Annons:
Etiketterkulturhistoriaallmänt
Läst 2521 ggr
Huygens
2017-08-01 10:49

OS 2018

Olympiska Spelen 2018, vinterdelen (wiki), hålls i Pyeongchang, Sydkorea i februari 2018.

Pyeongchang (wiki) är en kommun i nordöstra Sydkorea, i höjd med Seoul. Pyeongchang har varma somrar som övriga landet, men på vintern faller snön i påfallande stor omfattning.

Drakdalen är en av många skidorter och har lika mycket snö som svenska fjällen vintertid. Genomsnittshöjden i Pyeongchang är 700 m över havet.

.

Pyeongchang uppvisar vissa olikheter från andra delar av Sydkorea. Pyeongchang är inte lika påverkat av monsunregnen och torkperioder, utan bäckar rinner med klart och kallt vatten året runt i bergsområdena. Det kalla vattnet gör att det sedan 1960-talet finns rejält med laxodlingar i vattendragen i Pyeongchang, då lax vill ha kallt rent och mineralrikt vatten. (YT/ARIRANG, 2017-07-31, 5 min)

Pyeongchang har också stora naturliga kalkstensgrottor som endast är öppna 10 dagar/år på sommaren för besökare, för att minimera slitaget på grottorna. Även luften är väldigt ren och det finns mycket grönska, vissa åkerfält och skog över den kuperade terrängen.

Annons:
Cireea
2017-08-01 18:51
#1

Spännande med vinter-OS i Sydkorea! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

sweetgum
2017-08-02 10:37
#2

Ska bli kul att se :D

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Huygens
2018-01-15 19:57
#3

Det börjar dra ihop sej och en överraskning kan vara på gång.

Syd- och Nordkorea kan gemensamt ansöka om att få lov att sätta samman ett kombinerat ishockeylandslag på damsidan. Om önskemålet går igenom kan det bli tufft för svenska damkronorna. Jag tror att Sverige är lottat i samma grupp som Sydkorea.

Frågan är hur Syd- och Nordkorea löser sammansättningen av damernas ishockeylandslag praktiskt? Ifall länderna mixar sina spelare i laget eller om dom håller separata femmor? Korea Herald, 2018-01-15

Båda länderna kommer gå under en gemensam återföreningsflagga, ett Korea, en vit flagga med ett blått land. Korea Herald

Nordkorea kommer sända en trupp om 140 personer till Sydkoreas vinter-OS. Truppen innehåller även en hejarklack och högre politiska dignitärer. Korea Times, 2018-01-15

Bl a kommer Moranbong Band att uppträda som glorifierar diktator Kim Jong-Un. Korea Times, 2018-01-15 samt Korea Herald

En skogsbrand var i farten nära Pyeongchang olympiaområde, hmm… Korea Times, 2018-01-15

Myndigheterna kommer att övervaka förekomsten av fint damm i luften noggrannare än vanligt under OS. Korea Times, 2018-01-15

Cireea
2018-01-15 20:10
#4

Wow, jag hoppas det går igenom!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-02-10 19:04
#5

Lim Hyo-Jun tog Sydkoreas första 2018 års OS-guldmedalj på herrarnas kortbaneskridsko 1500 m. Korea Times

I damernas gruppspelsmatch var det dock kärvare när Korea (Sydkorea + nordkoreanska spelare) mötte Schweiz. Gillar man ishockey var det en underhållande match där båda lagen kämpade om pucken. Sydkoreas målvakt Shin So-Jong är i världsklass och gjorde massvis med räddningar, trots att Schweiz vann 8-0. Korea Times

Schweiz fulspelade också och drog på sej flera utvisningar. Som baksätesspelare skulle jag vilja se några förbättringar i det koreanska laget som höll en väldigt jämn standard.

Jag skulle vilja se mer träning på att åka riktigt snabbt korta sträckor. Som det var nu hann schweiziskorna ikapp lite för lätt många gånger.

Vid avancemang i anfallszon skulle jag vilja att puckföraren lämnar över pucken mycket tidigare, bakåtpass om det behövs. Som det var nu förlorade den koreanska spelerskan ofta pucken genom att scheweiziska försvaret helt enkelt väntade ut anfallet och 2 - 3 försvarare plockade pucken från den ensamma koreanska puckföraren.

Vid spel framför eget mål skulle jag vilja se koreanska försvararen skjuta pucken oftare mot sargen snett upp mot anfallszon och inte rakt mot motspelarnas mål. Tyvärr resulterade det enkla direkta spelet med försök till spel ur egen zon, i att Schweiz plockade pucken och gjorde mål.

Rent generellt skulle jag vilja se koreanska spelerskorna använda sargen oftare för väggspel.

Koreanskorna behövar också träna mer på puckmottagning i anfallszon när pucken kommer med hög fart. Många gånger förlorades pucken när en koreanska oattackerad ej hann ta mot pucken.

Svenska damkronorna vann 2-1 i sin gruppspelsmatch mot Japan.

Cireea
2018-02-11 23:02
#6

Tycker det är så himla kul med OS i Sydkorea, ett land som förtjänar all denna uppmärksamhet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Huygens
2018-02-12 17:53
#7

Ishockeymatchen Sydkorea - Sverige slutade 0-8 och Sydkorea gjorde en bättre match än mot Schweiz, även om siffrorna blev samma som i mötet mot Schweiz. Damkronorna fick åtminstone 3 turmål med studsande puckar som hoppade eller rullade in i mål. Koreanskorna var också bättre offensivt och anföll mer taktiskt.

Sydkorea kan dock inte avancera vidare, vilket Japan heller inte kan och båda lagen möter varandra i sista gruppspelsmatchen. Japan förlorade 1-3 mot Schweiz som kommer bli svåra för Sverige i kampen om gruppens förstaplats.

Japan har på pappret det bättre laget i sista mötet, men jag kan tänka mej att det finns mycket prestige för Korea att ta åt sej, även om matchen inte ändrar gruppresultatet.

Cireea
2018-02-12 19:07
#8

Äsch, vad tråkigt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-02-13 10:08
#9

Korea spelade ändå våldigt bra och motståndarlagens mål var ibland lite tur. Dessutom är Sydkoreas landslag bara rankat 22:a bland världens ishockeydamer, gör ändå motstånd mot topplagen, så att dom bättre lagen fått slita för sina mål.

I matchen mot Sverige noterade jag en taktisk miss till som Korea ganska lätt kan förbättra. Vid spel i försvarszon tittade koreanskorna lite för mycket på puck, istället för att spärra den centrala motståndarspelerskan. I synnerhet brukar moderna lag ha en anfallsspelare 6-7 m från mål som ser ut att göra ingenting, men den anfallsspelaren väntar bara på en puckpassning och en försvarspelare bör därför ställa sej i vägen hela tiden, så att det bli kamp om pucken om den kommer farande.

Japan retar sej på att den nordkoreanska hejarklacken använder den förenade Koreaflaggan med Dokdo. Sydkorea valde att ta bort Dokdo från sin version av Koreaflaggan. Korea Times

Nu tror OS-arrangörerna att dom har hittat den källa som noroviruset, kräksjukeviruset, kommer från. 194 har rapporterats smittade. Det är en kommersiell övernattningsanläggning där det är 6 gånger så hög risk att få kräksjuka som på annat håll. Korea Herald

Som tur är har ingen tävlande rapporterats smittad, ännu.

Huygens
2018-02-14 11:06
#10

Det blev en riktigt sevärd match mellan Korea och Japan.

Japans damer öppnade i högt tempo och en omarkerad japanska kunde sätta 1 - 0 i första minuten rakt framför koreanskt mål. Nästa japanska mål i 1:a perioden kom när försvarare och målvakt täckte skott vid höger stolpe, pucken studsade vänster och kunde sättas i öppen bur av en japanska.

I 2:a perioden var lagen jämnare och Korea fick in ett oväntat mål. Det var Koreas bästa period. Koreanska skottet såg ut som en passning, var inte särskilt hårt, men skarvades in av japanska målvakten högerskridskos insida.

Om Korea kunnat hålla tempot som var i 2:a perioden, kunde matchen mycket väl slutat oavgjort.

I tredje perioden hade Japan samlat sej, spelade intensivare och mycket tätare. Koreanskorna fick det svårt och ett japanskt slagskott från blå linjen gled under koreanska målvaktens benskydd och in i mål. Korea tog ut målvakten när 2 minuter återstod, men efter en koreansk pass rakt på en japanska tog det slut och matchen slutade Korea - Japan, 1 - 4.

Sverige får det tufft i semin efter 1 - 2 mot Schweiz.

Huygens
2018-02-16 09:35
#11

Mikaela Shiffrin, USA, kan vara en av dom första OS-deltagarna som fått kräksjukan. Hon spydde före start av andra åket i OS-slalomet och slutade bara 4:a. Frida Hansdotter vann. Korea Herald

Personal har satts i karantän om dom varit nära kräksjuka, men OS-ledningen ger dåligt med besked till sin personal. T ex är det inte klarlagt om dom mer eller mindre tvångsisolerade kommer få någon lön för tiden dom är i karantän. Korea Herald

Även upprättandet av "karantänen" sköts lite med vänster hand och OS-ledningen verkar ta det piano med att upprätthålla en strikt isolering av misstänkta smittade.

Yun Sung-Bin tog OS-guld i skeleton, som liknar ett slags omvänd rodel. Kim Min-Seok tog brons på 1500 m långbaneskridsko, vilket är lite överraskande, då han måste ha haft tillgång till träningsmöjligheter på långbana, som är utrymmeskrävande. Frågan är om Sydkorea har egna långbanor och hur många månader/år dom är öppna? Korea Times samt Korea Times

Korea Herald

Cireea
2018-02-16 15:35
#12

Hur går det för Sydkorea? Hur många Medaljer har dom fått hittills?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-02-17 08:44
#13

Jag tror Sydkorea i skrivande stund har fått 2 guld och 1 brons. Nordkorea har nog inte tagit några Medaljer och har mestadels fått blygsamma placeringar. Jag tror att ett nordkoreansk par kom på 13:e plats i konståkningen.

Utbrottet av norovirus är fortsatt problematiskt och nu rapporteras även vissa av OS-utövarna ha drabbats, däribland guldmedaljör Yun Sung-Bin. Jag vet inte om han tävlar i flera moment. 261 personer har smittats av kräksjukan. Korea Times

Sjukdomsutbrottet startade 2018-02-03 bland en grupp säkerhetsvakter.

Sydkorea har påfallande många OS-utövare som deltar i någon av skridskoåkningsgrenarna. Med risk för att blanda ihop kort- och långbana tror jag följande väntar:

Lim Hyou-Jun som tog guld på 1500 m kort, kommer att tävla om guldet på herrarnas 1000 m kortbaneskridsko, men jag förstår inte från OS-programmet om tävlingen redan avgjorts eller ska avgöras. På damsidan är det fler kortbanelopp och det är final i damernas långbana 500 m skridsko imorgon söndag, då Lee Sang-Hwa anses ha guldchans. Korea Herald samt Korea Herald

Choi Min-Jeong såg först ut att ta silver i damernas 500 m kortbana, men efter videogranskning diskvalificerades hon i den mycket chansartade sport som kortbaneskridsko utgör. Choi Min-Jeong är rådande olympisk rekordhållare på 500 m kortbana. Som jag förstått det ska hon tävla i 1000 m kortbana (idag?) och har chans att vinna.

Annons:
Huygens
2018-02-18 09:21
#14

Choi Min-Jeong tog guld på 1500 m kortbana. Korea Times

Cireea
2018-02-19 23:36
#15

Usch för sjukdom och dess utbrott! Hoppas det inte förstör allt för mycket. 

#14 Heja! 

