon är lite svårare att hitta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Huygens
2017-11-23 14:40
#10

Jag vet inte, jag har inte hittat någon sida som beskriver hur man gör med mikrofonen. Kanske om man letar på engelskspråkiga teknikforum?

Samsung själva har sagt år 2015 (Geek.com, 2016-02-15) :

"Please be aware that if your spoken words include personal or other sensitive information, that information will be among the data captured and transmitted to a third party."

Det är alltså Samsungs egna instruktioner till användare av Samsung Smart-TV. Prata inte om känsliga eller personliga saker i närheten av en Samsung Smart-TV, då informationen garanterat kommer att sändas till en tredje part för avlyssning.

Även när Smart-TV:n är "avstängd".

Glasklart.

Redan år 2013 gjorde LG Smart-TV något liknande, samlade information om användaren och sände det över nätet. Om CIA hackar en sådan Smart-TV kan den användas som avlyssningsapparat. The Guardian, 2013-11-21

data collection…

Farwuq
2017-11-23 14:49
#11

Dra ur sladden, hjälper det eller finns det batteribackup?

Sparas kanske info. på någon hårddisk eller så?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Huygens
2017-11-23 14:56
#12

#11 Jag vet inte.

I fallet med LG (se #10) sparades den inspelade informationen på ett USB-minne. När det gäller Samsung Smart-TV sparas informationen i TV:n tills Smart-TV:n återfår kontakt med nätet, varvid informationen sänds iväg.

Jag tror man måste leta runt på teknikforum och kanske leta specifikt efter just den modell man själv har för att hitta svar. Det kan ju hypotetiskt finnas 3-4 mikrofoner i en Smart-TV och kanske mer än en kamera.

Farwuq
2017-11-23 15:08
#13

En kamera ser man, det måste finnas optik - men jag kan ha fel - som på en telefon…
… eller så kan de kanske dölja kameran i ett hörn på bildskärmen och på så sätt gömma undan den.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Huygens
2017-11-23 16:06
#14

#13 Man skulle tro det.

I Sydkorea har dolda kameror som inte har större lins än ett nålstick blivit ett problem (inlägg).

Spionkamerorna kan finnas på vanliga föremål som klädhängare och liknar ett litet spikhål. DailyMail, 2017-10-27

Polisen har dessutom svårt att detektera dessa små kameror, även om dom använder anvancerade radarapparater och infraröddetektorer i omklädningsrum, på toaletter samt vid uttagsautomater när man knappar in sin kod. Korea Herald, 2017-07-12

Farwuq
2017-11-23 16:15
#15

Men man kan kanske slå ut dem med starka elektriska pulser. Elektronik som är såpass liten tål säkert inte en elektromagnetisk puls.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cireea
2017-11-23 16:50
#16

Huuuua! Nu börjar jag rysa igen.

Tur jag inte har någon Smart-TV från Samsung.. 😐 Vet man om andra märken har något liknande?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Farwuq
2017-11-23 16:58
#17

Det börjar likna som det var i östblocket när jag var ung.
Man sade till mig i Polen att man inte skulle diskutera annat än helt vardagliga saker i samma rum som telefonen stod.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: