CNBLUE - Jung Yong-Hwa
Frontmannen Jung Yong-Hwa i gruppen CNBLUE har förhörts av polisen rörande att han kommit in på universitetet Kyunghee på inkorrekta grunder.
Tydligen har han inte behövt gå på två förberedande intervjuer år 2016 som universitetet normalt sett kräver. Det nämns även att Yong-Hwa slutade i pratshowen Talkmon, men jag förstår inte bakgrunden. Korea Times, 2018-01-19
Universitetet Kyunghee utreder nu ifall dom permanent ska relegera Jung Yong-Hwa från utbildningen. Kan ju vara lite meningslöst om han redan gått där 1,5 år, det blir förlorad tid till liten nytta. Det vore bättre om universitetet kunde hitta en annan lösning så här sent, tycker jag. Straffavgift, kanske?
Fast å andra sidan.. är det verkligen Yong-Hwa's fel att skolan inte hållit sina egna krav? Det låter snarare som att skolan ska ta straffet alternativt om det ligger någon bakom det (någon som mutat eller liknande). Varför ska Yong-Hwa straffas?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ja, det borde vara skolans ansvariga för att ta in studerande som polisen hade kunnat fråga. I Sverige hade det här knappast varit ett polisärende och hade kanske setts som en storm i ett vattenglas.
Då det är höga avgifter i Sydkorea för att antas till högre utbildning, ses det nog som allvarligare om någon går runt systemet genom kändisskap eller annat. Vi har ju Chung Yoo-Ra som kom in på Ewha Kvinnas Universitet på felaktiga grunder och ansvariga fick fängelsedomar (inlägg).
Jag antar att polisen vill veta om Jung Yong-Hwa intervjuades eller inte av Kyung-Hee-universitetet.
Om jag ska gissa, så syftar dom 2 intervjuerna till att ge den sökande möjlighet att erhålla extra "poäng" ifall denne inte uppfyller andra formella krav på inträde. Om Jung Yong-Hwa aldrig intervjuats är dom erhällna poängen felaktigt tilldelade av universitetets intervjuar. Korea Herald, 2018-01-20
Jag är lite förbryllad över att situationen ens kan uppstå, då det är ett relativt litet arbete att gå på intervjuerna, troligen rör det sej bara om två dagar. Dessutom var utbildningen på Kyung-Hee-universitetet en doktorandtjänst, vilket brukar kräva formell examen för att komma ifråga till en antagningsprocess.
Märkligt beslut av skolan.. att inte hålla i dessa intervjuer. Det hade man lätt kunnat ordna.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck