Sydkorea iFokus

Sydkorea

Etikettmat
Läst 907 ggr
Cireea
2

Tipsar: koreanska nudlar

Jag har genom min sambo fått möjlighet att testa två olika typer av snabbnudlar som är helt gudomligt goda. Dessa nudlar finns att köpa på asiatiska butiker här i Norge, vilket får mig att hoppas att även asiatiska butiker i Sverige kan få tag på dessa.  
Om ni inte kan hitta någon butik som kan ta in dom åt er i Sverige eller kan ta er till Norge för att köpa så är jag villig att hjälpa till med att köpa och skicka, dock får du som köper stå för kostnaderna. Glad

Den första är Kimchinudlar, otroligt bra smak och hetta i nudlarna. Dock inte för starka. Perfekt om man pocherar ett par ägg som man  låter rinna över nudlarna. 
Vi gör som så att vi kokar nudlarna, häller bort vattnet och sen tillsätter vi kryddan. Den här kan man dock också göra som en "soppa" genom att koka nudlarna med kryddan och örterna. 

Den andra är Jjajangmen (baserad av rätten jajangmyeon), dom bästa nudlarna jag någonsin ätit.  Här måste man koka upp nudlarna och hälla bort vattnet innan man häller över såsen, annars blir det inte alls bra.  Allra bäst blir smaken om man rör ner lite srirachasås också. 

Dessa två nudlar är alltså koreanskt inspirerade och är bland det godaste jag ätit i snabbnudel-väg. Helt klart värt att testa för er som gillar nudlar.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2020-09-22 14:47 av Cireea
Russinlimpa
0

Kimchinudlarna och andra nudlar från samma märke har jag hittat på Multimat i Uppsala och Jack's i Skellefteå. :)

Cireea
0

#1 Där ser man, toppen att du bidrar med information! 👍
Har du testat dom själv?

Russinlimpa
0

#2 Japp, enda nudlarna jag köper hem i stort sett. Finns storpack på Jacks. Bodde i Uppsala tidigare och när jag flyttade upp hit till den eviga vintern så började jakten på mina älskade nudlar. 😅

Cireea
1

#3 Ja jag är helt såld, så otroligt goda! 😍 
Rekommenderar att se om du kan få butiken att ta hem jjajangmen om dom inte har dom redan. Dom är gudomliga.

Tant Grön
0

Finns på Saigon Food i Nordstan Göteborg. Tyvärr innehåller dom räkor så jag kan inte prova dom.

Cireea
0

#5 Nej vad tråkigt! 
Innehåller båda sorterna räkor?

Tant Grön
0

#6 Ja, tyvärr.

Cireea
0

#7 Vad typiskt! 😕

Tant Grön
0

Jo, gick ju dit för att speciellt titta efter dom. 😕

Russinlimpa
0

#9 Finns med smak av grönsaker som är vegansk. ☺️

Tant Grön
0

#10 Jo men inte dom två sorterna som ts tipsar om.