Vet du hur det gått för Sydkoreas herrlag i Curling? Såg en match mellan Sverige och Sydkorea men såg inte klart så jag vet inte alls hur det gått för dom.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-02-20 09:19
#16

I OS-curlingens gruppspel eller ligaspel om man så vill, står det följande:

Sydkoreas damer: 1:a plats, väldigt nära att kvalificera till semifinal
Sydkoreas herrar, 8:e plats, kan troligen ej kvalificera sej vidare
Sydkoreas mixpar, 6:e plats, utslaget, kan ej kvalificera sej vidare

Gruppspelet: Sydkoreas damer vann över Sveriges damer (Hasselborg), som ligger på 2:a plats i l gruppspelet och som också har goda chanser till semifinalplats. Sydkoreas herrar förlorade mot Sveriges herrar (Edin), som leder gruppen och är kvalificerade till semifinal. I mixpar har Sverige inget OS-lag, där Kanada ligger 1:a inför semifinalerna.

Bra dagsform är viktigt. Curling är en något chansartad sport även om den inte är så chansartad som kortbaneskridsko. Det är svårt att gissa Sydkoreanska damernas vinstchanserna. Det har hänt förut att storfavoriter tappat 2 poäng tidigt och sedan inte kunnat kommit ikapp i en semifinal.

Även Japans damer och herrar har chans till semifinalplats.

Cha Min-Kyu tog silver på 500 m långbaneskridsko. Han var mycket nära guldet med bara 0,01 sekund. Korea Times, 2018-02-19

Till skillnad mot damhockyn där alla damer bär heltäckande ansiktsskydd, är herrarna lite tuffare eller dummare och brukar bara ha ett halvdåligt ögonplexiglas på hjälmen. Den sydkoreanske hockeyspelaren Oh Hyon-Ho fick 3 framtänder utslagna av en kanadensisk klubba i spel mot Kanada, 2 av tänderna var dock proteser sen tidigare utslagning. Den kanadensiske spelaren fick 2 minuter i utvisningsbåset för hög klubba. Troligen har Sydkoreas herrlag i ishockey svårt att ta sej förbi kvartsfinalerna, motståndet har varit svårt. Korea Times, 2018-02-19

Damhockeyn har också en mer restriktiv regel mot tacklingar, som inte får ske framifrån. Frontaltackling i damhockey är förbjuden, tacklingen måste ske "medföljande" den puckförande spelerskan, vilket tillsammans med dom heltäckande ansiktsskydden minskar risken för att tänder och ögon skadas.

Cireea
2018-02-25 16:22
#17

Såg på den avslutande ceremonin idag och måste säga att Sydkorea verkligen levererat. Otroliga framträdanden och helt otroliga shower. 

EXO och CL (från 2NE1) uppträdde under ceremonin.
Det var otroligt mäktigt att se.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-02-28 12:27
#18

Efter damernas oväntade OS-silvermedalj i curling finns det flera sponsorer som vill anlita damlaget, men tvekar av olika skäl. Samsung har den pågående skandalen med Park Geun-hye att brottas med och tonade ner sina annonser under OS. LG har redan anlitat herrarnas hockeylandslag för dammsugarreklam. Korea Times, 2018-02-24

Cireea
2018-03-03 12:43
#19

#18 Se där! 
Var nog smart av Samsung att ligga lite lågt


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Huygens
2018-03-06 11:44
#20

Lotte har på något sätt kringgått anlitandet av Lag Kim (alla hette Kim) i damcurlingen och istället fotograferat en snarlik modell med glasögon. Modellen håller ett paket med skinka och vitlök, vilket anspelar på att Lag Kim även kallades Vitlökflickorna då laget kommer från kommunen Uiseong (wiki) i provinsen Gyeongsang-buk, som är berömt för att producera stora mängder vitlök.

Ögonbrynen på modellen är rätt lika lagkapten (wiki) Kim Eun-Jungs (även Eun-Jeong). Korea Times, 2018-03-05

Annons:
Huygens
2018-11-15 12:27
#21

Team Kim (eller eng. Garlic Girls) tar bladet från mun och berättar att deras ledning har uppträtt felaktigt mot lagmedlemmarna. Team Kim tog OS-silver 2018. En av anklagelserna är att ledningen beslagtagit den ekonomiska vinsten och ej delat ut den till lagmedlemmarna som avtalat. Korea Times

Upp till toppen
Annons: