Sydkorea iFokus

Sydkorea

Etiketter: matdryck
Läst 2382 ggr
Cireea
5

Koreansk mat jag smakat

Jag startar upp en tråd där jag kommer uppdatera er om all koreansk mat som jag testat. Jag kan ha lagat hemma själv, smakat ute på restaurang eller hemma hos någon annan. 🙂Jag ger ett betyg på rätten och berättar lite om vad jag tyckte. 

Ge gärna tips på rätterna ni gärna vill att jag ska testa!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Cireea
0

Först ut är Dakjjim (Finns att hitta HÄR!):

Först och främst börjar jag med att säga att den här rätten har lite hetta så om du inte tycker om det så bör du modifiera receptet en aning, ta då bort chilin. Jag tyckte att Dakjjim var otroligt gott trots att chilin gav ifrån sig väldigt mycket het smak som ibland brände på tungan. Vi var tvungna att ta två röda chilis då vi inte fick tag på någon grön så vår Dakjjim var otroligt stark. 
Eftersom vi tycker om att testa en rätt flera gånger för att kunna lägga till/ta bort ingredienser som kanske inte passar oss så kom vi fram till några saker som jag listar här nedan så ni kan tänka på det om ni vill laga Dakjjim någon gång. 

• Mindre glasnudlar, receptet sa 100g vi tycker 50g räcker. 

• Mindre chili, istället för två så ta en. 

• Mer vatten än i receptet! Vår Dakjjim fick en väldigt "äcklig" färg av sojan så vi rekommenderar att försöka hitta en balans så den ser mer aptitlig ut. Om man jämför med bilden som fanns i länken ovan så var vår…bara brun. Jag kan tänka mig att man kan göra någon sorts buljong av kyckling att tillsätta. 

• Ytterst lite sesamolja, eller ingen alls. Den tog över all smak så vi fick rädda vår mat genom att ta mer av allt annat igen för att blanda bort sesamoljan. 

• Lite mer grönsaker och vi lägger gärna till vattenkastanjer (typiskt koreanskt) 

Allt som allt hade Dakjjim en väldigt god smak. Kycklingen var helt gudomlig! Jag kan tänka mig att experimentera lite med den här rätten. 🙂

Betyg: 4/5 

Cireea
1

Ramen (Enkel version), Artikel hittar du HÄR: 

Jag kallar det här en "enkel version" då jag inte tillsätter något till min Ramen. Det är kort och gott nudlar i buljong men det smakar så förträffligt gott. För att göra min enkla version köper man exempelvis nudlar med smak av biff (jag köper av märket Samyang som finns på Ica). Koka upp vatten tillsammans med en köttbuljongstärning och kryddorna som man får med i paketet med nudlar. Lägg i nudlarna och vänta tills det är klart. 

Buljongtärningen tillsammans med kryddorna ger en riktigt bra smak och det är därför jag aldrig tänkt på att tillsätta något annat eftersom det är himla gott precis som det är. Ramen har jag ätit i många år, i olika versioner, men just biffnudlar i köttbuljong har jag fastnat för. Det finns inget bättre. 😍Dock vill jag gärna göra en riktig Ramen och det kommer ett litet inlägg så snart jag testat. 

Saker att tänka på när man gör enkel version av ramen: 

• Ta inte för mycket/för lite vatten. För mycket gör buljongen blaskig och för lite gör att nudlarna blir torra. 
  • Grönsaksbuljong funkar också om man inte har köttbuljong hemma 
  • Olika smaker på nudlarna kräver olika buljongträningar. 

Betyg: 5/5 

Cireea
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dumplings (Mandu)

Nu är ju inte det här en egen rätt men dumplings, som heter Mandu på koreanska, är någonting man bör ha åtminstone testat. Personligen tycker jag om både vegetariska och "vanliga" dumplings och tillsammans med dumplings ska man gärna ha soja som man kan doppa dom i. Det finns annars lite olika "såser" man kan doppa i men jag nöjer mig gärna med soja som man använder till Sushi. 

