Sydkorea iFokus

Sydkorea

Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 849 ggr
Huygens
0

Jämställdhet

Jag har kanske nämnt något om jämställdhet tidigare, t ex HBTQ i Armén (tråd). Det kan vara idé att ha en mera generell tråd om ämnet, då vissa artiklar på nätet överrraskar mej.

Feminism betraktas tydligen negativt. Om en kvinnlig artist uppger att hon är feminist får hon sina fans mot sej. Det är lite oklart exakt vad orsaken är till upprördheten. Det kan tydligen räcka med antydan till feminism för att en artist ska få kritik mot sej.

Ett exempel är Son Na-Eun från Apink (wiki) (även A Pink) som råkade visa bilder där hon höll en mobil i handen med texten "GIRLS CAN DO ANYTHING". Efter en kontrovers där många fans frågade Ne-Eun om hon var feminist, raderade hon bilderna. Korea Herald, 2018-02-13 samt Korea Herald, 2018-02-14

När "Irene" Bae Joo-Hyun i Red Velvet (wiki) berättade att hon skrivit boken med titeln Kim Ji-Young, Born in 1982, gick fansen i taket. En del förstörde och brände foton av artisten Bae Joo-Hyun. Artikeln är lite oklar, då det verkar som om boken blev klar redan år 2016 och handlar om den unga kvinnan Kim Ji-Young, som måste sluta arbeta för att ta hand om sitt barn och därför blir trakasserad av omgivningen. Korea Herald, 2018-03-29

Ett av argumenten mot boken är tydligen att även män upplever diskriminering fast kanske på lite omvänt sätt. Jag är inte helt klar över varför. Boken är ändå ganska populär bland politiker som är inställda på jämställdhetsarbete och Moon Jae-In mottog boken som gåva av en kollega. Tydligen har alla riksdagsledamöter fått en kopia av boken.

Hur är det med handikappade elever?

Tydligen blev det kraftiga demonstrationer mot planerna på att bygga en skola för handikappade elever i Gangseo-gu, västra Seoul. Lokalbefolkningen är tydligen rädda för att priserna på deras bostäder ska sjunka om flera handikappade börjar studera i omgivningen. Korea Times, 2018-03-27

Cireea
0

Nu är det här helt mina egna tankar så det är inget faktabaserat över huvudtaget. Sydkorea är ett väldigt utvecklat land på många punkter men rent kulturellt så får man bilden av att Sydkorea ligger lite "efter" i tiden med sina synsätt och tankar. 

Jag kan tänka mig att Sydkorea inte riktigt kommit ikapp när det gäller feminism och kvinnans roll i samhället. Det kan vara en stor bidragande faktor till varför man har en negativ syn på feminism i landet.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Huygens
0

Ska jag tolka artiklarna i #0 är det nästan som om tidningarnas inställning är neutral, möjligen svagt negativt neutral till feminism. Det kan ju vara så att frågan om jämställdhet inte berörs i skola eller särskilt mycket i media i övrigt.

Cireea
0

Så kan det vara! 
Jag tror ändå att det har kopplingar till deras konservativa livssyn som lever kvar.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Huygens
0

Ja, så kan det vara. En eller annan bakgrund måste ju finnas.