Jag har testat göra egna dumplings och ätit dumplings från restaurang. De dumplings som jag gjorde själv blev absolut inte bra (första försöket) så jag håller mig till restaurang-dumplings.

Dumplings är mjuka och har en liten speciell smak. De innehåller allt som oftast fläsk, grönsaker eller färs och läggs i ett litet degknyte som friteras eller ångkokas, jag har ätit ångkokta dumplings. Det är väldigt svårt att i ord beskriva hur dom smakar men det är som en blandning av något sött men samtidigt har den en något suraktig eftersmak. Det är verkligen komplicerat att förklara. 

För mig är dumplings nästan heligt. Jag kan äta hur mycket som helst av dom, gärna med Sushi och några goda räkchips till. 

Cireea
1

Gimbap (Sushi) 

Gimbap är en väldigt vanlig del av Sushi och de allra vet nog vad jag menar när ni tittar på bilden nedan. Gimbap är de allra vanligaste rullarna som oftast innehåller gurka, avokado, grabsticks och lax utöver ris som är standard. Dock finns det i många olika versioner, det finns även vegetariska rullar. 

Något som är vanligt för just Gimbap är att de inte innehåller någon rå fisk utan om det är något kött i rullen är det tillagat innan. Dessutom brukar Gimbap innehålla fler ingredienser än den traditionella Maki Sushi, som är den japanska motsvarigheten. Dock används namnet "Gimbap" för alla sorters rullar i Sydkorea även om de är gjorda med rå fisk eller gjorda precis som i Japan. Man kan helt enkelt säga att Gimbap är det koreanska namnet för Maki :) 

Detta är något som ligger mig extra varmt i hjärtat då jag alltid fascinerats över just Sushi men aldrig vågat testa. Kände mig modig en kväll och testade när vi var ute och åt på restaurang och tvi vad illa jag tyckte det smakade. Lite besviken över hur det smakade bestämde jag mig för att nästa gång vi åt där skulle jag testa igen. Jag ångrar aldrig det beslutet. Gimbap är något jag fullkomligen älskar i alla dess former och smaker. 

Jag har testat både hemmagjorda och köpta på restaurang och i mitt tycke så är restaurangens Gimbap att föredra. Mina egna smakade bra, absolut, men inte alls lika bra som de på restaurangen gör och därför blev jag lite besviken. Dock har jag bara testat en gång så det blir nog till att testa igen nu när jag har mer koll. 

Gimbap har en ganska speciell smak med tanke på det lite sega sjögräset som håller ihop hela rullen. I övrigt har Gimbap smaken efter de ingredienser man väljer att använda. Laxen och avokadon känner man väldigt tydligt utöver riset. För att få bästa smak ska man även doppa dem i soja då den salta smaken döljer lite av sjögräsets smak. Dock är detta något som inte stör mig men det är tips som ni kan använda om ni är lite skeptiska. 

Cireea
1

Kimchi (Nygjord)

Eftersom vi nyligen gjort vår Kimchi så har jag inte hunnit testa när den är klar på riktigt så det kommer fler inlägg ju längre vår Kimchi stått. Våra burkar är markerade med datum och den första får vi öppna den 9/5, då har vår Kimchi stått i exakt tre dagar. Vilket betyder att nästa inlägg kommer då. 

Igår tjuvsmakade jag vår Kimchi innan vi la ner allt i burkarna och ställde undan dom och även om det var riktigt starkt så älskade jag det. Jag blev helt salig över att vårt första försök blev så lyckat, för om jag ska vara ärlig hade jag inte stora förväntningar när vi började. Vi hade i nästan en hel kryddburk med chiliflakes och en hel kryddburk med paprika så ni kanske förstår att hettan var otrolig. 

Jag har hört av många som gjort egen Kimchi att dom misslyckats eller att smaken inte alls blev som förväntat så därför har vi gjort fyra burkar med fyra olika datum för att kunna smaka alla stadier av vår Kimchi, och på så sätt även veta när vi tycker Kimchi smakar som bäst. Är det efter tre dagar? En vecka? Två veckor? 

Notera att Kimchi räknas som klar efter två dagar då den jäst färdigt då så även fast vi gjorde vår Kimchi igår (tisdag) så räknas den inte som klar förrän på fredag.

• Burk 1 = 1 dag efter att den blivit klar 

• Burk 2 = 3 dagar efter att den blivit klar 

• Burk 3 = 1 vecka efter att den blivit klar 

• Burk 4 = 2 veckor efter att den blivit klar

Nästa inlägg kommer alltså på lördag efter att vi fått smaka av den när den är klar på riktigt men jag känner mig positiv till att jag kommer älska Kimchi för redan igår var den helt enkelt fantastisk och man säger ju att den blir bättre och bättre ju längre den står. 

Notera att varje burk får ett eget betyg då smaken blir olika ju längre den står. Nygjord Kimchi får högsta betyg, jag hoppas att det betyget hållet hela vägen!

Betyg på nygjord Kimchi: 5/5

Cireea
1

Kimchi (Burk 1 = 1 dag efter den blivit klar)

Notera att Kimchi räknas som klar efter två dagar så vår burk 1 har stått i tre dagar sammanlagt. 

Nej. Det här var inget vidare kan jag säga. Det luktade s*tan och det smakade nästan lika illa. Räkorna har vi bestämt att vi skippar helt, dom blev lite konstiga. 

Betyg på burk 1 med Kimchi: 1/5

Cireea
1

Kimchi (Burk 2 = 1 vecka gammal)

Efter många om och men så öppnade jag burk nummer två igår (tisdag). Jag kände liksom att ingenting kunde bli värre än burk 1.

Eftersom burk 1 var så fruktansvärt hemsk hoppade vi över den vi skulle öppna tre dagar efter jäsningen så vi väntade tills det gått exakt en vecka sedan vi stängt locken på burkarna. 

Den här burken var mycket bättre, smaken framträdde mer och den där sura smaken var nästan helt borta. Nu började man känna hettan som man ska med Kimchi. Jag förstår varför man säger att man ska vänta 1 -2 veckor. Vi väntar därför ytterligare en vecka innan vi öppnar nästa (vilket blir nästa tisdag). 

Betyg på burk 2 med Kimchi: 3/5

AnnaMoonshadow
0

bilder nästa gång? :P

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

Cireea
0

#8 Absolut! 😃Tänkte inte alls på att någon bild, haha!

Cireea
1

Ramen (real version): 

Nu äntligen har jag börjat komma igång med att tillsätta mer till min Ramen. Jag har gjort en riktigt het Ramen nu ett par gånger som jag vill dela med mig av. Hoppas ni kommer gilla det lika mycket som jag!

Ni behöver: 

• Nudlar (jag kör med biffsmak) 
  • Buljongtärning med köttsmak 
  • Cayennpeppar 
  • Chiliflakes
  • Salt och peppar 
  • Vitlökspulver 
  • Purjolök
  • Isbergssallad 
  • Morötter (rivna)
  • Gräslök 
  • 1 ägg 

Precis som alltid behöver ni biffnudlar av märket Samyang (finns på Ica). Koka upp vatten (kanske 3 -4 dl, jag brukar bara höfta så jag vet ingen exakt mängd)tillsammans med en buljongtärning och kryddorna man får med nudlarna. Krydda med vitlökspulver, salt, peppar, chiliflakes och lite cayennpeppar. När vattnet kokat upp: lägg ner nudlarna. Eftersom nudlar gå snabbt att koka så måste ni börja med det stekta ägget med en gång. Jag väljer att inte ha kvar någon rinnig gula så jag krossar den, jag kryddar även med grillkrydda och chiliflakes. Precis innan nudlarna är klara lägger ni ned morötterna, gräslöken och purjolöken. Ägget dekorerar ni med sist tillsammans med isbergssalladen. 

Den här kan bli ganska het i smaken men det beror alldeles på hur mycket av kryddorna som ni använder. Jag körde på ganska rejält men vill man ha en mildare version så tar man såklart mindre kryddor! 

TIPS! Vill du inte ha ett stekt ägg kan man också använda ett kokt ägg.